Far Cry 3 Článek Far Cry 3

Far Cry 3

pavel.dobrovsky

pavel.dobrovsky

20. 2. 2012 23:00
Reklama

Po několika desítkách kulek vystřelených ze samopalu se Jason Brody konečně nadechl a aktivoval radiomaják. Část mise splněna. Uf. O takovouhle dovolenou se tedy nikoho neprosil. Nejdřív chtěl jen procestovat s bratrem a kamarády jihovýchodní Pacifik – a co z toho bylo? Po několika panácích hadí pálenky v podivné ostrovní krčmě se probírá s pouty na rukách a jakýsi šílenec jménem Vaas to s ním a jeho partou evidentně nemyslí moc dobře. Nadávky, provokace, odjištěné zbraně, násilí... Nu, i ten největší turistický Dvoukvítek z toho pozná, že se dostal do životu nebezpečné situace. Ostatně, to jste mohli vidět v aktuálním traileru. Jasonovi se mění život. Namísto flákání nastává čas pro hrdinství, čas na první krev – čas záchrany a Far Cry 3.

Bestie v nás

Producent Dan Hay je toho názoru, že s plným žaludkem se násilí lépe snáší. Evropskou novinářskou expedici nakrmí, napojí, a pak jí uprostřed montrealského střediska Ubisoftu ukáže, jak se vývojářský tým popasoval s odkazem dvou průlomových stříleček Far Cry. Důraz klade na přebírání funkčních systémů a jejich mixování s moderními trendy. Otevřený svět, tedy vízum předchozích her do hráčské mysli, je zachován, stejně jako komplikovanější příběh. Ten se tentokrát zabývá „racionálními šílenci“ - lidmi, kteří překročí vrozenou morální hranici a začnou páchat zvěrstva. Hned několik osob na herním ostrově je ovládáno svojí vnitřní bestií – pro srovnání si vzpomeňte na plukovníka Kurtze z Coppolovy Apokalypsy, mladíka z nedávného snímku Drive anebo na Hannibala Lectera z Mlčení jehňátek. Takoví jsou i ostrovní šílenci – logicky uvažující démoni, kteří strhávají obyvatelstvo do genocidy, námořního pirátství anebo zajímání turistů a mučení.

Jason Brody se na ostrovní blázinec dostává náhodou a jeho cesta za svobodou má být zároveň výletem na hranice lidských možností. První zabití je pro něj jakýmsi iniciačním rituálem, po kterém následuje velkolepé tažení, během nějž se stává dokonalým zabijákem – a přibližuje se mentalitě šílenců ovládajících ostrov. Čekají ho – a vás - krušné chvíle...

Dramatické skripty

Příběhově to mají scénáristé dobře vymyšlené. Jenže takový scénář vyžaduje trochu víc, než bylo minulé „dejte mu zbraň a vypusťte ho do světa plného nepřátel.“ Hay bez mrknutí oka přiznává to, čeho jsme se od prvních ukázek báli: Far Cry 3 bude používat řadu vypravěčských berliček pro zdůraznění dramatických momentů a situací. Jinak řečeno: skripty. Jejich absenci jsme ve dvojce aplaudovali, jenže časy se mění. Autoři trojky (jde o jiný tým) pozorují úspěch skriptovaných akcí jako Call of Duty a Uncharted a chtějí si taky trochu přihřát polívčičku. Na cestě tedy narazíte na naskriptované koridorové lokace, jako je potápějící se loď anebo podzemní jeskyně s póry halucinogenní houby. Čas od času se neviditelný režisér ujme Brodyho pohybu a zdůrazní natočením hlavy zajímavou scénu a chybět nebudou ani skákačkové pasáže s bortícími se platformami.

