Anno 2205 Článek Anno 2205

Anno 2205

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

20. 10. 2015 08:00 6
Reklama

Snad mi dáte za pravdu, že nemá smysl přesvědčovat ostatní o životaschopnosti strategií. Jistě, nevychází jich tolik, jako třeba klasických stříleček, ale odcházím od stolu pokaždé, když někdo prohlásí, že strategie zemřely a není z čeho vybírat. Jedním z argumentů případného sporu může být například chystané pokračování série Anno, která se posouvá o dalších pár let kupředu, konkrétně do roku 2205. A i přes to, že jsme si mohli nové Anno zahrát na E3 i Gamescomu, trávit čas s hrou zcela o samotě je pro hloubkový průzkum to nejlepší. Toho času navíc nebylo málo, jen škoda, že nás preview verze nevzala na Měsíc…

ALE TO VÍTE, ŽE TU JSOU ZMĚNY!

Pokud jste hráli předchozí díl s letopočtem 2070, možná vám na první pohled přijde, jako by se série zásadně neměnila. Znovu hrajeme v budoucnosti, všechno vypadá až nečekaně dobře a futurismus ze hry doslova stříká. Jenže změn, které vývojáři z německého studia Ubisoft Blue Byte provedli, je překvapivě mnoho, jen škoda, že všechny nemohu s klidným srdcem označit za povedené. Tím nejdůležitějším je to, že s novým dílem dojde na poměrně drastické roztříštění pozornosti, kterou jste v předchozích dílech obvykle věnovali jednomu městu na jedné mapě. Vývojáři se zřejmě snaží oživit hratelnost tím, že vás budou nutit skákat pomocí strategické mapy z lokace do lokace, kde budete pokaždé řešit trochu jiný problém a zprostředkovaně zajišťovat chod zbývajících kolonií a měst. Nejsem však přesvědčen, že přesně tohle hráči série vyžadují a sám jsem po několika hodinách hraní došel k závěru, že bych raději jednotlivé složky hry vstřebával odděleně.

Nevystavíte-li se extrémním podmínkám, čeká vás rozvážné budování jednotlivých struktur, sledování vývojových procesů a správa mikromanagementu.

Na druhou stranu ale nelze vývojářům křivdit tvrzením, že by systém nedomysleli. Střídání lokací vám dá poměrně solidní představu o tom, jak celá hra funguje a když začnete řešit zásobování vzdálených lokací z jiných regionů, abyste mohli i nadále zaznamenávat pokrok a sunout se směrem k měsíční fázi, dostanete do hraní zase chuť. Znovu ale musím upozornit na to, že mě preview verze nenechala odstartovat ze Země, takže musím své kusé zkušenosti a dojmy z budování základny na Měsíci odsunout stranou a nechat hodnocení až do plné verze.

STŘEDOMOŘÍ, NEBO ARKTIDA?

Teď už ale k tomu, co v preview verzi nechybělo – rozmanitost. Stavba města, nebo spíše kolonie operátorů a vědců, se podle zvolené lokace opravdu liší, a až se přesunete z přívětivého podnebného pásma na sněhem zavátou pláň, budete se muset všechno učit znovu. Nevystavíte-li se extrémním podmínkám, čeká vás rozvážné budování jednotlivých struktur, sledování vývojových procesů a správa mikromanagementu. Jediný problém, který zde může nastat, jsou výpadky elektrické sítě, kterou musíte pravidelně vylepšovat a zvyšovat její kapacitu. Továrny a rafinérie si totiž berou poměrně dost šťávy a je vhodné už dopředu počítat s tím, že část mapy zkrátka zastavíte elektrárnami. Anno 2205 naštěstí přichází s možností přistavovat určitým budovám rozšiřující moduly, případně přesouvat již postavené budovy dle libosti, takže města opravdu mohou vypadat dobře i po několika hodinách péče.

Za polárním kruhem vás také čeká stavba a určitě najdete spojnice jako ubikace, továrny nebo přepravní depa. Celá hratelnost se ale točí kolem nedostatku tepla, které lze kompenzovat zejména tím, že lidské příbytky budete stavět kolem produkčních budov. Vyzařují totiž teplo, ze kterého mohou promrzlí pracovníci nasát trochu té radosti a spokojeně plnit všechny plány. Pro hráče to znamená odlišný management budov a ostříží zrak, protože se proti sněhu ztrácí vyznačená místa, kam můžete umisťovat specifické budovy. Jde ale o jediné omezení erupce vašich architektonických choutek, takže se nebojte, že by vás hra něčím svazovala.

NÁSILNÉ ROUBOVÁNÍ…

Bohužel, dobrou náladu a pohodové hraní v mých očích zcela shazují bojové mise, které navíc nemůžete ignorovat. Souboj totiž přichází ke slovu v podobě hlavních či vedlejších úkolů a na obou až příliš závisí. Co se týče příběhu, tam není o čem diskutovat – v momentě, kdy chystáte vesmírný výtah, začnou na vás z Měsíce padat bomby a ozve se zástupce měsíčních kolonií, že mezi sebou rozhodně nechtějí nikoho jiného. V případě vedlejších misí pak musíte grindovat v bojových lokacích, sbírat vzácné suroviny a dávat si pozor na své lodě. Právě s nimi totiž probíhá souboj - v uvozovkách - neboť se v něm nedá nijak výrazně taktizovat a podoba jednoduché, stále se opakující minihry je pod úroveň celé sérii.

Anno 2205 je krásnou, plynule běžící hrou bez jakýchkoliv technických chybek, postrádáme ale ducha.

Mrzí mě, že musím článek zakončit na kritické vlně, ale s plytkými boji se pojí například i fakt, že stavební část začíná na zcela odkryté mapě, čímž se vytrácí i jakákoliv nutnost prozkoumávání ostrovů. Hektičtější přístup k vlastnímu hraní je navíc v souladu s obecnou kritikou, hlásající cosi o tom, že jsou hry ve snaze zavděčit se všem jednodušší až hloupější nežli předcházející díly. Jasně, Anno 2205 je krásnou, plynule běžící hrou bez jakýchkoliv technických chybek, postrádám ale ducha a něco, co by mě skutečně nutilo hrát dál. Snad to napraví zkompletování dostupného obsahu po vydání plné verze a hlavně multiplayer, který už tradičně umí vykřesat i z podprůměrných her to nejlepší. Škoda, že o něm vývojáři pouze uvažují, k launchi titulu připraven nebude.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama