Crysis 2 Článek Crysis 2

Crysis 2

Dalibor Franta

Dalibor Franta

11. 4. 2010 22:46 20
Reklama

Německé studio Crytek ušlo za jedenáct let své existence ohromný kus cesty. V roce 1999 začínali tři turečtí Němci, Faruk, Cevat a Avni, v prťavém bavorském Koburgu. Kuchtili tech dema pro Nvidii a snili o čupr budoucnosti s vlastním čupr enginem a ještě víc čupr FPS střílečkou. Dnes sídlí ve Frankfurtu nad Mohanem, mají pobočky v Jižní Korey i Velké Británii (bývalé studio Free Radical) a na jejich nové hře pracuje po celém světě víc jak 600 lidí. Někdy během procesu snění, který je pro většinu z nás konečným stádiem, dokázali totiž vytvořit hru, která na pár let zdvihla laťku FPS mimo dosah většiny konkurence. A po ní ještě jednu. Jmenovala se Crysis a pro změnu zdvihla laťku co do technického zpracování – tak vysoko, že si musela vykoledovat pokračování, aby už ji konečně někdo překonal.

Co má začátek, má i konec. Nebo aspoň prostředek

Crysis 2 nás vrátí do nanokůže Nomáda – jako voják jednotky Delta Force snesl se před dvěma lety (toto letí) na ostrov okupovaný severokorejskou armádou, jen aby tu našel horu plnou latentně apokalyptických ufounů a uklidil se do bezpečí potom, co ji nepoučitelný americký vědecko-vojenský komplex probudil k životu. Uběhly tři roky a ufouni se činí. Největší města světa jsou v troskách, lidstvo se krčí kdovíkde a nepřítel může být poražen pouze vlastními zbraněmi. Frekventovaným nalezištěm mimořádně cenných artefaktů se stal New York – zničený, samozřejmě. Vylidněným a zarostlým Manhattanem se prohánějí vrtulníky, loví zatoulané mimozemské lodě a speciální pozemní týmy vojáků bojují v troskách kdysi vznešeného velkoměsta o drahocenné mimozemské technologie. A právě v tomto prostředí války všech proti všem dostává se do New Yorku Nomád – nikoliv však v oficiálních záležitostech. Naopak. Vzhledem k tomu, že bez autorizace oblékl vylepšený model nanosuitu 2.0, stává se jedním z hlavních cílů jednotek Crynet – armádní frakce společnosti, jež speciální obleky vyvinula.

O co přesně ve hře půjde a jaký úkol vlastně Nomád ve městě plní zatím není jasné. V Cryteku jsou na informace skoupí – údajně se poučili z PR kampaně na první díl, která v zápalu pro věc prozradila příliš mnoho. Vlastně úplně všechno. Vždyť bitvu se závěrečným bossem viděly miliony lidí rok před vydáním, a to je zkrátka omyl, který si v Německu nechtějí zopakovat. Zvlášť když se podle svých slov soustředí na mnohem dospělejší příběhový i vypravěčský zážitek, jenž by měl napravit dojem z jednoduché a tak trochu naivní zápletky prvního dílu. Inspiraci hledají u konkurence – konkrétně se odkazují na Valve a na jejich schopnost vměstnat zajímavý příběh plný zvratů a konspirací i do tak jednoduché vyvražďovací hry, jako je Left 4 Dead. Crysis 2 to prý dokáže také a příběh bude, možná poprvé v sérii naivních paperbackových zápletek, jaké v Cryteku tak rádi až dosud produkovali, jedním z hlavních taháků nového Crysis.

2.0

Hlavní hvězdou ale stále zůstává nanosuit. Verze 2.0 přináší celou řadu vylepšení, stoupnou však i nároky a laťka obtížnosti, a tak si prý absolutní superiority bez velké námahy až tolik neužijeme. A opět si Crytek zastřílel do vlastních řad, když si postěžoval na umělou inteligenci v prvním Crysis a slíbil radikální nápravu. Ale zpět k oblečení! Ke čtyřem základním funkcím obleku (armor, cloak, speed a strength) přidá se tzv. tactical mód. S jeho aktivací přepne se oblek do výzvědného režimu, který dramaticky zbystří Nomádovy smysly (uslyší například rozhovory vzdálených stráží) a poskytne mu přehledný HUD s podrobnými informacemi o všem, na co zaměří svůj zrak – pohled na mrtvé tělo prozradí kdo a za jakých okolností zde zemřel, pohled na pohozenou zbraň přinese její podrobné údaje a využití, sledování protivníků umožní získat kompletní přehled jejich vybavení i možné postupy k jejich likvidaci. Verze 2.0 bude rovněž kompletně modulovatelná. Oblek půjde vylepšit řadou drobných úprav tak, aby vyhovoval vašemu stylu hry – tichošlápci si pořídí rentgenové vidění, přímočařejší hráči mohou sáhnout po systému odrážení kulek či po speciální trasovací munici.

Drastickým vylepšením projde boj tváří v tvář, fyzické útoky teď bude mnohem efektivnější. Nově budeme k mlácení nebohých soldátů využívat předměty kolem sebe – poštovní schránky, hydranty, ale i kanóny vytržené z věží obrněných vozidel, kterými se to na Manhattanu jenom hemží. Nomád se navíc přiučil pár triků z konkurenční FPS Killzone 2, kde okoukal nový systém krytí. Dokáže se teď schovávat za překážkami a elegantně vykukovat.

New York jako bublina

Tak trochu záhadou je zatím herní prostředí a vůbec podoba Manhattanu jako takového. Měřítko ostrova má být přibližně stejné jako v prvním Crysis, volnosti však podle všeho decentně ubude. V Cryteku tomu říkají „omezená svoboda“ – uzdu volnosti popustí jen tam, kde to bude důležité pro budování atmosféry nebo kde se schyluje k pořádné přestřelce. V těchto „bublinách“ bude město vymodelováno multiúrovňově (rozsah tří pater) a do nejmenšího detailu. Budeme moci procházet opuštěné byty a kanceláře, objevovat alternativní cesty k nepříteli nebo prostě jen pozorovat hejna ptáků migrujících mezi zarostlými mrakodrapy a z rezavé lavičky na Páté avenue nasávat atmosféru všeobecného rozkladu. Jistě to bude příjemná změna po té záplavě monobarevných džunglí.

Dobrá zpráva je, že revoluční CryEngine 3 šlape bez problémů na všech plánovaných platformách – novinářské prezentace hry dokonce probíhají výhradně na konzolích a na úchvatnosti scenérií to hře neubírá ani za mák. Zlé jazyky, které ještě ne tak dávno prorokovaly Crysis 2 na Xboxu 360 a PS3 strastiplnou budoucnost, se mohou klidně vrátit k olizování zábradlí. A doposud bezkonkurenční konzolový král Unreal engine by se měl začít strachovat o svou budoucnost. Tady totiž nemluvíme jen o „pěkné“ hře. Tady je řeč o grafice, jež zase jednou posune hranice herní kvality o pořádných pár guinessových skoků nahoru. A podle nepotvrzených informací se tak stane už letos v září. Na PC, Xbox 360 a PS3.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama