Crysis Článek Crysis – lepší než Far Cry?

Crysis – lepší než Far Cry?

taltos

taltos

11. 9. 2006 22:58 11
Reklama

Přestože práva na hru Far Cry již nějakou dobu vlastní Ubisoft, vývojáři z Cryteku rozhodně nehází flintu do žita. Naopak, snaží se rozvinout svou fantazii a na nových technologiích vystavět ještě propracovanější hru než bylo jejich předchozí dílko. Crysis si zakládá na ještě vypečenější atmosféře okolní džungle spojené s novodobým trendem naprosté volnosti pohybu. Desítky kilometrů půdy na probádání tedy nebudou rozhodně překvapením.

Předzvěsti do budoucna

Druhá světová v dnešní době již tolik nefrčí a hodně akčních titulů je časovým úsekem zasazena do budoucnosti. To potvrzuje například nedávno ohlášený Battlefield 2142 a tvůrci z Cryteku mají na tento trend asi podobný názor.

Děj Crysis začíná roku 2019, kdy dopadne na tropický ostrov kdesi v Čínském moři neznámý objekt. Americká vláda tuto sledovanou záležitost zahraje do autu tvrzením, že se jedná o meteorit a sama do oblasti vyšle speciální Delta Force tým. Ostatní velmoci také nezahálejí a na tropický ostrov se hrnou jednotky Severní Koreje, s kterými se nejednou dostanete do křížku. Poté, co se ale z asteroidu vyklube obří mimozemská loď, která svým silovým polem zmrazí část ostrova, jdou všechny vnitřní nepokoje stranou. Je potřeba se spojit proti společnému nepříteli a za pomoci vašeho šestičlenného týmu dojít k lodi a zničit ji. Hračka, nemyslíte? Proti vám však stojí kilometry písčitých pláží a zamrzlé džungle. Tento fakt je velkým příslibem po vizuální stránce. O dějové zvraty by neměla být nouze a je klidně možné, že se v pozdější části hry postaví Korejci na vaši stranu. Přece jen musíte táhnout za jeden provaz, abyste dokázali proti silnému nepříteli uspět. Tato spolupráce by se měla odvíjet také od toho, jak moc jste na začátku dávali Korejcům zabrat. Ne vždy totiž bude nutné překážku odstranit. Občas je chytřejší ji jen obejít, což s velkou radostí vítáme, obtížnost byla ke konci Far Cry někdy již značně problematická.

Základní koncept

Základním hnacím motorkem Crysis bude zajímavé prostředí a především různorodá hratelnost. Ta si zakládá na střídání přímočaré akce a tichého plížení. Především v začátcích hry byste tak měli mít na výběr, jestli daného vojáka oklikou obejdete nebo se pustíte do přímého boje, který ale může vyústit v alarm a nepříjemnou situaci. Výběr v těchto situacích by měl být čistě na vás a rozsáhlá džungle, která vás nijak neomezuje, nabízí i střídání dne a noci. Naše taktické buňky ožívají a rozvíjejí situace, ve kterých počkáte do večerních hodin, abyste pak mohli tiše nožem toho Korejčíka u ohně… však vy víte. Kromě toho budou k ruce vaši parťáci, kterým sice nijak zadávat příkazy nebudete, ale občas vám budou užitečně krýt záda. K úspěšnému dokončení mise by nemělo být nutné, aby tým zůstal beze ztrát, což s radostí kvitujeme. Pešky po velikém ostrově stále chodit nebudete a proto se nabízí několik druhů vozidel. S těmi jste se setkali i ve Far Cry a zde by měla být nabídka ještě o něco širší. Kromě známých bugin a transportérů se například i vznesete do vzduchu v helikoptéře nebo si vyzkoušíte řízený seskok padákem.

Podobnost čistě náhodná?

Samozřejmě, že nějakou inspiraci si autoři vypůjčili z předchozího dílka, ale troufáme si tvrdit, že Crysis je jinak zcela novou hrou, která vám nabídne ojedinělý zážitek. Důležitá informace je, že opět nepůjde ukládat pozici libovolně a vždy si budete muset počkat do checkpointu, který vám hru uloží. Tento systém se nám ve Far Cry velice zamlouval, tak jen doufejme, že tvůrci vyladí některé problémy s průchody těchto míst. Kromě podobnosti prostředí, veliké volnosti v prostředí a zmíněného ukládání nabízí Crysis samé novoty. Jednou z prvních je důležitý upgrade zbraní, který budete uplatňovat během hry za získané informace a plnění některých vedlejších úkolů (tipujeme, že se bude jednat o tiché procházení atd.). Po tomto splnění vám z domova vláda pošle nějaké ty přídavné moduly, kterými si své mazlíčky vyšperkujete. Když jsme se již zmínili o výbavě, nemůžeme opomenout Nano-muscular suit, který bude základní výbavou všech spojeneckých vojáků. Tento oblek vám nabízí hned tři zásadní uplatnění. Můžete ho přepnout na maskování, čímž získáte opravdu velikou výhodu praktické neviditelnosti v džungli. Dále se nabízí odolnost, která se bude hodit v boji a nakonec síla, která není ještě zcela objasněná, ale půjde pravděpodobně o použití při odstraňování těžkých překážek a podobně. Mezi jednotlivými módy můžete libovolně přepínat a vždy vám vylepší jinou vlastnost. Kromě této užitečné věcičky vezmete do ruky například The Scar (základní rychlopalný samopal s podporou upgradů), Raketomet XM102 nebo elektromagnetickou pušku, což by měla být jakási velice průrazná sniperka ve stylu railgunu. Na druhé straně barikády budou emzáci používat především technologii zmražení (Molecular Arrestor) a má se objevit i jistá zbraň produkující malé černé díry, které řádně zamíchají s vaší buněčnou strukturou. Doufejme, že si tyto kousky zkusíme také.

Technologický zázrak

Kromě dobré hratelnosti se Far Cry blýskl skvělou grafikou a vůbec designem prostředí. Džungle byla úchvatná (někdy až možná kýčovitá), prostředí bylo vykresleno do posledního detailu a postavy byly naprosto věrohodné. Crysis se v tomto ohledu chystá jít ještě dál a podle prvních ukázek mu musíme dát za pravdu. Zelená i ledová džungle vypadá prostě úchvatně a když se k tomu přidá fakt, že můžete COKOLIV zničit a například cestu vpřed si prosekat samopalem, začínáme již silně pochybovat o výkonu našich počítačů. Navíc má být zlepšen dohled, který nyní činí rovné dva kilometry (a nejde jen o „tapetu“, ale skutečné prostředí) a autoři zapracovali jak na změně počasí, tak i střídání dne a noci. Technologie je to rozhodně hodna potlesku a jestli se vyplní alespoň část všech možností, bude se jednat v tomto směru a absolutní špičku. Pozadu nemají zůstat ani nepřátelé, kterým byla nově přidána do vínku i orientace a spouštění alarmu podle vašich stop v džungli. Pokud tedy máte po odklizení protivníka a plížení keři dobrý pocit, neměli byste zapomínat, že vaše kroky lámou porost zahuštěné džungle a i těchto drobností si mohou stráže všimnout.

Multiplayer

I přesto, že se Crysis stejně jako jeho předchůdce zaměřuje především na hru jednoho hráče, ani multiplayer tvůrci zcela nezavrhli. Kromě klasiky, jako DM, TDM, či Capture the Flag, vás čeká mód, v kterém budete v týmu hledat část vetřelecké lodi. Po nalezení je vám odměnou vylepšení pro celý tým, které se může týkat, jak odolnosti vašeho brnění, tak i zisku nové útočné technologie (že by zmražení?). Crysis je v současné době akčním projektem číslo jedna a pokud se nestane nic vážného, i tento projekt Cryteku zamíří za velkým úspěchem. Všechny zmíněné aspekty hry jsou velice moderní, voní inovací a starší systémy zase naprostou vyladěností. Těšíme se prakticky na všechno a za největší tahák považujeme zmrzlé prostředí džungle a různorodou hratelnost. Doufejme, že to autoři nepřeženou s nároky na hardware a stihnou i datum vydání, které je předběžně stanoveno na letošní Vánoce.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama