Včera jsme vás informovali o omluvném a vysvětlujícím videu od studia CD Projekt Red, kde spoluzakladatel tohoto herního studia Marcin Iwiński vysvětluje nejen situaci před vydáním a co vlastně způsobilo takový stav hry, ale taktéž plány vývojářů do budoucna.
Vydání tohoto videa i „závazku“ společnosti ale okomentoval i známý novinář Jason Schreier, který často přináší příběhy ze zákulisí herních studií. Díky tomu má spoustu informací i o vnitřním dění v CD Projekt Red, okolo něhož postavil několik svých článků popisujících crunch či špatné pracovní podmínky.
„Když se bavíme o videu od CD Projektu, myslím si, že je dobré zmínit, že QA testeři jsou nejhůře placení (12-15 dolarů/hodina pokud mají štěstí; v Polsku mnohem méně), pracují nejvíce (50-60 hodin za týden po několik měsíců) a často jim jsou vyčítané bugy, které našli, ale ostatní je ignorovali,“ tvrdí Schreier ve svém tweetu.
Schreier tento tweet mířil zejména na tu část videa, kdy Iwiński mluví o vydání hry – údajně totiž interní testování neodhalilo spoustu problémů, které se ve hře nacházely.
In the wake of yesterday's CD Projekt video I think it's worth noting that QA testers get paid the least ($12-$15/hour if they're lucky; much less in Poland), work the most (50-60 hours a week for months on end) and are often blamed for bugs they discovered but were ignored
— Jason Schreier (@jasonschreier) January 14, 2021
Zdroj: Twitter
Ocelotr NN: A kdo říká, že si toho nevšimli? To že tester najde chybu, neznamená, že se chyba opraví.
Jako nevšimnout si na PS4, že polovina věcí z obrazu mizí, to nevysvětlí plat testerů.
Smaug.: To nikdo jiný než já nekouknul na ten tweet co posílal GudMen níže v diskuzi? :D
Kdyby se ti to nechtělo hledat, tak tady: http://twitter.com/AdaChanDesu/status/1…
Editováno: 18. 01. 2021 v 22.05
Mitsurugi: 60-110 CZK/h? To jako fakt nebo jen hádáš? I pokud jde o čistou mzdu, tak je to almužna nehodná člověka, co má dělat zodpovědnou práci. Pak se samozřejmě nedají čekat zázraky, že.
Testeři v naší firmě mají víc než dvojnásobek a to nejsme zrovna na platovém vrcholu. Samozřejmě musí něco umět a ty peníze si zaslouží, ale i jim občas něco uteče.
Nicméně testování je jedna věc. Druhá je, že někdo musí ty chyby opravit, což vůbec nemusí být jednoduché. Pak musí nastoupit manažer, co rozhodne, které chyby se pustí a případně se fixnou patchem. To nikomu nezávidím, ale ve firmě s transparentním řízením by to nemělo vést k tak kolosálnímu průšvihu. Pokud si však lidi nevěří a chyby se tutlají, tak je to rozhodování na vyšších úrovních o to větší loterie.
Superman25: Ne, tím chci říct, že dělám testera a platební podmínky které inzerují herní společnosti jsou tak na 50% - 60% toho, co dostaneš třeba v bance. Obzvlášť senior testerům, kteří mají zkušenosti s návrhem testovacích strategií, testovacích plánů, skriptováním testů a vývojem testovacích enginů musejí nabídky na qa pozice v herním průmyslu znít zhruba takto: "Tak tys dělal mechanika v závodním týmu formule 1 ? Tak pojď k nám, dostaneš kladivo budeš rovnat plechy na traktorech."
A nemyslím si, že to po...li testeři, kdybych hledal viníky, podíval bych se tak o tři úrovně managementu výš, kde sedí lidi, kteří honí čtvrtletní a roční bonusy. Tam někde bude sedět člověk, kterej měl na stole všechna čísla a stejně ten Cyberpunk pustil ven. Testeři nejsou úplní blbci, čas od času chyba uteče, ale obecně máš slušnou představu, v jakém stavu ten produkt je. Rozhodně se ti nestane, že se ti kompletně rozbitý produkt zdá v cajku.
Editováno: 18. 01. 2021 v 17.48
catmeows: takze tim chces rict ze to ty ses ten clovek kterwj to pos..l?
catmeows: Je to tak. Jen je potřeba se na rozdíl her a vážnějších programů podívat i z jiného pohledu než poměr peněz na vývoj a na testování. Přece jen jde u her značná část částky na vývoj do kreativních oborů jako je psaní scénáře, grafika, hudba, dabing... Což jsou záležitosti, které není až tak nákladné otestovat jako třeba chování renderovacího enginu nebo sesazení všech komponent dohromady. Tedy hry budou vždy množstvím testů na vydané peníze za celý produkt zaostávat za rizikovými obory. Trapné je spíš to, že zaostávají až tak moc a testerů si ani neváží jako jinde. Pokud je pořád praxe, že na herní testery nabírají převážně lidi z ulice bez praxe, za minimální plat (kteří to tím pádem mají na háku) a kmenových testerů mají minimum, tak je to takový začarovaný kruh - Testeři chybu nenajdou nebo ji špatně zdokumentují, tak na ně svedeme i nějaké další věci, vyhodíme je a za ještě nižší plat (proč ne, když stejně dělají prd) najmeme další nováčky. Tohle nejde řešit jinak, než že se k tomu čelem postaví vedení, které je za tento stav odpovědné.
Superman25: Hraní her se za dobrou praxi pro pozici testera nedá považovat, tedy není se co divit, že berou i nehráče. A ano, v podstatě každá práce je hodně o známostech. Firmy to i podporují bonusy pro zaměstnance, kteří přivedou známého. I když jsem výše psal o tom, že by neměli nabírat lidi bez kvalifikace, jisté procento nováčků samozřejmě potřeba je. Každý musí nějak začít.
red-icius: paní z fildy může být skvělej tester, nebo qa, což nejsou dvě úplně stejné věci. Je to sice i o hard skill, ale ty se dají naučit, co se učí blbě je ta kombinace lehké paranoii a kreativního myšlení, které dobrý tester/qa potřebuje. Vtip je v tom, že do qa (quality assurance) vrážíte tolik peněz, jak velkým průšvihem je selhání a upřímně, u her je to riziko fakt někde jinde než ve financích nebo automotive. Takže hry budou dál vycházet rozbité.
Superman25: tak nebavíme se o indie studiích, ani o vývojářích mobilních blbinek, bavíme se o velkým studiu.. tam opravdu je třeba, aby tester dokázal napínat hranice a taky schopen věci nasimulvoat a reprodukovat .. to nějaká paní z filozofické fakulty dělat bohužel nemůže .. pokud teda to indie studio nevyvíjí textovou adventuru, kde bugy budou tak leda fakt už omylem a hledají se spíš hrubky :)
Ten pocit, když se laici baví o oboru, který vás živí :D
Editováno: 17. 01. 2021 v 19.37
Superman25: Pokud to tak někde v současnosti stále je, je to spíš důsledek těch nízkých mezd, které jsou bohužel v herním QA stále standardem. Pochybuju, že herní firmy chtějí nabírat nezkušené lidi bez praxe a hard skills, na druhou stranu s jimi nabízeným platem bohužel (mimo srdcařů) nikoho jiného často nemají šanci nalákat.
Tím nechci říct, že se v tomto odvětví nepohybují talentovaní lidé, ale spousta profesionálů si raději rozmyslí, jestli nepůjdou dělat vděčnější práci za násobek mzdy ve firmách specializujících se na jiný druh SW.
red-icius: ja si to prece necucam z prstu vim o lidech co to delali ...treba přítelkyně kluka co to v zahraničí delal programatora ona ani nehrala hry jen parkrat sims a delala to uplne v pohode je to hlavne o známých, jak už tu někdo psal v zahraničí je to slusnej výdělek ke studiu ... nemusíš umět nic jen děláš, report a mas predem definováno co mas dělat proč by to měla bejt kravina? nechapu tvoje myšlení ještě i znam kluka (chlapka) kterej to delal pred lety dneska uz treba 12? let mel to taky prez znameho jehož tata nekde delal neco co melo spolecnyho s herní divizí,k tomu sme se nedostali...... a muze to delat kdekdo z hrej proc by nemoh?
Editováno: 17. 01. 2021 v 15.26
Herni QA je obecne spatne placene, a to proto, ze to chce delat kdejaky ocas a odmena je to, ze si v praci "hrajete". Dlouhodobe je to trochu problematicke, ale na zapade se to hodne zlepsilo a zlepsuje se to i tady (v polsku nevim), kdy si firmy uvedomuji, ze random capek kvalitu nezaruci. Predpokladam, ze u tak velkeho projektu jako byl Cyberpunk meli i relativne velky pool klikacu, kteri dostali scenare a ty porad dokola projizdeli, a takovi lide jsou proste spatne placeni, protoze nepotrebuji zadne dovednosti, a nevidim v tom zadny problem, je to tak trochu forma interniho "beta testu", resp. alfa testu. Samozrejme ale taky musi byt QA jadro, ktere je ve firme dlouhodobe, ma ty znalosti a dovednosti a obecne velmi dobre knowhow daneho softwaru, a ti uz zacinaji byt placeni lepe (i kdyz v porovnani s ne-hernim prumyslem, porad jsou nekde na 40-60% mezd treba, podle toho s kym to clovek srovnava).
A jasne, QA lidi (pokud se nabavime o specialistech jako jsou automation engineeri, penetration/security testeri, nebo specialisti na load/performance testy) maji obecne vyrazne horsi technicke znalosti (programovani a pod) nez programatori. Z druhe strany narozdil od programatoru musi mit mnohem sirsi pochopeni daneho programu (softwaru) jako celku, jak fungujou jeho jednotlive systemy, trochu jejich integrace, jake jsou byznys logiky atd atd. A k tomu clovek potrebuje stale zamestnance, kterym to pali a jsou schopni pochopit a zapamatovat si lecco, i kdyz zrovna neumi programovat.
A jeste dodam, ze co se dlouhe prumerne pracovni doby tyce, je to tak, a to predevsim proto, ze QA je vice mene posledni instance pres kterou cokoliv prochazi, nez to jde ke klientovi (a jasne, muzeme argumentovat agilem/scrumem, ale ruku na srdce, videli jste opravdovy scrum nekdy?), a tim padem jsou ti, na kterych to jakoby "stoji" a je na ne nejvetsi tlak, aby udelali praci co dostali (dost casto po domluvenych terminech). Taky bohuzel jedna z realit dane profese, se kterou se nektere firmy vyporadaji lip a nektere hur.
Editováno: 17. 01. 2021 v 11.29
Superman25: to je kravina, to snad víš sám .. tester musí přesně reportovat co dělá, dokumentovat jak ke chybě došlo, atd.. to nemůže dělat kdejakej franta z diskuze na hrej.cz ..
No často testery delaj lidi kteří nehrajou a nemají s hrama žádnou zkušenost jen maji známého a maji to jako slušný přivýdělek ( nebudeme se bavit o polských vyplatach to je ostuda a okamzite by se to melo resit)
catmeows napsal 19. 1. 2021 v 10.57
Mitsurugi: z Twitteru jsem odešel před dvěma lety, přišel mi moc toxickej