Assassin's Creed Origins Článek Assassin's Creed Origins - dojmy z E3

Assassin's Creed Origins - dojmy z E3

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

14. 6. 2017 08:35 13
Reklama

Vývojáři z Ubisoftu, kteří si snad jako jediní mohou dovolit pracovat díky rozvržení svých studií 24 hodin denně, učinili po vydání Assassin's Creed Syndicate to nejlepší možné rozhodnutí. Série si dává pauzu, na rok se s ní rozloučíme, a pak se vrátí silnější než kdykoliv předtím. Teorie takřka na jedničku, praxi jsem si vyzkoušel den poté, co byla hra poprvé představena na E3. A řeknu vám narovinu, takový "pokrok" jsem nečekal.

LONDÝN VEN, EGYPT SEM

Jak už jste určitě stačili zaznamenat týdny před E3, nový Assassin s podtitulem Origins se stěhuje do Egypta. Četl jsem názory, že se v Ubisoftu zřejmě zbláznili, pokud si myslí, že takhle vypadal starověký Egyptě, sluší se ovšem na jejich obranu říci, že v Origins už velká egyptská éra skončila. Pohybovat se budete jen několik málo stovek let před naším letopočtem, kdy spolu s faraóny umírají také bohové a z kdysi velkolepé říše se stává kolonie Říma. V téhle době posledních záchvěvů se rovněž formují myšlenky vlivných skupin, z nichž o tisícovku let později vznikly oba soupeřící řády - assassíni a templáři. V pokroucené historii Assassin's Creed ale vše začalo trochu dřív a není radno ptát se, proč tomu tak je.

Jestli existuje jedna změna, kterou bych měl vyzdvihnout a které si všimnete velmi krátce poté, co vběhnete do světa AC: Origins, pak je to jednoznačně souboj.

Důležité je také vědět, že hrajete za Bayeka, který je - podobně jako třeba Ezio - poměrně uznávaným občanem. Důvod je jasný a do velké míry také vysvětluje, proč to Bayekovi jde se zbraněmi a nebojí se bojovat třeba i s pěti nepřáteli najednou. Je totiž Medžaj - ochránce lidu a núbijský válečník, kterému nejsou úplně ukradené původní hodnoty egyptského národa. I proto před ním často lidé uskakují, případně ho s úctou zdraví a život Bayeka je o to snazší. Nikoliv však při konfrontaci s nepřáteli, kteří nemají pochopení pro Bayekovu disciplínu a čestné slovo.

RYCHLEJŠÍ A PŘESNĚJŠÍ SOUBOJ

Jestli existuje jedna změna, kterou bych měl vyzdvihnout a které si všimnete velmi krátce poté, co vběhnete do světa AC: Origins, pak je to jednoznačně souboj. Já vím, já vím, bude to teď znít jako to nejotřepanější marektingově mířené klišé, ale skutečně už neplatí, že byste hravě zvládali souboj s větší skupinou protivníků. Zatímco v Syndicate jste mohli uskakovat takřka donekonečna a nepřátelé vždy velmi trpělivě počkali, až zmlátíte jednoho, aby mohl přijít na řadu další, v Origins se na vás prostě vrhnou. Na druhou stranu ale Bayek dostává do vínku celou řadu zajímavých zbraní, mezi kterými nechybí luk či zahnuté meče, a samozřejmě se mu nabízí i nové schéma ovládání. Zatímco jedním tlačítkem zvednete štít, který automaticky vykrývá výpady nepřátel, pravými shoulder buttony budete sesílat lehký, resp. těžký útok. Možná to na papíře nevypadá jako nějaká drastická změna, ale v kombinaci s rychlejšími pohyby, nutností uskakovat a opravdu se snažit o protiútoky, je z boje rázem zábavná součást a ne jen nutné zlo.

Mnohem více pak vaše souboje připomínají opravdu skillové hry, kde není od věci zmínit i Dark Souls. Je jasné, že se nebudete muset učit útočné sekvence bossů, ale nečekejte, že všichni kolem vás lehnou na povel poté, co do nich píchnete mečem. Jednoho protivníka tímto způsobem sprovodíte ze světa hravě, u druhého už se to nemusí povést a přichází strach o holý život, když se vám nedaří pokračovat dál v tempu, které jste si předsevzali. Pak se už totiž objevují na scéně další a další nepřátelé a je lepší vzít nohy na ramena. V tomto ohledu už je Origins věrným pokračovatelem svých předchůdců, takže se stačí skrčit v křoví a nikdo o vás neví. V těchto chvílích ale na povrch bohužel vystupuje i značná neohrabanost umělé inteligence, která zkrátka nereaguje a občas si nevšímá ani většího dobrodružství, než je schovávaná ve vysoké trávě. Upřímně nevím, zda šlo jen o nedotaženou ukázku pro E3, nebo vlastnost hry, ale když okolí ani nezareaguje na smrt mnicha, který před šokovanými lidmi mlátil malého chlapce, je něco špatně…

FAR CREED?!

Další můj neblahý pocit pramení z toho, že se hra ještě více přibližuje ke konceptu akčního RPG, a to nejen ve smyslu tří stromů postupně se rozvíjejících schopností, ale také ve smyslu lootu, rarity zbraní a dalších RPG elementů, posouvajících hru kamsi na úroveň Far Cry. S touto myšlenkou jsem pak už druhou slavnou sérii Ubisoftu viděl skoro všude a řeknu vám, nadšený jsem opravdu nebyl. Nechci vývojáře z ničeho podezřívat, ale přijde mi, že se prostě rozhodli přepracovat Far Cry do kulis a reálií Assassin’s Creed, takže teď můžete na své protivníky sesílat zvířata, tradičně uvězněná kdesi v klecích uprostřed vojenských táborů, zapalovat slaměné chýše či skomírající trávu a samozřejmě dobývat jednu pevnost za druhou. Bez nějakého valného smyslu, jen s vědomím, že ve velitelově blízkosti bude truhla, kde najdete lepší vybavení pro Bayeka, kterým srovná krok se silnějšími nepřáteli. Jistě, někoho prostě baví sandboxový přístup, možnost dělat si věci po svém, ale když jsem v rámci E3 dema osvobodil během 30 minut druhé vojenské ležení, začínal jsem se třást pocitem, že Origins vlastně vůbec hrát nechci.

Sanu nevidí pouze nepřátele, pokud se zastaví a zaměří svůj dravčí pohled, uvidí třeba i truhlu na dně řeky.

A to jsem ještě nezmínil Sanu - orlici, pomocí které si můžete prozkoumat okolí a označit úplně všechno, co se vám zlíbí. Nemusíte, jistě, ale stejně jako detektivní režim v Batmanovi od Rocksteady prostě rentgenové vidění vašeho věrného opeřence kazí zážitek ze hry samotné. Sanu totiž skutečně nevidí pouze nepřátele, ale pokud se zastaví a zaměří svůj dravčí pohled, uvidí třeba i truhlu na dně řeky, včetně krokodýlů, kteří ji hlídají (!). Uvidí zamčené truhlice pod hliněnými střechami egyptských městeček. Uvidí místa, která se dají zapálit či rozbít. Uvidí zkrátka úplně všechno a navíc není její využití jakkoliv časově omezené. Pokud jste skrytí před zraky těch, kdo by vás v danou chvíli neměli vidět, můžete si létat po obloze, jak se vám zlíbí.

A crafting? Já vám nevím, ale opravdu teď budeme pořádat honitby za naštvanými hrochy, kteří vám - v případě, že je zabijete dřív, než oni vás - dají kus kůže na nový toulec na šípy? Opravdu je tohle esence toho, čím se vždy snažil Assassin’s Creed být? Tedy akcí se silným příběhem dvou soupeřících frakcí, ve kterém se snažíte napravit, či přečíst zapomenuté sekvence z historie a šlapat Templářům do kuřího oka? Nezdá se mi, ale čestně uznávám, že jsem z příběhu neviděl ani ždibeček a věřím, že jako celek bude působit hra lépe.

Z JINÉHO SVĚTA

A abych jen nedštil síru a nepochopení, musím jednoduše uznat, že hra skvěle vypadá. Podobně jako ostatní tituly na Xbox Showcase, také nový Assassin běžel na devkitu Xbox One X, a to ve 4K při 30 fps. Vývojáři na místě prozradili, že hru ještě stále optimalizují a nevylučují, že poběží v 60 snímcích za vteřinu, jen zkrátka nejsou schopní v tuto chvíli nic potvrdit ani vyvrátit. Na každý pád se stačí - třeba i pohledem Sanu - podívat kolem sebe a kochat se zdánlivě nekonečným dohledem. Dobrému dojmu pomáhá i to, že Egypt není v podání Ubisoftu jen pouští zavátá zem, ale často až neuvěřitelně barevné místo, kde se chcete jen tak proběhnout a užívat si plynulého pohybu hlavního hrdiny nebo jeho skvěle se ovládajícího koně. Jen, rýpal, zase zdůrazňuji, že se bavím pouze o Bayekovi - všichni ostatní se podivně trhají, naráží do sebe a nejkomčitější je pohled na zvířata. Jejich animace zřejmě není dokončena nebo alespoň budu doufat, že tomu tak je, protože mi pohyb připomínal po diagonálách chodící lvy a vlky ze Strongholdu. Jako kdyby zvířata neměla žádnou páteř a jen v pravých úhlech měnila směr...

Nechme ale stěžování - dojmy berte tak, jak jsou - od člověka, který hrál většinu dílů Assassin’s Creed a nerozumí tomu, co skvělého - krom volnosti při dobývání opevnění - vlastně přináší série Far Cry. Logicky pak skloubení těchto dvou her nemůže v mých očích bodovat, ale pro dobro Ubisoftu a soudě dle roztoužených reakcí hráčů kolem, je asi vše v naprostém pořádku. Pokud ne, budete se moci alespoň vyblbnout v gladiátorské aréně, která byla rovněž součástí E3 dema a zatím nikdo příliš nerozumí tomu, k čemu bude vlastně sloužit. Jde o variaci na For Honor? Jde o místo, kde si budeme moci vybojovat vedle slávy i super vzácné zbraně poté, co porazíme brutální bossy? Jedna věc je perfektní grafické zpracování a využívání již probíraného soubojového systému, druhou věcí je ale důvod. Na burácení davu fanoušků v ochozech arény se ale vlastně vzpomíná docela hězky.

Buď jak buď, po přibližně půl hodince hraní nelze dělat žádné kardinální závěry - Assassin’s Creed Origins ale působí jako další hra, věrná svému odkazu, fanoušky potěší volností pohybu, plynulostí i drobnými změnami a všichni ostatní se buď spokojí s tím, jaká hra je, nebo půjdou dál. Žádné jiné scénáře neexistují a je to tak ve výsledku dobře.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama