Vědci zkoumají, proč hráči invertují ovládání

3. prosinec 2020 11:06 / Tadeáš Pepř / Novinky / Diskuze (16)

Ovládání her na konzolích i počítačích odnepaměti rámuje jedna zásadní otázka - hrajeme hry s klasickým, nebo invertovaným ovládáním? Většinou hráči z jedné strany nemají žádné pochopení pro ty, kteří hrají opačným způsobem, důvod pro tuto volbu je však často neznámý. Obvykle se argumentuje tím, že “to přeci dává smysl” nebo “hraju hodně leteckých simulátorů”. Teď se ale do problematiky pustila i věda.

Za novinkou stojí britský deník Guardian, který se tématu před pár měsíci věnoval, a přizval si i doktorku Jennifer Corbettovou z Laboratoře vizuálního chápání a pozornosti univerzity Brunel v Londýně. Tu podnět zaujal, a v době, kdy prezenční výzkum značně omezuje Covid, se rozhodla podniknout online výzkum zaměřený právě na využívání invertovaného ovládání.

„Ačkoliv nejde o téma, které by bylo zrovna na pořadu dne v laboratoři, museli jsme kvůli Covidu na čas omezit klasické experimenty s EEG a eye-trackingem, a přesunout se na online experimentování. Tohle je perfektní možnost jak odpovědět na naši otázku, i proto, že to všechny hardcore hráče v naší laboratoři velmi zajímá,“ podělila se o motivaci k výzkumu.

Behaviorální a psychofyzické experimenty na dobrovolnících - hráčích mezi 18 a 35 lety - chtějí zjistit, jak lidé spoléhají na interakci mezi vnímáním a tělem při rotaci objektů ve virtuálním prostoru. Corbettová upozorňuje na to, že neexistuje “správný” způsob, jak tyto úkoly řešit, každý mozek a tělo k nim prostě přistupuje jinak. Důležité je monitorovat i jejich přesnost, účinnost a reakční rychlost.

Cílem výzkumu ale samozřejmě není jen odpovědět na otázku proč hráči kvedlají analogem tak, a jiní jinak. Doktorka poukazuje na to, že člověk je schopen vnímat jen absolutní minimum detailů, a i přes to dokáže zpracovávat obraz, který na něj chrlí spoustu podnětů. Z experimentů chce tedy zjistit, jakými dalšími způsoby dokáže lidský mozek zpracovávat to, co přijímá. Výsledkem by mohly být poznatky užitečné pro design prostředí, ať už těch virtuálních (ve VR), skutečných herních (ovladače a ovládací schémata), nebo těch skutečně užitečných (kokpity v letadlech). Mohli bychom třeba lépe chápat, kam přesně umisťovat klíčové informace, aby je člověk co nejlépe zachytil a zpracoval. 

A co vy, jste "normální", nebo stojíte na druhé straně barikády? 

Zdroj: Guardian

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20847380
Mitsurugi napsal 3. 12. 2020 v 20.17

TomKQT: Jenom typ (který jsem tu slyšel od Ocelotra a od té doby používám), když u linku https://blablabla odstraníš to "s" (na http://blablabla) tak bude klikatelný.

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 3. 12. 2020 v 18.48

Smaug.: Já jsem vůbec netušil, že to mělo MP, hrál jsem to jen doma a sám. V počítačové učebně jsme ty 286tky ani v síti neměli, nejspíš.
A na rozdíl od jiných her si z nějakého záhadného důvodu u téhle vůbec nepamatuju název (u ostatních jo, resp. hlavně zkrácený např. "civ", což člověk musel napsat v dosu když ji chtěl spustit).

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 3. 12. 2020 v 18.39

TomKQT: Tak to je vážně ono! I jméno se mi vybavilo. Netušil jsem, že to to ještě někdo dohledá. Koukám, že tam nebyl klasický mouse look, ale pozice myši určovala rychlost zatáčení. To už jsem si fakt nepamatoval, jen to, že směr se řídil myší. A že to mělo něco jako singl a i jiný účel, než jen všechny postřílet, tehdy nikdo neřešil. Opravdu nostalgie nejvyšší úrovně :-)

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 3. 12. 2020 v 18.14

Smaug.: Tak shodou okolností asi budu vědět, o jakém simulátoru mluvíš :) Úplně náhodou jsem na něj před pár měsíci narazil na YouTube a začalo ve mě hlodat víc a víc, že jsem to kdysi hrával, až mi postupně došlo, že opravdu jo. Nostalgie...
Je to toto? https://www.youtube.com/watch?v=a30Fwd-gisI
Tech demo to zčásti asi je, protože to vyvinula firma Novell.

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 3. 12. 2020 v 15.29

Mitsurugi: No jo, vlastně. Na Descenta jsem zapomněl, Terminátora jsem nehrál a o Marathonu jsem někde jen zaslechl (asi kvůli exkluzivitě pro Mac).
Mám takový pocit, že jsem na začátku devadesátek hrál nějaký primitivní vesmírný simulátor, který se ovládal podobně jako Descent - Až 4 lidi po síti (bez singlu), lodě složené z pár vektorů bez textur. Létalo se v prázdném prostoru, střílelo po sobě a sbíraly powerupy. Možná to bylo jen nějaké tech demo. Hráli jsme to v počítačové učebně, než jsme tam propašovali něco lepšího.
TomKQT: Myš ve Wolfovi určitě byla. Ano, pohybem nahoru a dolů se chodilo, což bylo trochu nepříjemné, ale dalo se zvyknout na to, že jsi myší hýbal jen do stran nebo jsi v systému omezil vertikální citlivost. V každém případě se myší zaměřovalo příjemněji než klávesnicí. Tedy nesimulovalo to jen stisk klávesy, ale reagovalo to na rychlost pohybu stejně jako dnešní hry.

Editováno: 3. 12. 2020 v 15.45

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 3. 12. 2020 v 14.33

Smaug.: U toho Wolfa bych spíše řekl, že nemáš pravdu (nebo jsi to jen nenapsal úplně jednoznačně). Jestli tam vůbec podpora myši byla (já mám pocit, že ta původní verze Wolfa byla keyboard-only), tak se myš používala rozhodně i na chůzi ve smyslu že směr pohybu myši vlastně jen simuloval stisk kurzorových kláves. Tedy teoreticky se dá říct, že pohybem do stran bylo rozhlížení (otáčení), ale pohybu nahoru/dolů se chodilo.
Teda pokud tam vůbec myš byla...

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 3. 12. 2020 v 14.20

Smaug.: První FPS s normálním mouselookem byla exkluzivita na Mac - Marathon, z roku 1994, vyvinutá nikým jiným, než Bungie.

Build engine hry mám dojem mouselook neměly. Podle Wiki byla první Intel PC hra s mouselookem Descent a pak Terminator Future Shock od Bethesdy. Pak následoval Quake.

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 3. 12. 2020 v 14.04

Ocelotr NN: Ovládání myš+klávesnice fungovalo už ve Wolfenstein 3D a prvním DOOMu. Akorát tam nebyla možnost dívat se nahoru a dolů (do DOOMU přidaná až pomocí moderních updatů a modů). System Shock 1 a před ním podobně ovládaná Ultima Underworld sice podporovaly pohled nahoru a dolů, ale ovládání pohybu myší nebylo klasické. Muselo se zajet k okraji obrazovky a stisknout tlačítko, takže většina hráčů pohyb ovládala plně klávesnicí. Nejsem si jistý, jak to bylo s hrami na Build enginu, ale v základu byly pro pohled nahoru a dolů zvláštní klávesy a myší se ovládal jen pohled do stran. Plnohodnotný mouse look přinesl snad až Quake. Možná se dřív nějaká jeho varianta objevila v simulátorech nebo menších hrách, to už si nepamatuju.
Jo, to byla tehdy jiná zábava, když se každá hra ovládala jinak. Ale neřekl bych, že mi to chybí :-D

Nahlásit nevhodný obsah

20883442
Amos napsal 3. 12. 2020 v 13.29

První gamesa co jsem kdy hrál byly letadla. Odtud to mám. BTW byl to Jetfighter na monochromatickým monitoru. Ovládalo se to teda šipkama, ale ten styl "když chci nahoru, tak je to dolu" mně z toho zůstal

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 3. 12. 2020 v 13.07

Ocelotr NN: K Alien Resurrection se váže jedna z nejhorších recenzí vůbec, kde recenzent Steven Garret nadává na ovládání, které se o rok později skrz Halo stalo standardem v konzolovém FPS ovládání. A taky obsahuje legendární hlášku:

"Fans of console first-person shooters or the Alien film series will probably be better off waiting for Fox's recently announced Aliens: Colonial Marines for the PlayStation 2."

http://www.gamespot.com/reviews/alien-r…

Editováno: 3. 12. 2020 v 13.10

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr NN napsal 3. 12. 2020 v 12.48

Po hraní 8-bit 16-bit simulátorů (F16 FALCON, GUNSHIP 2000, FIGHTER BOMBER) se v mně vypěstovala svalová paměť a musel jsem mít invertovaný nahorü dolů přitáhnout k sobě bylo DLOUHO nahoru. Respektive tyhle hry nenabízeli luxus typu mapování kláves o joysticích nemluvě. Tady to máš herní manuál má 1500 stran (F-16 FALCON) a většina z nich popisuje rozložení klávesnice, využity byly i ALT, SHIFT i CTRL varianty. Veškeré klávesy ve všech variantách a mapování ? Jdi do zadele.

Pak přišel PS1, a časem DUALSHOCK, a na PC vyšel SYSTEMSHOCK, QUAKE tam někde se utvořilo ovládání klávesnice + myš. Jakože myší se rozhlížíte a klávesnicí WASD chodíte. QUAKE 2 na PS1 třeba tuto možnost nenabízí, je tam tisíc nastavení ale tohle ne. Rozhlížení nahoru dolů se řešilo přes L1. Ale už nabízel invert.

První hrou, která vymyslela analogové ovládání "klávesnice levej stick a myš pravej stick" je dle mne ALIEN: RESSURECTION. Tam vývojáři začli tušit, že někteří hráči potřebují invert.

Nintendo vydalo ZELDA: WINDWAKER s invertním mířením když střílíte prakem a NEDALO SE TO ZMĚNIT ! Vývojář předpokládal, že je to tak normální. FINAL FANTASY XII ORIG PS2 má invertované (pro mne) doprava doleva (dáte doleva kamera se točí doprava) A NEDÁ SE TO ZMĚNIT. FFXII jsem hrál tak dlouho (1800 hodin) že se pro mne toto stalo standartem a pak jsem DLOUHO nemohl hrát hry kde to bylo obráceně.

Ze své 30tileté praxe hraní her říkám: Problém je z části ve svalové paměti a z části danný tím jste-li pravák/levák úplnej pravák/úplnej levák. Jakmile se jednou naučíte že dolů je nahoru trvá dlouho než se přeučíte a většinou za to může hra kterou máte rádi a hrajete ji dlouho.

Ať zkoumaj jakym stylem lidi drží hokejku je to ten samej problém. Jo dneska už nikdo nedrží hokejku....

Teď mám NAHORU JE NAHORU, DOLU JE DOLU, DOLEVA JE DOLEVA, DOPRAVA JE DOPRAVA.

Vyjma METROID PRIME. Tam je NAHORU DOLU :).

Ale dá se to naučit odučit, takže říkám SVALOVÁ PAMĚŤ :)

To je ale bordel zpráva.

Editováno: 3. 12. 2020 v 12.53

Nahlásit nevhodný obsah

20870418
Slig napsal 3. 12. 2020 v 12.14

Third person a FPS - pohyb normálně a ovládání kamery invertovaně nebo ne? Ted vlastne ani nevim, jak ty veci doopravdy ovladam :D

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 3. 12. 2020 v 11.50

i myši normálně, ale jednou z uherák se mi dostane do ruky gamepad a tam to beru asi jako joystick u letadla a opačně je to divné.

Editováno: 3. 12. 2020 v 11.50

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 3. 12. 2020 v 11.20

Ja musim mit takhle nastavene vsechno, s cim se lita ( packy nahoru=Smer letu dolu a naopak ), v podstate jako na kniplu v letadle. Coz je super u her, kde je mix FPS a letani ( Battlefield nebo War Thunder atp.), to mam pak u FPS normalne a letadla invertovane.
Bez toho netrefim ani stodolu.

Editováno: 3. 12. 2020 v 11.23

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 3. 12. 2020 v 11.20

Já jsem pro tu hypotézu s leteckými simulátory. Když jsem je hrál ve větší míře, přišlo mi logické invertovat myš i u FPS (či jiných her, kde se s ní ovládá pohled). Pak jsem nějakou dobu simulátory ani FPS nehrál a když jsem se pak k FPS vrátil, automaticky jsem v nastavení myš invertoval, ale už mi to nevyhovovalo. Tak jsem ji vrátil a tak to už zůstalo.

Editováno: 3. 12. 2020 v 11.23

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr NN napsal 3. 12. 2020 v 11.11

Něco s hemisférama. Šéf je levák a má invertovanou myš, takže nahoru je dolů a doleva je doprava. Mě osobně to nevadí dokavad nemám nakreslit kolečko, to mám pak pocit, že se mi dělaj uzly na mozku. A leváci maj ty hemisféry v mozku nějak přehozený.

Editováno: 3. 12. 2020 v 11.13

Nahlásit nevhodný obsah