Rozsáhlý report o situaci v Techlandu

23. únor 2021 16:41 / Radek Raudenský / Novinky / Diskuze (4)

Jedna špatná zpráva nestačí. Dnes dopoledne jsme vás informovali o tom, že se Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 dočkalo výměny celého vývojářského týmu i odkladu na neurčité datum. Potvrzuje se tak problémový vývoj, rozhodně ale nejde o ojedinělý úkaz. Před několika desítkami minut totiž vydal web TheGamer rozsáhlou zprávu o situaci uvnitř polského studia Techland.

Redaktor vyzpovídal deset bývalých i současných zaměstnanců, přičemž jejich příběhy a trápení následně podal řediteli studia Pawlovi Marchewkovi. Zásadní zprávou celého reportu je, že „ryba hnije od hlavy.“ Tedy že studio Techland v současné chvíli dopadá na správu vyššího managementu.

Web přináší například zprávu o tom, že pokud vývojář přinese ukázat managerům ukázku práce nebo nějaký nápad, často se dočká nejen negativního přijetí, ale rovnou urážky, třeba že práce „stojí za ho***“. Když se jeden z týmů bavil o „moderních dobách temna“ jakožto ústředním tématem Dying Light, jeden z vedoucích vykřikl „alespoň tehdy věděli, jak zacházet s ženskýma.“

Ředitel studia tvrdí, že se tato situace stala před několika lety a byla nahlášena oddělení HR – i to je ale problémové. Je totiž vcelku nepříjemné sdělit své problémy HR oddělení, když mu šéfuje manželka ředitele – není pak tajemstvím, že si manželé vyměňují své poznatky z práce.

Anonymní zdroje dále tvrdí, že bránu stvořenou z vysokého managementu není vůbec jednoduché prolomit a jejich vedení je špatné. Marchewka si najmul herního designera z Ubisoftu, který měl přepracovat fungování designového týmu. Když ale skutečně začal radit jak by se mělo pracovat, ani tento expert s více jak 30 lety zkušeností nedokázal své vedení přesvědčit.

Problémů je spousta, například i s nabíráním nových zaměstnanců. Marchewka si prý najímá enormní množství expertů na různá odvětví, po několika týdnech je ale přestane poslouchat a neplní jejich rady. Vzniká pak obrovský zmatek a například workflow v Techlandu se mění tak často, že prakticky žádná neexistuje. Vše musí být pod dozorem samotného Marchewky, který se účastní každého důležitého jednání o milnících. „Všechny to brzdí a frustruje. Ptá se lidí proč nepracují rychleji. My můžeme pracovat rychleji, ale musíme dojít někam, ale vy nás sem prostě nepustíte. Experti ví, jaký je cíl vývoje, ale musí jim být povolena flexibilita, aby ze sebe vydali maximum.“

Marchewka je taktéž údajně posedlý CD Projektem. Neustále chce inovovat, přičemž práci Techlandu neustále porovnává s polskou konkurencí. Zároveň ale nechce experimentovat. „Jedno z jeho velmi striktních pravidel je, že nemůžete implementovat nápad dokud nemá existující referenci v jiné hře.“ Své porovnávání s ostatními studii Marchewka nijak neskrývá a redaktorovi to potvrdil.

Situaci pak shrnul jeden z dalších anonymních vývojářů. „Techland je obecně v takové náladě, která zabijí kreativitu. Jelikož o všem nakonec rozhodují ředitelé a každý z vašich nápadů musí mít spoustu referencí. Pokud máte referenci ze hry, o které Marchewka neslyšel, nebo snad nemá žádnou referenci, a váš nápad je moc inovativní nebo drahý, okamžitě jde ze stolu. Kvůli kultuře ve studiu se lidé dostávají do stagnace a přestávají se snažit. Prostředí je stresující, protože máte pocit, že musíte bojovat proti všem kvůli všemu místo vzájemné spolupráce. Všechno je výzva a i když vám něco přijmou, za dva týdny může být váš nápad zrušen a o dva měsíce později zase vzat zpět. Ten cyklus se furt opakuje a lidi jsou z toho unavení.“

Výsledkem tak údajně je, že tvrdě pracující a talentovaní lidé pomalu přestávají být energetičtí a nemají entusiasmus. „Ten počet vášnivých a talentovaných lidí, které v Techlandu potkáte, je neuvěřitelný.“ Přitom se ale bavíme jen o „řadových“ zaměstnancích – s vedením se téměř nedá mluvit, jelikož většina z nich je unavená a vyhořelá. Dělají tak jen to, co jim řekne ředitel, aby si udrželi své místo ve firmě. „Je opravdu smutné vidět, jak se zde ničí potenciál a nadšení do vývoje.“

Zdroj: TheGamer

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20925422
Nikdykde napsal 24. 2. 2021 v 10.14

No nevím, Techland má dobrou pověst a o své hry se stará jako nikdo jinej. K Diyng Light vydali slušný datadisk stejně dobrý a opravdu veliký, jako byla základní hra. A byla a je plná poměrně novejch a dobrejch nápadů. Úplně to nesedí do profilu firmy co chce jen kopírovat.

Dead Island dvojku nikdo jinej zatím udělat neumí, protože jen Techland se svým engine prostě tyhle béčka se slušným meele kombatem umí. A že se o to pokoušelo lidí, podobně jako jeho kopie, včetně hrozného výsledku toho co dělal starbreeze.

Ten původní článek je plnej klišé, jako chápu že asi to bude nepříjemnej šéf, ale profil tý firmy tomu tak neodpovídá a taky bych připoměl, že i původní článek o BioWare prošel úpravama, protože se ukázalo že část ifnormací (včetně místnosti na pláč) si jejich jeden zdroj vymyslel, tedy ne všechny informace se později potvrzují z více zdrojů.

Je spíše otázka, zda se v Techlandu nestřetlo několik kreativních lidí v ostré výměně názorů a prostě někteří prohráli a raději odešli a teď se tak trochu přes media nemstí (či prostě nepouštějí páru a nějaký drby, ono to stačí). Přece jenom - práce na hře je stále kreativní proces a velice dlouhej a ne každej to zvládne. Prosadit si svoji vizi nebo projekt není jednoduché nikde. Pokud to děláte dlouho a pak vám to smetou ze stolu, jste vždycky z toho frustrován a leckterý novinářský ochmelka (dobrá novinařina už stejně neexistuje) z toho udělá rád téma.

//p.s. ten motiv s tím engine je taky ohraný a často to bývá nepravda. Engine u EA, frostbite je v zásadě geniální, BioWare ale tenkrát nedali všechnu dokumentaci k němu a pořádně je neproškolili, takhle to i řekli, ale herní novináři z toho udělali špatný engine. To samé u bethesdy, která používá velice zajímavou a dobrou technologii, která byla úmyslně nesprávně popisovaná a moc bych se nedivil tomu samýmu u techlandu. On má engine jako je Unreal pověst schopného enginu díky zejména marketingu, ale v praxi tomu tak není a spousta věcí se v něm dělá neuvěřitelně špatně. Techland má svoji technologii, najímá si pro ni lidi a je dost divní, když ti by najednou chtěli používat něco jinýho, případně technologii techlandu přenášet jinam (to už skoro smrdí průmyslovou zlodějnou). Navíc takové lidi určitě nenajímali proto, aby jim říkali že umí hlavně unreal a na jejich technologii jim s****).

Nahlásit nevhodný obsah

20875941
p.jurista napsal 23. 2. 2021 v 21.48

Takovyhle kreteni padaj smerem nahoru...

Nahlásit nevhodný obsah

20860885
Corvus von Corax napsal 23. 2. 2021 v 18.32

No, to musí bejt kokot kravaťáckej... jestli je to pravda... ale asi na tom něco bude, když se to ozývá od počátku vývoje ze všech stran.

Nahlásit nevhodný obsah

20863343
romando napsal 23. 2. 2021 v 17.29

Tak zrova TheGamer je bulvárna sračka, ktorej neverím ani slovo, ale všetci tak nejak tušíme, že Techland má problémy už dlhodobo.

Nahlásit nevhodný obsah