Jdi si kam chceš

Neděste se. Hay a později i hlavní vývojář Jamie Keen (očekávejte v průběhu příštího týdne rozhovor) nás ujistili, že skriptovaných sekvencí používají s mírou a kouzlu otevřené krajiny plné explorerských možností se nevyhýbají. Tropický ostrov je totiž napěchovaný volitelným obsahem až po špičky palem. Kdykoliv můžete vystoupit z džípu anebo z lodi a zajít se podívat, co se schovává v údolí, kde je vidět malá mýtinka – nebude tam hospoda, ale třeba opuštěný chrám (podle geografického umístění tipujeme, že hinduistický) anebo stará farma anebo havarované letadlo. Za objevení zajímavých míst budete nepřímo odměňováni novými informacemi o ostrově, zbraněmi anebo předměty a samozřejmě zkušenostmi. Autorům se vyplatil přístup „náznaků“, kdy hráčům pouze naznačují, že za kopcem by mohlo v lese něco být. Takovým náznakem může být třeba zarostlá pěšinka nebo pableskování rozbitého okna v domě v džungli. Podle Keenových slov takový přístup funguje stoprocentně a probouzí ve nás vnitřního Livingstona. A co víc – s procházením všech lokací zabere hra přes několik desítek hodin.

Schovej se za roh

Příklon k mainstreamu se projevuje i v akci, která je svižnější a ohleduplnější k chybám. Nejvýraznější odklon od předchozího modelu tvoří dynamické skrývání za překážky, skluzy, automatické léčení a speciální akrobatické pohyby – Jason může na nepřátele seskočit ze střechy a rychlým pohybem vypustit jejich virtuální duši do... no, do toho místa, kam chodí virtuální duše. Takže asi do fronty na respawn.

Řady vylepšení se dočkal samotný stealth , který je nyní srozumitelnější i nováčkům. S pomocí fotoaparátu si Jason může zmapovat lokaci nepřátel (vidí je pak i skrz stěny) a následně je jednoho po druhém odpravit. Mezi tiché zbraně patří nově i dýka – jak pro rychlou práci při podřezávání hrdel, tak pro házení. A to nepočítáme rozjíždění nepřátel autem, rychlé přesunování po provazech anebo nenápadné plavání pod hladinou směrem k rybařícímu nepříteli.

Možností, jak vést akci, je zkrátka hodně. Není divu. Ve vývojářském týmu totiž najdeme autory, kteří se podíleli na jiných tažných koních montrealské fabriky Ubisoft. Jsou tu lidé od Splinter Cell, Assassin's Creed anebo Ghost Recon – každý z nich přinesl do Far Cry 3 zkušenosti z jiné série a dohromady vytvořili zážitek, o kterém Keen hrdě prohlašuje, že vám nikdy „neřekne ne“, ať už se rozhodnete jakkoliv.

IQ tykve?

Otevřený svět, svoboda volby a psaní vlastního příběhu – to zní skvěle. Nebude umělá inteligence na překážku? Podle toho, co jsme viděli, tak se výrazně zlepšila jak v „civilním“ tak „bojovém“ módu. Nepřátelé se v klidovém stavu věnují běžným činnostem (například vypalování vesnic a jiné volnočasové aktivity) a jakmile jsou rozrušení, tak proti Jasonovi podnikají poměrně sofistikované akce, kdy se ho snaží oběhnout, odlákat anebo ho frontálním masivním útokem roznést na kopytech. Umí toho hodně. Ale vy umíte ještě víc. Což se počítá. A navíc – když dojde na vyloženou přesilovku, nabídne hra v určitých situacích spolupráci s ostrovními partyzány – o této možnosti toho ale zatím mnoho nevíme, takže vás nebudeme zbytečně vnadit.

Z Far Cry 3 mohou být mnozí fanoušci předchozích dílů rozpačití. Jedno se ovšem Ubisoftu nedá upřít – sérii nenechává na místě, snaží se opravit kritizované chyby z minula a navíc jí rozšiřuje o nové herní mechanismy. A toho si musíme cenit, protože zatím nemůžeme říci, zda to skutečně bude fungovat tak, jak autoři tvrdí: jako ultimátní mix všeho dobrého z předchozích dílů.

Ach, nejdůležitější informace: budou se nepřátelé obnovovat stejně otravně často jako minule? Hay tvrdí že ne. Věříme mu.

PS: A jestli chcete vědět víc, nejen o Far Cry 3, ale i o tom, jak to vypadá v montrealském Ubisoftu, tak si upalujte pořídit nový Level. Šup!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama