FIFA 14 Článek FIFA 14 - Dojmy z hraní

FIFA 14 - Dojmy z hraní

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

22. 8. 2013 22:26 8
Reklama

Je to už celkem únavné, neustále připomínat příchod next-genu, ale nejde to jinak. Gamescom je tímhle divným souslovím doslova přehlcen a potkáváte ho na každém rohu. Třeba i uvnitř obřího stanoviště Electronic Arts, které zabírá bezmála polovinu jednoho z pater menšího pavilonu v uzavřené části veletrhu, a najdete v něm kromě spousty novinářů, obchodníků, vývojářů a PR manažerů také sloup s Leo Messim. Jasně, tady se hraje FIFA 14 a zcela samozřejmě na Xbox One, který tu je proto, aby rozběhal nový Ignite engine. Nebudeme vám lhát - byli jsme hodně zvědaví - a dojmy? Pff, next-gen, no!

Velké penzum práce

Pokud patříte k lidem, kteří sportovní hry nehrají a čas od času zakroutí hlavou nad tím, co lidé každý rok na těch dalších fotbalech a hokejích vidí, zůstanete při pohledu na FIFA 14 chvíli zírat. Tedy, soudíme tak podle pohledů obsluhujícího personálu nedalekého baru, který se kolem obrazovek se hrou motal až nápadně často. Na první pohled totiž vidíte organickou hru s plynulou animací pohybu, která působí fotbalověji, nežli předchozí díly, byť se ten pocit špatně vysvětluje. Zkusíme to s příkladem krátké narážečky přes hráče, který v danou chvíli stojí. Co se stane ve FIFA 13? Stojící hráč tak nějak přijme balón, trochu se prohne a pak nacvičeným pohybem pošle míč, mnohdy i silou, která nepůsobí realisticky, přesně na běžícího spoluhráče. FIFA 14 ale nechá stojícího hráče pouze nastavit nohu (doslova vidíte natočení kotníku) a v podstatě bez pohybu nohy kupředu se míč vlastní energii odrazí přibližně tam, kam běží spoluhráč. Ten upraví dráhu běhu, když k tomu přidá ještě vyhnutí se obránci, je to paráda, a pro míč, si dojde. Drobná změna, možná řeknete, že spíše kosmetická, ale když se podobné věci nahromadí, je na nový fotbálek od EA radost pohledět.

Trochu pohybu do toho umírání!

Už během E3, kdy jsme poprvé rozebírali možnosti nových konzolí, shodli jsme se na tom, že next-gen nebude jen o grafice nebo animacích. Nové enginy v kombinaci s výkonnějším hardwarem budou schopny vypočítávat více situací najednou, což je ve fotbale krásně vidět, sledujete-li ho například pravidelně v televizi. Pokud je tým stržen útokem, většinou se kupředu hýbe nějakých sedm až osm hráčů. Opět si vezmeme za příklad předchozí díl, kdy se do útoku "utrhnuli" jen dva hráči stojící poblíž aktivního fotbalisty s míčem, nově ale doslova uvidíte, jak se nabízí všichni, kdo v dané chvíli mohou. A díky přepracované umělé inteligenci nejsou jejich náběhy a celkový výběr místa vůbec špatný.

Hrajete-li s kvalitním týmem (a jiné jsme k otestování neměli), člověk až chvíli žasne nad tím, kolik možností v jednu chvíli má. Poslat míč vzduchem za obranu? Fajn, dva hráči k dispozici. Mezi obránci přihrávkou do běhu? Tady se nabízí hned tři alternativy. Anebo si rychle narazit s krajním obráncem a hrnout se na bránu, co to dá? Je toho opravdu hodně a člověk, v mém podání vcelku zkušený virtuální fotbalista, najednou pociťuje výzvu, kterou mu nedaly žádné z předchozích dvou, tří dílů série. Ostatně, opravdu vypracovaný gól se podařilo vsítit až ve třetím zápase, radost to ale byla veliká.

Střely se kroutí, fanoušci se vlní

Další věc, která zasluhuje pozornost, je dráha letu míče. Už jste viděli v jakékoliv fotbalové simulaci, aby míč plaval ve vzduchu? Však to znáte, rotace v kombinaci s rychlostí míče i povětrnostními podmínkami mívá za následek hodně kuriózní situace a ty se ve FIFA 14 dějí. Ne nějak zvlášť běžně, nebo přehnaně moc, ale dějí. To když třeba Schweinsteiger (když už jsme v tom Německu), nakopne míč ze vzdálenosti 25 metrů a brankář má plné ruce práce, aby ještě stihl na změnu směru reagovat a míč vyškrábnout. A ta animace zákroku... O organickém pocitu jsme už mluvili, stejně je ale fajn, když i virtuální brankáři předvádí takové kousky, kterými se chlubil třeba Petr Čech v první sezóně v Chelsea. Stop balónu na brankové čáře po tygřím skoku, pád dozadu po vyražení prudkého míče nad branku, anebo jen snaha vyškrábnout ztracený míč, který se, nikým neobtěžován, šourá do branky, to všechno FIFA 14 přinese a bude se vám to líbit.

"Na první pohled totiž vidíte organickou hru s plynulou animací pohybu, která působí fotbalověji, nežli předchozí díly."

Poslední část tohoto technicistního a fajnšmekrovského preview necháváme divákům na stadionech. Zatímco předchozí díly se s detaily příliš netrápily a vše bylo vyřešeno divnou texturou, tentokrát jsou fandové vymodelování, dělají psí kusy a pěkně u toho zní. Bučí, tleskají, a když je zabere kamera, chtěli byste být mezi nimi, s párkem a pivem a fandit taky. Ostatně, tohle je i záměr vývojářů, zpracovat "přenosy" podobně jako v televizi, s čímž souvisí i nájezdy kamer na spoluhráče sedící na střídačce, průlety nad stadionem, anebo pohled do tváře nervózního trenéra. Je toho opravdu hodně a ještě mnohem víc, měli byste se proto zamyslet, kterou hru si v případě zájmu o koupi PS4 nebo Xbox One donesete domů. S FIFA 14 neprohloupíte, ale jinak nesmíme ani naznačovat!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama