FIFA 13 Článek FIFA 13

FIFA 13

Erik Omar

Erik Omar

26. 6. 2012 22:00 2
Reklama

Česká reprezentace padla po hrdinském souboji s příliš silným Portugalskem, které vede druhý nejlepší hráč světa Christiano Ronaldo. Schválně volíme titul "druhý nejlepší", jelikož numerem uno a tím opravdu nejlepším fotbalistou Země a všech přilehlých galaxií je samozřejmě Lionel Messi. Ví to i borci z EA Sports, a tak bude právě Messi hlavní tváři FIFA 13, která nemohla na E3 chybět. A to i přes to, že dostala prostoru asi jako čtyřicetiletý útočník střídající v 90 minutě.

Ale to vůbec nevadí. V kombinaci s informacemi vypuštěnými těsně před výstavou máme dostatek materiálu pro shrnutí všech evolučních a dokonce i jednoho revolučního prvku, které FIFA 13 hodlá tento podzim nabídnout. Začněme tedy pěkně popořadě od obrany, respektive brankáře.

Kasa a její strážce

Právě brankářský post byl "rosického patou" dílů ještě tři roky zpátky. Poslední ročníky však dokázaly vyměnit průměrné a dost zpomaleně reagující nemehla za vcelku svižné strážce svatyň. I to je důvod, proč jsme zatím ohledně této pozice od producentů prakticky nic nového neslyšeli. Nemusíme však disponovat geniální myslí Míši Bílka, abychom si logicky odvodili, že nás čeká přinejmenším rozšíření arzenálů zákroků, lepší animace a nakonec také o několik IQ bodů chytřejší AI.

Nejlepší obrana je útok

Chytřejší by měla být i obrana. Třináctý ročník FIFA je ovšem, jak se zatím zdá, signifikantní především svým důrazem na útočnost. Stejně jako o brankářích toho tak producenti zatím příliš nenapovídali ani o obraně. V úplně jiné situaci je však útočná část hry, o níž producenti básní nejčastěji. Právě v postupu vpřed se totiž můžeme těšit na největší posun k opět o něco důvěryhodnější fotbalovosti.

Oním iniciátorem skoku má být vylepšená uměla inteligence, která bude (jak se ve fotbale říká) víc do kombinace. Může za to především nově představený prvek "Attacking Intelligence", díky němuž si budou spoluhráči nabíhat a sami se tak nabízet do šancí. Odpadne problém dvanáctky, kdy se hra podřizovala pouze hráči. Nyní se budou svou troškou do mlýna snažit přispět i spoluhráči ovládání umělou inteligencí, a tak se např. při zpomalení útočné akce nezastaví v postavení mimo hru, ale naběhnutím prodlouží dráhu běhu a ještě se třeba dostanou do pozice jako šité na míru pro "Českou uličku". Zkrátka a dobře s takto vylepšenou AI bude hra mnohem kreativnější, plynulejší, realističtější a nabídne více "neuvěřitelných situací", jak často rád říkává Pavel Čapek.

Drtivý dopad

Řadu neuvěřitelných situací ve FIFA 12 zavinila i loňská novinka Impact Engine. Ta totiž kromě srážek, šťouchanců a skluzů, čas od času obstarávala i milostné akty mezi hráči nebo neuvěřitelné skoky přes půlku hřiště. Právě temné chvilky IE mají být v letošní verzi 2.0 vyzmizíkovány. "Fotbalově nestandardním" situacím by tak mělo odzvonit.

Souboje na tělo budou realističtější např. i díky vylepšenému systému zranění - častějším lámáním kostí chtějí v EA Sports zamezit odrazům nezničitelných skulptur hráčů á la FIFA 12 (viz zmiňované vyhlídkové lety přes hřiště). "Chudák Rosa, ten si zas nezahraje," povzdechl si teď asi každý český fanda.

Zahraje si však oslavovaný Jiráček nebo Pilař. Oba dva tito hráči jsou známi pro své skvělé zpracování míče a právě to jim ve FIFA 13 dost pomůže. Zpracování (First Touch Control) ve FIFA 13 bude totiž mnohem komplexnější a nehodlá již opakovat chybu předešlých dílu s ignorování některých fyzikálních zákonů. Hráči z průměrných týmů tak již nebudou kombinovat s lehkostí Barcelony ba právě naopak, budou muset volit jiné strategie jako např. oblíbenou "pružinu" (po získání míče okamžitý nákop a on už si to tam vepředu třeba někdo doběhne).

Na první signální

Další zbraní slabších týmů v souboji s favoritem můžou být standardky. Zářným důkazem budiž Chelsea nebo z národní scény Řecko. Právě standardní situace jsou dalším prvkem, který má doznat markantního posunu směrem k realističnosti. Ve FIFA 13 bude totiž možné navrhnout opravdu dokonalé signály. Dále vývojáři vylepšovali chování a možnosti zdi. Borci chránící si své poklady mají možnost vyskočit dřív než protivník vystřelí, což ve dvanáctce nešlo; zároveň mohou za zády rozhodčího malými krůčky zmenšovat vzdálenost mezí zdí a střelcem. Samozřejmě, že takové chování je proti pravidlům a když si ho muž v černém všimne, je oprávněn udělovat tresty. Pro tyto případy však EA přichystala onu v úplném úvodu avízovanou revoluční novinku a sice možnost ulevit si peprnou nadávkou.

Jinými slovy řečeno: ve FIFA 13 bude implementována podpora hlasového ovládání Kinect. Nejenže tak budou padat žluté za nejrůznější štěky typu "Fuck off" nebo "Fuck you" (krásné české vulgarismy hra pravděpodobně nerozpozná), ale hráč bude moct bez jediného pauznutí hry střídat, měnit taktiku a všelijak reagovat na vývoj utkání. Na tuto funkci se opravdu těšíme a to i přes to, že od ní v 13 moc nečekáme. Hlasové ovládání však bereme jako nadějný příslib do budoucna.

České kluby zpět v akci

Našince bude jistě zajímat i zatím neoficiálně přislíbená přítomnost české ligy a českého nároďáku. Kauza, která se řešila v souvislosti s FIFA 12, by tak měla být vyřešena. S doplněním databáze o hráče českých klubů získá hra na atraktivitě, a tak doufáme, že vše klapne a přítomnost CZ lig se v dohledné době stane oficiálním faktem. Jednak je to otázkou prestiže (možnost značek zainteresovaných do Gambrinus ligy zviditelnit se) a druhak je pro mnohé tuzemské hráče otázkou cti, rozehrát manažerský mód za tým svého srdce.

Virtuální Straka

Když už je řeč o manažerském módu, nesmíme zapomenout zmínit, že i on (a to stejné platí pro ostatní módy) jako každý rok dozná větších či menších změn. Plusem je v tomto ohledu úzká spolupráce studia s komunitou, které soustavně naslouchá a její připomínky, rady a tipy bere v potaz. Konečně se tak možná dočkáme normálně fungující přestupové politiky se systémem opcí. Také možnost dostat se v rámci módu "Be a Pro" do reprezentace by nebyla na škodu (ve starších dílech se objevuje, ale pak od ní vývojáři z nám neznámých důvodů odstoupili). Nyní už však pouze fabulujeme. Na opravdu podložené informace si budeme muset počkat.

A počkat si musíme i na samotný titul FIFA 13, jenž své virtuální stadióny otevře v září.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama