Dark Void Článek Dark Void

Dark Void

Martin Klekner

Martin Klekner

5. 6. 2008 22:51
Reklama

Po staletí lidstvo hledalo svobodu. Ve všech koutech, na všech místech, možných i nemožných, svoboda byla pro ně vždy ta nejvyšší meta, vysněný cíl. Ale já jsem našel svobodu. Jedinou možnou, jedinou existující – když se postavíte na kraj srázu, zhluboka se nadechnete, silný vítr se do vás mocně opře a vy skočíte dolů. A během toho pádu, co se zdá tak nekonečně dlouhý, až se vám chce nadšením křičet...spustíte svůj jetpack!

V zoufalé honbě za originalitou přichází autoři 3rd person akcí s mnoha více či méně povedenými nápady. Tu jde o živý létající disk, který porcuje protivníky na úhledné plátky, jinde řetěz přirostlý k hrdinově ruce, pak zase možnost osedlat obrovské příšery. Jetpack již jsme samozřejmě mohli vidět i v jiných hrách – pyšnil se s ním třeba už Jango Fett v konzolovém Star Wars Bounty Hunter, v poslední době pak kupříkladu Iron Man – to však v Capcom očividně dobře vědí, a tak se tento vynález rozhodli posunout na zcela novou úroveň. Dámy a pánové, očekávají vás plně vertikální boje!

Studio Airtight Games se skládá převážně z bývalých zaměstnanců Microsoftu, pod jejichž křídly vznikla hra Crimson Skies:High Road to Revenge, Xboxová předělávka původního titulu. Dark Void je jejich prvním větším projektem pod novým vedením, nutno ovšem podotknout, že již spolupracovali například na známém Ageia Demu, které skvělé demonstrovalo schopnosti PhysX akcelerátoru.

Vždyť přece létat je tak snadné

Pod pojmem jetpack si mnozí představí jen takové lehké zpestření v podobě skok-zážeh->delší skok-dopad. Tak takhle se Will, hlavní hrdina hry (o příběhu podrobněji níže), jenom rozehřívá. A vrcholným představením nejsou ani jeho ladné průlety výborně vypadající krajinou. To, co Will umí navíc oproti jiným hrdinům, jsou totiž bláznivé kousky na vertikálních (čili strmých) plochách roklí, skal, budov a jim podobných objektů. Jistě, skákání z plošinky na plošinku uměl již Princ a mnozí další, Will si však díky svém jetpacku může dovolit ještě mnohem víc než oni. Zachytávat se na spodní straně plošinek, shazovat z nich náhlými výpady nic netušící protivníky, balancovat na jedné ruce v krkolomné výšce, bez rizika smrtelného pádu...Darmo mluvit, raději se podívejte sami.

To všechno ale samozřejmě nebude k dispozici hned od samého začátku, jednotlivé skilly a triky se zpřístupní až s postupem hlavní dějovou linií. V úvodních misích budete jen úplně normální dopravní pilot Will, který se až po průletu a havárii nad Bermudským trojúhelníkem dostane do zcela jiné dimenze, tzv. „the void“ (prázdnota), čímž se stane neobyčejným pilotem Willem. Poletovat si prázdným prostorem by ale nebylo úplně ono, a tak zde naleznete nejen další pohřešované jedince, kteří doplatili na stejnou nehodu jako vy, tak i nepřátelskou rasu tzv. Watchers, kteří podle všeho měli hodně co do činění s celou lidskou historií. Od starověkých pyramid až po nacistické hnutí. A nebude chybět ani lovestory, protože Will se beznadějně zamiluje do pohledné Avy. To pro nás znamená jediné – v jistých částech hry si zahrajeme i za něžné pohlaví.

My se emzáků nebojíme, my je klidně okradem

Zcizená technologie Watcherů poslouží k upgradování vaší výbavy. Jetpack, jenž můžeme směle prohlásit za hlavní tahák celé hry, získáte již v první misi, to bude ale ještě jeho odlehčená verze, která opravdu dovolí jen prodloužit skoky. Skutečné vymoženosti tak přijdou na řadu až v poslední třetině hry, kdy se ovšem zároveň dostaví zásadní morální volba – využijete je za cenu ztráty velké části svého lidství, anebo se raději spolehnete dál na své přirozené schopnosti? Poměrně zajímavý nápad, něco podobného je však již naneštěstí chystáno do Too Human.

Ale řekněte sami, kdo by si nechtěl zalétat? A pokud jste již někdy hráli Crimson Skies, musíte uznat, že Airtight dokáží dělat zatraceně akční, zatraceně nerealistické, ale o to zábavnější letecké arkády. Sami autoři se ostatně přiznávají, že některé systémy z jejich předchozí hry použili i do leteckého módu v Dark Void. A vlastními jetpacky to vůbec nekončí, nic vám nebrání zmocnit se v akční minihře jednoho z nepřátelských UFO a sami se v něm pak proletět.

Neomezené létaní ovšem neznamená, že budete celý level moci prostě proplachtit (i když by k tomu hra mohla vzhledem k otevřené architektuře svádět). „Přemýšleli jsme o mnoha cestách, jak udělat vertikální postup misemi výhodnější než ten letecký. Zdaleka nejvhodnějším způsobem se nakonec ukázala být neustálá hrozba ze strany Watchers, kteří samozřejmě vlastní účinné protiletecké zbraně, jež vám znemožní jen tak si poletovat po okolí. Na druhou stranu, skutečně šikovní hráči se budou moci dostat i skrz tuto protileteckou obranu – což by mohl být ještě daleko větší zážitek než procházení bezpečnější cestou,“ říká hlavní designer Kraig Kujawa.

Co mi to jen připomíná?

Ano, Gears of War. Pocit, že se dívat na Unreal Engine, je způsobený tím, že se opravdu díváte na Unreal Engine. A systém krytí při střelbě se liší jen v jediné věci – budete ho používat vertikálně. Další inspirací, kterou přiznávají sami autoři, je pak likvidace bossů, ne nepodobná té z Shadow of the Colossus. Gigantičtí protivníci na konci levelů vám dají pořádně zabrat a jediný účinný způsob, jak se s nimi vypořádat, bude udolat je svou neuvěřitelnou mrštností za využití letových schopností. To ve zkratce znamená zběsilé poskakování z jedné citlivé části jejich těla na druhou, vše za neustálého modlení se, aby vás obr neshodil. A dalších pár podobností plynoucích z vlastního pozorování – vzhled hlavního hrdiny tak trochu připomíná Haydena z Dark Sector a vzhled protivníků zase Gethy z Mass Effect.

Co tedy Dark Void nabídne? Využití jetpacku, vertikální boje v krkolomných výškách, morální dilema „být či nebýt člověk?“, při troše štěstí zajímavý příběh, kradení UFO a souboje s obrovskými bossy. Je to poměrně běžný repertoár, jelikož ale na něj budeme nahlížet z jiného úhlu než jsme zvyklí (nakloněného o 90o), mohlo by jít o zajímavý zážitek. Hra bohužel nenabídne multiplayer, který by mohl citelně pomoci v případě selhání příběhové části. Dark Void se chystá na pulty v polovině příštího roku, kdy vyjde souběžně pro PC, Xbox 360 i PS3.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama