Children of the Galaxy Článek Children of the Galaxy - dojmy z hraní

Children of the Galaxy - dojmy z hraní

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

11. 5. 2017 11:45 1
Reklama

Nezávislé studio Empty Keys rozjelo vedle drobnějších produktů v oblasti middlewaru projekt vesmírné 4X strategie Children of the Galaxy. "Děti" v sobě spojují genetickou informaci klasik jako Master of Orion i modernějších titulů jako Stellaris, a v neposlední řadě je znát i vliv série Civilization. Hlavní výzvě těžko odolávat: na začátku je jedna skromná planeta a národ, který objevil warpový pohon a galaktické cestování. Na konci po mnoha peripetiích s průzkumem, osidlováním, vesmírnými válkami i diplomacií jedna velká, mocná říše, kde se lidé, Kagové i Atové klaní velkému Tomusovi, platí daně z atmosféry a živí se kosteleckými párky.

DYSONŮV SEN

Children of Galaxy jsou v tuto chvíli k dispozici jako early access skrz Steam Greenlight, a to za 20 eur. Hráčům se do ruky dostává plně hratelná alfa verze, do které by během šesti měsíců ladění mělo přibýt ještě mnoho funkcí a obsahu. Základ hry jsme si mohli vyzkoušet a dopředu je třeba říci, že Děti galaxie vypadají velmi slibně, Empty Keys ale ještě čeká hodně práce.

Na začátku každé hry stojí rozhodnutí o velikosti procedurálně generovaného vesmíru, který je dějištěm souboje o moc mezi dvěma či více soupeři. Čtyři frakce, za než lze hrát, odlišuje zejména unikátní upgrade pro jejich vesmírné koráby a stavba, kterou mohou umístit na své planety. Lze tak říci, že například kmeny Ata jsou navrženy jako agresivní mocnost s důrazem na vojenství, království Kaga zase průmyslová říše a Menron jako frakce využívající energie.

Vyhrát lze přitom nejen silovou metodou ovládnutím domovských planet všech konkurentů, ale také mírovou cestou výzkumu či kolonizace.

Další dění už se odehrává na dvou mapách. Velké galaktické, kde hráč koriguje warpové skoky svých lodí, tedy přesuny mezi hvězdnými systémy, a pak z větší části v pohledu do jednotlivých slunečních soustav. Svůj čas hráč dělí mezi snahu zkoumat vesmír, kolonizovat nové planety, zvelebovat ty stávající a zajišťovat jejich ochranu, těžbu nerostných surovin z asteroidů a také mezi obchodování, diplomacii a válčení s konkurenčními frakcemi. Vyhrát lze přitom nejen silovou metodou ovládnutím domovských planet všech konkurentů, ale také mírovou cestou výzkumu (objevení všech technologií a stavba Dysonovy sféry) či kolonizace (osídlit 25 % všech planet).

PLANETY V POHYBU

Hezkým detailem je dynamika vesmírných těles. Planety v Children of Galaxy obíhají kolem svých sluncí a hráč tak musí při pohybu lodí počítat s tím, kde se budou nacházet o tah později (tato pozice je samozřejmě znázorněna). Maličkost, ale sympatická. Ke svému pohybu všechny lodě mohou využívat buď běžných motorů (a pak se posunují o určitý počet polí v rámci hexové mapy vesmírného sektoru), anebo warpových skoků, které přesunují mezi systémy, anebo na zvolené pole v rámci soustavy (mini-warp). Ty ovšem čerpají energii, a tak je vždy potřeba několika tahů, než může loď například zavelet k ústupu z dobře bráněného nepřátelského sektoru.

Pohříchu ne úplně záživná je momentálně fáze průzkumná, kdy lehké stíhače objevují planety a jejich zdroje ve hvězdných systémech. Jde o rutinu do té míry, že většinou sklouzne k nastavení na auto-průzkum.

Osidlování galaxie v rámci daných pohybových pravidel provádí hráč v několika fázích. Pohříchu ne úplně záživná je momentálně fáze průzkumná, kdy lehké stíhače objevují planety a jejich zdroje ve hvězdných systémech. Jde o rutinu do té míry, že většinou sklouzne k nastavení na auto-průzkum, což je věc, s kterou svým způsobem bojuje i Civilization. Na průzkumníky následně navážou kolonizační lodi, které mohou založit osadu na nové planetě. Zpočátku pouze planetě zemského typu, brzy ale hráč získá technologie i k osidlování oceánských či pouštních planet a časem rozšíří své impérium i třeba na ledové a lávové světy. Nově založená kolonie se pak chová docela jako město v již zmíněné Civilizaci – hráč může do fronty dát výrobu jednotek, či postavit vylepšení, která pomáhají zvednout výnos klíčových surovin: energie pohánějící veškeré zařízení planety, produkce, jídla a výzkumu.

Vylepšování planet a výroba jednotek jsou svými možnostmi odkázány na technologický strom, který vypadá podobně jako v Cilization: Beyond Earth – pavučina vynálezů, z níž hráč vyzobává to, co se mu zrovna nejlépe hodí k rozvoji říše či vedení války. Children of the Galaxy nabízí i možnost pracovat na více vynálezech zároveň v určitém procentuálním poměru soustředění, ale po pravdě jsem tuto možnost během hraní prakticky nevyužil.

HVĚZDNÉ VÁLKY

Když dojde na boj, hra sympaticky využívá stejné mapy a kulis jako při průzkumu a výstavbě – tedy tak, jak si hráč rozestaví obranné věže ve svém sektoru, jak v něm obíhají planety či visí asteroidové pásy; tak složité je pro nepřítele proniknout obranou. Celkem menší počet bojových jednotek se liší poměrem síly zbraní, štítů a rychlostí pohybu, takže tu jsou rychlé stíhačky a průzkumníci i těžší bojová technika. Za získané zkušenosti je možné lodě vylepšit a vyplatí se tedy bojová opatrnost. Přehlednost a jednoznačnost pravidel je velkým kladem bojové fáze Children of the Galaxy; uvidíme, zda půjde autor hry spíše cestou vyváženosti arzenálu, nebo se bude snažit stávající i nově přidávané frakce více funkčně odlišit a specializovat.

Aby studio Empty Keys dovedlo hru za půl roku do finálního stavu s předpokládanou pořizovací cenou ještě vyšší než nyní, bude hodně obtížné.

První dojem z hraní je ambivalentní. Na jedné straně množství již fungujících systémů, postupně vylepšovaná umělá inteligence (její zdrojové kódy jsou dokonce k nahlédnutí mezi zveřejněnými materiály) a dobrá komunikace a snaha autora měnit hru dle ohlasů z early accessu. Ale na druhé také poněkud natahovaná hratelnost – často hráč nasází do fronty výrobu na planetách a jen odklikává tahy, než se "něco" stane, v řadě fází hře schází tolik potřebná jiskra. Aby studio Empty Keys dovedlo hru za půl roku do finálního stavu s předpokládanou pořizovací cenou ještě vyšší než nyní, bude hodně obtížné – při potřebné pečlivosti a ladění to asi zabere delší čas, potenciál ale hře rozhodně neschází.

Children of the Galaxy - dojmy z hraní
i Zdroj: Hrej.cz

Milé děti. Zatím vám to úplně moc nesluší, hodně práce v hodinách vesmírného dobyvatelství děláte otrocky a bez toho správného maniakiálně vojevůdcovsko-vladařského zápalu. Zatím jste rádi, že si zavážete tkaničky a jednou za pět tahů proskočíte warpem skrz červí díru. Ale poslouchejte, učte se a jednou přijde čas, kdy ovládnete jemná umění přehledného ovládání, zajímavých voleb, dechberoucí přestřelky laserovými děly nebo rozepínání podprsenky jednou rukou.

A pak si všichni společně užijeme porci skvělého XXXX obsahu...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama