První pohled na ovladač pro PS5

7. duben 2020 20:58 / Pavel Makal / Novinky / Diskuze (31)

Zatímco Microsoft už se svým Xbox Series X vyložil karty na stůl a známe jak podobu celé konzole, tak i ovladač, konkurence v podobě Sony zatím držela trumfy pěkně u těla. A i když to, jak bude PlayStation 5 vypadat, zatím ví jenom několik vyvolených, my se konečně dozvídáme aspoň tu druhou nejzásadnější věc - design ovladače.

Ten přichází s celou řadou inovací, které začínají už v jeho jménu. Nečekejte DualShock 5, nový ovladač ponese jméno DualSense. K představení došlo na PlayStation Blogu, článek hovoří o tom, že se autoři při designování zařízení snažili zachovat oblíbené prvky DualShocku 4, přitom ale ovladač prošel značnou proměnou. DualSence má být spolu s novým Tempest 3D AudioTech systémem zásadní pro nové zážitky z hraní her.

Samozřejmostí bude haptická odezva a adaptivní triggery L2 a R2. Jejich výhody pocítíte například při aktivitách, jako je napínání tětivy luku. Tlačítko "Share" nahradilo tlačítko "Create", které by nám mělo poskytnout ještě širší možnosti v tvorbě obsahu, jenž můžeme následně sdílet s ostatními, zatím však bez bližších informací.

Ovladač má v sobě zabudovaný mikrofon, takže můžete chatovat s přáteli i bez připojeného headsetu, sami tvůrci ale zmiňují, že jde o čistě nouzové řešení, nevhodné pro delší herní seance. Novinkou v designu je i zapojení dvou barev v kombinaci se světelnými pruhy. Jim Ryan, výkonný ředitel a prezident SIE říká, že při launchi PS5 o letošních Vánocích bude DualSense spolu s dalšími funkcemi nové konzole znamenat transformaci ve hraní. Nezbývá, než si počkat, až jej budeme mít sami v rukou.

Zdroj: PlayStation Blog

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20922091
Trubka napsal 10. 4. 2020 v 11.45

Barva ovladače je mi úplně u pr**le, ale jestli nebudou funkční tlačítka (kolečko, čtvreček,...) barevně podsvícená, tak to bude průšvih. Znalí pařani to neocení, ale pro mě, konzolově svátečního hráče, je jednodušší se orientovat podle barvy než tvaru.
Jestli to nebude barevné tak jsem zvědav, zda to budou muset mít nové hry už také zobrazené černobíle.

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 10. 4. 2020 v 01.39

Gh61: no, barva, já mám například bílej DS a černej Xbox controller, tak nevím .. :D

Nahlásit nevhodný obsah

20909928
Gh61 napsal 9. 4. 2020 v 15.28

Mitsurugi: No nevím, no. analogy jsou pořád na svém místě. Když se člověk podívá na celo-tmavou variantu, kterou někdo připravil, tak je to velmi podobné DS4.
Ještě jsem koukal na DigitalFoundry, jestli tam nemají přesnější sorvnání velikostí (tloušťky). Každopádně velikostně bude asi malinko větší, než DS4, ale do tloušťky mají ve videu docela smutně umístěné obrázky - nemají to asi ze stejného úhlu a přiblížení, takže těžko hodnotit, jak moc se to bude lišit.

Opravdu si myslím, že jediné, co evokuje podobnost s Xbox ovladačem je bílá barva.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 9. 4. 2020 v 14.55

Gh61: Tvar? Oproti DS4 je zase o něco "tlustší".

Nahlásit nevhodný obsah

20909928
Gh61 napsal 9. 4. 2020 v 14.38

esmo: Vypadá to jako XBOX ovladač, protože.... je to bílý? :D Jaké jsou tam jinak shodné prvky?

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 9. 4. 2020 v 11.58

Drew7878: Asymetrické páčky jsou sice i pro mne pohodlnější, ale je to vykoupeno naprostým peklem v okamžiku, kdy se na Xbox ovladači musí používat DPad. Takže nakonec je lepší ten kompromis u Dualshocku. Mám rád 2D hry, retro-hry a JRPG.

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 9. 4. 2020 v 11.41

Drew7878: já hraju na xbox ovladači, dualshocku i na switchi... a když musím, tak na KB+myš :D .. s ovladačema je to asi subjektivní, ale mě osobně je to ve finále jedno.. jakkoli je pro mě pohodlnější xbox ovladač s nesymetrickýma joystickama, tak mám za poslední roky nahráno 90% na dualshocku a nikdy mi to nedělalo problémy :D

Nahlásit nevhodný obsah

20875587
Drew7878 napsal 9. 4. 2020 v 11.05

Mitsurugi: S tím souhlas. Obzvlášť, když se na to člověk podívá zpětně, ale já mluvím o současné generaci. Každopádně pro mě stejně nepřipadá PS ovladač v úvahu, dokud budou mít páčky vedle sebe. To bych snad radši hrál pořád i s tím x360. :D

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 9. 4. 2020 v 10.56

Drew7878: No, nevím, takový X360 ovladač vypadal levněji (a taky byl), než DS3.

Nahlásit nevhodný obsah

20875587
Drew7878 napsal 9. 4. 2020 v 10.10

esmo: A právě proto to vypadá dobře. Už to nepřipomíná plastovou hračku za 2 eura z tržnice.

Nahlásit nevhodný obsah

20925507
esmo napsal 9. 4. 2020 v 10.02

Asi jsem jeden z mála ale...vypadá to strašně :D už se to pomalu mění na tvary xboxáckýho ovladače...bohužel :(

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 8. 4. 2020 v 23.05

bukvak: adaptivní R2 a L2 by mělo být, že když bude hra chtít, tak to bude víz ztuha nebo naopak zlehka - tzn, ono zmíněné napínání tětivy luku (pevný trigger) oproti třeba střelbě z pistole (citlivý trigger)

Nahlásit nevhodný obsah

5550728
bukvak napsal 8. 4. 2020 v 17.09

IDKFA: No nejspíš to mají jen hry od MS.. tedy Forza (různé vibrace a různá intenzita podle povrchu na kterém jedeš, síly brždění apod.), Halo a Gearsy (při střílení).. nevím jestli to využívají i jiné hry.
Otázka taky je, co to opravdu bude v novém dualshocku.. ale na ps blogu to popisují v podstatě stejně
"This is why we adopted haptic feedback, which adds a variety of powerful sensations you’ll feel when you play, such as the slow grittiness of driving a car through mud. We also incorporated adaptive triggers into the L2 and R2 buttons of DualSense so you can truly feel the tension of your actions, like when drawing a bow to shoot an arrow."

Takže asi nic převratného, ale je pravda, že díky tomu to teď bude snad využívat více her mimo exkluzivek MS..

Nahlásit nevhodný obsah

20859314
h4nsasjks napsal 8. 4. 2020 v 16.57

IDKFA: Na PC rovněž

Nahlásit nevhodný obsah

20862477
IDKFA napsal 8. 4. 2020 v 16.41

bukvak: Fakt? Já vím jen o separátních vibracích v páčkách. A které hry to podporují? Forza? Nevíš jestli i na PC?

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 8. 4. 2020 v 15.57

bukvak: V tom případě by jejich využití v tomhle ovladači mohlo pomoci rožšířit jejich implementaci.

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 8. 4. 2020 v 13.25

Vypada to super designove !

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr NN napsal 8. 4. 2020 v 13.13

Vypadá hezky, líbí se mi že D-PAD je všude stejně "zapadlý" tj. že díky oblosti ovladače nemá UP, DOWN jinou vejšku. To co říká Masarkavtrenyrkach: o těch zadních tlačítkách je pravda.
Stačí jednou v opilosti na něj šlápnout a papá :)

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 8. 4. 2020 v 11.53

Vzhledově je hezký, ale....
1. Opět ovladač při položení leží na zadních páčkách. Já jsem takhle na DS4 páčky dvakrát zlomil (v kloubech) při opakovaném pokládání na tvrdou podložku. Pokud budou L2/R2 v tomto ovladači komplikovanější ("haptická odezva"), tak oprava už nebude stát pár dolarů za náhradní díly z DX.
2. "Options" tlačítko je opět mrňavé a podobně zapuštěné jako u DS4. Bohužel hry toto tlačítko hodně využívají (mapa, inventář) a jeho opakované používání palcem je nepohodlné.
3. Vypadá to, ale je těžké odhadovat jen z obrázku bez srovnání, že se analogové páčky oproti DS4 přiblížily k sobě. Já doufal v pravý opak, protože chci při držení vybočovat palce od dlaně co nejméně.

Ale jinak asi dobrý. Tlačítka jsou velká, umístění d-padu a jeho tvar zůstaly naštěstí zachovány (pro mne největší výhoda oproti Xbox ovladači) a "madla" vypadají dostatečně dlouhá a široká pro pohodlné držení i v dlani dospělého muže středoevropských proporcí.
Bude zajímavé zjistit, nakolik se vzhled tohoto ovladače shoduje se vzhledem celé konzole.

Nahlásit nevhodný obsah

5550728
bukvak napsal 8. 4. 2020 v 10.58

Mitsurugi: haptické triggery má xbox ovladač už od vydání XONE :D

Nahlásit nevhodný obsah