CD Projekt porušuje slib a nařizuje crunch
Tak došlo i na naše sousedy. Jason Schreier je snad nejznámějším herním novinářem na světě, který v minulosti pro Kotaku, v současné době pro Bloomberg přináší příběhy a zprávy z herního průmyslu, které by nejspíše za normálních okolností zůstaly veřejnosti skryty. Díky jeho zprávám jsme se dozvěděli o crunchi například v Naughty Dog, situaci v Rockstaru či dalších studiích.
Včera, pro nás v noci, Schreier vydal další článek, a to o nadcházejícím povinném crunchi v polském studiu CD Projekt RED. Toto studio bylo v minulosti právě za nutné přesčasy a celkovou atmosféru kritizováno, na což reagoval executive officer Marcin Iwinski s tím, že právě Schreierovi řekl, že je zavázán k zamezení crunche i práce přesčas.
Last year, the bosses of CD Projekt Red approached me for an interview. They wanted to announce that for Cyberpunk 2077, they would be avoiding mandatory crunch.
— Jason Schreier (@jasonschreier) September 29, 2020
This week, they sent out an email to staff announcing studio-wide mandatory crunch. News: https://t.co/s4OI5rUiQq
Tento týden ale přišel zaměstnancům email, který tento slib porušuje. Adam Badowski, vedoucí studia, totiž píše, že je sice ohledně hry velmi optimistický a projekt byl odeslán na certifikaci jak Sony, tak Microsoftu, nyní je ale prý nutné opravit spoustu bugů a glitchů, které hra obsahuje.
„Od dnešního dne je celé vývojářské studio v plném proudu.“ To má znamenat, že všichni vývojáři budou muset pracovat jak v rámci běžného pracovního týdne, tak i jeden den o víkendu, tedy 6 dní v týdnu. To vše bude samozřejmě placené. „Beru na sebe zodpovědnost za reakce na toto rozhodnutí. Vím, že toto je přesný opak toho, co jsme řekli o crunchi a čemu jsem věřil – tedy že crunch by nikdy neměla být odpověď. Ale už jsme vypotřebovali všechny možnosti této situace.“ Schreier mimo jiné zmiňuje, že někteří vývojáři nebo celé týmy jedou v crunchi už několik měsíců, klidně i rok.
Lots of angry gamers to block today. I'll keep reporting on the actions of video game companies no matter how beloved they are or how many nasty messages gamers send my way. As always, anyone in gaming with a story to tell can reach me securely at jasonschreier@protonmail.com
— Jason Schreier (@jasonschreier) September 29, 2020
Velmi zajímavá je reakce lidí na tento článek a reakce Schreiera. Ten se snaží vysvětlit, že crunch není jen o práci přesčas, ale jde o celkovou atmosféru, o očekávání a normu. Práce přes noc a víkendy není prý placená zas tak dobře a pokud se náhodou rozhodnete odejít za dětmi a rodinou, získáte od kolegů a vedení vyčítavé pohledy, posměšky a pomluvy. To pak vede k zruinování životů i nemálo manželství.
I přes to se ale hráči, dost možná právě kvůli tomu, že tato zpráva pojednává o CD Projekt RED pracujícím na Cyberpunk 2077, diví tomu, proč Schreier dělá z této zprávy takové divadlo s tím, že jde o normální věc, která se děje i v jiných odvětví. Takové reakce ale při minulých zprávách nebyly.
Crunch is too complicated and nuanced a subject for Twitter soundbites. It comes in many different forms and hits people in many different ways. It's pressure, it's culture, it's people giving you dirty looks because you're not being a team player by going home to your kids.
— Jason Schreier (@jasonschreier) September 29, 2020