Eledees Článek Elebits

Elebits

Martin Strnad

Martin Strnad

28. 8. 2006 22:57
Reklama

Před dávnými časy, v době, o které učebnice dějepisu nevědí, žilo lidské pokolení v chladu, tmě a strachu. Pak ale jedné temné noci rozřízl blesk oblohu vpůli a s ní málem i Zemi. Všichni lidé z okolí se seběhli do místa, kam příroda vší silou udeřila a plachý lidský rod se potkal s ještě plašším rodem Elebitů. Znenadání se tato dvě rozličná plemena natolik spřátelila, že zruční lidé poskytli Elebitům přístřeší, zatímco Elebitové jim naoplátku zažehli oheň, světlo i teplo, pročež se jejich maličká těla skládají z čisté energie.

Nyní, po tisíciletích spokojeného soužití, kdy se lidé v bezpečí zaručené energie zabydleli a přisvojili si ji, dochází ke katastrofě. Ale nejde o výbuch jaderné elektrárny, ani protrženou přehradu. Elebitové, pokorně sloužící dlouhá staletí lidem, totiž zahájili z nevysvětlitelného důvodu stávku. Všechna světla, ledničky, pračky, trouby, sporáky, mikrovlnky, televize, počítače, všechna ta „životně důležitá“ zařízení přestávají bez přítomnosti Elebitů fungovat. Kam se poděli, co teď?! Ano, musíte je najít a pochytat! Taková je základní idea celé hratelnosti téhle roztomilé ztřeštěnosti chystané na launch všemi očekávaného Wii od Nintenda.

Před pikolou za pikolou nikdo nesmí stát

Jde vlastně o takovou hru na schovávanou. Na E3 autoři předvedli ukázkový level odehrávající se v kuchyni plné všemožného nádobí a všech domácích potřeb. Hra totiž staví na maximální interakci s propracovaným, i když nevelkým herní prostředím. Každá skříňka jde otevřít, můžete přeskládat obsah ledničky, pustit vodu z kohoutku, plyn na sporáku, nebo třeba odšroubovat žárovku z lustru. V každém předmětu se totiž můžou skovávat ony potvůrky, elektrizující Elebitové, jejichž sbíráním získáváte watty do své baterky. Ty pak slouží jako ukazatel vašeho skóre. Existuje několik druhů Elebitů a každý má jinou wattovou hodnotu, rozpoznáte je pode barvy. Díky senzoru pohybu ve Wii remote tak bude záležet i na způsobu, jak s věcmi manipulujete. Otevřete dvířka opatrným plynulým pohybem a můžete v klidu pozorovat bandu spících Elebetů a jednoho po druhém dostat do akumulátoru, trhněte skříní, ať vypadne všechen porcelán, a může se vám podařit je omráčit, ale taky nemusí a oni se vám rozutečou.

Elebitové mají mít i různé chování, takže někteří se budou ustrašeně schovávat a prchat, jiní se zase potutelně smát a vykukovat vám za zády. Tvůrci hovoří o postupném vylepšování jakéhosi paprsku, lapače ála Krotitelé duchů, kterým nejen chytáte barevné oběti, ale i manipulujete se všemi předměty ve hře. Několik málo výrazně odlišených skřítků vám totiž zaručí jakýsi power-up, který postupně umožňuje pohybovat s těžšími a těžšími předměty. Gravitace byla do hry přidána až po předváděčce na E3, kde si mohli hráči pohazovat i se sousedními domy, díky herním bohům. Ze začátku si tak můžete prolézt celou kuchyň s tím, že dáte na bok toustovač nebo mikrovlnku, jestli se za nimi něco neukrývá, ale později můžete odsunout lednici nebo zvednout myčku do vzduchu.

Mladý vědec

Co se stane když do mikrovlnky dáme poloprázdnou sklenici mléka s žárovkou? Co když necháme zmrazit televizi, nebo nalijeme do klimatizační nádrže tekuté mýdlo? K takovým otázkám Elebits přímo vybízí. Watty se vám totiž nestřádají jenom tak pro nic za nic, můžete je využít k oživení elektrických přístrojů či jiné techniky v domácnosti a zkoumat, co se stane, když… Zkrátka tak nepřijdou domácí chemici, elektrikáři, kuchaři, zahradníci nebo jiní kutilové. Nezbední elektroskřítci se totiž můžou skrývat kdekoliv a odhalíte je jedině bedlivým zkoumáním. Nápaditost autorů vám dá dokonce možnost líčit na nepozorné Elebity pasti. Hra se snaží udělat zábavní prvek prakticky z každé části obyčejné domácnosti, navíc zanáší do herní branže svěží vánek druhotné hratelnosti v podobě opravdu široké možnosti interakce jednotlivých objektů uvnitř hry navzájem i společně s hráčem, který tak může skončit třeba přípravou virtuální svačiny.

Každý sám i všichni dohromady

Autoři hovoří o několika herních módech, které mají doplnit základní kampaň čítající asi padesát oblastí. Bohužel není jasno čím se bude ona kampaň vyznačovat, jestli příběhem nebo prostě sčítáním wattů, ani jak rozsáhlé jednotlivé části budou. Můžeme ale spíše počítat s jednotlivými domy, ne-li místnostmi. Nepřehlédnut a nepoužit samozřejmě nemůže zůstat jediný prvek hratelnosti a je jasné, že mnohobarevnost potvůrek je jedním z hlavních, takže kromě různého chytání co největšího počtu Elebitů na čas nebo opatrného plížení se kolem potvůrek s omezením „nadělejte nejmíň nepořádku“ můžete očekávat i něco ve stylu střelnice, vybírání Elebitů jedné barvy nebo požadovaných barevných sledů a podobně.

Samozřejmostí pak bude honba za nejvyšším počtem nasbíraných wattů, které vám případně otevřou širší možnosti v daných lokacích. Nevylučoval bych ani ujetiny typu daleký hod vaším oblíbeným nábytkem a jiné. Velmi lákavě pak zní možnost multiplayeru. Podle dosavadních videí vše nasvědčuje přítomnosti kooperace, kdy může více hráčů dohromady hledat Elebity. Ovšem těžko říct jak je v takovém případě vyřešen pohyb, pokud jde o hru na jediném přístroji. Nějaký versus mód bychom mohl očekávat především v podobě srovnávání výsledků hledání každého hráče, přičemž daleko zajímavější by byla možnost poschovávat Elobity jedním hráčem a hledal by je pak jeho sok.

Pořádkumilovný nebo bordelář?

Taková invence tu dlouho nebyla a vedle postarších Pikminů z GameCube jde o další titul jímž se Nintendo zavděčí opravdu široké škále publika. Sám jsem zvědav jak tento videoherní pokus dopadne. Bohužel hra vzbuzuje silné pochybnosti, zda lze vybudovat plnohodnotný titul kolem jednoho zajímavého nápadu. Už samotný vzhled je poněkud ambivalentní, když hráč kolem kouká ve stylu akční 3D střílečky, kolem něj běhají roztomilí barevní tvorečkové a vše zní jako z comixu. Připomeňme podobnou hříčku Katamari, která taktéž prorazila díky originalitě a nekonvenční grafice, ale aniž bych zde chtěl nějak strhávat snahu vývojářů, musím připomenout prvotní hry pro Nintendo DS, které se více méně soustředili na propagaci unikátního ovládání nového přístroje a působily pak spíše jako technologická dema, alespoň dle mého soudu.

Nicméně jde o záležitost vyvíjenou v Konami, nikoliv interně v Nintendu, což svědčí o nevázanosti autorů vůči platformě. Hry pro Nintnedo Wii budou určitě nějakou dobu hledat sami sebe a hlavně své publikum, Elebits je možná jednou z nich, jakýsi pokus zužitkovat nové prvky ovládání a zakomponovat je do neotřelého konceptu, který by nebyl samoúčelný. Pořád ale ve vzduchu visí otázka – nové ovládání pro hry nebo hry pro nové ovládání? Elebits je jeden z dalších důvodů, proč se těšit na Nintendo Wii, ostatně jinak to už ani nejde, ovšem je třeba zůstat na pozoru, aby nám horizont nezaplavily chvilkové kousky zábavy, namísto hutných herních kusů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama