Sid Meier’s Civilization V: Gods & Kings Článek Civilization V: Gods & Kings

Civilization V: Gods & Kings

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

10. 5. 2012 22:25
Reklama

Po sérii jednohubkových DLC s novými národy či mapami se pátý díl Sid Meier's Civilization dočká plnohodnotného rozšíření. Gods & Kings přicházejí s devítkou nových národů, stejným počtem divů světa, spoustou nových staveb a jednotek. Nejdůležitější je však výrazný zásah do herních mechanismů, kam se přidává možnost špionáže, propracovanější diplomacie, vybalancované boje a zejména: (znovu)zavedení víry jako zásadního prvku vedle technologie, peněz a kultury. Preview verze, kterou jsme měli možnost testovat, ukázala, že si s integrací náboženství do herního systému původně trochu – a záměrně – osekaného pátého dílu jedné z nejkomplexnějších a nejvelkorysejších strategií všech dob autoři poradili výtečně. A kdo tomu nevěří... časem uvěří.

Zasaď strom, zploď syna, postav pantheon

Víra nyní funguje jako nová surovina vedle peněz, výzkumných bodů a bodů kultury. Cynické? Bezpochyby – každopádně hned zpočátku si lze jejím využitím slušně pomoci v rozvoji národa. Stavba svatyně zajistí přísun prvních bodů a civilizace, která dosáhne desítky, může jako první postavit pantheon. To obnáší výběr z několika příjemných bonusů – rychlejší produkci, kulturní boost anebo třeba válečné power-upy (léčitelský pantheon, který zrychluje regeneraci jednotek, se ukázal být jako bič na barbarské nájezdníky). Protože po založení prvního pantheonu prodraží stejnou akci ostatním civilizacím, vyplatí se s vírou neváhat a investovat do ní už od samého začátku.

Nezůstane ale jen u antické přehlídky sochařského umění. Po nasbírání dostatečného množství bodů víry vygeneruje civilizace osobnost velkého Proroka. Ten funguje podobně jako ostatní osobnosti, ovšem jeho speciální akcí je založení nového náboženství. V nabídce se nacházejí ikonky velkých náboženství jako křesťanství, islám, hinduismus, buddhismus i třeba zoroastrismus, ale hra je dokonale korektní a víra stará, nová i třeba hráčem přejmenovaná na "vířivý adventismus sedmého dne" je si dokonale rovna. Sám hráč vybírá mezi benefity, a tak v jedné hře může být islám prudce expanzivní, zatímco v jiné bude přidávat body kulturní a jindy zase pomáhat produkci. Konkrétní mechanismus je rafinovaný: hráči totiž získávají bonus zakladatele (to jsou benefity, které získává pouze jeden národ – například body kultury za každé město, které konvertovalo na danou víru). K tomu se přidává bonus pro následovatele – tedy benefit pro každé zkonvertované město. Někdy jde o tak zajímavou vlastnost, že se vyplatí i vlastní města nechat "padnout do tenat" cizí víry. A konečně poslední úrovní bonusů je bonus šiřitelský, který přímo ovlivňuje, jak rychlá a efektivní bude expanze dané víry: může jít o výhodu typu možnosti napadat beztrestně města se stejnou vírou, 30% urychlení šíření apod.

Agent s povolením zabíjet

Druhou velkou novinkou Gods & Kings je přítomnost tajných agentů. Nemožnost špionáže a odhadu silných stránek a slabin cizí říše byla jednou ze zásadních vad na kráse pátého dílu: špioni v datadisku ji řeší a navíc přidávají zábavnou rovinu intrik a záludností. S příchodem renesance hráč automaticky získá prvního agenta, v pozdějších fázích jich má k dispozici i více. Nejde o fyzické jednotky, ale v přehledném menu si panovník prostě vybere, zda je pošle do některého z měst cizího národa, aby tam odhalovali, na čem pracuje, sabotovali výrobu či jednotky a prováděli další zrádné akce. Nebo je možné infiltrovat městský stát a pomoci si tak například při volbách do Spojených národů. A konečně nechybí ani kontrašpionáž – kdo má podezření, že mu město "napíchl" cizí špion, může to s pomocí vlastního agenta prověřit. Odhalení špiona je pochopitelně ranou vzájemným vztahům a může být i dobrou záminkou války.

Další novinky už jsou kosmetičtějšího rázu, i když na všech je znát, že byly hodně dlouho zvažovány, aby byl výsledek dokonale vybalancovaný. Tak mají nyní jednotky řádově větší množství životů, čímž jsou bitevní výpočty přesnější. Je možné námořními jednotkami útočit na dálku a zabírat města. Celkově se zdá být lepší i umělá inteligence. V nebojové stránce došlo k přidání nových typů městských států (religiozní a obchodnické) a posílila metoda získávání jejich podpory a zlepšování vztahů na základě plnění questů spíše než penězi – což trochu ztíží "ekonomické" vítězství, populární cestu hráčů, kteří vybudovali silnou ekonomiku a relativně snadno si nakoupili hlasy městských států po postavení Spojených národů.

Datadisk Gods & Kings obohacuje pátý díl Civilizace tím správným způsobem a řeší většinu kritizovaných neduhů. Výsledkem je pestrá, přehledná a velkorysá strategie, která má potenciál bavit stovky až tisíce hodin. A to jak v základním, otevřeném režimu, tak i v přislíbených speciálních scénářích. Vydání je naplánováno na polovinu června, takže kdo má budovatelské sklony a nezvladatelnou vášeň pro pocit moci... může začít střihat metr. Bůh s námi... a bůh s našimi studijními a pracovními výsledky...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama