de Blob Článek de Blob

de Blob

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

16. 7. 2007 22:54 1
Reklama

Skupina studentů oboru game designu a herního vývoje na univerzitě v nizozemském Utrechtu asi těžko mohla tušit, jakou trefou bude jejich semestrální práce s prostým názvem de Blob. V původním návrhu je jasně čitelná inspirace Katamari Damacy, v součinnosti s členy týmu zodpovědnými za vizuální část pak vznikl základ herního systému, obarvování na začátku šedého města, které je zcela otevřené kreativitě hráčů. Ohlas herní veřejnosti byl ohromující. Zpočátku de Blob posbíral absolutní hodnocení na serverech, jež se zabývají freewarovky. Následovaly nominace na nejrůznější indie festivaly (třeba Slamdance 2007 nebo IGF) a řada ocenění. Nejlepší volně šířitelnou hrou roku se de Blob stal na Gametunnelu, což je hlavní měřítko na nezávislé scéně, podobně uspěl třeba u nás na Hrej – a internetovou hrou roku ho vyhlásil i magazín Edge. A aby toho nebylo málo, stal se hlavní hrdina dokonce maskotem města Utrecht. Není divu, že si hry povšimli i lidé z THQ. A nejen povšimli, rovnou na ni zakoupili práva a svěřili studiu Blue Tongue vývoj o poznání ambicióznější, v jádru ale stejné verze pro Nintendo Wii.

Barvy proti inkoustu

Příběh de Blob zavede hráče na planetu, na které vládne totalitní režim korporace Ink. Zločinná organizace vysála z velkých měst veškerou barvu. Šedivými, depresivními městy bloudí černé policejní hlídky, robotičtí strážci a vykořenění obyvatelé, jako těla bez duše. Nejvyšší čas, aby se do akce pustil Blob, kulaťoučký mimozemšťan, a sídliště, parky, obchodní, tovární i vilové čtvrti zase vymaloval. Jasně, děj nebude v téhle komiksové arkádě hrát hlavní roli, ale dává tvůrcům příležitost přijít s nespočtem krátkých, humorných videí, jimiž bude hra přímo prošpikována.

Přesný počet úrovní, jež hráči rozzáří všemi barvami, není znám, měl by se ale pohybovat v rozmezí 12-16 velkých měst. Na rozdíl od původní freeformové freewarovky budou ve Wii verzi některé úkoly povinné. Levely budou omezeny časově, přičemž cílem bude nahrát učitý počet bodů. Těmi odmění hra za efektivní obarvování, kombo skoky, vymalování klíčových staveb a nalézání tajných míst. Hraní de Blob bude tak divokou jízdou, kde klíčem k úspěchu bude sběr správných kuliček s barvou (a kombinování základní červené, zelené a modré pro pokročilejší odstíny) a boj s přisluhovači Ink Corp.

Hop a skok přes potok

Ovládání je u Wii her vždycky důležité téma k rozboru. Autoři de Blob už naštěstí prezentovali hratelnou verzi, a tak je známo, jak přesně hra využije kombinace wiimote + nunchuk. Základní kutálení se provádí analogovou páčkou na nunchuku, wiimote potom slouží jako prvek, který dodává pohybu dynamiku. Rychlé švihnutí směrem vzhůru přiměje Bloba ke skoku. Základem boje s agenty Ink Corp. je pak švih spojený s úderem. Jiný kontakt s policisty vyústí v nepříjemnost v podobě obarvení nahnědo či načerno – pak musí hráč vyhledat nejbližší vodní tok či fontánu a očistit se do průzračně bílé, než absorbuje nějakou novou barevnou kuličku.

de Blob
i Zdroj: Hrej.cz

Kdo si chce pomoci k vyššímu skóre, musí ovládnout i náročnější akrobacii. Významným pomocníkem je uzamykání objektů. Tak se lze dostat k tajným místům nebo dát dohromady obarvovací kombo. Tlačítkem na wiimotu hráč označí objekt a následně máchne ovladačem do směru, kterým se nachází. Pokud to stihne včas, Blob zadaným směrem skočí a přilepí se na chviličku k jeho povrchu. Takhle se lze dostat po stěnách vysokých mrakodrapů i vysoko na střechy k tajným místům (a určitě dojde i na nějaké velmi obtížné secrety s velikonočními vajíčky). Ale i na obyčejných budovách si lze "nahrabat" – funguje tu totiž jednoduché řetězení. Když hráč skočí na stěnu domu, obarví ho barvou, kterou Blob aktuálně nese. Stihne-li se rychle odrazit směrem k jinému objektu, skóre se mu zdvojnásobí. Takhle si lze zvětšit získané body až sedmkrát, což už je na stavu konta vážně znát.

Půlroční vývojářské malování

I když Blue Tongue nemusejí začínat nad úplně šedivými design documenty, vymalování Wii verze de Blob do celé jeho komiksové krásy jim zabere ještě hodně času. Trochu překvapivě bylo datum vydání stanoveno až na začátek příštího roku. Jasně, dlouhou dobu potrvá modelování nových úrovní. Také je z dosud zveřejněných screenshotů patrné, že se hra dočká mírného vizuálního vylepšení (a rozhodně bude nutné vymodelovat velké množství nových objektů). Co zatím na obrázcích patrné není, to je širokoúhlý obraz ve formátu 16:9 a rozlišení 480p, který zatím patří jen mezi sliby autorů. Značně šedivý navíc zatím zůstává soundtrack, nevýrazné melodie by měly určitě nahradit výraznější skladby. Inspirovat se i v tomhle ohledu fantastickou hudbou série Katamari Damacy není vůbec špatný nápad...

Ale i tak – prakticky okamžitě po svém oznámení se de Blob zařadil mezi nejočekávanější Wii tituly. Není divu, je totiž originální, stylový, vtipný a vyhovuje i filozofii přístupnosti. Jen škoda, že si na něj ještě tak dlouho počkáme...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama