Článek Dead Space 3

Dead Space 3

Ondřej Švára

Ondřej Švára

14. 6. 2012 22:29
Reklama

Zvláštní parádu udělal na letošním Expu třetí Dead Space. Někdejší horor se v budoucnu stane kooperativní střílečkou pro dospělé i dorost. Zkrátka pro všechny. I pro ty, co se bojí chodit do lesa.  Dead Space, kdysi tísnivé drama, se na první pohled mění v jakési Lost Planet číslo tři.

Představte si tu situaci. Isaac funí, otírá si z hledí jinovatku a klopýtá v okovaných botách až po mašličky zabořených ve sněhu,. A co čert nechtěl, vedle něj dělá to samé ještě někdo další. Horor ve dvou? A pak přijde to nejhorší. Na zasněženém horizontu se naprosto odnikud vynoří obrovské cosi, co dvojice musí zatlačit zpátky úplně stejně, jako to kdysi udělal Clarke sám ve finále prvního dílu. A tak střílíte tomu gigantovi do slabin, podle tradice tedy do žlutavých boubelí v místech, kde obvykle savci mívají pupek. Do vajec Isaacu, do vajec!

Dead Space vypadá v prvním oficiálním traileru skutečně jen jako pompéznější Lost Planet. A že Isaac pro potřeby videa skončí té obludě v slizké hubě, hrtanu, jícnu, žaludku a kdoví, kde se až zastaví, to může v někom vyvolat vzpomínky leda na ohavnou adventuru Harvester. Ale na Dead Space? To by byly hodně volné asociace.

Asi to dělá to otevřené prostředí mrazivé planety Tau Volantis, že Dead Space zatím nevypadá tak hrozivě a depresivně jako dřív. Jen nabubřele, a to je samozřejmě chyba. Mimochodem, možná budeme mít brzo úplně stejný problém s Bioshockem Infinite, který s třetím dílem také úplně mění hřiště.

Abych to zkrátil, Tau Volantis je velké pusté ledové nic. Ale nachází se zde základna nekromorfů, kterou je samozřejmě nutné zlikvidovat. To je hlavní motiv novinky. Isaac a nekromorfové, to je prostě nekonečné téma bez ohledu na to, kolikrát náš hrdina ještě ono domělé hnízdo vyhodí do luftu v řadě dalších happy-endů.

Ve dvou se to lépe řeže

Jak už ale bylo zmíněno, tentokrát nebude na likvidaci vesmírného slizu sám, což je změna grandiozních rozměrů. Isaacovi má odteď pomáhat jistý seržant Carver. A to tak, že tím úplně změní charakter celé série. Visceral zavádí kooperativní multiplayer a Carver se v něm bude snažit tíhu společného osudu zlehčovat nejen silou a přesností palby, ale také vtípky, špičkováním, prostě diskuzí. Říkal tu někdo situační konverzačka?

Kooperativní multiplayer se stal důvodem, proč Visceral Games upustili od přípravy klasické online hry. Natolik jsou si novým režimem jisti. Pokud nejste  příznivci běžného multiplayeru a původní dva díly Dead Space jste nehráli, můžete se na kooperaci upřímně těšit.  V nadneseném slova smyslu totiž  Visceral připravují dvě hry v jedné.

Kooperativní režim bude volitelný, takže druhá postava bude "naskakovat" do děje jenom v momentech, kdy si to budete přát a hra na základě toho upraví obtížnost i obsah. Děj a hratelnost budou v obou módech skutečně odlišné. Ať už zvolíte tu nebo onu možnost, vždy budete obohaceni o unikátní momenty, úkoly, puzzly a předělové scény, které v druhém módu nezažijete. Například proto, že oba pánové nejenže používají jiné zbraně a jiné způsoby boje, ale mají také rozdílné názory na to, co po nouzovém přistání na Tau Volantis vůbec dělat. Zatímco Clarke je posedlý hledáním ztracené kolegyně Ellie Langfordové, Carver by nejraději z dostupných zdrojů rychle opravil loď a vypadl. Proto vám v čistém singleplayeru  nikdo nebude do ničeho kecat, ale také vám s ničím nepomůže, a proto v kooperaci dostanete  pomocnou Carverovu ruku, ale vyslechnete si také spoustu protiargumentů. Možná se budete muset na pár místech i "osudově" rozhodovat...

Místo kyslíku ztráta celé atmosféry?

Dead Space s novým kooperačním režimem vcelku originálně zajišťuje příběhové kampani kýženou znovuhratelnost, která byla v minulých dílech úplně stejně zmrzlá jako řidký vzduch na Tau Volantis. Jenže právě kvůli kooperaci se Dead Space může lehce změnit z infarktového hororu na vcelku běžnou týmovou břečku a s tím mají pamětníci předchozí dvojice dílů pochopitelný problém.

Je totiž jasné, že ve dvojici se nikdo bát nebude. Ztratí tak Dead Space své původní kouzlo? Autoři se dušují, že ne. že mají v rukávu spoustu trumfů a že třeba samotnou Tau Volantis využili k mnoha překvapením. Rozfouká-li se například vítr, všimnete si nekromorfů ve sněžném oparu až na poslední chvíli. A také prý budou vyskakovat z hald sněhu.

Ano, je pravda, že zážitek ze hry bude dvakrát jiný a hrát si ji může každý podle svého, protože ukecaná kooperace jako vystřižená z Binary Domain se dá kdykoliv vypnout. Je však otázkou, zda neustálým nebo i občasným přepínáním dvou módů přežije celková atmosféra. Z Dead Space se totiž paradoxně díky zajímavé novince může vytratit jeho někdejší unikátnost. Na jedné straně autoři tvrdí, že hororové scény v čistém singleplayeru zůstanou, ale na straně druhé se hra v kooperaci plní hláškami jako "are you fucking kidding me". A je to pořád jedna a ta samá hra, jenom rozštěpená. Na to by neměli zapomínat především samotní Visceral.

Rozštěpená osobnost

Na druhou stranu je třeba uznat, že Dead Space prostě nemůže být potřetí stejné. Bylo-li by,  nadávali bychom právě na to. A možná, že "návrat ke kořenům" jako téma ke zpracování se teprve bude hodit . Třeba pro čtvrtý díl...

Ale vážně. Autoři na Expu  tvrdili, že to, co jsme na předváděčkách viděli, byla pouze jedna část Dead Space 3. Ta nová.  Ta kooperační. A to prý rozhodně není celý Dead Space. "Hra nebude jen o Tau Volantis, kooperaci a rychlé akci. Rád bych fanoušky ujistil, že jsme zpracovali i mnoho dalších lokací jako je třeba vesmírná flotila na orbitě planety, kde se dostanou do mnoha situací typických pro starý Dead Space. Nebude chybět ani stav beztíže," konstatuje produkční Visceral Games Steve Paputsis. Lidé se podle něj rozhodně nemusejí bát, že by se třetí díl své značce úplně zpronevěřil. Co do hratelnosti bude zkrátka "jen" rozmanitější.

A rozmanitější má být hra i díky detailům, na které prý jiné tituly ani nemyslí. Zajímavě rozhodně zní, že nepřátelé v Dead Space nepřestanou bojovat, ani když budou o nějakou tu končetinu kratší. "Pokud například běhající bestii ufiknete nohy, změní se v plaza střílecího projektily," říká Steve Paputsis.

V totální, ale pořád atraktivní chaos, se pak mají změnit i souboje s lidskými protivníky. Většinou půjde o zmutované vojáky, nebo místní vědce, kteří se v určité fázi naštvanosti či zranění promění v poloviční nekromorfy. A tito zákeřníci s aliení krví v žilách už vědí, jak používat automatické zbraně, jak se krýt a jak po vás mrskat granáty. Vyzvete je  v únoru příštího roku na souboj? Máme z toho všeho na zádech trochu více jinovatky než obvykle, ale očekávání zatím nepolevuje.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama