Days Gone Článek Days Gone - dojmy z E3

Days Gone - dojmy z E3

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

21. 6. 2016 11:00 6
Reklama

Když byla během tiskové konference firmy Sony představena novinka s názvem Days Gone od studia Bend, nedalo se ubránit okamžitému srovnání s ten den rovněž oznámeným pokračováním zombie sandboxu State of Decay 2. Také zde budete mít k dispozici velkou mapu, na níž si to budete moci štrádovat křížem krážem, i tady bude důležité shromažďování zdrojů a rovněž tu budete proti hordám nakažených takřka bezmocní. Jasná vykrádačka, že? Na první pohled možná. Na ten druhý už ale najdeme těch rozdílu krapet víc a pokud se podíváte ještě potřetí, zjistíte, že Days Gone představuje lehce odlišný žánr. 

BORN TO BE WILD

Namísto toho, abyste měli k dispozici skupinu přeživších, dostanete do rukou statného motorkáře Deacona St. Johna, který si před šířením záhadného viru žil vcelku obyčejný život s větrem ve vlasech a plnou nádrží benzínu mezi nohama. Jakoby však právě svým životním stylem byl předurčen k tomu, aby se mu vyhnula zkáza, což bohužel neplatilo pro jeho blízké. Jakožto osamělý jezdec ve světě, který se kompletně zastavil, se teď snaží zachránit vlastní krk a vydělat během toho i nějaké ty chechtáky. Namísto abyste utíkali před nákazou, která už dva roky pustoší lidské zbytky na planetě Zemi, se budete sami vydávat vstříc nebezpečí. Cestou od jednoho kempu přeživších ke druhému si totiž budete vydělávat potravu a benzín do vaší motorky jako potulný lovec odměn. A ačkoliv hra bude sledovat jistý konkrétní příběh, o kterém nám autoři nechtěli zatím říct vůbec nic, tak způsob, jakým ji budete hrát, bude prý čistě na vás.

To, co jsme měli možnost vidět během tiskovky Sony, nám autoři ukázali za zavřenými dveřmi znovu. Jenom vybičovali naši představivost tím, že se nedrželi pevně dané linie, ale, snad ve snaze ukázat co nejvíc, postupně proběhli kompletně celou dřevorubeckou pilou, předělanou v improvizovaný záchytný bod pro přeživší. Asi ani není třeba dodávat, že dávno nefunkční. Podobně jako v The Last of Us, i v případě Days Gone bude kladen hodně velký důraz na sběr surovin a snahu příliš na sebe neupozornit. Jakmile vás totiž zmerčí hora zombíků, budete mít velké problémy se jich zbavit a často vám nezbude nic jiného, než "jednoduše" sednout na motorku a ujet. A byť nám autoři prozradili, že ona neřešitelná situace, do níž se během prezentace dostali, by za normálních okolností buď vůbec nenastala, případně končila nahráním poslední uložené pozice, všechny způsoby, jimiž zdejším nakaženým budete moci překazit přímý postup, budou ve finální verzi plně funkční.

PRVNÍ DOJEM NENÍ Z NEJLEPŠÍCH

To znamená, že na vás bude připraveno velké množství předpřipravených situací, kdy se jednoduše bude stačit protáhnout kolem nějaké překážky, zmáčknout příslušné tlačítko a už se za vámi sypou klády, padají závory a hroutí se lešení. Nutno podotknout, že nakažení (autoři si vymínili, že se nejedná o zombíky) trpí podobným syndromem jako třeba ve zmíněném State of Decay, případně Left 4 Dead – jejich příval končí pouze tehdy, když to hra dovolí. Málokdy se prý dostanete do situace, kdy byste měli dostatek nábojů a podpůrných prostředků na to, abyste se s jejich hordami vypořádali na vlastní pěst.

Z grafického hlediska potvrzuje studio Bend smutný předsudek, že se skutečně velkou hrou má poslední zkušenost ještě z generace PlayStationu 2.

Ačkoliv Days Gone pohání Unreal Engine 4, během prezentace to bylo znát pouze na detailně se hroutícím prostředí. Z grafického hlediska, byť je hra v plné produkci už rok a půl, potvrzuje studio Bend smutný předsudek, že se skutečně velkou hrou má poslední zkušenost ještě z generace PlayStationu 2. Ne, hra nevypadala vyloženě odpudivě. Jenom jsme na ni jaksi nenašli nic natolik zázračného, co by reprezentovalo rok 2016 - v době vydání dost možná ještě o rok více. Ohnivé efekty byly spíše kosmetického rázu, nepřátelé se klátili k zemi tak nějak automaticky a nereagovali na přímou střelbu do končetin a skutečně jediný moment, kdy se ukázala trocha potenciálu, byla avizovaná rozloha herní mapy. Ta by měla obsáhnout několik desítek středně velkých táborů, z nichž všechny by mají být naplněné neokoukaným obsahem. Pokud se tento slib vyplní, budou hráči zřejmě, s vidinou obří plochy, schopni odpustit leccos. 

SPLNĚNÝ SEN?

Ze dvou nehratelných ukázek se těžkou soudí cokoliv, ale nutno přiznat, že Sony ve snaze "mít taky Day Z nebo alespoň State of Decay" zašla trochu dál a ukázala hru, která má svůj nezaměnitelný, pardon za ten výraz, ksicht. Je to tím, že hlavní hrdina má jméno a není to jenom set náhodně rozmístěných čísel? Možná. Je to snahou dát hráči volbu mezi tichým a hlasitým postupem, a pokud už se něco pokazí, tak vytáhnout z rukávu trumf v podobě ničitelného prostředí? Ano, taky.

Days Gone - dojmy z E3
i Zdroj: Hrej.cz

Ale pravděpodobně je to hlavně tím, že konečně někdo vyslyšel mé soukromé prosby o to, aby byla hra na přežití konečně zpracována jako singleplayerový zážitek s vysokými produkčními hodnotami (jak vysoké nakonec budou, se ještě uvidí) a bez nutnosti spoléhat se na to, že si hráči onen nepřekonatelný zážitek vytvoří sami. Patříte také do tábora, který by mnohem raději, aby onu těžkou práci za nás odvedli autoři hry? Vítejte ve frontě na Days Gone. Asi nás v ní moc čekat nebude, ale o to větší překvapení by se z ní mohlo vyklubat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama