Dragon Age 2 Článek Dragon Age II

Dragon Age II

Lukáš Grygar

Lukáš Grygar

18. 8. 2010 22:53 5
Reklama

Když vám vývojář v jedné větě řekne, že Dragon Age byla nejprodávanější novou IP, vysoká hodnocení sbírala jako na běžícím páse a fanoušci si pochvalovali herní náplň „ze staré školy“, a zároveň že dvojka se přikloní k akčnímu pojetí boje, řeknete si: Cože? A pokud jste navíc i hráč, kterého dřevní fantasy a zavedené systémy vyloženě rajcují, začnete logicky zuřit. Naštěstí zbytečně, jak se na dnešní prezentaci ukázalo. Pravda je totiž zcela prozaická. Není jedna Dragon Age II. Je Dragon Age II pro PC a Dragon Age II pro konzole.

Možná se teď pouštíme na tenký led, ale aťsi. Konzolová verze (jejíž hratelná ukázka je přístupná veřejnosti) je, diplomaticky řečeno, ošklivá. Když David Silverman, povoláním manažer, mluví o tom, že ve dvojce posunuli grafické zpracování na mnohem vyšší úroveň, a za ním probíhá trhaná šarvátka na placu s jednou šedivou texturou, je vám trapně. A to prosím není nějaký angažovaný příspěvek do hádek konzole versus PC, to je prostě konstatování holého faktu.

Umění kompromisu

A právě i nové, vyloženě akční pojetí boje, se týká hlavně konzolí. Ovšem pozor! Ať už si totiž dvojku pustíte na kterékoliv ze tří velkých platforem, ovládání boje přímo skrze drcení tlačítek nevymazalo ze hry možnost boj zapauzovat a rozdat příkazy spolubojovníkům podobně, jako to známe z prvního dílu. Konzolisté ale budou muset oželet možnost poletovat kolem bojiště s kamerou a samotný gamepad přímo vybízí k setrvání s jedinou postavou, zatímco o zbytek party se postará umělá inteligence. Pokud se ale kdykoliv budete chtít přepnout na jinou postavu, jde to i s ovladačem jako po másle a některé „střihy“ mezi bojovníkem a čarodějkou působily velmi dynamicky. Právě na tohle většinové publikum slyší, ale je samozřejmě otázka, jak moc, nebo respektive za jakou cenu potřebuje už tak velice úspěšná série získávat další kupující.

Pokud je tou cenou nikoliv nahrazení, ale vyvážení taktiky akcí, nemusí s tím mít nikdo soudný problém. Když se totiž signál do televize přepnul z Xboxu na PC, byli jsme definitivně doma: tvorba postavy, vážné dialogy, ždímání emocí, které sice vytržené z kontextu působí hloupě, ale do hry samotné nejspíš zapadne... Bioware si drží svůj standard, což sice můžete vnímat jako stagnaci, ale tak buďme pro změnu trochu pozitivní.

Vymýtit klišé

S rozhovory se pojí i jedna sympatická drobnost: při výběru odpovědí vám jednoduché ikonky jasně napoví, jakým tónem bude daná hláška pronesena. S tím pak souvisí i kompletní namluvení hlavního hrdiny a zároveň systém, který by se měl postarat o „vývoj“ hrdinovy povahy. Pokud se totiž začnete přiklánět jednomu typu odpovědí, vaše postava se tak začne chovat i v rámci hlášek, které neovládáte: galantní ochránce rozhodně nepozdraví nové NPC slovy „Tě péro!“ a naopak sarkastický drsňák bude svou drsnost šířit i verbálně.

Co do vývoje je ale nejdůležitější změnou přepracovaná nabídka zvláštních schopností, která dostala podobu několika izolovaných stromů. Tvůrci si od přepracovaného pojetí slibují větší přehlednost a lepší rozlišení jednotlivých směrů vývoje. Opět jde o krok vstříc novým hráčům, ale staré navrátilce by mělo těšit něco docela jiného. Děj hry je sice roztažený přes desítky let a rámovaný tajnosnubným vyprávěním, ale startuje souběžně s událostmi v Pramenech. Ostatně přímo v rámci herní ukázky jsme se vrátili do okolí vesničky Lothering, kudy už se ale stihla provalit horda démonů. Příběh ovšem sleduje zcela nové hrdiny a důraz klade především na jejich vzájemné (často přímo rodinné) vztahy a až potom ztrácí čas s obvyklými žánrovými proprietami. Silverman dokonce neváhal podotknout, že hrát za proroctvím vyvoleného machra, který putuje za artefaktem Iks Ypsilon, aby zastavil opět vyprorokovanou hrozbu (nejsou tihle proroci krapet na zabití? samé předpovědi, ale řešení žádné) Kvé Zet, už se hráčům nejspíš omrzelo (ANO!!!).

Jak to ale jde dohromady s pasážemi, kdy hrdinova parta donekonečna likviduje jednu vlnu kostlivců za druhou, to už ponecháme na čtenářově vlastním úsudku...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama