Take-Two zničilo autory Kerbal Space Program
i Zdroj: Squad / Take-Two Interactive
Novinka Take-Two zničilo autory Kerbal Space Program

Take-Two zničilo autory Kerbal Space Program

David Plecháček

David Plecháček

5. 6. 2020 14:51 5
Reklama

Pokud si někdo myslel, že Jason Schreier s odchodem z Kotaku skončí s investigativními články, pletl se. I v Bloombergu se totiž hodlá věnovat poměrům ve světových studiích. Jeho první kauza v tomto médiu se týká společnosti Star Theory Games a vzájemného vztahu s firmou, která financovala její další projekt – s Take-Two.

Ještě donedávna bychom namísto Star Theory hovořili o firmě Uber Entertainment, ani tento název vám ale zřejmě příliš nenapoví, snad jedině kdybyste hráli hry jako Monday Night Combat nebo Planetary Annihilation. Jedná se nicméně o jedny a tytéž vývojáře, jejichž další hrou měl být Kerbal Space Program 2. Původní hra sice vznikla ve studiu Squad, o její vydání se ale starala divize Take-Two, Private Division, jejíž mateřská společnost je od roku 2017 zároveň majitelem značky. Vzhledem k tomu, že hlavní činností společnosti Monkey Squad není vývoj videoher, a tomu, že duchovní otec série v polovině roku 2016 společnost opustil, není změna vývojářského studia ničím nezvyklým.

Tolik k zasazení do kontextu. Kdyby vše šlo podle plánu, přibližně za rok nebo dva by lidé ze Star Theory společně s Take-Two přivedli na svět pokračování kultovního sandboxu, jehož hlavní náplní je dostat Kerbaly v libovolně navržené raketě na oběžnou dráhu Země a daleko za ní. Jenže vývojářské studio Star Theory Games zaniklo. Jason Schreier ve svém článku okolnosti tohoto případu odhaluje. Ukázalo se, že prvotní rozbuškou, která vedla k zániku vývojářů, byla neúspěšná snaha Take-Two studio koupit. Spoluzakladatelé studia, Bob Berry a Jonathan Mavor, však nebyli spokojeni s nabídkou, a z akvizice nakonec sešlo. A tak se Take-Two rozhodlo, že vývojáře de facto zničí.

Jednoho dne tak všem zaměstnancům studia přišla zpráva skrze profesní sociální síť LinkedIn od výkonného producenta Private Division, Michaela Cooka. Ta, jak píše Schreier, byla zvláštní ze dvou důvodů. Zaprvé byla od činitele společnosti, která financovala aktuální projekt studia. Zadruhé říkala, že studio už na hře nepracuje. Doslova se v ní taktéž psalo: „Následující rozhodnutí pro nás bylo extrémně složité, ale přišlo nám jej nezbytné udělat s ohledem na okolnosti a obchodní situaci, která by mohla ohrozit vývoj, provedení a integritu hry. Vyústění je takové, že vám nabízíme, abyste se ucházel o pozici přímo v Private Division,“ psal Cook.

Fakt, že Star Theory přichází o svůj jediný projekt a zdroj obživy, přišel pro zaměstnance velice nečekaně. I kdyby k podobnému kroku došlo, bylo přinejmenším zvláštní, že se výsledek všichni dozvěděli od producenta prakticky cizí společnosti. Faktem také je, že nabídku bylo těžké odmítnout. Na jedné straně stála společnost aktuálně bez jediného projektu a zakázky, na straně druhé k nabídce přišla možnost podpisového bonusu, výborný plat, možnost dalších prémií a další benefity.

Ačkoliv by možná už v tomto bodě původní vývojáře odepsal, ve studiu ještě žila naděje. Společnost totiž měla určité zásoby, ze kterých po omezenou dobu ještě mohla žít. Vaz ji však srazil až koronavirus, a situaci nepomohlo ani to, že nabídku přijala nejméně třetina zaměstnanců, včetně dosavadního šéfa a kreativního ředitele vývoje. Ti všichni tak stále pracují na Kerbal Space Program 2, jen v novém studiu, které se nazývá Intercept Games. Číslo je možná dokonce vyšší, neboť jak uvádí Brian Roundy, tiskový mluvčí Private Division, nabídku nakonec přijala polovina původních zaměstnanců: „Oslovili jsme ale každého člena týmu s konkrétní nabídkou,“ brání se.

Samozřejmě druhá polovina vývojářů si musela hledat práci jinde. Důvody jsou různé. Některým se zkrátka líbila práce v malém studiu, pro nějž byl úspěch naprosto klíčový, zatímco práce v korporátních strukturách se jim hnusí. Navíc ke změně většina z nich neviděla důvod. Vývoj totiž šel podle představ, dema ukazovaná na výstavách (naposledy v září na Penny Arcade Expo) ukazovala, že se hra líbí i fanouškům. Take-Two, pod dojmy z kvalitně odváděné práce, dokonce původním vývojářům prodloužilo deadline o půl roku, aby mohli dodat více obsahu. Vše šlo zkrátka dobře až do osudného 6. prosince, kdy přišla již zmíněná zpráva od vydavatele.

Pravdou však je, že se Take-Two podařilo vše dokonale ututlat. Tah jednoho z největších severoamerických vydavatelů byl totiž riskantní – zatímco vývoj šlapal jako dobře namazaný stroj, nyní stačilo, aby informace prosákly na veřejnost a pověst bezproblémového titulu by byl ta tam. Přechod zaměstnanců navíc nebyl okamžitý, ale nějakou dobu trval. Jako první na nabídku Private Division kývla trojice z vedení, Jeremy Ables, šéf studia, Nate Simpson, kreativní ředitel, a Nate Robinson, výkonný producent. Rozhodnutí pro ostatní ale bylo složité, mohli si zajistit stálou práci, ale opustit kolegy, nebo mohli zůstat a nakonec zůstat bez jediného výdělku.

Jediným následkem je odklad až na druhou polovinu příštího roku, které společnost oznamovala před měsícem následujícím vyjádřením: „S ohledem na to, co se všechno kvůli nemoci covid-19 děje, se i my potýkáme s několika unikátními problémy.“

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama