Crackdown 2 Článek Crackdown 2

Crackdown 2

Dalibor Franta

Dalibor Franta

8. 10. 2009 22:39 2
Reklama

Tři roky to budou, co na konzoli Xbox 360 uhodil blesk jménem Crackdown a s ladností přímo elektrizující sjel si po hromosvodech herních recenzí pro řadu nad očekávání kvalitních hodnocení. Byla to anomálie. Nic takového se vlastně stát nemělo. Vždyť až do vlastního vydání, byla hra považována za pouhý nosič pro multiplayerovou betu Halo 3 a žádná další přidaná hodnota se od talentovaného týmu Realtime Worlds kolem vývojáře/průkopníka Davida Jamese vlastně ani nečekala. Naštěstí to mělo být naposled, co herní svět podcenil kvality tohoto brilantního mozku ze skotského Dundee – z projektu Crackdown se vyklubala rozšafná 3D akce ve stylu GTA, která oživila zapšklý žánr výraznými sci-fi prvky, naprosto neregulovanou destruktivní akcí a horizontálními eskapádami na střechách města Pacific City, ze kterých by se i dobrý soused Spiderman pod svou rudou kápí začervenal jako ta šťastná třešnička. Výsledkem bylo půldruhého milionu prodaných kopií za rok a ... a víc už nic.

Skoti Skotům

Microsoft oslněn světlem nových, peckoidnějších titulů nechal slibně se rozvíjející IP chřadnout a ambiciózní Jamesův tým nebyl ochotný na váhající střelce s bílými límečky čekat. Když pak Microsoft konečně přišel s nabídkou na pokračování původního Crackdownu, Realtime Worlds už bylo zcela vytíženo prací na nové MMO hře APB (All Points Bulletin) a vývoje se museli ujmout skotští přeběhlíci z nově vytvořeného Ruffian Games. Co můžeme od nového Crackdownu čekat naznačili působivým teaserem na letošní E3 a konečně, jen před pár dny, předvedli světu první hratelnou ukázku.

Viry virům

Druhý Crackdown posune se v čase o deset let dopředu a rozestře vizi Pacific City zdevastovaného nebezpečným mutačním virem, jenž hráč – v záchvatu manické filantropie – nevědomky vypustil z výzkumných laboratoří v závěru prvního dílu. Část obyvatel Pacific City ze samé vděčnosti bez odmlouvání zmutovala v nadlidsky silné a rychlé potvory a uchýlila se do městské kanalizace, kde den co den vyčkává příchodu tmy, pod jejíž rouškou terorizuje zbytky přeživších. „Šťastlivci“ netvořící mutací nezasaženi střídavě přežívají a umírají ve vybydlených ruinách a ti militantnější z nich scházejí se každou neděli v partyzánské buňce zvané The Cell. Zde budují občanský odpor jak proti zrůdám z kanálů, tak i proti Agentuře - policejní organizaci, kterou (právem) viní z událostí, jež kdysi vzkvétající město srazily na kolena. Hráč se už podruhé ujme role zaměstnance této Agentury - speciálního agenta, ve speciálním obleku se schopnostmi dočista speciálními. Náplň jeho práce se však dramaticky změnila - zatímco dříve bojoval s kriminálními živly, dnes je nucen odolávat nočním rejdům mutantů a denním sabotážím partyzánů z The Cell. Boj na dvou apokalyptických frontách začíná.

Mutanti mutantům

Už jen z nástinu zápletky je jasné, že Crackdown 2 nabral zcela nový, o poznání temnější a do jisté míry i (laciným) sci-fi šmrncnutý nádech. Pryč je barevná komiksová grafika, pryč jsou nepřátelé, kteří jen sotva mohli představovat pro speciálně vybavené agenty s nadlidskými schopnostmi rovnocenné protivníky. Cílem vývojářů bylo představit dva zcela odlišné světy v jednom jediném městě. Ve dne je Pacific City (skoro) takové, jaké ho známe. Ulicemi bloudí zanedbaní lidé, obchodují, zahřívají se nad hořícími barely a žijí své k žití dočista se nehodící životy. Jejich zdraví a skromný majetek musíte chránit, a to i když právě městem naháníte partyzány, kteří vyhodili do povětří ropnou rafinérii. Oproti tomu v noci ulice zcela ovládnou mutanti – desítky a stovky – a jakékoliv bariéry násilí padají jako domeček z karet. Vývojáři z Ruffian Games se nechali slyšet, že jejich cílem je umístit na obrazovku až tisícovku mutantů v jednu chvíli a hráče tak doslova zaplavit – to proto, aby se navzdory svým jedinečným schopnostem cítil neustále v ohrožení. Někteří z mutantů navíc dokážou držet s Agenty krok, i když dojde na bláznivé hopsání po střechách mrakodrapů, vůbec poprvé tak budou síly na straně dobra a zla rozvrženy rovnoměrně. Byli jsme svědky scény, kdy jediný agent na širokém náměstí odolával jen za pomocí rotačního kulometu vlnám desítek nespokojených mutantů, jen aby nakonec rezignoval a volil panický úprk po střechách nočního města s hordami superrychlých monster za patami. V noci se zkrátka Pacific City mění v destruktivní arénu bez limitů, kde není třeba brát na nikoho a na nic ohledy – chcete-li odolat hordám nespokojených mutantů, musíte se uchýlit k taktice, za kterou by vás doma maminka nepochválila.

Zbraně zbraním

K ruce (a jiným končetinám) bude plejáda futuristických zbraní, z nichž nám autoři představili UV brokovnici a MAG granát. První jmenovaná uvolňuje široké energetické pole, které odpuzuje (rozuměj vystřeluje do výšky jako prak) vše ve svém bezprostředním okolí. Jediným výstřelem bude možné vysekat v klubku mutantů otvor dostatečně široký i pro Ivetu Bartošovou, případně zavalit zvlášť neodbytnou skupinku nočních přízraků sutí, auty, náklaďáky a vůbec vším, co je právě po ruce. MAG granát zase působí jako přísavná puma. Hoďte jeden na strop a on exploduje. Hoďte na strop dva, tři, čtyři, přidejte sporák, náklaďák, lampu, bombu se stlačeným plynem a máte řetězovou bombu, která je snem každého pyromana. Stejně jako v prvním díle, i v druhém samozřejmě narazíme na zcela interaktivní prostředí. Agenti budou moci vrhat po svém okolí prakticky všechno, na co na ulici narazí a ku pomoci poslouží i nový systém zaměřování, který by měl vylepšit ne právě přesného pomocníka z originálního Crackdownu. Vylepšení se dočká i bojový systém, který se rozroste o celou řadu nových pohybů, útoků a komb. Nejoblíbenějším kouskem vývojářů na Tokyo Game Show bylo číslo s betonovou palicí – ze země vytrhli kus železobetonu a jako s obří kosou s ním rozsévali zkázu v lánu nepřátel.

Lidé sobě

Dodejme ještě, že se druhý Crackdown pochlubí otevřenou, dynamickou kampaní, kde každá akce vyvolá přiměřenou reakci, kooperací až pro 4 hráče, multiplayerem pro 16, známými lokacemi z prvního dílu, rozšířeným systémem sbírání orbů (obdoby zkušeností) a vylepšování statistik a rozlučme se s konstatováním, že pokračování úspěšné sandboxové akce pro Xbox 360 navazuje přesně tam, kde se původní Crackdown odvázal… tedy až na to sci-fi a mutanty a město blížící se vizi post-apokalyptična. Grafika jde s dobou, mutanti taky a vývojáři se zřetelně soustředí na herní prvky, které vynesly první díl na nejvyšší příčky prodejnosti – horizontální hratelnost, nadlidské atributy hlavních hrdinů, volnost v řešení problémů a totální, ničím neomezenou destrukci. Pokrok to jistě není velký, ale kdo by si stěžoval. Někdo jistě. My ne. My víme svoje. Crackdown 2 očekávejte exkluzivně pro konzoli Xbox 360 v průběhu roku 2010, přislíbené hratelné demo snad ještě mnohem dříve.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama