Brink Článek Brink

Brink

Jiří Bigas

Jiří Bigas

11. 9. 2009 22:24 3
Reklama

Říkali jí Archa. Byla to jejich vize budoucnosti – mírumilovná, přetrvávající – vrchol vědy a techniky. Ale stala se víc než jen tím. Stala se posledním příslibem spásy na umírající planetě. Příslibem pro některé, ne však pro všechny.

Než roztál poslední ledovec na Zemi, bylo globální oteplování pro lidstvo jen dalším nepříjemným úkolem, se kterým se musí vypořádat až někdo další, podobně jako s přeplněným odpadkovým košem v kuchyni, nad kterým začíná kroužit hejno much. Když se ale „náhle“ zvedly hladiny oceánů natolik, že souš se na naší definitivně zcela modré planetě stala minulostí, jedinou nadějí na záchranu se stala Archa. Zcela soběstačné plovoucí město postavené pro 5 tisíc lidí vědci plánovali jako prototyp ideálního místa k životu. Nakonec se paradoxně stalo tím jediným možným.

V roce 2035 už Archu obklopuje jen nekonečná modř. V komplexu pro omezenou skupinu lidí se jich nyní tísní 50 tisíc. A soběstačný potravinový a hospodářský systém města začíná kolabovat. Pořádkovým silám se staví na odpor ozbrojený odboj. Bitva o Archu vypukla.

Nevstoupíš dvakrát do téhož oceánu

Multiplayeroví kouzelníci ze studia Splash Damage se rozhodli znovu vstoupit do téže řeky a po zaslouženém úspěchu značky Enemy Territory by rádi vytěžili ze světa online FPS další porci překvapivých novinek – přirozeně za asistence léty prověřených prvků. Na první pohled tak Brink připomíná leckterou dřívější akci pro více hráčů. Ostřílené matadory nepřekvapí volba povolání, která nabízí zcela standardní sestavu - voják, inženýr, agent, medik - ani výroky vývojářů slibující maximální důraz na kooperaci mezi hráči.

Idea, která může pomoci Brink udržet nad záplavou průměrných titulů podobného ražení, je snaha skloubit v jeden kompaktní celek singleplayer i online hru. „Snažíme se vytvořit multiplayerový titul, jenž přiláká více těch hráčů, kteří se obvykle straní online zápolení,“ slibuje kreativní šéf Richard Ham. „Já osobně jsem jeden z nich. Dokončím příběhovou kampaň a pak prostě vrátím hru zpátky na polici,“ přiznává. Ve Splash Damage chtějí tuto už dnes poměrně tenkou hranici mezi online a offline částí zcela smazat. Každá mapa ve hře proto bude malou částí příběhu. A každý plněný úkol bude této story odpovídat. Nesourodá skupinka navzájem nesouvisejících misí a rozkazů je podle vývojářů minulostí.

Tři úrovně svobody

Aby to vše fungovalo, jak má, musejí tvůrci dát hráčům do rukou tři důležité svobody – svobodu jednání, svobodu vývoje a svobodu pohybu. Každý, kdo někdy hrál nějakou týmově orientovanou hru s různými třídami postav, dobře ví, jak je frustrující mít složenou partu ze samých ostrostřelců, kteří ovšem tvrdě narazí při první překážce, kterou musí vyřešit například inženýr. Brink proto dovolí hráčům měnit povolání kdykoli během hry. A dokonce je za to ještě odmění. Pokud například dalším úkolem vašeho týmu bude destrukce nějaké stavby a patřičně vybavený hráč nebude na první pohled v dosahu, právě za splnění tohoto rozkazu Brink hráčům slíbí štědřejší příděl zkušenostních bodů.

Právě zkušenosti totiž budou spolu s velkoryse pojatou tvorbou vašeho virtuálního charakteru dalším prvkem, jenž má upoutat hráčovu pozornost. Snaha naroubovat klasické RPG prvky na FPS není sice žádnou novinkou, může se ale osvědčit. Pokud jde o svobodu pohybu, inspirovali se tvůrci naopak zcela zjevně u her jako Mirror's Edge či Assassin's Creed. Prvně jmenovaný titul dokázal, že plošinovka a pohled z vlastních očích se nemusí vylučovat. Ten druhý zase, že překonávat nejrůznější překážky může být zábavné i za silné asistence samotné hry.

Radost z pohybu

Brink přináší derivát obojího, který vykrystalizoval ve funkci S.M.A.R.T. čili Smooth Movement Across Random Terrain. Jediné tlačítko tak spustí jednu z mnoha akcí v závislosti na situaci, v níž se právě nacházíte. Vaše postava pak ladně překoná nejbližší překážku nebo třeba vyšplhá na místo, které byste v jiné hře považovali za nesmyslně zapovězené. Cenou za lehce revoluční koncept může být pro někoho omezený počet hráčů. Ve zdejších menších arénách totiž proti sobě stane maximálně 8 bojovníků na každé straně. Rovněž nejrůznější samohyby nebudou po vzoru aktuálních trendů ovladatelné samotnými hráči.

To má ovšem na druhou stranu autorům rozvázat ruce, aby se namísto nafukování samotného obsahu mohli věnovat jeho perfektnímu vyladění. Notně upravený engine id Tech 4 nemá nikoho nechat na pochybách, že Brink bude vypadat zatraceně dobře minimálně po technické stránce. Ani ti, kteří volají po větší umělecké svobodě ve ztvárnění her, by ale nemuseli být zklamáni. Výtvarné pojetí lehce šmrncnuté komiksovým nádechem ne nepodobným sandboxové akci Crackdown vypadá velice lákavě a příjemně sedí k příběhovému pozadí hry.

I když zatím tým drží další podrobnosti pod pokličkou, Brink by měl vtrhnout do mechanik PC, Xboxů 360 a PlayStationů 3 už na jaře 2010. A již nyní vývojáři otevřeně přiznávají, že by Brink rádi vystavěli jako trilogii, pokud zaujmou dostatečně početnou skupinu fanoušků. Souboj mezi hráči napříč zmíněnými platformami naneštěstí autoři předem zavrhli kvůli zásadním odlišnostem v ovládání.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama