Hráči kritizují Doom a nové Anti-Cheat řešení

18. květen 2020 14:16 / David Plecháček / Novinky / Diskuze (4)

Nástrojů, jak bojovat proti cheaterům, mají vývojáři k dispozici hned několik. Své řešení má například i Denuvo. Společnost, která se specializuje na vývoj obranných prostředků proti pirátství, vytvořil i svůj Anti-Cheat nástroj, který se nedávno objevil v Doom Eternal. Ten ale spousta hráčů kritizuje, jelikož by měl zasahovat do systému a zpomalovat počítač. Denuvo se pochopitelně nařčení brání.

Jestli se v minulosti spekulovalo, že protipirátská ochrana způsobuje zpomalování systému, debata ohledně Anti-Cheat je snad ještě peprnější. Nová obrana dorazila do Doom Eternal v rámci posledního updatu, od jehož vydání dle dostupných informací nefunguje verze pro linux. To je však podle mnohým ten menší problém. Mnohem větší je to, jakým způsobem novinka funguje. Na komunitním fóru Bethesdy se například rozebírá, jak je DAC invazivní a funguje na úrovni jader. Jinými slovy, zatímco se většina aplikací obejde jen s minimem práv, Denuvo má díky svému Anti-Cheat řešení přístup k těm nejfundamentálnějším procesům ve vašem počítači.

DAC tak může způsobovat problémy se stabilitou a snižovat výkon vašeho stroje. Zároveň však může sbírat prakticky všechny dostupné informace a představuje tak bezpečnostní riziko, především pokud by se potenciálně dostal do rukou hackerů. Ačkoliv jde jistě o nejčernější scénář, tímto způsobem se většina anticheatovacích programů nechová, a tak navržení řešení od Denuva vzbuzuje přinejmenším několik otázek.

Na většinu z nich se snaží odpovědět Reinhard Blaukovitsh v příspěvku na oficiálních stránkách společnosti Irdeto, jíž Denuvo patří. Předně, Denuvo Anti-Cheat není jen pouhým výstřelem ze tmy. Vývojáři pracovali na aktuální verzi poslední tři roky. Během nichž byla pozvána většina AAA vydavatelů nebo studií na nejrůznější testy, aby se na vývoji podílela. Výsledkem je právě verze, která chrání Battlemode v Doom Eternal.

Na stránkách se nachází kompletní výčet toho, co DAC ve skutečnosti dělá. Blaukovitsh píše, že nad neviditelností nástroje by někdo mohl zvednout obočí, Denuvo se totiž obešlo bez otravných procesů, které probíhají v jiných, dosud zavedených možností. V tomto smyslu by mělo být Denuvo naopak mnohem dál a hráči by se prakticky o novince neměli jak dozvědět. Zároveň Denuvo Anti-Cheat běží jen ve chvíli, kdy se zapne hra, jakmile ji hráč vypne, vypne se i bezpečnostní opatření.

Nakolik slovům textu věříme či nikoliv, je otázka druhá. Příspěvek se i dotýká nařčení z možného sběru dat na pozadí, ale ani v tomto případě nikoho nepřekvapí, že se Denuvo jakýmkoliv pochybnostem brání: „Je v našem nejlepším zájmu vyhnout se sbírání osobních dat,“ píše se na blogu s tím, že společnost respektuje zákony GDPR.

Důležité je také podotknout, o jaké společnosti se bavíme. Irdeto je firmou, která je jedním z největších hráčů na poli zabezpečení v online prostoru. V době, kdy se společnosti Dunovo a Irdeto spojily, se psalo o tom, jak dává společná fúze smysl. Jeho produkty již dříve chránily videohry, ale i servery, domácnosti nebo toky dat a další nejrůznější technologické projekty. Denuvo jen představovalo možnost, jak rozvinout další oblast zájmu. Můžeme tak jen předpokládat, že v tomto smyslu nebude mnoho zkušenějších vývojářů.

Slova z Blaukovitshe dokládá i další vysoce postavený člen Denuva/Irdeta Michail Greshishchev. Ten v odpovědi na dotazy serveru Ars Technica napsal, že DAC sbírá data jen v rámci zápasů. „Denuvo nijak nenarušuje integritu systému. Neblokuje cheaty, neovlivňuje herní režimy, ani nástroje vývojářů. Denuvo Anti-Cheat jen hledá cheaty.“ Greshishchev zároveň napsal, že společnost získala „certifikaci od světoznámých bezpečnostních výzkumníků v oblasti jádra“ a že „DAC byl podroben testu nezávislých autorů cheatů“. Dodal, že Irdeto hodlá finančně motivovat autory, kteří by nahlásili jakákoliv případná bezpečností rizika.

Na obranu svého produktu taktéž nastínil některé rozdíly mezi dosavadními programy a tím, jak funguje Denuvo Anti-Cheat. To například nestreamuje kód z internetu, pomocí něhož by se do PC mohli dostat hackeři. „Drivery prodejců myší a klávesnic, RGB osvětlení, nebo třeba nástrojů na taktování. Kdyby se někdo chtěl opravdu nabourat do zařízení hráčů, udělalo by to skrze ně – nikoliv skrze nejbezpečnější protipirátský software.“

Zdroj: Ars Technica

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20876673
rohaac napsal 19. 5. 2020 v 11.26

Kdyby se to nejmenovalo Denuvo tak by bylo všechno v cajku. Mě by zajímalo co si v těch studiích o hráčích myslí a říkají. To by bylo bobků pod forama

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 19. 5. 2020 v 11.08

Denuvo by asi rado velkyho bratra co? A jeste se tim chlubi. Ja teda rozhodne nechci v pocitaci mit proces o kterym nevim, a je mi jedno co ma delat. A to ani nemluvim o tom vypinani po ukonceni hry a tak, coz je neco, co nikdo nedokaze stoprocentne zarucit.

Nahlásit nevhodný obsah

20875587
Drew7878 napsal 19. 5. 2020 v 10.11

bluetomcat: Jo, Denuvo trestá platícího hráče, žádnou jinou funkci nemá. V podstatě spíš piráty podporuje. :D

Nahlásit nevhodný obsah

20925107
bluetomcat napsal 19. 5. 2020 v 07.56

No já si počkám až Denuvo odstraní a pak si ho možná koupím. A Denuvo ovlivňuje výkon PC ať si kecají co chtějí. U Dooma z roku 2016 jsem měl problém s načítáním hry kdy mi trvalo i 5 minut než naběhla první animace a i ta se sekala jako prase. V té době jsem měl PC co zrovna nebylo dělo ale na hru plně dostačoval ale přikládal jsem to tomu že se zkrátka už zakuckává. No ale jaké bylo moje překvapení že v reálu jsem na tom ještě dobře. Byl tam cápek s nejnovější i7 a grafikou za 40 litrů, zkrátka PC z kterého by si kdejaký geek nadělal do šasí a tomu to nabíhalo i 17 minut. Na Steamu i na fóru Bethesdy bylo toto téma bez jakéhokoliv odezvy a téma nakonec bylo smazáno. Borec dodal logy a videa kde to bylo celkem jasné co za to může. Po odebrání Denuva byl problém jako zázrakem pryč. No veliká náhoda...

Nahlásit nevhodný obsah