FIFA 14 Článek FIFA 14

FIFA 14

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

25. 7. 2013 22:06 7
Reklama

Těžko představovat sérii, která je starší než někteří z vás. Shrneme to proto konstatováním, že stejně jako loni i v tomto roce vyjdou nové ročníky sportovních her, mezi kterými samozřejmě nebude chybět ani FIFA. Těšíme se na ní nejen kvůli očekávané porci vylepšení, ale také proto, že vývojáři z EA Sports mohou díky novým konzolím nasadit zcela nový engine. Tady se ale bohužel rozbíhá linka do několika směrů a je nutné hned v úvodu upozornit, že hráči na PC budou hrát v podstatě jen o trochu vylepšenou FIFU 13. Nový engine Ignite je totiž exkluzivní výsadou konzolí PS4 a Xbox One, neboť počítače nejsou dle slov vývojářů dostatečně výkonné a tudíž ani připravené, aby všechny možnosti nové FIFY zvládnuly. O podobných výrocích si můžeme kolektivně myslet, co chceme, přes výše zmíněné ale vlak bohužel nejede. Odpůrci konzolí tak musí s napětím čekat, zda se zadaří hned příští rok, anebo se bude čekat déle, jako při přechodu na současný engine z X360 a PS3.

Zase o krok blíž

Pokud jste se i vy ptali, co zásadního nová generace konzolí do série přinese, pak věřte, že vylepšit se dá snad úplně všechno. Grafika je tím nejmenším, co aktuální FIFU trápí, i tak se ale dočkáme podstatných změn především v detailech. Vývojáři například zapracovali na rozpohybování dresů, kde se sice uplatňuje jen několik stále se opakujících animací deformace látky, ale pohyb díky tomu vypadá zase o trochu líp.

Dalším, mnohem podstatnějším vylepšením, je celkový fyzikální model a široká paleta pohybů, které mohou hráči dělat. Vývojáři sází na dynamiku a uvěřitelnost, což by mělo ve výsledku přinést několik různých animací brzdění, skluzů, přeskoků a samozřejmě i technických fines. Systém ovládání by měl zůstat zachován, podle všeho ale bude lépe reagovat na vaše divoké kvedlání páčkami a speciální pohyby si tak opravdu užijí i občasní hráči. Vše se bude logicky odvíjet od toho, kterého hráče v danou chvíli ovládáte a snad ani nemusíme vysvětlovat, že všichni top hráči přijdou do nového ročníku řádně vybaveni vším, co ve skutečnosti na trávnících předvádí. Ronaldovy přešlapovačky, Messiho narážečky, mohli bychom pokračovat ještě dlouho, určitě ale sami chápete, co tím chtějí vývojáři naznačit.

Tak tohle je ten next-gen

Zní to samozřejmě moc hezky, určitě nám ale dáte za pravdu, že právě s grafikou by počítače problém mít opravdu neměly. V čem tedy tkví to hlavní? Zcela upřímně doufáme, že to bude hratelnost, kolem které se sice každoročně hýří mnoha sliby a licencovanými názvy jednotlivých prvků, ale letos by to už opravdu mělo klapnout. FIFA potřebuje technologickou injekci jako sůl a příslib toho, že se do kombinace nebudou zapojovat jen okolo stojící hráči, ale v podstatě celé mužstvo najednou, se nám opravdu zamlouvá. Ve výsledku by to mělo znamenat čtyřnásobně více výpočetních operací najednou, což není zrovna zanedbatelný nárůst.

Odskoky balónu a složitost zpracování v závislosti na rychlosti a výšce přihrávky, jsou prvky, které potřebují pilovat.

Například obránci by měli začít konečně používat mozek a spoustu problémů budou řešit vzájemnou spoluprácí. Díky pohybu všech hráčů zadních řad v závislosti na poloze míče a rozestavení soupeřů to tedy neznamená, že by do útočníka s míčem kolektivně zajeli skluzem, ale že ho pokryjí, před vápnem třeba zdvojí a budou se snažit vykrývat úhel pro případnou přihrávku. V opačném případě se pak připravte na to, že vás bude umělá inteligence opravdu bedlivě sledovat a v podstatě se během devadesáti minut učit vaší taktiku. Nakolik to bude fungovat v praxi, zatím nevíme, všechno se to ale jmenuje Pro Instincts, takže ať to stojí za to, pánové!

Nevaž se, odvaž se

Ve všech sportovních hrách je důležitý pocit volnosti, který se nám v případě předchozích dílů série dostával jen tak naoko. Pohyb hráčů a míče je sice rok od roku méně předvídatelný, až loni jsme ale začali pociťovat výraznější změnu díky systému First Touch. Omlouváme se za další marketingovým oddělením vyšperkovaný název, jedná se samozřejmě o fyziku míče, resp. chování hráče při přijetí přihrávky. Odskoky balónu a složitost zpracování v závislosti na rychlosti a výšce přihrávky, jsou prvky, které potřebují pilovat, s většími výpočetními možnostmi je ale pravděpodobné, že se vývojáři budou moci trochu odvázat. Ve videích jsme viděli celou řadu zpracování, a to i míčů takřka ztracených za postranní čárou, které musí fotbalovým fanouškům vykouzlit úsměv na rtech.

Řeči o volnosti pak platí také o nábězích spoluhráčů v útoku a samozřejmě i samotných střelách na branku, kde vývojáři slibují větší variabilitu ovšem s přihlédnutím k chování obrany tak, jak bylo popsáno výše. Ve výsledku by proto mělo být skórování branek trochu složitější, zato ale mnohem více motivující a uspokojující. Jak jsou na tom brankáři a rozhodčí můžeme v tuto chvíli pouze hádat.

Kde domov můj…

Poslední věcí, která by měla zajímat především hráče zatížené na české týmy, je licence. Pokud si dobře vzpomínáte, loni to trochu nevyšlo a Electronic Arts se nedohodlo s fotbalovým svazem ČR na podmínkách. Výsledkem tak byla absentující česká liga a chvíli byl v ohrožení i národní tým, který se však do plné verze podle očekávání probojoval. Letos je situace podobná a na potvrzení přítomnosti Gambrinus ligy zástupci EA stále čekají. Budeme držet palce, ať to dobře dopadne, bez dohody mezi FAČR a EA totiž padá i možnost, že by se mezi tými ze „zbytku Evropy“ objevil byť jen jediný český zástupce.

Co se týče ostatních klubových soutěží, FIFA 14 přijde vybavená tak jako vždycky, nově byly navíc potvrzené i týmy z Brazílie. Bohužel, v případě Evropských pohárů nadále platí, že vlastníkem licence jsou vývojáři z Konami, Liga mistrů a Evropská liga tak bude plně zastoupena pouze v nejnovějším díle Pro Evolution Soccer. Všechny ostatní herní módy byly zachovány a velkých vylepšení se dočká i oblíbený FIFA Ultimate Team. Všechno ostatní a samozřejmě i to nejdůležitější – jak se nová FIFA 14 vlastně hraje – si povíme příště, ovšem vzhledem k tomu, že nás především zajímají XOne a PS4 verze, nebude to dřív než v zimě…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama