Battlefield V - dojmy z bety
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Battlefield V - dojmy z bety

Battlefield V - dojmy z bety

redakce Hrej.cz

redakce Hrej.cz

11. 9. 2018 14:10 31
Reklama

Battlefield V sice postihl odklad, který vydání posunul až na listopad, už zkraje září jsme si ale mohli vyzkoušet betu. Ta právě dnes končí a čtveřice ošlehaných bojovníků se s vámi může podělit o své dojmy z hraní. Jak se nám letošní ročník zatím líbí?

PAVEL - ...A TAK POSÍLÁM TI POZDRAV Z FRONTY

Nebudu tady nikomu vykládat, že jsem kdovíjakým hardcore fanouškem a znalcem série Battlefield, který v uplynulých dvou letech s ostřížím okem sledoval každý update a úpravu vyvážení, postihnuvší Battlefield 1. Přesto jsem ale v onom prvoválečném dílu strávil i nad rámec recenze slušné množství času a hra mi přinesla mnoho hodin zábavy, skvělé hratelnosti a prvotřídního technického zpracování. Na Battlefield V jsem se tedy přirozeně těšil, kontroverze kolem žen s protézami se mi úspěšně vyhýbaly a mě především zajímalo, kam se DICE posunou po stránce grafiky a samotné hratelnosti.

Rozdíly mezi posílenými konzolemi od Sony a Microsoftu jsou poměrně zanedbatelné, byť Xbox One X dokáže vykřesat nějaké ty detaily navíc.

Poskytnutý klíč na předběžný přístup do bety měl tu výhodu, že se nevztahoval jen na jednu platformu, ale odemkl hru napříč PC, PS4 a Xboxem One. Nelenil jsem tedy a stáhl betu na všechny zmíněné platformy, abych se pokochal rozdíly a ujistil se v tom, na kterou z nich si hru posléze pořídím. Dobrá zpráva? Na PS4 Pro, Xboxu One X i na PC hra vypadá a hýbe se skutečně skvěle. Rozdíly mezi posílenými konzolemi od Sony a Microsoftu jsou poměrně zanedbatelné, byť Xbox One X dokáže vykřesat nějaké ty detaily navíc. Abyste to ale zjistili, museli byste se podívat na srovnávací video, mrzet vás to tedy nemusí. Pokud ale máte doma dostatečně silný stroj, rozhodně doporučuji vyzkoušet PC verzi. Na maximální nastavení se jedná o skutečnou pastvu pro oči. Sice jsem zpočátku prožíval poměrně horké chvilky s bizarními výkyvy framerate, ty ale byly podle všeho způsobeny špatnou optimalizací pod DX 12. Po přepnutí na DX 11 hra šlapala jako hodinky a na sestavě LYNX PowerMedia Aura s GTX 1080 Ti bylo možné hrát ve 4K na ultra zcela plynule.

Ještě důležitější je ale samotná hratelnost a musím uznat, že DICE přišli s celou řadou úprav, které styl hraní poměrně výrazně mění. Prakticky okamžitě například pocítíte výrazně menší počet nábojů, které máte po spawnu k dispozici, což do značné míry eliminuje potíže s otravnými snipery, kteří se v minulosti uvelebili na nějakém osvědčeném bezpečném místě a nic je nijak zvlášť nenutilo měnit působiště. Další citelnou změnou prošel systém oživování. Padlý voják nyní na zemi leží déle (respawn ale může urychlit) a může na sebe upozornit blízké mediky. Oživování už ale není tak rychlé, jako tomu bylo v minulosti a zdravotník je na několik dlouhých okamžiků vystaven nebezpečí. Ani autoheal vám po zranění nedoplní zdraví na maximální hodnotu. Veškeré provedené změny zjevně vedou k větší týmové spolupráci a ještě více zvyšují úlohy jednotlivých dílčích čet (členové čety se mohou oživovat navzájem, i když nejde o mediky). Bohužel to v betě zatím podle toho moc nevypadalo a mnohem častěji jsem narážel na lovce co nejlepšího K/D poměru. Bude asi ještě trvat nějaký čas, než si hráči na nové prvky zvyknou a nezbývá než doufat, že DICE nebudou od nastaveného směru příliš uhýbat pod tlakem komunity. Battlefield V je totiž příjemným krokem kupředu vstříc o něco náročnější hratelnosti, kterou si ale naplno vychutnáte tehdy, když budete hrát s týmem sehraných kamarádů.

Noční výsadek na zamrzlém pobřežíí, kdy po dopadu na zem běžíte vstříc opevněným nepřátelům a snažíte se zničit vojenskou techniku je zkrátka adrenalinovým zážitkem par excelence.

Obě mapy, jak zasněžený Narvik, tak i Rotterdam, kde se počasí střídá jak na běžícím páse, nabízejí dostatečnou členitost a taktické možnosti. Přesto se kupodivu v mých očích beta vyčerpala o poznání rychleji, než tomu bylo v případě minulého dílu. Kromě obligátního Conquestu jsme si mohli vyzkoušet nový výsostný režim Grand Operations, který dále rozšiřuje původní Operations z BF 1. Bohužel byly k dispozici pouhé dva dny z celkových čtyř, která má taková velká operace trvat. Na druhou stranu na to DICE jdou velmi chytře a v rámci této výkladní skříně nového dílu nabízejí hráčům skutečně pamětihodné momenty. Noční výsadek na zamrzlém pobřežíí, kdy po dopadu na zem běžíte vstříc opevněným nepřátelům a snažíte se zničit vojenskou techniku je zkrátka adrenalinovým zážitkem par excelence, zejména s ohledem na vizuální hody, které akci doprovázejí.

Battlefield V - dojmy z bety
i Zdroj: Hrej.cz

Samozřejmě pořád platí, že Battlefield není věrným ztvárněním bojů 2. světové války, a to nejen kvůli historickým nepřesnostem, ale i pro skutečně freneticky rychlou akci. Asi bych byl spokojenější, kdyby se celkově hra o něco zpomalila a doufám, že zásahy do herních mechanismů, s nimiž vývojáři přicházejí, tento trend časem nastolí. Musím říct, že jsem si těch několik dní bety vážně užil a na plnou verzi jsem zas o kousek víc zvědavý. Uvidíme, jak DICE do vydání hru na přání komunity promění a jak se popasují s optimalizací.

MAREK - NÁVRAT VE VELKÉM STYLU

Hned na začátku těchto dojmů z právě probíhající bety Battlefieldu V je nutno zmínit, že se hrou jsem mohl strávit velice omezený čas. Konkrétně se jednalo o nějakých šest-sedm hodin, do dalších bitev mě nepustila milá povinnost v podobě odjezdu na dovolenou. I přesto, že jsem v betě neodehrál tolik času, kolik bych si byl přál, přesto si dovolím i těchto pár hodin zhodnotit na následujících řádcích. Nicméně pokud jste se po nepovedené marketingové kampani báli, že druhoválečný Battlefield bude pouze stínem svých předchůdců, můžu vás uklidnit. DICE hlásí po dvou letech návrat ve velkém stylu, Battlefield V bude kvalitním nástupcem dva roky starého dílu.

Téměř všechny úpravy v rámci hratelnosti zásadním způsobem mění to, jak se Battlefield V bude hrát.

Do bety jsem se pouštěl po odehrání několika stovek hodin v Battlefieldu 1. Již od launche hry v říjnu 2016 byl právě Battlefield 1 „tou hrou“, ke které jsem se opakovaně vracel. Byť jsem hrál i mnoho předchozích dílů ze série, právě prvoválečný díl jsem si užíval suverénně nejvíc. Neokoukané téma, diverzita prostředí, vyladěná hratelnost. To vše mě u hry drželo po celé dva roky, tudíž jsem se na Battlefield V těšil hned od jeho představení. To bohužel nebylo takové, jaké si fanoušci představovali, úvodní trailer i další marketingové přešlapy vyvolaly ve spoustě hráčů pocit, že „tuhle slátaninu přece hrát nebudou“. Pro mě osobně ale vždy rozhoduje samotná náplň hry, která byla již v případě bety Battlefieldu V krom některých bugů na skvělé úrovni. V DICE provedli v rámci nového dílu mnoho změn, jež daly během těch pár hodin pocítit, že ovlivnily hru více, než jsem si myslel. Téměř všechny úpravy v rámci hratelnosti zásadním způsobem mění to, jak se Battlefield V bude hrát.

Ještě než se dostanu k samotným změnám, je nutno zmínit, co samotný beta test nabídl. Hráči si můžou vyzkoušet nový mód Grand Operations, který navazuje na úspěšné operace z minulého dílu. Nicméně zde si autoři řekli, že větší je lepší, tudíž celý mód působí daleko rozsáhleji. V rámci bety jsou Grand Operations hratelné pouze na norské mapě Narvik, kde je možno otestovat dva první herní dny z celkových čtyř. Během toho prvního si hráči vyzkouší zbrusu nový mód Airborne, který spočívá ze seskoku letadla (zde by se atmosféra dala krájet, prolétávající kulky i postupně hořící letadlo dodávají potřebný šmrnc), a následného zničení protiletadlových kanónů. Následující den je už v režii klasické operace, tedy postupného obsazování bodů na mapě. Předpokládám, že další herní dny nabídnou další dva různé módy, což zajistí větší různorodost než v případě klasických operací z Battlefieldu 1. K norské mapě ještě dodám, že vývojáři ubrali na efektu sněžení, který značné části hráčů vadil v případě předchozích alfa testů.

Na obou mapách však vynikne destrukce prostředí, která oproti minulému dílu udělala další krok vpřed

Druhým módem hratelný mód byl klasický Conquest, který se krom Narviku odehrával na zcela nové mapě v nizozemském Rotterdamu. Pokud jste si v předchozím díle oblíbili městskou mapu severofrancouzského města Amiens, zde budete jako doma. Ale opět, Rotterdam působí rozlehleji, je zde více domů, uliček i opěrných bodů. Mně osobně více sedla právě tato mapa, jelikož spíše zde dochází k přestřelkám nablízko, zatímco zasněžená mapa vybízí k využití odstřelovaček, čemuž já osobně příliš neholduji. Na obou mapách však vynikne destrukce prostředí, která oproti minulému dílu udělala další krok vpřed a je až neuvěřitelné, jak švédští vývojáři ve spolupráci s hráči dokáží změnit mapu během jediného zápasu. Na tomto místě je nutno zmínit, že se změnilo i samotné počítání bodů v rámci Conquestu, tak jak to hráči znali před prvoválečným dílem. Nyní se body odčítají od hodnoty 1000, činí se tomu tak již tradičně zabíjením nepřátel a zabíráním bodů.

Nyní se tedy pojďme podívat, jak se od minula proměnit samotná hratelnost hry. Začněme třeba u systému fortifikace neboli možnosti budovat opevnění na předem stanovených pozicích. Například na rotterdamské mapě je jeden bod situován pod železniční trať, avšak na začátku zápasu je hráč náchylný schytat kulku ze všech stran. Ale právě systém fortifikace může při šikovném používání znamenat opevnění celého bodu v jakousi pevnost, která bude lépe odolávat útokům nepřátel. Opevňování nejrychleji provádí třída support, ale činit tomu tak můžou všechny čtyři třídy (tedy krom supporta i medic, assault i recon – obdoba scouta). Další změnou je to, že DICE dbají na týmové hraní. Hráči po respawnu mají poskromnu munice, z vlastní zkušenosti vím, že střelivo vydrží na 2-3 přestřelky. Poté hráč musí vyhledat stanici s náboji, případně spoléhat na kolegu ve zbrani, který vám hodí životně důležitou munici. Vždy však bude záležet na samotných hráčích, jak si s tímto prvkem poradí, několikrát se mi stalo, že i přes žádosti se mi dalšího střeliva nedostalo. Celkově to přispívá opatrnějšímu hraní, není už možné běhat po mapě a střílet jednoho nepřítele po druhém. Pokud jste tak šikovní, že byste to dokázali, stejně by vám po chvilce došla munice. Hraní vyžaduje větší dávku opatrnosti a rozvážnosti, pokud budete větší dobu sprintovat a tím pádem riskovat, věřte mi, že si vás nepřítel najde. 

Samozřejmě se jedná o čistě subjektivní záležitost, ale ze čtyř samopalů, z nichž ani jeden nebyl vhodný na boj ze střední vzdálenosti, jsem si prostě nevybral.

Úpravou prošlo i oživování padlých spoluhráčů, medik nyní oživovací injekci nemusí mít přiřazenou jako gadget, ale má ji u sebe hned od začátku. Co se mi nelíbí, je animace oživování, která vás vyřadí z boje na několik sekund. V Battlefieldu 1 stačilo ke hráči doběhnout a zmáčknout příslušné tlačítko, zde otravná animace mě několikrát stála život, představoval bych si, že DICE animaci alespoň urychlí.  Tímto způsobem bude hrát za medika minimum hráčů, avšak jeho klíčová role na bojišti od minule ještě více vzrostla. Pokud je hráč raněn, jeho zdraví se bez pomoci medika nikdy neobnoví na maximální hodnotu, vždy je potřeba, aby medik hodil hráči lékárničku či položil léčící stanici. Dalším prvkem, který by potřeboval v této třídě vyladit, je zvýraznění padlých parťáků. To je zatím velice nevýrazné, kolikrát jsem si ani nevšiml, že vedle mě je kolega vyžadující pomoc. Krom toho se mi u medika moc nepozdával ani výběr zbraní. Samozřejmě se jedná o čistě subjektivní záležitost, ale ze čtyř samopalů, z nichž ani jeden nebyl vhodný na boj ze střední vzdálenosti, jsem si prostě nevybral. DICE jistojistě chtějí udělat z medika více kompetentní třídu, avšak zde mi jejich výběr nepřijde moc šťastný. Nutno zmínit, že na začátku jste v každé třídě odkázáni pouze na jednu zbraň, postupným hraním si odemykáte i ty následující. Zmizel tak systém válečných kuponů, za které jste si „kupovali“ zbraně v Battlefieldu 1. V neposlední řadě vývojáři přidali i progres samotných zbraní, kdy si je používáním levelujete, avšak jestli tento systém bude mít nějaký reálný dopad na hratelnost, upřímně netuším. Oživit vás může i váš kolega z čety nehledě na třídu, avšak to trvá ještě mnohem déle než již zmíněná animace u medika.

Battlefield V - dojmy z bety
i Zdroj: Hrej.cz

Z principu věci beta obsahovala i různé bugy a chyby. Jednou mi hra nenabídla možnost připojit se do některé z čet, jindy jsem se po respawnu proletěl pod mapou a byl nucen se od serveru odpojit. To jsou ale klasické příznaky toho, že se nejedná o finální build hry. Krom toho je ale technická stránka věci naprosto v pořádku, Battlefield V vypadá moc pěkně. Obzvláště vyzdvihnout musím zvuky zbraní, které obzvláště vyniknou na kvalitní audio soustavě. I při vypjatých scénách jsem nezažil na klasické PS4 žádné propady framerate, tudíž i z tohoto pohledu je vše v pořádku. Samozřejmě DICE budou ladit takové věci jako je balanc zbraní, ale s tím se tak nějak počítá. Celkově vzato, již nyní je samotná hratelnost Battlefieldu V odladěná, hrát ho je prostě radost. Nyní je navíc nezbytné být v boji daleko více obezřetný. Pokud patříte mezi skupinu hráčů, která má ke hře předsudky kvůli genderové vyváženosti či historickým nepřesnostem, můžu vás uklidnit. Samotné hraní vám nic z toho nepokazí, během vysokého tempa bitev jsem neměl ani čas přemýšlet, že tento desátník je vlastně vojanda, a že tento odstřelovač nemá úplně přesnou kopii své uniformy. Battlefield V se hraje jako víno, a pro mě osobně vlastně bylo nejhorší od hry odcházet, protože jsem věděl, že s ní setkám až za dlouhé dva a půl měsíce, kdy oficiálně vyjde.

ALEŠ – KRÁSA A TECHNICKÁ DOKONALOST NEJSOU VŠE

Musím se bez mučení přiznat, že mé zkušenosti s Battlefieldem i ostatními podobně laděnými střílečkami nejsou nijak hluboké – když už jsem někdy něco hrál, tak spíše jejich singleplayerové přívěšky. I přesto ale musím konstatovat, že mě těch několik hodin strávených v betě celkem bavilo, ačkoliv to rozhodně nebylo bez chyb, které dovedl zaregistrovat i můj nepříliš online FPS zkušený zrak.

Nedovedu však na všech svých prstech spočítat, kolikrát jsem padnul uprostřed jednotky několika svých kolegů, kteří mě i přes srdceryvný křik a okolní klid sprostě ignorovali.

Začátek pro mne byl velmi krušným obdobím, kdy jsem po několika desítkách vteřin pravidelně končil vleže na zemi, užívajíce si krásnou polární záři v Narviku. A to většinou déle, než bych chtěl – smrt většinou znamená pád naznak s nepřeskočitelným časovým limitem, kdy by si vás měl najít medik, případně jiný člen týmu, mající taktéž možnost vás oživit. Nedovedu však na všech svých prstech spočítat, kolikrát jsem padnul uprostřed jednotky několika svých kolegů, kteří mě i přes srdceryvný křik a okolní klid sprostě ignorovali. Zdejší medikové se totiž hrají na cokoliv jiného než na to, čím by měli být – podporou, záchranou, spásou. Nezřídka jsem je viděl na špičce v žebříčcích zabití, bezpočetněkrát jsem zemřel jejich rukou (rozhodně častěji než zbraní assaulta nebo snipera), ale samotné léčení, ač je za něj spousta bodů, nikomu nic neříká (krásné ilustrační video této problematiky ostatně vzniklo již k předchozímu dílu). A pokud se na vás vykašle medik, jste odsouzení k nekonečnému civění na oblohu, nikdo jiný vás totiž oživovat nebude – ostatní herní třídy nemají k dispozici injekce, oživování pak trvá tak dlouho, že váš „zachránce“ ještě při samotném aktu padne hned vedle vás.

Battlefield V - dojmy z bety
i Zdroj: Hrej.cz

Neschopnost mediků je však, na rozdíl od dlouhého oživování, chybou hráčů, nikoliv hry. I nedostatků samotného Battlefieldu V by se samozřejmě našlo více, od pomalu se načítajících textur přes chyby v animacích (ale mrtvé postavy napodobující bájného Samohula jsou alespoň komické) až po nepříjemně vysokou hardwarovou náročnost. V mých očích však výše jmenované hře příliš neškodí, a většina z nich lze poměrně jednoduše opravit – kol a kol, jedná se teprve o betu, ve které se menšími problémy a dodatečným vyvažováním počítá. Až k opravám dojde, dostanete nádhernou hru s vynikající destrukcí a skvělými mapami, přičemž hlavně mód Grand Operations je opravdu návykový. Jednu chybu však žádný patch ani bugfix neopraví – a sice feeling ze hry. Cítil jsem se jako ve sci-fi střílečce v kulisách z minulosti. V precizní, krásné a dobře udělané střílečce, ale jako by do ní tu druhou světovou někdo zapomněl na začátku implementovat, a začal s tím až někdy v létě. Věřím, že ve své oddané komunitě si Battlefield V získá sympatie mnohých, a to nejen kvůli teď dostupným zábavným módům, ale i později díky Battle royale mapě. Příznivci pravověrných a autentických zážitků se však zdejšímu často chaotickému pobíhání bez náznaku taktiky rádi vyhnou.

KUBA - ZVONÍ ZÁKLADNÍM KONZOLÍM HRANA?

Otevřená beta je výhodná pro obě strany. Vývojáři mohou získat potřebnou zpětnou vazbu od potenciálních zákazníků, hráči si zase mohou ujasnit, zda si hru koupí hned jak to bude možné, nebo až časem ve slevě. Anebo vůbec. Osobně musím říct, že mě beta pátého Battlefieldu v mnoha ohledech překvapila. Jednak třeba fakt, že si i „véčko” zachovává duši předchozích dílů. Hra se zbytečně nesnaží být něčím jiným, což je podle mě dobře. Střelba, pohyb po bojišti, jízda tankem a další prvky hry zůstávají krom nepatrných změn ve své podstatě stejné, tedy alespoň podle toho, co jsem měl možnost vidět. Změny jsou skutečně pouze malé, třeba pohyb se zdá být variabilnější. Možnost rychlého běhu s pokrčenou postavou je pokud se nepletu jedna z novinek.

Battlefield V - dojmy z bety
i Zdroj: Hrej.cz

Rotterdam se vývojářům povedl. Město je krásné na první pohled, mapa se ale povedla i z hlediska level designu. Zajímavá místa mají na mapě svůj smysl a lze je využít pro získání výhody. Osobně jsem si Rotterdam užil víc, než Arctic Fjord. A užil jsem si také víc klasický režim Conquest, než Grand Operations, ale to je asi pouze síla zvyku.

Že základní konzole nestíhá, bylo patrné i ve hře, kdy mě trápila zpomalenou odezvou tlačítek gamepadu, doskakováním textur a dalšími nepříjemnostmi.

Beta mě nicméně překvapila také nemile. Do boje jsem vyrazil na klasické PS4 a musím říct, že během hraní křičela jako na smrt raněný voják. Že základní konzole nestíhá, bylo patrné i ve hře, kdy mě trápila zpomalenou odezvou tlačítek gamepadu, doskakováním textur a dalšími nepříjemnostmi. Jasně, chápu, je to teprve beta. Uvědomuju si, že vývojáři i v krátkém čase umí s vývojem hry zásadně pohnout a právě proto zde nebudu zmiňovat třeba glitche a další chyby. Jenže to, co hra předvedla, byl pro mě na PS4 na mou duši ten nejhůře optimalizovaný zážitek. Když připočtu nevalnou úroveň grafiky, která rozhodně nemá šanci někoho oslnit, začíná být pomalu jasné, že základním verzím konzolí pomalu zvoní hrana. Jsem ale přesvědčen, že samotná hra bude ve výsledku v pořádku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama