dust-514
Dust 514 Článek Dust 514

Dust 514

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

14. 6. 2012 22:00 2
Reklama

Na první pohled vypadá Dust 514 jako ambiciózní, ale klasická MMO akce z budoucnosti. Přestřelky na otevřených mapách s využitím pokročilé bojové techniky, vojáků v hi-tech oblecích, moderních tanků, artilerie i letectva. K tomu se ale přidávají široké možnosti kustomizace nad rámec několika běžných rolí, perzistentní svět s propracovanou a otevřenou ekonomikou a zejména zcela revoluční provázanost s EVE Online, která bude fungovat nejen jako sdílení téhož univerza, ale i sdílením měny a ekonomického pohybu a také přes komunikaci a zadávání úkolů, kdy války korporací a mise přijímané hráči Dust 514 budou válkami společností založených hráči v EVE Online. Fascinující? Jistě – ale co menšího čekat od tvůrčího týmu CCP, který platí člověka z islandské univerzity jen za to, že sleduje a vyhodnocuje virtuální ekonomiku EVE...

Válka na povrchu; financovaná z vesmíru

Dust 514 vyjde exkluzivně na PS3 a bude se držet populárního modelu free-to-play s mikrotransakcemi. Vývojáři z CCP hovořili ve svých deníčcích o tom, že chtěli svět EVE Online otevřít širšímu spektru hráčů a usoudili, že portovat EVE jako čistě PC projekt s PC specifickým ovládáním na konzole by nebyl dobrý nápad. Místo toho zvolili akci, která se svým pojetím podobá sérii Halo, ale je jakousi "králičí norou" do mnohem bohatšího vesmíru, kde už řadu let příběhy tvoří oddaní hráči.

Provázanost s EVE Online by měla být skutečně stoprocentní. Hráči Dust 514 se budou zapojovat do bojů na planetách, které jsou součástí světa EVE, a snažit se zajistit si přežití, prestiž a finanční soběstačnost. Propojení jde tak daleko, že například když hráč na bojišti Dust 514 zavolá o pomoc z orbity, hráč EVE Online se rozhodne, zda se mu vyplatí airstrike poskytnout. Takováto forma spolupráce, kdy hráči Dust 514 budou vlastně aktivními vykonavateli plánů korporací z EVE Online a hybateli jejich šarvátek a válek, je něčím nevídaným, lákavým – a zároveň stále dost obtížně představitelným v běhu.

To jsou peníze Jardy

Důležitým faktorem je ekonomická perzistence. Znamená to, že měnou v Dust 514 budou stejně jako v EVE Online ISK, ve stejném kurzu a v téže hodnotě. Za virtuální kredity si bude hráč Dust 514 kupovat veškeré vybavení – a nákup také určí jeho třídu a zaměření. Nejde tedy o žádný class systém, ale prostě a jednoduše, kdo má na tank, pořídí si tank, kdo chce hrát snipera, koupí si odstřelovačku a kdo chce na bojišti využívat různé gadgety... bude solit. A pozor: výkony v boji značně ovlivní i dostupnost výbavy: když hráč na bojišti padne, přijde tím i o vybavení, které měl navlečené na svém vojákovi, a bude muset koupit nové. Stejně tak vozidla či letouny zničení v boji jsou zničeny nadobro – a to si žádá další investici. Tento stálý ekonomický tlak bude nutit k plnění úkolů pro EVE korporace a zajišťuje i hlubší dojem z celé akce: po smrti není respawn jen otázkou několikavteřinového čekání, ale žádá si rozvahu a peníze...

Dust 514 novináře na E3 přímo v akci příliš neoslnil audiovizuálně. Jeho grafika je ještě mírně pod úrovní Battlefieldu 3 a stávající konkurence v žánru. Pravdou je, že tady se mohl podepsat delší vývoj. Ale z úspěšných akcí, série Battlefield či Halo multiplayeru si bere živé bojiště s možností využívat rozmanitou techniku a přitom snadné a intuitivní ovládání.

Bohatci z EVE a špína z Dustu?

Jedním z nejviditelnějších otazníků a zároveň prvků, které si vyžádají velké balancování a mohou skončit neblaze, je ekonomická provázanost. Problém, s nímž se bude potýkat nejen ekonom, ale celé CCP, zní jasně: na začátku budou hráči víceméně rozděleni na "bohatce" z EVE Online a "chudáky" z Dust 514. Že se postupně peníze přelijí? Ale co když EVE komunita způsobí hyper-inflaci cen důležitých předmětů v Dust 514? Pomstychtivost nebo čirá škodolibost hráčů EVE by pak mohla negativně ovlivnit zážitek hráčů na konzolích...

Druhá vlna obav pak směřuje k dostatečné poutavosti bitev - prosadit se v konkurenci zavedených titulů nebude snadné, a takové Halo má za sebou také velmi pestrý a bohatý vesmír. Dust 514 by ovšem mohl pomoci jeho distribuční model, jako první free-to-play záležitost na PS3 určitě řadu hráčů zláká.

Dust 514 tak může na obrázcích vypadat, ale je to cokoli, jen ne tuctová sci-fi akce. Free-to-play titul, který spoléhá na neobvyklou hloubku a unikátní propojení se světem EVE Online, má vyjít ještě během letošního roku. A i pokud nenabídne úplně špičkovou grafiku a neporazí Battlefield, Halo či CoD na hlavu zábavností, může strhnout tisíce hráčů svým neobvyklým pojetím.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama