Zaklínač 3: Divoký hon Článek Dojmy: Zaklínač 3: Divoký hon

Dojmy: Zaklínač 3: Divoký hon

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

11. 6. 2014 13:51 16
Reklama

Je to předzvěst něčeho velkého, anebo jen shoda okolností? První prezentací letošní E3, na kterou jsme se dostavili, byla v režii lidí z CD Projekt RED a rozhodně bylo na co se dívat. Třetího Zaklínače jsem naposledy viděl loni v srpnu na Gamescomu. Vývojáři z CD Projekt RED představovali hru, která má být vyvrcholením jejich mnohaletého úsilí a dovršením herní ságy o zaklínači Geraltovi, přičemž se chlubili celou řadou věcí - rozlehlostí světa počínaje a výtvarnou kvalitou konče. O necelý rok později tu jsou lidé z CD Projektu znovu a na všechno, co se kolem hry točí, jsou kladeny stále větší a větší nároky. Možná až tak veliké, že začínám pochybovat, zda se všechna přání natěšených hráčů podaří splnit, a zda to právě nebude onen pověstný meč, který vysněnému pokračování srazí vaz. Anebo ne, v tomto případě nemůže být o vazu řeč... Tak alespoň tedy uštědří ránu, po které začne Klepna, chudák, napadat na levou přední.

KE HVĚZDÁM

Abyste ale hned zkraje nenabyli dojmu, že bych chtěl hru systémově kritizovat, zcela objektivně souhlasím s tím, že je nádherná. Viděli jste to v novém traileru, viděli jste to i během konference Microsoftu a já k tomu mohu ještě přihodit dalších 45 minut hratelné ukázky. Ano, Warhorse připravují středověk takový, jaký byl, v Polsku ale vzniká středověk, jaký byl v knize, a to je pro znalce předlohy nesmírně důležité. Asi nejvýraznějším přídavkem do rázu už tak členité krajiny je bezesporu Novigrad, město, které se rozprostírá na pobřeží a láká svou rozmanitostí. Tohle jste slyšeli z úst vývojářů během prezentací, nic ale nenahradí dojem, který získáte po vlastní procházce.

Dojmy: Zaklínač 3: Divoký hon
i Zdroj: Hrej.cz

Nechci úplně předbíhat, ale pokud ve hrách hledáte ekvivalent živoucího města, můžete přestat hledat. Nejde snad ani o to, jak přesně mají obyvatelé naplánovaný rozvrh dne, nebo že v něm nikdy nedojde k logickým trhlinkám, jde o tu nejdůležitější a zároveň nejhůře uchopitelnou věc - pocit. Když se Geralt na Klepně řítí úzkými přístavními uličkami směrem ke svému cíli, anebo když naopak jen volně přechází přes rušné náměstí, máte pocit, že znovu čtete knihu. A to je pocta, nad kterou není. Architektura, dostatečná míra ušmudlání okolních kulis a celá řada různorodých lidí kolem vás dělá i z ukázky nezapomenutelný zážitek. Není ostatně divu, že se stánek CD Projektu RED začal už od prvního dne veletrhu E3 pyšnit samolepkami s nominacemi na hru výstavy, roku a kdo ví, třeba i celé nové generace.

OD ČERTA K ĎÁBLU

Jen Novigradem ale hra živa nebude, takže jsme se za krátkou chvíli přesunuli do bažin, kam vedly stopy pátrání po dívce s popelavými vlasy... K cestování budete moci využít již zmiňovanou klisnu, ale také systém rychlého přesunu, který ve hře s otevřeným světem jednoznačně nemůže chybět. Vývojáři k němu přistoupili tradičně - lokace vám odemknou až poté, co je sami navštívíte, přiznávají ale, že situují jednotlivé úkoly tak, aby nebyly zbytečně daleko od sebe. I přes to by ale trvala cesta z města do bažin kolem patnácti minut koňmo, což se sice může zdát jako nic, ale zkuste si v jakékoliv hře stopovat čas volné chůze bez zpomalování. Čísla mluví až o 40násobné velikosti herního světa oproti rozloze předchozí hry, rozmanitost ale budeme moci docenit až při vlastním hraní.

Rychle proto zpátky do nehostinných močálů, ve kterých se Geralt pohybuje s ladností obávaného lovce. Ještě před tím, než ze zad sundá jeden ze svých mečů, však hledá malého tvora s prostým jménem John. Upřímně, pojmenovat zašpiněného malého rozumbradu v tak mytologické hře tímhle jménem, působí přinejmenším divně a jsem zvědavý, jak si s tím poradí oficiální český překlad. Ať už se vám ale jméno líbí, nebo ne, John po vás bude chtít další službičku, za kterou vám možná pomůže, jenže tohle všechno je podmíněno ještě několika dalšími úkoly obdobného typu. Nevím, jestli stárnu, anebo se jednoduše více zamýšlím nad detaily, nestačí mi ale už odpovědi typu: „Děláme to takhle, protože to tak dělají i ostatní.“ Od Zaklínače bych zkrátka očekával nějaký posun ve struktuře designu jednotlivých úrovní, anebo férově - ve struktuře tohoto konkrétního. Pořád se uklidňují tím, že jsme viděli jednu miniaturní část ze hry, i tak ale ve mě hlodají mírné pochyby, abychom se v únoru příštího roku nedočetli v recenzích, že byť je příběh strhující, spadá do šablonky zabij-tolik-toho a dojdi-tam-a-zase-zpátky.

BOJ! MOC SE BOJ!

Jenže i kdyby to tak nakonec dopadlo, stejně zůstane stát Zaklínač 3 nad průměrem, protože v jednotlivých herních mechanismech exceluje. Co zmínit jiného než souboj, který je základním stavebním kamenem hratelnosti? Vývojáři se jej snažili maximálně dopilovat a vylepšit tak, aby působil bezchybně plynulým dojmem. Dát hráči dostatek možností a hlavně utvrdit je v tom, že boj s potvorami má smysl. Nezapomeňte, že Geraltova obživa přímo závisí na lovu monster a vývojáři slibují jeden nekonečný dlouhý quest plný dobrodružství. Za peníze, které utržíte tu od starosty vesničky, tu od bohatého šlechtice, si pak můžete nakupovat nové vybavení, případně zakoupit věci, ze kterého si vybavení vytvoříte.

Geralt bude moci využít svých až detektivních schopností, ať už pro stopování monster, nebo hledání jejich slabin.

Co se týče samotného boje, ke slovu přichází dynamika a navazující pohyby bez viditelných hluchých míst, kdy na sebe jednotlivé animace navazují. Ať už do souboje skočíte kotoulem po hlavě, anebo provedete výpad mečem, alespoň v demu, které jsme během prezentace sledovali, působí všechno uhlazeným dojmem. Oproti předchozímu dílu se mění hlavně způsob toho, jak budete provádět komba, když nyní platí, že jedno tlačítko = jeden úder mečem. Konec nepřerušitelným sekvencím, přivítejte systém, který ocení váš postřeh i kreativitu a umožní vám stát se pánem situace. Přičtete-li k tomu ještě zaklínačská kouzla, alias znamení, a hlavně - jejich dva módy - stává se z boje poměrně solidní přehlídka fyzické i mentální síly. Geralt k tomu všemu ještě bude moci využít svých vpravdě detektivních schopností, ať už pro stopování monster, anebo hledání jejich slabých míst z anatomického pohledu. Líbí se mi, že znázorněné stopy nemusí nutně vést k tomu monstru, které v danou chvíli stopujete, což dává hře pocit uvěřitelnosti a z Geralta nečiní bezchybného a nezničitelného geroje. Právě naopak, v hratelné ukázce dostával v bažinách Země nikoho pořádně na zadek a nebýt vhodné kombinace schopností, lektvarů, zbraní a pověstné prezentační nesmrtelnosti, možná bychom seděli v sále ještě o nějakou tu minutu déle.

TAK UŽ SE ROZHODNI

Určitá Geraltova slabina pak spočívá v tom, že chudák během zkoušky trav nezmutoval podle představ a při důležitých rozhodnutích nechává občas prostoupit na povrch svoji lidskost. Právě rozhodnutí proto budou důležitou součástí třetího dílu a měly by vést k jednomu z mnoha konců, kterých se ve hře dočkáme. Všechny ale budou spjaty s postavou dívky Ciri, o kterou hráči žádali a vývojáři jim vyšli vstříc. Ptal jsem se, jak a zda vůbec je možné tak silnou postavu našroubovat do posledního dílu herní ságy, odpovědí mi ale bylo, že se nemám strachovat. Skutečně, od někoho jiného by podobné prohlášení mohlo znít nadutě, ale v CD Projektu jsou na příběhy mistři a slibují, že i ti, kdo o Ciri neví zhola nic, budou chápat všechny podstatné souvislosti a neztratí se. Co víc, vy jste zatím mohli vidět Ciri pouze v pre-E3 traileru, a pokud jste měli pochybnosti, že její vzhled neodpovídá tomu z knihy, obávali jste se zbytečně. Přes levou tvář se jí táhne dlouhá jizva a byť na povrch prostupují ostře řezané a v mnoha směrech až nebezpečně krásné rysy, neskrývá se za nimi žádná křehká dívenka.

Dojmy: Zaklínač 3: Divoký hon
i Zdroj: Hrej.cz

A když už jsme u těch osudových žen, určitě jste si ve videu všimli čarodějky Yennefer. Co myslíte, zahraje si jen vedlejší roli, anebo bude řídit misky vah? V souladu s tím, jak důležitou roli sehrála v knižní sáze, se dá očekávat, že ji nebudeme potkávat jen tak, občas, ale znáte to, vývojáři často překrucují a upozaďují ty postavy, které by si na scéně zasloužily dostatek prostoru. Ne však lidé z CDP - na přímou otázku jsme dostali přímou odpověď a potvrzení, že Yennefer bude stát v popředí a pro vyprávění i celkové vyznění příběhu bude stejně důležitá jako sám Geralt. Něco podobného by mělo platit také o Triss Ranuncul, ale tyhle milostné trojúhelníky stejně každého jenom otravují...

NA OBZORU

Berte to samozřejmě s nadhledem, soupeření dvou dam o srdce Bílého vlka je kořením celého příběhu a vsaďte boty, že mu budou přihlížet další staří známí. Někteří se už mihli ve videu, někteří teprve na své odhalení čekají, vývojáři si ale sami uvědomují, že končit se má v nejlepším a vstupenku na tuhle party chtějí dát každému. Buďme proto trpěliví, přejme vývojářům extra čas navíc, který byl podle jejich slov využit jak nejlépe to bylo možné a očekávejme v únoru příštího roku záchvěvy země s epicentrem o pár stovek kilometrů na sever od nás! 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama