Stáhnout hru (17 MB)
Hodnocení5

The Nameless

Datum vydání: 25. 5. 2008
Autor: Stu Collier (engine), Trevor(Smila)Storey (grafika / příběh), Andy Hewitt (dodatečný kód), Oddbob / Smila (hudba)
Žánr: Arkáda
Multiplayer: Ne
Ovládání: gamepad / klávesnice: lze si definovat.
Jazyk: angličtina

Info o hře

Přešlapuje po velitelském můstku a je netrpělivý jak pes. Červená helma ležící na palubním stole na něj hází prasátka od diodových světel. Na řídícím terminálu bliká snad všecko. Jenom ta kontrolka od infolinku se ne a ne rozsvítit. A dost už, jdu se přihlásit. Čekám tady dva dny jak ten blbec, než se některej z těch marťanskejch mimoňů uráčí a ozve! Nehodlám tady skejsnout dýl, než je fakt nutný. Naberu palivo, zásoby a letíme dál, Gemo. [Ano, pane] odpověděla tím svým sexy hlasem. Můžou si řikat, co chtěj. *cvak* Tady Kapitán John Havoc. Tak, co? Ku***! [mikro program infolinku zretušoval mou nadávku] Můžu už konečně přistát? Já vim, že jste měli problémy s počasim… já vim, ale teď je snad už všecko ok, nebo ne? No výborně! Tak já klesám, konec. To jsem ale ještě netušil, co tam dole na mě čeká. Bože, jak já nesnášim mars.
Welcome to the Land of the Exile, znělo tenkrát v ‘88. A lidé šíleli a slintali nad celou tou explorativní nádherou ve čtyřech barvách Electronu a později v osmičkovém provedení BBC; herní mašiny vypadaly jako elegantní psací stroje a všem bylo hej. Pamatuje si to Stu Collier, pamatuje si to Trevor (Smila) Storey, Oddbob ví taky své a Andy Hewitt možná mastí stařičký Exile doteď. Původnímu Exilu totiž udělali tu nejvyšší možnou poctu: spáchali remake a vyrazili mu jmenovku Nameless. Hráčům se tak po dlouhé době otevírá brána do minulosti. Chlapci nám nezapomněli nasadit brýle s růžovými skly a uši rozeznít tónem vesmírné opery. Jak praví Péťa Poláčků: „Zatímco mašinfírou a pilotem se při troše snahy může stát skoro každý, povolání vesmírného dobrodruha je v reálu nedosažitelné.“ Ve virtuálu to máte však nadosah.
Asi jako povrch Marsu, nad nímž se tak krásně ční váš vymazlený „koráb“. Ale nedá se svítit. Je zapotřebí doplnit palivo a při tom určitě vypátrat, co že se tady vlastně stalo. Než vyrazíte prozkoumávat hlubinné vrty, zkontrolujte si výbavu. Měli byste mít jeden jetpack, který vám ušetří čas a námahu (koho by bavilo pořád chodit, že?). Proklatě nízko u pasu by se vám měla pohupovat standardní stříkačka (než s ní ustřílíte jednoho zradiovanýho ptáka, dá to chvíli zabrat; ale zase jako buďte rádi, že máte po ruce aspoň tenhle model). Na lepivou kotvu nedejte dopustit! Využívat jí budete takřka na každém kroku – ať už z důvodů přenášení velkých těles na vzdálenější místa, nebo coby zařízení k uvolnění šachty s překážkou (ani byste nevěřili, co traverz se tu všude válí). Takže, kotvu rozhodně nezapomenout! Pak tu máme pár granátů na dotěrné roboty a jiné obludy… chybí nám ještě něco? Ó ano, sada teleportů. Výtečná věc, zejména pokud jste líní používat jetpack (taky koho by bavilo pořád létat, že?). To by mělo být snad vše, přátelé. Zlomte vaz!
Nameless si hraje na arkádu a adventuru zároveň. Svištíte si to napříč marťanskou bází s bombou na zádech, u toho se nabouráváte do nejmožnějších terminálů a pomaličku si skládáte střípky informací do jedné velké mozaiky. Funguje to výborně. Hra navíc po vzoru originálu (tento prvek byl kdysi revoluční!) využívá jednoduchý fyzikální model gravitace, jenž herní zážitek příjemně umocňuje. Ševel vycházející z vašich rozpraskaných bedýnek jen dokresluje onu tísnivou atmosféru mísenou o pocit neznáma. Trvanlivé vesmírné 2D kreslené dobrodružství, jakých se nám dnes zrovna 2x nedostává.
Vesmírní kovbojové, kovbojky i vesmírná kovbojčata, račte se obléknout do skafandrů! To palivo se samo nenatankuje.
Edge udělil původnímu Exilu posmrtně 10 bodů z 10. Já za Hrej! vypálím tomu ještě živému čistou ránu z devítky… holt ten nápad už tu jednou byl.