dark-souls
Dark Souls Článek Dark Souls

Dark Souls

Martin Klekner

Martin Klekner

28. 8. 2011 22:00 5
Reklama

Někteří z vás si možná ty časy ještě pamatují. Tenkrát hry ještě nebyly atrakcemi pro masy, jejichž hlavní devizou je přístupnost. Tenkrát přívlastek hardcore znamenal o mnoho víc než dnes – dnes, kdy definuje i tituly, u nichž se musí nedejbože myslet či mačkat víc než dvě tlačítka. Tenkrát hráči umírali, stokrát, tisíckrát... a skrz svou smrt se učili, jak přežít. Ty časy jsou nenávratně pryč. Je to dobře? To rozhodnutí nechám na vás. Mým úkolem je totiž pouze upozornit, že se blíží hra, která je v mnohém připomene.

Pakliže jste měli tu čest s Demon's Souls, pak víte o čem mluvím. PS3 titul, který v roce 2009 rozčeřil stojaté vody dungeonů, obdržel nespočet cen, byl vychvalován kritiky a rozdělil hráčskou obec na dvě přibližně stejně velké skupiny. Jedni ho nenáviděli, druzí naprosto zbožňovali. Tato hra se totiž nezapsala do novodobé historie ani tak svým geniálním temným art designem či nezapomenutelnými bossy, ale především nesmírně vysokou obtížností, která z ní učinila výzvu, jež neměla obdoby. A nyní, o dva roky později, se studio From Software vrací, aby nám nadělilo nástupce. Jeho slogan mluví za vše: „Připravte se zemřít. Mnohokrát...“

Když se smrt stane učitelem

A pokud by vám to snad nestačilo jako důkaz, že autoři rozhodně nehodlají ucuknout z nastaveného kurzu, o slovech duchovního otce Demon's Souls Hidetaka Miyazakiho již pochybovat nelze. “Bude to náročné, ne nemožné,“ říkal na E3 2011 a od té doby jeho záměr ještě vykrystalizoval. „Ano, hra bude vyváženější, o něco intuitivnější a pro nováčky tu bude rozsáhlý tutoriál... nečekejte však, že by na vás šla jemněji. Pokud něco, Dark Soul bude ještě větší výzvou než minule.“

Dobře to dokazuje situace, která nastala na letošním Gamesconu. Producenti Daisuke Uchiyama a Kei Hirono tam předváděli hratelnou ukázku, ve které hráli za postavu, která měla jedno z nejlepších dostupných vybavení, meč, který zabíjel na jednu ránu, léčivé lektvary, jež doplňovaly plné zdraví – a přesto smrt přicházela jak na běžícím pásu. První den výstavy krátce po poledni hlásili s úsměvem na tvářích, že zemřeli už 264krát... Skoro jako by splnili nějaký tajný úkol, který jim zadal Miyazaki.

Všechno se však netočí jen okolo šílené obtížnosti. Autoři slibují mnohem více obsahu než minule, navíc v otevřenějším prostředí. Nexus, z něhož se v původní hře hrdina vydával za svými dobrodružstvími, je pryč, nahrazen rozlehlým světem, který bude dvakrát až třikrát tak velký jak všechny levely Demon's Souls dohromady a pohyb v něm nebude nic omezovat. Miyazaki navíc tvrdí, že se neobjeví žádní staří nepřátelé – naprosto vše bude nové. Nejsem si jistý, jestli je to úplně správně, dobře prezentovaný comeback vždy potěší, na odsuzování je však příliš brzy. Zvlášť, když vše to nové vypadá zatraceně dobře.

Temné, odpudivé, neodolatelné

Co se nepřátel týče, Dark Souls prostě nezklamou. I obyčejní nemrtví mají své charisma, to ale nic není proti tomu, když na vás vyběhne přerostlý divočák s mohutnou zbrojí a nabere vás na kly. I zde je cena za nepozornost fatální a ústup je obyčejně to první, co bude chytrý hráč zvažovat. Ostatně, při pohledu na nepřátele tak ještě rádi učiníte, jelikož i partička obrovských krys se zářícíma očima je ve stísněném dungeonu skutečně děsivá podívaná. Všichni protivníci mají navíc lehký „japonský feel“, který jim propůjčuje unikátní šmrnc, zvlášť v kombinaci s gotickým laděním. Samostatnou kapitolou jsou pak bossové, kteří jsou obrovští, hrůzostrašní a osobně nevím, jestli se na souboje s nimi mám třást strachem či nedočkavostí...

Představené lokace jsou na první pohled rozlehlejší a skrývají mnohem více interaktivních elementů (kladky a různé komplikované přístroje, nejednou dojde i na puzzly), přesto však nepostrádají nic z klaustrofobičnosti svého předchůdce. Prostředí se samo o sobě chová jako váš nepřítel – některé cesty budou slepé a bez možnosti návratu, když si nedáte pozor, nažene vás hra do nastražené léčky, někdy si s vám bude přímo pohrávat. Třeba v případě, kdy před vás postaví překrásnou truhlici, v níž by se v kterékoliv jiné hře skrývala nablýskaná zbroj či cenný amulet... jen abyste vzápětí spustili past, jež vás hrůzným způsobem usmrtí a pošle zpět na záchytný bod. Ty naštěstí budou rozmístěny poměrně rozumně, ve formě tzv. Bonfires, které umožní savovat, uzdravovat se a zároveň budou fungovat jako místo vzájemné online komunikace.

Krutý a krutější

Co se způsobu online hraní týče, Miyazaki toho zatím neodhalil mnoho. Jisté je, že neoblíbený systém Character a World Tendency, který upravoval herní zážitek v závislosti na vašich činech a rozhodnutích, aniž by však kdy vysvětlil, jak přesně funguje, se tentokrát neobjeví. Místo něj bude v Dark Souls něco, co se pracovně nazývá Pledge/Oath (Závazek/Přísaha) a bude to mnohem jasnějším způsobem definovat vaše postavení ve světě a následně k vám v multiplayeru přiřazovat vhodné spoluhráče. Doufejme, že tentokrát bude záměr dotažen do konce, neboť to rozhodně má potenciál. Dark Souls se nicméně i zde vyžívá ve své záměrně přehnané krutosti. Hráči budou mezi sebou moci nejen komunikovat, ale například si i posílat videa, na nichž budou zachyceny jejich smrti.

Jak již bylo naznačeno, po grafické stránce se nemá titul za co stydět. Připomíná takového o mnoho temnějšího Witchera 2, přičemž z každého prostředí doslova dýchá chlad, mrtvolný rozklad a strach. Vzhled potvor a bossů je vskutku neodolatelný. Draci jsou jen skromným začátkem, různí přerostlí kříženci kříženců s nespočtem ostnů, zubů a blíže neidentifikovatelných výčnělků jakoby soupeřili o to, který z nich je odpornější. K tomu se přidávají hlavní hrdinové (hra představí několik zatím blíže neurčených tříd), kteří jsou bez výjimky „badass“... a dá se jen konstatovat, že po vizuální stránce to bude paráda.

Hra vyjde již na konci září nejen na PS3, ale nově i Xbox 360 a bude se určitě pokoušet získat množství nových příznivců. Bude to mít poměrně složité, protože pověst o její obtížnosti se již teď nezadržitelně šíří internetem, nováčci by si však měli uvědomit jednu věc – Ten pocit, který zakusíte, když po nekonečné sérii selhání konečně porazíte zdánlivě nezničitelného bosse, je něco, co vám žádné jiné dnešní RPG nenabídne. A již to je důvod, proč se zamyslet nad koupí...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama