Kouzlo kvalitního level designu aneb jak se stát návrhářem úrovní!
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Kouzlo kvalitního level designu aneb jak se stát návrhářem úrovní!

Kouzlo kvalitního level designu aneb jak se stát návrhářem úrovní!

Placená inzerce

Placená inzerce

30. 11. 2010 08:51
Reklama

Vytvořit zábavnou a fungující herní úroveň je kumšt. Kupříkladu takovou první úroveň hry Super Mario Bros. zvládne každý hráč, který vyrůstal na žlutých kazetkách od Vietnamců, projít snad i se zavřenýma očima. Dnes už tomu říkáme retro, ale faktem zůstává, že i za touhle jednoduchou a žádná velká tajemství neukrývající úrovní stál propracovaný level design.

Otec Maria, Shigeru Miyamoto, se před nějakou dobou rozpovídal o tom, jak byla celá úroveň vlastně vytvořena jako jeden velký intuitivní tutoriál pro nové hráče. Že jste si toho nevšimli? No právě v tom spočívá to kouzlo. Hra vás tenkrát naučila například, že zlá houba (její kukuč je jasným indikátorem, že se s vámi nejspíš kamarádit nechce), na kterou narazíte hned na začátku úrovně, vás může připravit o život a utéct jí nejde, protože posunutá obrazovka už se nevrací zpátky.

Existují ale i houby, které chcete sbírat. První zvětšovací houba vám tedy byla naservírována tak, že i když jste se jí chtěli náhodou vyhnout, šlo to jenom velice ztuha. Utéct nešlo a bloky jste jako malý Mario nemohli rozbít. Překvapení v podobě většího a silnějšího Maria pak mohlo být pro některé tak trochu šok. V jedné části levelu jsou pak dvoje schody naproti sobě bez propasti, které na první pohled nemají žádný význam. Sloužily ale k tomu, aby hráč objevil princip skákání s rozběhem.

Může to znít jako maličkosti, ale právě tyto maličkosti obvykle tvoří naše nejhezčí herní zážitky a vzpomínky. Samotná série Super Mario Bros. od dob úrovně World 1-1 ušla hodně dlouhou cestu. Vývojáři se dokonce k příležitosti třicátého výročí značky rozhodli předat část otěží fanouškům a nechat je vytvářet své vlastní výtvory ve hře pro konzoli Wii U jménem Super Mario Maker. Od jejího vydání jsme se dočkali milionů úžasných výtvorů, na jejichž výstavbu byly spotřebovány stovky milionů bloků, mincí a hub. Některé kousky dokonce stále nepřestávají překvapovat ani samotné vývojáře, a to ještě zdaleka není všechno. Už 2. prosince totiž budou moct amatérští level designéři popustit uzdu své fantazii nejen doma v obýváku, ale i na cestách ve verzi hry pro kapesní konzole z rodiny Nintendo 3DS nesoucí název Super Mario Maker for Nintendo 3DS!

Kapesní verze nabídne stejně kvalitní, obsáhlé, ale hlavně intuitivní nástroje k vytváření levelů, které jsme si jako děti mohly maximálně tak čmárat na papír. Kombinací jednotlivých předmětů navíc můžete vytvořit i naprosto ztřeštěné nebo naopak neskutečně důmyslné kousky! Pokud byste ale náhodou po kariéře dalšího návrháře hopsaček netoužili, nemusíte teď přestat číst. Obě verze hry totiž mají i rozsáhlou sbírku úrovní určených čistě pro radost ze hry, no a samozřejmě tak ohromnou zásobu hráči vytvořených úrovní, že už nikdy žádnou jinou plošinovku potřebovat nebudete. Co chtít víc? No snad už jenom to, aby princezna Peach v tom dalším hradu už skutečně byla!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama