Diablo 3 Článek Diablo 3

Diablo 3

Marek Švrkala

Marek Švrkala

1. 12. 2010 23:53 21
Reklama

Rok 2010 je pro Blizzard jedním z největších v historii. Tato mamutí společnost letos v červenci po dlouhých 12 letech konečně vydala druhý díl StarCraftu s podtitulem Wings of Liberty, prosinec pak napjatě očekávají fanoušci World Of Warcraft, v současnosti nejpopulárnější MMO totiž rozšíří datadisk Cataclysm. Příští rok pravděpodobně bude Blizzard se svým herním portfoliem trochu v pozadí. Další část StarCraftu (Heart of the Swarm) dokončena nebude, nové MMO od Blizzardu dosud nemá ani název. V roce 2011 si asi nezahrajeme ani třetí Diablo, na které se nyní čeká více než 10 let. Jay Wilson, jeho hlavní designér, sice nedávno uvedl, že je hra hotová již více než z půlky, Diablo 3 si ale vyžádá ještě hodně práce. Pojďme si zrekapitulovat, jaké novinky nám tvůrci dalšího dobrodružství ze světa Sanctuary v posledních měsících nabídli.

Její ruce ovládaly dvě kuše

Fanoušci konečně znají všechny hratelné třídy a mohou tak plánovat, s kým stráví mnoho dlouhých večerů. Na letošním BlizzConu společnost barbara, čaroděje (Wizard), mnicha (Monk) a šamana (Witch Doctor) doplnil Demon Hunter, tedy lovec nebo lovkyně démonů. Efektním trailerem zatím byla představena pouze ženská verze (všechny charaktery v Diablu 3 tentokrát mají mužské i ženské protějšky). Blizzard v původních návrzích tvořil postavu tradičního lesního tuláka, nakonec se díky požadavku na temnější charakter zrodil tajemný lovec, který si získá respekt už při prvním pohledu z očí do očí. Lovci démonů mají svou základnu na severní hranici světa Sanctuary ve zmrzlých pustinách Dreadlands, avšak lidé je mohou najít po celém světě, často totiž vyjíždí na lov. K zabíjení démonů je vede touha po pomstě. Všechny lovce totiž spojuje fakt, že jim zplozenci pekla zničili rodiny.

Přestože nová postava může používat zbraně na blízko, specializuje se hlavně na střelbu z dálky (tzv. Ranged Class). Demon Hunter navíc umí klást pasti, jde tak o jistý mix Amazonky a Assassina z druhého dílu a jeho datadisku. Ani Amazonka ale nedokázala používat dvě kuše najednou, Demon Hunter si s nimi poradí hravě. Dvojice kuší (nebo dvojitá jednoruční kuše) proti nepřátelům určitě najde uplatnění. Nová postava se rozhodně neštítí čar a kouzel, vládne magií stínu. Podobně jako u jiných hrdinů je i u lovce velmi důležitý vývoj vlastností. Každý hráč si tak postavu může směřovat trochu jiným směrem a soustředit se na to, co mu vyhovuje.

Jak na pekelná monstra?

Představeno bylo zatím několik schopností. Jednou z nejzajímavějších je tzv. Bola Shot. Speciální střela se přiblíží k protivníkovi, obklopí jej a vybuchne až s časovým odstupem. Klasikou je Multishot, kdy hrdina jedním směrem vystřelí velké množství ostrých šípů. Lovci mají také velmi efektivní pohybovou dovednost Vault, bleskový akrobatický skok je přesune dál od nepřátel a poté mohou znovu zaútočit zpovzdálí, což této třídě vyhovuje nejvíce. Z větší vzdálenosti je pak možné vyslat třeba šípy, které za sebou nechávají ohnivou stopu. O trochu nápaditější je Entangling Shot. Střela spoutá až několik nepřátel imaginárním řetězem a tím je výrazně zpomalí. V tu dobu nastává vhodný čas pro použití granátů. Výbušniny jsou velmi účinné, pokud se je naučíte využívat v souladu s fyzikálními vlastnostmi prostředí, získáte skutečně silnou zbraň.

Jestliže vás nepřátelé obklopí a vy nechcete zbaběle utéct pryč, nabízí se dovednost Fan of Knives. Lovec kolem sebe vystřelí prstenec nožů a jednoduše se tak může ze sevření uvolnit. Tvůrci zatím příliš nepřiblížili používání různých pastí a léček. Známe tak jen Spike Trap. Jakmile protivník stoupne na vámi nastraženou past, zahalí jej stín a může jen počítat rány. Demon Hunter si prezentací a hratelnou ukázkou na BlizzConu ihned získal srdce mnohých pařanů. Není se co divit, z prvních informací je jasné, že hraní s úhlavním nepřítelem zplozenců pekla bude velmi zábavné. Postava navíc vypadá velmi atraktivně, její středověko-gotický styl hře náramně sedí.

Barbaři bijí šamany, mágové se z dálky smějí

Fanoušky Diabla na anaheimském BlizzConu vedle nové hratelné třídy pořádně rozparádilo také představení módu PvP, tedy player-versus-player. Zájemci se na Battle.netu budou moci zapojit do vzájemných bojů jednotlivých hráčů i celých týmů ve speciálních arénách oddělených od okolního prostředí. Arény nejsou na rozdíl od normálního obsahu náhodně generované, naopak jde o jedinečné lokace, terénem a možnostmi krytí (různé sloupy apod.) speciálně upravené pro týmové boje.

Blizzard jednoznačně preferuje dokončení hlavní části hry, PvP mód je tak v této fázi vývoje spíše doplňkem, na němž musí vývojáři ještě hodně zapracovat. Těžištěm módu by měly být souboje týmů (zatím se hovořilo maximálně o čtyřech hráčích na obou stranách), pracuje se ale i na kláních jednotlivců. Postavy asi nikdy nebude možné přesně vybalancovat, hráči totiž budou do arén vstupovat se svými dlouho piplanými hrdiny. Vývojáři samozřejmě připravují různé žebříčky na Battle.netu, kde můžeme očekávat velmi propracovaný systém s pokročilým matchmakingem a mnoha žebříčky. Vedle bodů do tabulek ale hráčům zůstane i klasická odměna – ucho padlého protivníka.

Rychlé akční bitvy se líbily

Návštěvníci BlizzConu si mohli PvP souboje vyzkoušet. Zahraniční novináři souboje tříčlenných týmů (zatím byly dostupné pouze tři hratelné třídy) v této fázi hodnotí velmi podobně. Intenzivní bitvy plné rychlých akčních soubojů snad všechny hráče bavily, zpočátku ale nebylo jednoduché se sžít se svojí postavou (začínalo se na vyšším levelu s vybranými schopnostmi), což je pochopitelné. Souboje se přesto nezvrhly v beztvaré bitky, pro úspěch bylo nezbytné zkoušet různé taktické varianty a přemýšlet. Jako velmi důležité hodnotí první hráči doplňování energie ozdravovacími koulemi, které se vždy v určitý čas objevují na vybraných místech v nepříliš velkých arénách. Jejich ovládnutí ale samozřejmě nikomu zápas samo o sobě nevyhraje.

Zejména v týmech je klíčem k úspěchu sladění jednotlivých postav a jejich vlastností. Jednou z dobrých strategií je dopředu vyslat barbara a jistit jej zdálky kouzly. Různých variací se ale nabízí nepřeberné množství, fanoušci na specializovaných serverech taktiku už nyní podrobně rozebírají. Mód PvP připomíná mix World of Warcraft a Guild Wars v klasickém izometrickém pohledu Diabla. Uvidíme, jak se tato intenzivní akční zábava nakonec vyvine a kam ji vývojáři nasměrují. Bitvy hráče proti hráči mají obrovský potenciál. Klidně se tak mohou stát dalším příspěvkem Blizzardu mezi e-sporty, přestože to sami tvůrci neplánují.

Lahvičky, karavany a inventář

Diablo 3 ze zažitého konceptu série jednoznačně vychází, místo velkých změn čekejme spíše menší úpravy hratelnosti a důraz na každičký detail. Jednou z novinek je omezení používání lahviček. Pokud jste byli v prvních dílech závislí na několika lahvičkách s uzdravující krví, chtě nechtě budete muset svůj styl změnit. Lahvičky jsou nyní velmi vzácné a navíc jich není možné vypít více za sebou. Jak tedy doplňovat potřebnou životní energii? Opět lze využít různých schopností postav a nechat zdraví regenerovat. Novou alternativou jsou ozdravovací koule (Health Globe), které vypadávají z mrtvých (i nemrtvých) nepřátel. Záleží samozřejmě na typu pekelného zplozence, koule z menších protivníků obvykle dobijí méně energie než ty ze silnějších nepřátel. Úplně specifičtí jsou pak bossové, u nich je vždy možnost sbírání koulí se zdravím naprogramována speciálně. Někde zdraví vypadne po určité době, jinde musíte kvůli zisku energie nahánět otravné nohsledy a věnovat se jim na úkor jejich šéfa.

Další z menších změn, která ale bude mít na celkový herní zážitek velký vliv, je zrušení teleportů do vesnice, tedy takzvaných town portálů. V Diablu 2 jste je mohli díky svitkům vyvolat kdykoli, v dalším pokračování už to možné nebude. Vývojáři chtějí, aby hráči byli minimálně vyrušováni od stálé akce v kobkách a dungeonech. Portály nahradí zejména waypointy, časově rozmístěné zhruba po 10 minutách. Hráč ale nebude muset do města cestovat tak často a to hlavně díky řemeslníkům, funkci salvage a svitkům Scroll of Wealth. S pomocí svitku stačí pouze kliknout na vybraný předmět a ten se promění ve zlato. Další alternativy jsou už nápaditější a zasluhují si podrobnější komentář.

Řemeslníci byli představeni na srpnovém GamesComu v Německu. Tyto NPC postavy potkáte v průběhu hry, jsou nedílnou součástí příběhu. Jakmile si získáte jejich důvěru splněním některých úkolů, mohou vám být velmi nápomocni. Na cestách vás budou doprovázet a nabídnou pomoc s předměty. Postupně narazíte na kováře, kouzelníka a klenotníka – každý z nich umí něco trochu jiného. Všichni však dovedou vylepšovat vaše předměty a vy tak nemusíte až do vesnice za obchodníky, stačí dojít ke karavaně, která na vás čeká kdesi poblíž.

Další novinka - funkce Salvage - ušetří místo v inventáři. Díky speciální kostce můžete nepotřebné předměty přeměnit na hrubé suroviny (čím lepší předmět, tím lepší suroviny). Sešrotovaný materiál poté stačí dát řemeslníkovi a počkat si, co z něj nakonec udělá. Velký podíl na konečném produktu má vedle použití různých receptů také náhoda. Další místo v inventáři ušetří takzvaný Talisman. Do nové oddělené části inventáře lze vložit charmy, které dříve zabíraly hodně potřebného prostoru.

Samotná nebesa se otřesou

Ve výčtu různých zajímavostí by se dalo pokračovat hodně dlouho, lidé z Blizzardu nám novinky servírují s nebývalou kadencí. Aby taky ne, vždyť nažhavení fanoušci každý drobek sezobnou jako malinu. Studio prostě ví, jak udržovat obrovskou fanouškovskou základnu v neustálém pozoru. Stále nám ale chybí to nejdůležitější - datum vydání. Vývojáři jej zatím nesdělili, trvají na tom, že nové Diablo vyjde, „až bude hotové“. Přesto si dovolme vsadit na rok 2012. Podle momentálních informací je dost pravděpodobný. Čekání na hru, která miliony hráčů přiková k monitorům, tedy bude ještě pořádně dlouhé. Už nyní je ale téměř jisté, že Diablo 3 bude stát za to.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama