Bioshock: Infinite Článek Bioshock: Infinite

Bioshock: Infinite

pavel.dobrovsky

pavel.dobrovsky

20. 6. 2011 22:00 3
Reklama

O tom, že v Bioshock: Infinite je možné cestovat skrz reality, si už štěbetají vrabci na střeše. Jak je možné, že Elizabeth z ničeho nic přenese sebe i svého ochránce Bookera De Witta z roku 1912 do roku 1983? Odkud se ve vzduchu materializují předměty? Proč některé kulisy blikají, jako kdyby byly složené z televizního šumu?

Otázky, které jsme si kladli po prezentaci na E3, přispěchal zodpovědět Ken Levine: „Chtěli jsme, aby hra byla ukotvená v politice a vědě začátku století. Podívejte se, na co tehdy začali přicházet Einstein a Heisenberg. Začali rozumět tomu, co je vesmír. A zatímco oni jen klouzali po povrchu principů, Elizabeth s nimi dokáže pracovat.“ To znamená, že v libovolné chvíli přitáhne z jiné dimenze předmět, který pomůže Bookerovi v bitvě anebo mu otevře cestu. Není to ovšem tak jednoduché – Elizabethiny síly jsou omezené a nemůže vytahovat předměty jako králíky z klobouku. Jako hráči se tedy budeme muset naučit, kdy ji požádat o pomoc a kdy se raději spolehnout jen sami na sebe.

Enter the Songbird

Právě nadpřirozené schopnosti jsou důvodem, proč je Elizabeth vězněna v létajícím městě Columbia. Je příliš cenná a nebezpečná na to, aby jen tak chodila ulicemi. Jejím hlídáním je pověřen steampunkový netvor Zpěvopták – Songbird. Patnáct let seděla dívka pod jeho dozorem v uzamčené věži, než ji osvobodil soukromý detektiv Booker De Witt. Tím se pro ně pro oba strhává peklo na zemi, protože Zpěvopták se nechce vyrovnat se ztrátou svého pokladu. Na konci prezentace jsme viděli, že se mu skutečně podařilo Elizabeth znovu ulovit a odnést – výměnou za Bookerův život.

Nepokoje ve sněmovně

Kolem hrdinů zuří ještě jedno peklo: tentokrát objektivní. Na nárožích a v ulicích spolu zápasí Zakladatelé Columbie pod vedením Comstocka a Hlas lidu – dvě politické síly, které chtějí mít město jen pro sebe. Lynčování a plenění obchodů hraje pro Bookera druhé housle na pozadí, dokud si ho zastánci Hlasu lidu nevšimnou a nevrhnou se na něj s pokřikem: „To je Booker De Witt!“ Evidentně se ho částečně bojí kvůli věcem z minulosti, ale zároveň ho chtějí vidět mrtvého. V prezentované části se totiž snaží Elizabeth dostat za Comstockem, který by její schopnosti mohl vysvětlit – ale zároveň by je mohl zneužít v boji proti svým nepřátelům. A to je poslední, co by Hlas lidu chtěl zažít. Je přece lepší urvat Elizabeth pro sebe, ne?

Jako na horské dráze

Souboje jsou druhou silnou devizou Infinite, protože sázejí na otevřené prostředí bez ohraničení stěnami místností nebo arén. Skrz celou Columbii jsou natažené vzdušné kolejnice pro přepravu nákladních kontejnerů. Právě přes ně se Booker s pomocí speciálního háku dostává na vzdálené lokace a zároveň zůstává v jednom a tom samém souboji. Pocit z jízdy po železnicích si nezadá s brutálními horskými drahami v těch největších zábavních parcích a i mě, otrlému horolezci, se z výšky a rychlosti řízených pádů svíral žaludek. V určitých momentech Booker může přeskočit na vedlejší kolejnici anebo na střechu domu. Podle všeho nebude přeskakování zcela svobodné, protože na dopadových místech se v prezentaci objevoval grafický indikátor.

Pod vedením zkušeného prezentéra se Booker dostal až k zepelínu Hlasu lidu, který se vynořil z mraků a posílal na něj jednu dělovou ránu za druhou. Po krátké sabotáži Booker dojel zpět na ulici, kde bitva pokračovala. Jasným pomocníkem byla schopnost Bucking Bronco, která vyhodí nepřátele do vzduchu a usnadní tak jejich odstřelení. Zatímco v loňské prezentaci na GamesComu jsme byli vystaveni především bojovým schopnostem Elizabeth, teď šlo o Bookera.

Vigory a nostrum

A samozřejmě o jeho speciální schopnosti. Namísto plazmidů známých z Bioshock bude Infinite obsahovat vigory – ty se budou nabíjet podobně jako střelná zbraň. „Můžete mít vigor se super silným nábojem, ale vystřelíte jen jednou. Anebo vigor s padesáti mnohem slabšími náboji, které déle vydrží,“ objasňuje Levine a dodává, že sebou Booker může mít vždy jen dva. Podobnou změnou prošly i toniky – teď se jmenují nostrum. Nostra posilují Bookerovy pasivní vlastnosti a umožní mu například při střelbě zamrazit nepřítele.

Prolnutí otevřených soubojových míst, speciálních schopností a Elizabethiny pomoci před námi vykreslilo bojovou vřavu, které nechyběla dynamičnost, překvapení a hlavně nutnost takticky uvažovat, kam se pohnout dál. I samotní nepřátelé jsou schopní odjet k jinému létajícímu ostrovu a zahájit po vás palbu z dalekonosného děla anebo se vás snaží sundat dolů při jízdě na kolejnicích. Tak krásně adrenalinový a neobvyklý boj jsme dlouho neviděli.

Příběh v mlze

Nebojte se ale, že by Infinite začal být víc akční hrou, než její předchůdce. Ve skutečnosti je tu stále místo pro prozkoumávání detailního světa a silný příběh. Autoři o něm ale nechtějí prozrazovat víc, než je nutné – alespoň jsme z nich vyrazili, že mezi Elizabeth, Bookerem a Zpěvoptákem bude extrémně silné pouto, kterého se až do konce hraní nezbavíme.

Po ukončení prezentace zatleskal sál plný novinářů jako po vydařené divadelní hře. V koutku stáli návrháři, kteří se prostě jen přišli podívat, jak budou lidé na jejich dílo reagovat. A během potlesku se červenali.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama