Crysis Článek Crysis - dojmy

Crysis - dojmy

taltos

taltos

24. 10. 2007 22:51 20
Reklama

Pro hráče neznalé příběhu této očekávané akce jen ve stručnosti zrekapitulujeme základní fakta. Roku 2020 dopadne někde v Čínském moři neznámý objekt, který zachytí satelity po celém světě. Americká vláda vše utají a tuto situaci veřejně uvede jako pád meteoritu. Pravda však leží někde jinde, což ví i oni sami, a tak do oblasti vysílají svůj speciální tým, který má prozkoumat, co se stalo. Ani druhá strana však nelení, a tak se na ostrově střetávají jak americké, tak i čínské jednotky, které jsou velmi háklivé na přítomnost spojenců v jejich vodách, což vyústí až v otevřený konflikt. To vše ale až v samotné hře.

Hra začíná seskokem vašeho týmu z letadla právě nad zmíněným ostrovem, kde by se měl záhadný objekt nacházet. Svůj seskok můžete ve vzduchu trošku korigovat, tedy minimálně do okamžiku, kdy se vám z neznámých důvodů pokazí padák a vy téměř volným pádem letíte dolů ze slušné výšky. Hra by tak skončila ještě dříve než začala, ale naštěstí vás nečeká tvrdý pád na zem, ale do vody. Tento neovladatelný pád má přitom za úkol jediné. Aby autoři měli na začátku nějaký důvod, proč máte být sám bez svého týmu, který dopadl o nějaký ten kilometr dál. Prvním úkolem pro vás proto bude právě setkání s dalšími členy vaší posádky. Během této cesty vás přitom autoři zevrubně zasvětí do ovládání hry, které se minimálně v základech nijak neodlišuje od většiny jiných stříleček.

Postupem času vás parťáci zavedou i do tajů vašeho speciálního obleku (Nano-muscular suit), který vám zajišťuje hned několik vylepšení. Ať už se jedná o přídavný štít, zrychlení vašeho pohybu, odlehčení vaší postavy od zákonů gravitace, neviditelnost nebo nadměrnou sílu ve vašich rukách, všechny schopnosti se vám budou hodit v rozličných situacích. Velká skála před vámi? Zapnete větší skoky a jste rázem nahoře. Infiltrace nepřátelské základny? Proč se nejdříve nedostat pomocí neviditelnosti do výhodné pozice a až poté začít eliminovat protivníky. Stejně tak můžete použít sílu na odpálení protivníků a dokonce i aut (!) holýma rukama, když vám dojdou náboje. Ke zrychlení vašeho běhu a k přídavnému štítu asi není potřeba příliš nic dodávat.

V úplných počátcích hry vám protivníky budou čínské jednotky, které přišly na ostrov zkoumat spadlý objekt stejně jako vy. A aby toho nebylo málo, přivezly si s sebou vozidla a v neposlední řadě i tanky, proti kterým budete často také nerovně bojovat. Na druhou stranu to přináší výhodu toho, že po odstranění nepřátel můžete tato vozidla sami využít a tím si buď zpříjemnit nebo minimálně urychlit průběh dané mise. Kolikrát totiž není zcela nutné se „zahazovat“ s každým křovákem, kterého potkáte. Stačí prostě šlápnout na plyn, zapnout stěrače a děj se vůle boží. Tím samozřejmě nemáme na mysli, že byste takto mohli zahrát celou misi, protože do některých oblastí se autem vůbec nedostanete, v jiných zase vozidlo vůbec nenajdete nebo ho střelbou na protivníky zničíte.

To vám totiž může zároveň sloužit i jako taktický prvek. Při trefení nádrže vozidla dojde k výbuchu, který smete vše v jeho těsné blízkosti. U pojízdných prostředků to samozřejmě nekončí a zničit můžete prakticky cokoliv, včetně husté vegetace a stromů! Ještě nyní mám v živé paměti situaci, kdy jsem se z kopců plížil k nepřátelské základně, kterou jsem měl infiltrovat. Zhruba uprostřed kempu stála nenápadně vypadající benzínová pumpa a okolo se potulovalo několik nepřátelských jednotek. O pár vteřin později již tyto jednotky letěli vzduchem. Recept byl jednoduchý: trefit stojany s palivem. Tato situace však není vůbec ojedinělá a například najetí džípem na skokánek, z kterého jsem naletěl přímo do střechy chatrče, která se velmi realisticky zřítila, nebyl o nic méně kvalitní zážitek.

Jak jsme již naznačili, později se nesetkáte jen s lidskými protivníky, ale proti vám se postaví i značně nebezpečnější mimozemšťani, disponující vyspělými technologiemi a především velmi silnými jednotkami. Ať už se jedná o malé, rychlé roboty nebo obrovské chobotnice, které vystřílením celého zásobníku ani nepošimráte, většina z nich vám dá pořádně zabrat a velmi často také využívají momentu překvapení z jejich strany. Tentokrát jste totiž na jejich území a tak zapomeňte na plížení z kopců k nepřátelským pozicím a postupné sundávání vojáků sniperkou. Mimozemské jednotky mají navíc k dispozici technologii mrazení prakticky čehokoliv, kterou mohou použít jak na živé bytosti, tak i na okolní krajinu. Jak tvůrci slíbili, tak jsme se opravdu na několika místech dočkali kousků zmrzlé džungle nebo i celé vojenské základny. A pokud pak potkáte zmrzlého vojáka, který vypadá jako aktuální mistrovské dílo v nějakém ledovém světě, jistě vás pořádně zamrazí v zádech. A pokud ne, můžete vyplýtvat na tohoto chudáku jednu kulku a pak se podívat, jak vypadá člověk v podobě stovek malých ledových kousků.

Z arzenálu jsme měli možnost vyzkoušet základní pistoli, zhruba tři druhy samopalů s různým druhem přiblížení a zaměření, které mají navíc možnost podrobnějšího nastavení. V něm nechybí různé módy střelby a také důležitá baterka, bez které byste se na mnoha místech neobešli. Dále nechybí klasická brokovnice, impozantně vypadají raketomet, disponující velkou silou, moderní druh jakési odstřelovačky a samozřejmě nutné granáty.

Crysis na nás udělal i za poměrně krátkou dobu velký dojem. Ukládání zůstalo stejné jako ve Far Cry, tedy pomocí checkpointů, a velkým příslibem jsou i různorodé mise, které navíc doprovází velmi kvalitně vyprávěný příběh s mnoha šokovými okamžiky a zvraty. Navíc nechybí spousta perfektních dějových animací. Grafika nezklamala a propagovaná technická vyspělost hry se opravdu vyplnila. Vše je vykresleno do nejmenšího detailu, střídání dne a noci a počasí je nejrealističtější, jaké jsme zatím ve hrách viděli…

Crysis na Invexu běží na dvou velmi nadupaných strojích, kterým se pod kapotou skrývá procesor Intel Quad s velmi vysokou frekvencí, 2 GB RAM, grafická karta GTX8800 768 MB, to vše s podporou DirectX 9 (desítková verze je v přípravě) a na širokoúhlém monitoru s rozlišením 1920 x 1080 px. Jedinou nepříjemností, kterou jsme při hraní zaznamenali, bylo drobné seknutí o rantl okna u jedné chatrče. A vzhledem k beta verzi hry asi také nepřekvapí občasné spadnutí hry při načítání. Nebojíme se však, že by si toto Crytek do vydání za tři týdny nepohlídal a musíme pouze konstatovat, že Crysis je prostě pecka. Pecka s velkým a hodně sladkým plodem okolo ní. Stačí se jen zakousnout.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama