Cryostasis: Sleep of Reason Článek Cryostasis: Sleep of Reason

Cryostasis: Sleep of Reason

Dalibor Franta

Dalibor Franta

24. 5. 2007 22:00 2
Reklama

Severní pól člověka přitahoval odnepaměti…vlastně spíš od chvíle, kdy zjistil, že něco jako pól vůbec existuje a že by mohla být docela dobrá prča zajít se na něj aspoň jednou v životě podívat. Těžko říct, co si od podobného prokřehlého výletu sliboval třebas takový Robert Peary. Ceduli s nápisem „Vítejte na Severním pólu“ a eskymácké kasino navrch asi těžko. Vždyť přeci každý průměrně zdatný Cimrmanolog dobře ví, že na pólu, obzvlášť na tom severním, není ani občerstvení, ani pískovcové skály, je tam zkrátka prd. A ani to ne. Zmrzlá voda a zima až praští. Takový pól, a to vám tedy povíme, ten se hodí akorát tak na dvě věci. Na ruské biologické pokusy a hororové FPSky. Stejného názoru je podle všeho také ukrajinské studio Action Forms, které jen nedávno představilo svůj nejnovější projekt pod názvem Cryostasis: Sleep of Reason. Jedná se o hororové FPS, které má nechat zapomenout na poměrně nepovedený Vivisector, jenž právě před rokem zanechal fanoušky této velmi nadané vývojářské skupiny v nemilých rozpacích. Náprava pošramocené pověsti se tedy jeví jako nutnost a Cryostasis, alespoň podle prvních informací, rozhodně nehodlá napodobit osud svého staršího bratříčka.

Když to srovnám s výletem na Kokořín…

Action Forms zasadili svůj mrazivý horor do nepřívětivých pustin severního pólu. Píše se rok 1968, kdesi ve střední Evropě právě klepou na dveře malého Československa divize velké varšavské smlouvy, ale tady na severu je to každému celkem putna. Hlavní starostí sovětských výzkumníků na polární stanici Pole 21 je výzkum meteorologických jevů a udržování stachanů vodky v permanentní pohotovosti. Jedním z nich je také Saša Nestorov, který se však během plnění svých povinností z doposud neznámých příčin zatoulá až k zachovalému vraku sovětského jaderného ledoborce North Wind, jenž zde před lety za záhadných okolností ztroskotal a zůstal uvězněn v ledu jako připomínka triumfálního vítězství přírody nad nezničitelným výtvorem soudruhů inženýrů ze Sovětského svazu. Že je Saša od přírody zvídavý, a taky proto, že je zmrzlý na kost, rozhodne se v podivném vraku hledat úkryt před nepřízní počasí. Jistě už chápete, že se právě dopustil největšího omylu ve svém doposud příkladném životě. Během několika následujících hodin stane tváří v tvář nemrtvé posádce, bude bojovat o každý stupeň svého tělesného tepla a aby se u toho náhodu nenudil, najde příčinu, jenž před lety přivodila North Windu jeho skon.

O tom, co přesně se na lodi stalo a proč posádka není zmrzlá, jak zákon káže, se vedou čilé spekulace. Podle oficiálních materiálů se posádka proměnila v podivné bytosti bez práva na smrt, jiné, dle našeho názoru vyloženě spekulativní zprávy, hovoří o biologických pokusech, které se, jak už to tak chodí, obrátily proti výzkumníkům na lodi. Ať už je to jak chce, sami se na severním pólu určitě cítit nebudete – v duchu klasických atmosférických hororů sice nedojde na nekonečné hordy přiblblých zombíků, ale občas na vás prostě nějaký ten člen posádky (zmutovaný do jednoho z dostupných 15 druhů) bafne a příjemné to jistě nebude. Saša naštěstí nebude bloudit lodí zcela neozbrojen. K dispozici by měl dostat až osmičku dobových (rozuměj historických) zbraní.

Vždyť říkám, sníme psy

Hlavní devizou hry Cryostasis bude podle všeho interně vyvinutý engine AtmosFear, který nejenže hře propůjčí grafiku k pomazlení, umožní jí navíc reálně simulovat účinky tepla a chladu – ať už na herní prostředí, tak na postavu hlavního hrdiny. Život meteorologa Nestorova je totiž primárně spjat s jeho tělesnou teplotou. Ta je v průběhu hry neustále vystavena nejrůznějším formám chladu a ve chvíli kdy spadne pod únosnou mez, nebohý Saša umírá/umrzá. Dít se tak může vlivem nepřízně počasí (občas bude třeba opustit relativně chráněné útroby lodi a vydat se na pěší pochod sněhovou vánicí), vlivem útoku nemrtvých členů posádky (ti používají zákeřné ledové útoky, které dokáží proměnit neopatrného výzkumníka v ukázkový rampouch), ale i z prostého nedostatku tepla (hráč na lodi narazí jak na oblasti vyhřáté – třebas poblíž reaktoru, tak na oblasti vyloženě zmrzlé). Jedinou obranou proti nepříznivým vlivům počasí se tak stávají nejrůznější zdroje tepla, které dokáží Sašu zahřát na obstojnou provozní teplotu – v prostředí dlouhodobě vyřazeného ledoborce se však podobné tepelné orgie scvrkávají na mazlení se žárovkami a přímotopy (ohlášeno je také 8 NPC, takže není vyloučeno, že se najde i nějaká ta hřejivá soudružka). Chlad a teplo však budou mít vliv také na herní prostředí. Led vystavený teplu se rozpustí a rozteče, voda vystavená mrazivým teplotám zase zmrzne než řeknete „rampouch“. Nedozírné možnosti, jaké tento engine otevírá podobě puzzlů a vůbec celkovému pojetí hratelnosti si jistě domyslíte sami.

Teď jdu na sever…a už jdu na jih

Tím však výčet originalit zdaleka nekončí. Možná ještě zásadnější roli bude hrát tzv. Mental Echo – ozvěny minulosti. Saša Nestor v sobě během pobytu na lodi objeví prazvláštní schopnost vcítit se do posledních okamžiků každičké organické věci na lodi (ano, to zahrnuje i zmrzlý flák bifteku v lodní kuchyni – velmi znepokojivé…). Nejenže se mu při kontaktu s mrtvým tělem přehraje před očima scéna bezprostředně předcházející smrti té dané osoby, on si navíc během této projekce zachová schopnost aktivně jednat a zasahovat do děje. Změnou drobných maličkostí v minulosti tak bude schopen zabránit jejich budoucím následkům. Action Forms poskytli jeden příklad za všechny – v průchodu lodí vám brání zhroucené torzo jeřábu, opodál leží mrtvola člena posádky. Rychlý pohled do minulosti prozradí, že pád jeřábu zapříčinil svou nešikovností právě on. Pár drobných úprav v minulosti a voila, po návratu do mrazivého roku 1968 je cesta volná. Podle všeho bude podobná historická výpomoc klíčem k vyřešení záhady ztroskotání North Windu - tím, že napravíte fatální chyby několika klíčových členů posádky ji de facto vysvobodíte z ledového hrobu. Jednoduché to jistě nebude.

Cryostasis sází zejména na dokonale mrazivou atmosféru a plíživý strach. Místy si bere inspiraci z výborného F.E.A.R.u, místy zase z kultovní The Thing, vlastních myšlenek a originálních prvků však nabízí dostatečnou hojnost. Vydání je plánováno na čtvrté čtvrtletí letošního roku, exkluzivně pro PC.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama