Coraabia Článek Coraabia

Coraabia

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

20. 9. 2011 22:20 3
Reklama

Těžko mohli pro představení svého díla zvolit lepší prostor: tým Coraabianů sezval herní novináře do spodního patra pražského klubu Cross, a jeho originální technická výzdoba dokonale ladila s plakáty a artworky z Coraabie i tvářemi poskoků v maskách příšer, kteří směrovali návštěvníky k místu, kde měla proběhnout prezentace. Slova se ujal nejprve Vojta Bednář, který podal základní informace o planetě Coraab a pěti frakcích, které na ní působí, a potom chvilku mával čísly a grafy. Jakub Hussar, který ho vystřídal, pak přidal zajímavosti z vývoje, rozebral klíčové prvky a předved na závěr jednu ukázkovou bitvu. A pak už se na připravených noteboocích rozjel turnaj, během něhož jsme odehráli poctivých deset dvanáct her a pronikli do zdánlivě komplikovaného, přitom ale chytře navrženého herního systému Coraabie.

Pro vysvětlenou na úvod: Coraabia je čistě online záležitostí, je to hra, kterou lze spustit v browseru i na slabší konfiguraci a hrát prakticky kdekoliv. Fyzicky kartičky svou podobu mít – alespoň na začátku – nebudou. Jinak ale funguje podobně jako třeba Magic: The Gathering, hráči si budou skládat balíčky z vybraných karet, dokupovat booster packy, aby získali kartičky nové a raritní, či s nimi obchodovat na burze. A jak už to u podobných typů her bývá obvyklé, tvůrci budou týdně přicházet s aktualizacemi a za rok by tak mělo přijít do Coraabie až 150 nových kartiček, se svými specifickými schopnostmi a prvky, které obohatí herní systém a umožní nové strategie.

Mikrotransakce a donate program

Přímo ve hře si každý hráč bude spravovat svůj profil a v RPG systému získávat zkušenosti a výhody za vyhrané bitvy. Právě RPG složka však zatím odhalena nebyla, dočkali jsme se pouze obecné informace o tom, co levelování přinese (větší limit bodů na balíček, větší “ruka” apod.), a také představení systému mikroplateb, za něž si hráči budou moci pořídit herní měnu xot, či přímo některé silné karty. Úplnou novinkou bylo také oznámení “donate programu,” tedy možnosti přispět na vývoj Coraabie zakoupením prémiové verze (jinak bude hra k dispozici zdarma). První možností je nákup v hodnotě 390 Kč, kde v ceně budou exkluzivní obrázky avatarů, kartičky přenositelné z bety do plné verze a další výhody, druhou možností je luxusní edice za 990 Kč, s bonusovými fyzickými předměty jako tričko, plakát apod. Za získané xoty si budou moci donátoři pořídit také 8 booster packů při příchodu první rozšiřující sady.

Že hlavní síla Coraabie bude spočívat ve výtvarné podobě kartiček, bylo známo už dopředu. Na artworcích, které zdobí jednotlivé bojovníky a karty triků, se podílely desítky umělců z celého světa, lidé z velkých herních studií, známí ilustrátoři – a výsledek tomu odpovídá. Je až neuvěřitelné, že se podařilo pro český nezávislý projekt zlanařit více než dvě stovky kreslířů, jakkoli nelze podceňovat efekt valící se sněhové koule, na níž se po získání prvních několika jmen nabalovala další a další.

Bij a přebij!

Po pečlivém otestování lze říci, že Coraabia zdaleka nebude spoléhat jen na pěkné obrázky: inteligentní bojový systém bude tím skutečným pilířem zábavy. Už na první pohled je jasné, že Coraabia není klon Magicu, společných prvků má jen málo. Zato možná připomene klasickou “přebíjenou” - kdo se ve škole netrumfoval s kartičkami automobilů, které se poměřovaly v maximální rychlosti, výkonu a dalších číselných atributech? Zde to funguje podobně: hráči startují s balíčkem dvaceti karet, z nichž většinu tvoří bojovníci, doplnění o několik karet triků (místní kouzla). Každý bojovník má čtyři atributy: nebezpečnost, inteligenci, vitalitu a karmu, vyjádřené čísly nebo procenty. Hráč, který začíná, zvolí parametr, jenž se bude poměřovat, načež se mu odhalí karta soupeře. A pak přijde neúprosná bitva o vítězné body. Každého bojovníka charakterizuje počet bodů, které může svému majiteli vybojovat, a potom rozmanité schopnosti. Těmi může zisk vítězných bodů zvýšit či naopak ponížit soupeři, zabránit mu v kouzlení, vyměnit sebe či protivníka, změnit poměřovaný atribut a provést celou řadu dalších zákeřností. Hráči se takto chvilku trumfují, až se některému povede zvítězit, připíše si body a pokračuje další kolo. Hra přitom končí ve chvíli, kdy někdo použije všech dvacet kartiček, takže netrvá o moc déle než pět minut – ideální čas i pro občasné hráče a letmý odpočinek u několika partiček.

Dalším zásadním kladem je rozlišení jednotlivých frakcí a pestrost strategií, které mohou hráči využít. Mezi bojovníky najdeme silné zelené Xeňany, kteří mají obvykle vysokou vitalitu a brutální sílu, díky níž mohou vybojovat svému majiteli hodně vítězných bodů. Jsou tu modří strážci, kteří mají vesměs všechny vlastnosti na dobré úrovni, ale naopak vítězných bodů získávají málo. Či zákeřní neživí, kteří ponižují soupeře – uberou mu tolik bodů z jeho vítězství, že se pak hráči, který je vyložil, vyplatí prohrát; a vysmát se oponentovi, který právě “zvítězil”, ovšem za mínus tři body. Mezi zajímavé vítězné strategie, které se podařilo objevit, patřila i poněkud minimalistická “odhazovací”, kdy dvě nebo tři silné karty zajistily bodový náskok, načež se hráč ve výhodě snažil za pomoci třebas i neefektivních schopností obětovat co nejrychleji co nejvíce karet ze svého balíku, aby se ukončila hra a soupeř nedostal příležitost kontrovat vlastními šampiony.

Naučíte se coraabštině?

Různých strategií a možností, jak si poskládat balíček, bude ale samozřejmě mnohem více. Něco odhalili už testeři uzavřené bety, více přinesou ti, kdo se v říjnu zapojí do bety otevřené. V ní pak bude také možnost nahlédnout do propracované mytologie Coraabie, která je mimořádně zajímavým místem. Už někdy od roku 2003 dávají tvůrci dohromady historii, mytologii a příběhy ze svého světa, kde v galaktickém středu leží planeta Coraab; vesmírná skládka a místo, kam všechny rasy odhazují svůj odpad. Těžké místo na život, nepředvídatelné a kruté – ale ideální dějiště velkolepých příběhů a místo, z něhož se odvážný hrdina může odrazit na cestu ke galaktické slávě. Za vítězství, která si hráč vybojuje, bude moci později objevovat příběhy jednotlivých kartiček a nechat se tak ještě více pohltit zajímavým světem. Ovšem – a to už lze po testovacích partiích říci s přesvědčivou jistotou – světem, který je nadstavbou komplexního, promyšleného a zábavného herního systému.

Dlouhodobé provozování sběratelské karetní hry sebou pochopitelně ponese řadu dalších náročných úkolů. Autoři budou muset zvládnout vybalancování hry, aby jednotlivé frakce měly stejnou či maximálně podobnou sílu. Reagovat na ultimátní vítězné strategie. Zvládnout matchmaking a mikrotransakce. Udržet ducha hry a přehlednost ve chvíli, kdy se přidává velké množství nových kartiček. Ale slovy Jakuba Hussara – “dělají to srdíčkem,” a srdce, to je silný sval...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama