Sid Meier’s Civilization Beyond Earth Článek Civilization: Beyond Earth

Civilization: Beyond Earth

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

1. 10. 2014 11:18 3
Reklama

Deník kolonie, záznam první: přistání na planetě Kincaid proběhlo podle plánu. První vložil nohu na povrch Jimbo, ale protože ji má umělou, nepočítá se to a vyhrál jsem to já. No, i když, vyhrál... Zabořil jsem se rovnou do bahna, nějaký hnědohnědý sliz, co nešel dolů ani ředidlem. Užili jsme si ho pak do sytosti při rozbalování prvních modulů stanice Svobodná zem. Obytné buňky, garáž prospektorského džípu, hydroponická farma, generátor kyslíku, čistička vody – to všechno našli utečenci z Polystrálie po svém sestupu už na místě a vymydlené do čista, zatímco my si zvykali na fakt, že se vše slévá do typicky kincaidského hnědého odstínu a octového zápachu, na lívancové modřiny, co občas hnisají a mokvají, a záchvaty kašle a prázdného dávení, když jsme se nadýchali toho, co vědci vznešeně nazývají miasma, ale pro nás to už napořád zůstane ta zasr... mlha, ve který se ztratil Bobby-G a už jsme ho víckrát neviděli.

VLASTNÍ CESTOU

Nakládáme

Civilization: Beyond Earth
i Zdroj: Hrej.cz

Vstupní volby zásadně ovlivňují herní styl. Hráč si vybere nejen "sponzora" – tedy jednu z frakcí – ale také typ kolonistů (vědci, obchodníci, inženýři...), přistávacího modulu a také bonusové vybavení (Worker zdarma, klininka, anebo laboratoř).

Legendární série tahových strategií Civilization po mnoha letech, kdy se tematicky držela jako zlomyslný ďábel svého kopyta, dělá úkrok stranou a nabídne hráčům svou představu toho, co se dělo s lidstvem po skončení událostí tak barvitě mnohasetkrát popsaných v Civilizaci 1-5. Preview verze Civilization: Beyond Earth bylo prvním ostrým testem titulu, který zasazením na neznámou planetu v daleké budoucnosti lidstva odkazuje ke kultovní Sid Meier's Alpha Centauri. Úkol je jasný – prozkoumat cizí svět, založit prosperující kolonii, vyrovnat se s přítomností původního života a úspěšně zvládnout válčení či diplomacii s ostatními frakcemi, které i v daleké Nezemi spřádají odvážné plány na vládnutí světu.

Desítky hodin strávených s pracovní verzí hry odhalily, že je na místě zachování značky Civilization v názvu. Beyond Earth může v mnoha ohledech působit dokonce jako přeskinovaný pátý díl, i když to by bylo hodně přísné hodnocení. Velká část herních mechanismů zůstala na svém místě, tu více, tu méně zamaskovaná. Místo peněz je tu energie, spokojenost obyvatel kolonií supluje jejich zdraví, sbírání kulturních bodů zůstalo dokonce zcela beze změny – a tak by se dalo pokračovat dlouho. Z druhé strany se ale autoři pokusili o vlastní pohled na budoucnost lidstva a možné scénáře vývoje léta trvajícího procesu kolonizace. Mezi zásadní změny v přístupu tak patří snaha o výraznější příběhovost průběhu hrou, vyšší obtížnost obsazování nového území, odlišnost cest k celkovému vítězství a zejména otevřenost technologického výzkumu, jenž do značné míry zpětně určuje podobu kolonie.

Mezi zásadní změny v přístupu patří snaha o výraznější příběhovost průběhu hrou.

Deník kolonie, záznam druhý: první roky po přistání šlo všechno podle plánu, až se zdálo, jako bychom se dostali do sice smrdutého, ale úrodného a pohostinného Edenu. Založení Svobodné země brzy následovala osada Jimbo, pojmenovaná po tragicky zesnulém kolonistovi. Naši vědci přišli na způsob, jak využít biomasu, těžit žlutě zářící rudu firaxit a rozptýlit tak otravnou miasmu nad mnoha hektary zemědělské půdy. První obchodní moduly začaly proudit mezi Svobodnou zemí a vzdálenou Mandirou. A pak se všechno otočilo rychleji než kolo panáků v dobré společnosti. Hmyzáci přepadli a zničili pracovního robota. Trestný oddíl mariňáků rozsekal stádo broukovců a plivajícího hlemýždě na hromádku kaše a popela. Vypálili jsme hnízdo strupovitých bestií a na chvíli se cítili opět v bezpečí. Než na Svobodnou zem zaútočil dobývací červ... Kilometry dlouhé tělo, obří tesáky a ničivý útok, kdy během minuty dovede slupnout bezmocně ujíždějící tankovou brigádu, nebo rozdrtit roky budované farmy a plantáže, nutí vyvěsit bílou vlajku týdny dopředu před jeho příchodem, jenž signalizuje čím dál silnější zemětřesení, kdyby to ovšem k něčemu bylo. Ve válce s planetou jsme přišli o město Jimbo, stanici Srdce a nespočet vojáků. Zdá se, že perimetr kolem hlavní základny jsme schopni udržet, ale těžko říci, co má ještě tajuplný Kincaid v zásobě.

JAK PŘEDPOVĚDĚL HARI SELDON

Stanice alfa

Civilization: Beyond Earth
i Zdroj: Hrej.cz

Zakládání měst je v Beyond Earth obtížnější než v Civilizaci. Kolonisté nejprve postaví pouze malou, předsunutou stanici, která se postupem času rozvine v plnohodnotné město. Netřeba dodávat, že je tahle stanice o poznání zranitelnější...

Dvojice designerů Beyond Earth, Will Miller a David McDonough, v rozhovorech nepokrytě přiznává inspiraci mnoha klasikami sci-fi. Ať už jde o červy jako vystřižené z Herbetovy Duny, motivy z klasik od Isaaca Asimova, Roberta Henleina nebo Raye Bradburyho, promítají se do samotných mechanismů i příběhových úkolů. Beyond Earth postup hráče svazuje questy podstatně více než Civilizace, a je to kontroverzní volba. Na jednu stranu plnění a otevírání dílčích úkolů typu - prozkoumej dva staré artefakty, založ novou stanici a rozviň ji v kolonii, či vypusť první orbitální jednotku - pomáhá hráči zorientovat se cizím sci-fi prostředí, na druhou se může cítit omezován nalinkovaným postupem. Ve skutečnosti se po počátečních úkolech questy začnou výrazně lišit dle vyzkoumaných technologií a afinitě k jednomu ze tří přístupů k dobývání cizího světa: splynutí, podmanění či teraformace.

Beyond Earth tak za hráče obstarává část vyprávění, dodává obsah, který si hráč v sérii Civilization vždy generoval osobně (teď zkusím postavit ve všech městech kasárna), naštěstí však zachovává velkou míru volnosti v tom, jak vlastně dojít ke kýženému cíli. Vítězství lze vedle dobytí všech hlavních měst konkurenčních kolonií dosáhnout také splynutím s vědomím planety, objevením Signálu předchozí mocné civilizace nebo cestou za "Bohy nového světa". Kombinace tří hlavních přístupů ke kolonizaci a volbě mezi důrazem na vědu, obchod, produkci, růst a zdraví měst či vojenství pak vytváří konkrétní podobu rozvoje hráčem ovládaných kolonistů, a tak přestože hra až neobvykle často "otravuje" nějakým tím úkolem, prostoru na to jít si vlastní cestou nabízí stále dost.

Questy se časem začnou výrazně lišit dle vyzkoumaných technologií a afinitě k jednomu ze tří kolonizačních přístupů.

Deník kolonie, záznam třetí: Kincaid měl být tím krásným novým světem, kde lidstvo stane prosto hříchu ve vzájemném porozumění a spolupráci. Inu, šedivá je teorie a oranžovohnědá xenochobotnice života. Špionážní a sabotérské aktivity v posledních letech překročily jakoukoliv myslitelnou mez. ARC ukradlo Frankoiberům město Prosperité. Slovanská federace vydírá Kavithany, aby jí pomohli ve válce s Novou Brazílií, která svými agenty odčerpává z jejich měst cennou energii a výzkumné plány. A my? Krčíme se v koutě východní části kontinentu, snažíme se zlepšit zdraví našich lidí a zastavit vymírání, chřadnutí a blížící se neodvratný pád. ARC i Brazilci nám dluží službičku, ale – bude to stačit?

VĚDOMOSTI ZNAMENAJÍ MOC

Na orbitě

Civilization: Beyond Earth
i Zdroj: Hrej.cz

Jednotky na oběžné dráze jsou novinkou Beyond Earth. Satelity mohou pomoci se získáváním surovin, rozptylováním miasmy, anebo v obraně kolonie.

Z nových herních mechanismů je na Beyond Earth určitě nejzajímavější nahrazení technologického stromu sítí, v níž jsou jednotlivé uzlové body provázány mnoha spojnicemi. Znamená to násobně větší variabilitu vynalézání nových technologií, s nimiž se pojí konkrétní stavby a jednotky (na levé straně sítě tak najdeme technologie robotiky, na pravé zase využití mutací a pochopení místní fauny a flory) i příběhové úkoly, afinity a také divy světa a velké projekty.

Velmi užitečných úprav se dočkala i diplomacie, kde hráč může směňovat s ostatními také "službičky" – například za poskytnutí strategické suroviny. Ty pak pomohou zlepšit vztahy nebo zklidnit napětí při expanzi blízko hranic druhého a podobně. Už v preview verzi Beyond Earth ukázalo velmi solidní umělou inteligenci, která dovede vést kolonie různými přístupy, a zvládá i taktické záležitosti typu obrany obchodních konvojů či založení špionážní sítě. Na druhou stranu, AI mimozemšťanů je značně nevyzpytatelná (což je samo o sobě asi v pořádku) a situace, kdy po letech snahy o harmonii přijdou tři zprávy o zničení konvoje domorodým hmyzem, dovedou doopravdy rozčílit. A pohříchu příliš záživné nejsou ani boje; pokročilé jednotky typu obřích robotů, artilerie nebo xenovojáků sice vypadají atraktivně, ale jinak se vše odehrává dle stejného scénáře jako v moderních érách v páté Civilizaci.

Beyond Earth tak zatím ukazuje solidní základ hry, která bude podněcovat zvědavost hráče a zkoušení nejrůznějších možností a přístupů. Jasné však je, že to je stále více Civilization, nežli nová Alpha Centauri.

Deník kolonie, záznam čtvrtý: časná rána na vrcholu Nové Silisili jsou tak nádherná. Dokonce i firaxitové doly vypadají v mlžném oparu jako romantická zákoutí. Nad zlatohnědými pláněmi okolo Richportu se líně převalují obláčky miasmy, do ticha zní jen cvakání geotermálního výtahu. A když se z klimatického satelitu spustí jemný jarní déšť, Kincaid dýchá radostí ze začátku dne jako jeden velký organismus. Ano, naučili jsme se žít s naším novým světem v harmonii. Po letech zbytečných válek, drahých a smělých projektech, které nás přiměly jen krvácet a bít se o holé přežití, když si planeta brala zpět to, co jí právem náleží, se konečně na Kincaidu můžeme cítit jako doma. A s novou transcendentální vírou přichází i nový sen. Jak jsme se mohli mít, kdybychom léta kolonizace nepromarnili? Kdybychom nenávratně nezničili v našem novém světě tolik krásy? Novým objevem našich laboratoří je otvor v časoprostoru. Zdá se, že bude možné odeslat dva kolonisty někam do blízkosti Země ve 21. století. Dorazí-li na místo určení, úkolem Williama a Davida bude vytvoření co nejnávykovější počítačové hry mapující průběh a úskalí kolonizace. A pak už nezbývá, než si přát, aby lidstvo trénovalo. Pořádně.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama