CD Projekt porušuje slib a nařizuje crunch

30. září 2020 09:15 / Radek Raudenský / Novinky / Diskuze (34)

Tak došlo i na naše sousedy. Jason Schreier je snad nejznámějším herním novinářem na světě, který v minulosti pro Kotaku, v současné době pro Bloomberg přináší příběhy a zprávy z herního průmyslu, které by nejspíše za normálních okolností zůstaly veřejnosti skryty. Díky jeho zprávám jsme se dozvěděli o crunchi například v Naughty Dog, situaci v Rockstaru či dalších studiích.

Včera, pro nás v noci, Schreier vydal další článek, a to o nadcházejícím povinném crunchi v polském studiu CD Projekt RED. Toto studio bylo v minulosti právě za nutné přesčasy a celkovou atmosféru kritizováno, na což reagoval executive officer Marcin Iwinski s tím, že právě Schreierovi řekl, že je zavázán k zamezení crunche i práce přesčas.

Tento týden ale přišel zaměstnancům email, který tento slib porušuje. Adam Badowski, vedoucí studia, totiž píše, že je sice ohledně hry velmi optimistický a projekt byl odeslán na certifikaci jak Sony, tak Microsoftu, nyní je ale prý nutné opravit spoustu bugů a glitchů, které hra obsahuje.

„Od dnešního dne je celé vývojářské studio v plném proudu.“ To má znamenat, že všichni vývojáři budou muset pracovat jak v rámci běžného pracovního týdne, tak i jeden den o víkendu, tedy 6 dní v týdnu. To vše bude samozřejmě placené. „Beru na sebe zodpovědnost za reakce na toto rozhodnutí. Vím, že toto je přesný opak toho, co jsme řekli o crunchi a čemu jsem věřil – tedy že crunch by nikdy neměla být odpověď. Ale už jsme vypotřebovali všechny možnosti této situace.“ Schreier mimo jiné zmiňuje, že někteří vývojáři nebo celé týmy jedou v crunchi už několik měsíců, klidně i rok.

Velmi zajímavá je reakce lidí na tento článek a reakce Schreiera. Ten se snaží vysvětlit, že crunch není jen o práci přesčas, ale jde o celkovou atmosféru, o očekávání a normu. Práce přes noc a víkendy není prý placená zas tak dobře a pokud se náhodou rozhodnete odejít za dětmi a rodinou, získáte od kolegů a vedení vyčítavé pohledy, posměšky a pomluvy. To pak vede k zruinování životů i nemálo manželství.

I přes to se ale hráči, dost možná právě kvůli tomu, že tato zpráva pojednává o CD Projekt RED pracujícím na Cyberpunk 2077, diví tomu, proč Schreier dělá z této zprávy takové divadlo s tím, že jde o normální věc, která se děje i v jiných odvětví. Takové reakce ale při minulých zprávách nebyly.

Zdroj: Bloomberg

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
1074576
Xspy napsal 2. 10. 2020 v 07.11

...Co by na to řekl Dan Vávra ? ;)

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr NN napsal 1. 10. 2020 v 15.09

CD PROJEKT RED chce stihnout vánoční sezónu jinak:

Přijde o milion zákazníků, protože po vánocích jsou lidi bez peněz, s CORONAVIREM v zádech si spousta lidí nebude moci ZÁBAVU (čti pošahanou videohru) dovolit, jelikož budou bez práce.

Hru dělaj strašně dlouho, a je to jejich PRVNÍ hra "JEJICH" calibru po neuvěřitelných 5ti letech.

Vstoupili na akciový trh a maj závazky vůči akcionářům, a nesplní-li je CD PROJEKT se prodá a rozprodá a pak pápá s jejich přístupem k AAAA single player titulům, kteých je dnes pomálu (AKCIE CD projektu klesají s protahováním CYBERPUNK 2077 vydání viz. http://www.google.com/search?q=cd+proje…

Mě tahle videohra ZA PÁR MRTVEJCH BEZEJMENEJCH VÝVOJÁŘŮ stojí a každej kdo říká že ne, by neměl nadávat, až CD PROJEKT hru odloží.

Prostě v případě odkladu DRŽTE HUBU - NECHTĚLI JSTE CRUNCH.

Každej LOJZA ví, co se mělo udělat tak a tak, ale nikdy neřídil pětiletý projekt s multimilionovou investicí a nejistým výsledkem.

Editováno: 1. 10. 2020 v 15.10

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr NN napsal 1. 10. 2020 v 13.51

Masarkavtrenyrkach: Chtít hru bez crunche, je jako chtít stát bez dluhů. Teoreticky to jde, ale ještě nikdy se to nestalo. Chytrolíne.

Ty máš určitě pod sebou studio a tvoji zaměstnanci dělaj 4 hodiny denně, viď ? Ty.... Jepice v trenýrkách :)

P.S. Je jednoduchý říct CRUNCH JE ŠPATNEJ. _Zamyslet se nad tím, proč to tak je a co tím získávají zákazníci, je těžší. Každá nejlepší firma na světě je vybudovaná na zničenejch osudech zaměstnanců.

Z NACISTICKÝHO výzkumu pocházejí veškeré naše (míněno civilizace) úspěchy ve vesmírném programu. WERNER VON BRAUN nacistický zločinec, jež umučil minimálně 1000 lidí otrockou prací na svých raketách, byl jeden ze dvou, ve své době, kdo mohl poslat člověkado vesmíru. Kdo přemýšlí dneska o tom, že měl skončit na šibenici.

CRUNCHE jsou proto, že něco jako videohra se těžko plánuje. Můžete mít superplán, ale v půlce development cyklu vyjdou DARK SOULS 1 a vaše úžasné RPG najednou vypadá jako práce žáků první třídy a musí se předělávat a nastává CRUNCH. To víceméně potkalo KINGDOMS OF AMALUR, jelikož udělat RPG se souboji z GOD OF WAR s milionem chvatů a světem jako OBLIVION znělo na papíře skvěle. A přišli DARK SOULS se svým minimalismem v movement setu a hardcore obtížností a nikoho AMALUR nezajímal a propadl.

Taky můžete říct FRANTA v pondělí udělá AI pro celou hru a v úterý veškerou grafiku, ale zjistíte že FRANTA je neschopnej vožralej debil se zfalšovanym curriculum vitae a plán jde do kopru.

Editováno: 1. 10. 2020 v 14.56

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 1. 10. 2020 v 12.29

Možná by stálo za úvahu položit si otázku "Proč?". Proč jsou crunche? Protože se blbě plánovalo, nebo se stalo něco nepředvídaného a současně bylo třeba trefit nějaký termín. Proč se blbě plánovalo? Proč se stalo něco nepředvídaného? Ale hlavně: Proč se musel trefit daný termín?
Jednou ze specifický vlastností herního byznysu je, že se prodává něco, co ještě neexistuje. Nejen, že se oznamují věci, které existují jen v prototypu, ony se už mnoho let i prodávají. Berou se předobjednávky. Nejen hráčů, ale především obchodních řetězců. A ano, měl pravdu ten, který poukazoval na to, že na daný termín jsou navázány další akce a práce jiných lidí. Alokace výroby - lisování, krabičky, balení, marketingové materiály, distribuce, ... Jenomže tohle se začne dít ještě před tím než ten produkt existuje. Jen se tak nějak "plánuje", že by mohl být udělaný tehdy a tehdy... A že obvykle není, je nasnadě. Kromě crunche a tlaku na lidi, aby dělali přesčasy, to má ale i negativní důsledek pro samotné zákazníky-hráče. Day one patche, bugy, v podstatě nepoužitelné verze her na disku nebo cartridgi.
A tak se ptám: Kdo z toho má prospěch? Protože pro každé lidské konání existuje někdo nebo něco, co z toho má prospěch.

Editováno: 1. 10. 2020 v 12.31

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 1. 10. 2020 v 12.04

A nejlepší jsou místní chytrolíni, kteří crunch nezažili a svět oblažují moudry typu "pro velkou věc je třeba něco obětovat", nebo "kvalitu je třeba z týmu vymlátit".
Tak předně: Pokud je člověk soukromník, pracuje na vlastní hře, tak ať si crunchuje do alelůjá. Klidně ať si zničí zdraví a život zavřený před monitorem ve svém kutlochu. Jde za svým štěstím, jde si za slávou, tak ať si dělá co chce. Ale tady se v 99% bavíme o projektech, kde jedinec je jedním malým kolečkem v soukolí, žádnou slávu za svou práci nezíská - jeho jméno bude v tom lepším případě utopené v titulcích někde mezi stovkami dalších jmen, a na projektu nezbohatne. Pokud bude mít hodně ale fakt hodně velké štěstí, tak možná dostane k další výplatě nějaký bonus (osobně se mi to za 20 let v branži stalo jednou - a to se pak vydavatel cukal, že prodeje nebyly nakonec nic moc a měli bychom to vrátit!!!). Slávu a prachy dostanou producenti (bonusy za dodržení termínu, royalties za prodeje) a šéfové týmů, kteří pak rozdávají rozumy v rozhovorech. Asi si to zaslouží, když přece z těch kreténů, kteří u těch monitorů seděli, "vytřískali" maximum. Pro mne je dobrý manager a dobrý šéf týmu ten, který se za své lidi postaví a dokáže odolat nátlaku "těch nahoře" po crunchi.
Nejsmutnější je, že v branži už je to takový perverz, že se to považuje za normální. A dokonce se kvalita týmu určuje podle toho, jak je "motivován", a jak jsou ti kreténi pro naše cíle ochotní sedět přes noc v práci. Protože když ne, tak jim další projekt nepřiklepneme a podíváme se po jiných - zásobárna mladých a naivních je i díky neustálému opakování "success stories" téměř nevyčerpatelná.
Zažil jsem crunch, který trval měsíc. Peníze navíc byly k ničemu - vydělal bych si je i normálně, kdyby ten projekt normálně běžel. Žádnou slávu jsem nezískal - ten projekt byl propadák i tak (a jedinec s tím nic neudělá) a další projekt už vydavatel nedal. Prostě paráda.

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 1. 10. 2020 v 08.58

RomanK47: posunuli vydání několikrát.. Jinak, peníze za čas v práci ti musí vynahradit, jinak děláš špatnou práci a měl by sis najít takovou, která tě uspokojí i finančně. Nic extra složitýho.

Co se CDP týče, nestihli ani launch ps5 a next gen verze tak bude na jaře? To bych řekl sakra posunutý termíny.. argumenty, že to vedení mohlo posunout? posunuli to už několikrát a teď jen přidali 4(?) dny práce navíc.. řeší se tady nesmysl.

Nahlásit nevhodný obsah

20838584
RomanK47 napsal 1. 10. 2020 v 08.19

Gameover: Z mého příkladu vyplývá zhruba to stejné, ten ztracený čas je pryč, ale z mé zkušenosti ani ty peníze ten čas nevynahradí - lepší než drátem do oka, ale pořád by bylo lepší prostě vydání posunout.
Chápu, že být ve vedoucí pozici je složitá věc, na druhou stranu když vidím naše vedení, co plánuje vše způsobem "tato věc na měsíc bude hotová podle plánu v tento den a druhý den už může začít další zákazník", jenže pak nastanou komplikace, které nastanou absolutně vždy a najednou jsou přesčasy a tlak na zaměstnance, kteří si pošahanost vedení odskáčou. Přestože každý ví, že to podle toho plánu prostě nikdy nebude a že to není na zkušebně v ničích rukách - nikdo neví, co bude zkoušené zařízení dělat. No a když takto vedení nafláká 10 zákazníků na tři měsíce dopředu... za to by jim člověk už nejradši rozbil hubu. Jenže samozřejmě jim je to fuk, oni žádný přesčas nebudou, jen obyčejní zaměstnanci to odserou.

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr NN napsal 1. 10. 2020 v 07.43

Možná se hra desítkových kvalit musí z vývojářského týmu prostě vymlátit a každý musí zajít za hranice svých schopností. Když chce člověk něco získat, musí něco obětovat, v tomto případě se za vynikající hru platí pohodlím vývojářského týmu.

Myslim si, že to je čajíček oproti tomu, co zažívají japonské týmy, které o tom zásadně nemluví a to nejen ve videohrách, ale třeba i v animovaných filmech. HAYAO MYIZAKI ze studia GHIBLI je prej pěknej despota.

Editováno: 1. 10. 2020 v 07.44

Nahlásit nevhodný obsah

20851060
Legoldos napsal 1. 10. 2020 v 07.37

Mitsurugi: pokud máš dobrý kolektiv tak se vždycky dá domluvit, pokud máš blbý kolektiv, tak ti už nic nepomůže

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr NN napsal 1. 10. 2020 v 07.29

Hráči chtěj CYBERPUNK, nechtěj crunch a kdyby CD PROJEKT ohlásil další oddálení vydání, tak se polovina internetu po**re do vejšky.

Editováno: 1. 10. 2020 v 07.36

Nahlásit nevhodný obsah

20875703
Gameover napsal 1. 10. 2020 v 00.37

Skvělých věcí nelze dosáhnout bez bolesti. To platí pro všechno v životě. A i když peníze navíc těm vývojářům ztracený čas nevrátí, tak pořád lepší být za těch 8 hodin v sobotu placen o 150% navíc + 10% každý rok ze zisku z firmy, který se rozdělí mezi všechny zaměstnance, než dostat drátem do oka.

Nahlásit nevhodný obsah

20838584
RomanK47 napsal 30. 9. 2020 v 21.31

Docela je lituji, zaměstnanci by neměli být bráni jako rukojmí, mají svůj soukromý život, nejsou to otroci.

Sám jsem letos zažil dva měsíce nechutných přesčasů, červenec a srpen, tedy nejlepší letní měsíce, pondělí až pátek od 6 do 18, kolegové od 18 do 6 a další kolegové to samé o víkendech a svátcích - všichni jsme měli proplacených přes 130 hodin každý. Všichni zúčastnění léto zkažené, na zahradě nebyl čas nic udělat, naplánovaná dovolená nic, až teď mám konečně pár dní volno, poprvé od března. Sláva že vyšla zrovna Mafia.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 30. 9. 2020 v 20.47

Legoldos: Tohle "každý může jít domů když fakt chce" je takový alibismus. Jasně, technicky vzato asi může, ale každý ví, že když půjde domů, tak jeho práce většinou spadne na ostatní, takže to reálně prakticky nikdo neudělá. A když náhodou udělá, tak si o něm bude půlka firmy myslet, že je to líná svině :D

Editováno: 30. 09. 2020 v 20.49

Nahlásit nevhodný obsah

20851060
Legoldos napsal 30. 9. 2020 v 20.27

Masarkavtrenyrkach: co to meleš? když máš velký produkt/projekt tak musíš stanovit termín? sis nikdy nevšim že se hry hláší kdy vyjdou...nebo třeba filmy atd?

jako si myslíš že když si nestanovíš termín že někdy dotáhneš takový velký projekt do konce? se koukni na star citizen

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 30. 9. 2020 v 18.43

Masarkavtrenyrkach: já pracuju v cruch režimu vždy a je to jedině k prospěchu, to je asi spíš otázka na mentalitu jednotlivce.. když mám práci na týden, tak se týden válím a poslední den to celé udělám. na jak moc mě to pasuje na debila se nehádám, ale jinak se k práci nedonutím. . nehledě na to, že tady u nich se o crunch nejedná, pouze přidali den.. a termíny? ty se nedodržují? je na ně navázáno spousta dalších subjektů, který mají rozjetý kampaně atd atd, je jen logické, že pokud našli nějaký bugy, tak je opraví .. zvlášť pokud je to stojí jen to, že tomu obětují pracovní 4 dny v měsíci navic ..

Editováno: 30. 09. 2020 v 18.44

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 30. 9. 2020 v 18.41

Mr.sugar: je tam uvedeno, že normální pracovní doba a jen přidají jeden den .. "typical amount of work and one day of the weekend"

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 30. 9. 2020 v 17.49

Legoldos: Tak především: Jaké trermíny? Co se musí stíhat? Že někdo někdy napsal na marketingové materiály datum vycucané z prstu, tak lidi v týmu pak musejí sedět 16 hodin denně 6 dní v týdnu u monitorů? Proč? Dělá se snad jiný konkurenční produkt? Dělá se jíné open-world cyberpunk sci-fi, které úplně zničí prodeje?
NE!
Byl jsem u několika crunchů. A všechny stály za ho..o. Na poslední chvíli se dohackovalo a dolátalo, co se dalo, jen proto, aby se udělalo dobře někomu, kdo něco nesmyslně naplánovat. Pak se to stejně muselo v dalších týdnech patchovat. A na tuhle blbost byly bohužel navázané výplaty. Nepřímo. Protože podle toho, jak studio dokáže plnit nesmyslné termíny, se odvíjí ochota vydavatelů odklepnout další projekt - nebo studio potopit.

Editováno: 30. 09. 2020 v 17.50

Nahlásit nevhodný obsah

14880585
Mr.sugar napsal 30. 9. 2020 v 16.37

red-icius: My ale nevíme jestli pracují normálně. To z článku nevyplývá. Může to tak být, ale nemusí. Je také otázkou, jak jejich crunch vypadá, ale většinou to je prostě zároveň i o tom, že je toho prostě moc, všude stres, velký tlak a další faktory, ne jen prodloužená pracovní doba...

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 30. 9. 2020 v 16.21

Ok, tak crunch bych chápal, kdyby jeli jak magoři nonstop, ale tady jedou "jen" o jeden den v týdnu navíc, žádný 12-16 hodin denně, ale klasicky jako doposud.
6 dnů v týdnu a víc hodin denně jede celá Čína úplně normálně a nikdo se kvůli tomu nedurdí, tady se jedná o pár dnů navíc a je z toho drama? :D Zase není koho hejtit, tak se našel nějaký cíl ..

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 30. 9. 2020 v 15.52

Projekt neprojekt, tohle je proste spatne. Zadna prace ani prachy nestoji za to, aby si clovek kurvil zdravi, rodinu a podobne. Holt tak se to posune no.

Nahlásit nevhodný obsah