Battlefleet Gothic: Armada Článek Battlefleet Gothic: Armada

Battlefleet Gothic: Armada

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

12. 4. 2016 08:30 5
Reklama

Battlefleet Gothic: Armada je atraktivní sci-fi realtimovkou, která převádí na monitory stolní válečnou hru s miniaturami bitevních lodí vzdálené budoucnosti. Společenská hra zasazená do světa Warhammeru 40.000 staví proti sobě imperiální flotilu, koráby Chaosu, pirátské orky či lodě Eldar. Videoherní převedení zůstává věrné řadě pravidel a drží se kanonického příběhu o invazi Chaosu do sektoru Gothic a událostech 12. černé křížové výpravy Abaddona Plenitele. A věru – hoch s velmi sympatickým jménem a jeho admirálové na po zuby obzbrojených válečných lodích nemají v plánu taneček kolem ohně se spojenýma rukama, volnou lásku a zpěv galaktické mantry o slitování Všehomíra. Takže se dá očekávat potyčka přece jen o něco ostřejší než šmakulózní duel Zeman vs. Pražská kavárna. S utrhanými hlavami, štíty jako cedníky a ocelovými pancíři nadranc.

IMPÉRIUM, CHAOS A PIRÁTI

Betaverze Battlefleet Gothic: Armada nabídla k vyzkoušení jak začátky kampaně, tak i multiplayerové a skirmishové bitvy, na které bude hra hodně sázet. Nejprve pouze dvě základní, později tři frakce (Impérium, Chaos a Orkové) a vedle samotných bojových misí i základy rozvoje vlastní flotily a správy perzistentního profilu hráče.

Základní otazník visel nad tím, jak se povede do reálného času a žánru tradiční klikací RTS převést tahový systém bojů stolní předlohy. Jádro taktické stránky bojů přitom zůstalo prakticky zachováno. Vesmírné lodě Battlefleet Gothic: Armada jsou velké, doslova gigantické, a rozpohybovat, otočit či zabrzdit takové těleso dá v souladu se základy fyziky pořádnou práci a také to chvíli trvá. Jak to u lodí bývá, většina zbraňových systémů a také platforma pro odpálení invazních torpéd jsou přitom na boku. Bojové taktiky využívané hráči a AI se tak odvíjejí od správného manévrování a je nutné postavit lodě do dostatečné blízkosti či naopak udržet v palebné vzdálenosti od protivníka, dosáhnout správného natočení a ve vhodný okamžik si pomoci využitím speciálních schopností; buď zbraní či power-upů umístěných na palubě, či vlastností posádky.

ORKY VE VESMÍRU NECHCEME

Tři různé flotily jsou různé nejen designem, ale i přístupem k boji. Orkové zastupují hrubou sílu a jejich lodě jsou sice méně pohyblivé a přesné, zato o to ničivější. Imperiální flotila zastupuje vyváženost – pohyblivé a dobře obrněné křižníky pouze vyžadují dostat se do blízkosti nepřítele pro stoprocentní efektivitu. Zato lodě Chaosu sázejí na rychlost a dobře se s nimi aplikuje hit and run taktika díky velkému dostřelu.

Pro rozvážnější hráče bude určitě nedostatkem absence možnosti zastavit nebo zpomalit hru a zadat rozkazy.

Ať už s tou či onou stranou, hra na začátku nepřehltí možnostmi, ale otevírá je postupně. Po bitvách lodě a samotný admirál levelují a otevírají si více upgradů a schopností. Výkon lodi tak záleží na úrovni a typu posádky i přidělených zbraních a upgradech. Za ty hráč utrácí získané body "proslulosti" a z malého sboru dvou či tří lodí se stává mocná flotila. Je ale trochu škoda, že je tahle perzistentní složka hry vázaná frakčně – tedy když se hráč s vylepšenou flotilou lodí Chaosu rozhodne zkusit Orky, musí začít znovu od ne zrovna záživných začátků, body nelze přesunout ani s nějakým postihem.

KAPITÁNE, WARPUJEME?

Přímo ve hře také trvá celkem dlouho zvyknout si na ovládání. Vzhledem k významu speciálních dovedností a využívání energie lodi ke zrychlení letu či prudké otočce je třeba buď zorientovat se v malých ikonkách na spodním panelu, nebo se naučit obrovské množství klávesových zkratek. Některé prvky přitom tutorial zcela nebo téměř pomine, takže na ně hráč přijde buď systémem pokus/omyl, nebo až z diskusních fór – jako se to stalo u mě při hledání možnosti nastavit křižníku zaměření na jednu nepřátelskou loď, aby ji stále ostřeloval, i když s ním kolem manévrujete naváděcím klikáním.

Pro rozvážnější hráče bude určitě nedostatkem také absence možnosti zastavit nebo zpomalit hru a zadat rozkazy. Reálný čas je neúprosný a jen trochu pomáhá, že křižníky mnohdy velké jako město i přes drtivé zásahy nejdou okamžitě "ke dnu." Mají své systémy autoopravy, když se povede vymanévrovat dál od nepřítele, nahodí štíty, a v nejhorším případě se skoro vždy mohou červí dírou odteleportovat z bojiště, aby mohla loď být k dispozici pro další bojové úkoly. Trochu zvláštně, ale v kontextu hry asi správně, působí fakt, že sebeúspěšnějším naloděním nelze získat kontrolu nad jinou lodí. Posádka, která přepadne nepřátelský křižník, mu ale může způsobit řadu poškození. V kontextu významu manévrování pak nepřekvapí, že vůbec nejtvrdším postihem je zničení motorů, prakticky znamenající konec lodi. Když se to náhodou stane při prvním zásahu torpéda, je to doopravdy k vzteku.

NAVRCH HUJ, VESPOD...

Trochu škoda je, že zatímco pěkně zpracované animačky a veškeré tiskové materiály slibují i špičkový vizuální zážitek, samotná hra, pohříchu, zdaleka tak efektní a pěkná není. Nepomáhá jí prázdnota a chudost prostředí jednotlivých map. Ano – důraz by jistě měl být na samotné vesmírné lodě. Ale mapy, na kterých je tu a tam jako pochybná ozdoba asteroidové pole a jediný aktivní prvek, mlhovina, do níž lze schovat svoje jednotky, se okoukají hodně rychle.

Battlefleet Gothic: Armada
i Zdroj: Hrej.cz

Battlefleet Gothic: Armada si zaslouží ocenění za to, jak dobře se drží warhammerovské předlohy, a to jak po stránce příběhu a zasazení do multiversa, tak i po stránce převedení jednotlivých herních prvků a mechanismů stolní předlohy. Velké dolaďování ale ještě budou chtít věci, které prakticky mohou zkazit zážitek natěšeného hráče: interface, nápovědy, matchmaking, systém levelování a utrácení zkušenostních bodů. Tak tedy – držme palce! 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama