Mark Cerny hovoří o PlayStation 5

18. březen 2020 15:59 / Pavel Makal / Novinky / Diskuze (98)

Pokud jste čekali, že se dnes dozvíme víc o podobě PlayStation 5 a případně uvidíme trailery překvapivě oznámených her, musíme vaše nadšení hned na začátku zchladit. Nic takového se během streamu Road to PS5 nestalo. I tak ale rozhodně stojí za zhlédnutí.

Prezentace, která byla původně určena pro akci GDC, se ujal hlavní architekt konzole Mark Cerny a na tempu i zaměření to bylo jasně patrné. Prezentace nebyla cílena na běžné spotřebitele, ale mnohem více na odbornou veřejnost, případně samotné vývojáře. Nečekejte tedy ohromující přehlídku slibů a vábení, namísto toho vás ve zhruba hodinovém videu čekají relativně strohá a suchá technická data a vysvětlování, proč se v Sony rozhodli pro ta která konkrétní řešení.

Cerny rozebírá výhody a specifika SSD, jež bude v PlayStation 5 přítomen, hovoří o technických specifikacích konzole a slibuje, že jedním ze zásadních zaměření nové PlayStation bude 3D audio. Co se týče konkrétních specifikací konzole, naleznete je v tabulce níže, součástí je i srovnání s konkurenčním Xbox Series X.

Otázkou stále zůstává, kdy dojde na "akci pro spotřebitele", tedy na okamžik, kdy se konečně dozvíme bližší informace o ceně, podobě a startovním line-upu. Jedním z drobečků, který Cerny v průběhu své prezentace vypustil, je info o zpětné kompatibilitě. Tu by měly během launche nabídnout všechny zásadní PS4 tituly.

Zdroj: PlayStation Blog

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20875195
.Mate napsal 19. 3. 2020 v 17.36

ch3: ja jsem v tom laik, ale vim ze takhle to nefunguje.

Nahlásit nevhodný obsah

20841243
ch3 napsal 19. 3. 2020 v 17.33

Gh61: staci si sestavit papirove stejne vykone pc a uvidis na cem to pobezi rychleji ;)

Nahlásit nevhodný obsah

20909928
Gh61 napsal 19. 3. 2020 v 16.41

Drew7878: Ano, protože PC je architektonicky (pro zjednodušení) řekněme stále stejné. Ale když přijde konzole, kde je najednou třeba úplně nový HW, se kterým vývojáři nikdy nepracovali, tak samozřejmě trvá, než se ho naučí používat.
Nebo to, že si budou moci být jisti, že disk je opravdu rychlý jim umožní vyvíjet zase jinak, než jsou na PC zvyklí. A budou moci zahodit spoustu technik, které se do teď používají kvůli např. pomalému disku. Zato nejspíš přijdou na techniky nové, které jim ještě více pomohou rychlost disku využít ke svému prospěchu.

Editováno: 19. 03. 2020 v 16.44

Nahlásit nevhodný obsah

20875587
Drew7878 napsal 19. 3. 2020 v 16.20

Gh61: Na PC se lépe vyvíjí? Na systém, kde existují miliardy kombinací oproti konzoli, kde je jedna? Aha ...

Nahlásit nevhodný obsah

20909928
Gh61 napsal 19. 3. 2020 v 16.16

Tady by se dalo odpovědět snad všem na této stránce diskuze tak, jak to píše .Mate.
Lidi tady píšou, jak je spousta otazníků ohledně zvuku např. - no není, on to v tom videu vysvětlil přesně
Stejně tak zpětná kompatibilita - doslova řekl, že 100 nejhranějších her na PS4 (podle odehraného času) bude při launchi běžet. (Osobně doufám, že půjde spustit všechno a případně to bude glitchovat a ne že to bude whitelist, ale uvidíme).
SSD - to že při vydání nebude žádný disk, který to bude podporovat neznamená = 5k, to znamená, že prostě nepůjde nic koupit. Zase to tam bylo skvěle vysvětleno, prostě až budou dost rychlé disky, tak si je budeš moct koupit a zapojit, do té doby smůla.
Výhodou by mohlo být to, že to není žádné proprietární rozhraní (mrk mrk XSX), ale na druhou stranu za stovku to nebude, když to musí být rychlosti, který dneska žádný sériový produkční disk nedává.
Jak tu někdo psal, XSX je prostě jen rychlejší XOX, PS5 se oproti tomu snaží být v něčem inovativní - uvidíme, jak se to povede.

Podle prozatímních informací si myslím, že na XSX se bude lépe vyvíjet - podobně jako na PC. Pokud někdo vezme tento kód (a s malými úpravami) ho přenese na PS5, tak to poběží asi pomaleji.
Pokud si ale dá práci s optimalizací, tak myslím, že by mohl vytáhnout i lepší výkon (využití potenciálu disku, SPUs - viz můj minulý komentář).

Jo, ještě tu někdo zmiňoval nezvládnuté PR. No, Sony nic neproklamovalo o tom, že to bude představení PS5. Byla to prostě přednáška pro vývojáře na GDC, tak co byste čekali.
Bohužel spousta webů to nějak nepochopila a právě oni z toho udělaly představení PS5.

A obecně pro zbytek diskuze. Pokud chcete dělat nějaké závěry, tak si alespoň pusťte to video.

Nahlásit nevhodný obsah

20875195
.Mate napsal 19. 3. 2020 v 15.27

Koukali jste na to video někdo? Vždyť tam černy jasně vysvětlil v čem budou hlavní výhody ssd disku. Je kolem něj postavená celá architektura a jak správně píše Slig bude ho využívat ke své činnosti i GPU a CPU. Takže jediná jeho výhoda nebude rychlejší nečítací časy. To video, co tu někdo sdílel od DF je pěkné a v něm je dost nadšený ten týpek z nové architektury ps.

Ale baví mě jak se xbox peaple teď snaží rychle porovnávat čísla :D. O xboxu v podstatě víme akorát jen ty čísla, proto psát tady, jaké jsou tam uvnitř procesy a featury je úplně mimo, když nebylo nic potvrzené.

Ještě k té ceně ssd. Neřekl bych že to bude mít xbox výrazně dražší dokoupení disku, protože jak říkal Černý tak ten disk co je v ps se ještě sehnat nedá. A až bude na trhu, tak bude stát určitě také majlant.

Já nejsem ani na jedné straně, počkám si a pak se rozhodnu co jsi koupím. Záleží hlavně na hrách. A ty má zatím sony v posledních dvou generacích na jiné úrovni. A konzoli dělají hlavně hry.

Nahlásit nevhodný obsah

13767209
leco77 napsal 19. 3. 2020 v 15.27

Chezy: nechce se mi na vše reagovat, ale audio má MS řešené už od Xbox One, na XSX bude taky audio čip, jako na PS5, ale nevím, proč bych měl tohle řešit, když na tom není nic extra... XO už roky podporuje Dolby Atmos, a řešil to někdo? Že PS4 dodnes neměla nic z toho audia, nikhoo to nazajímalo, tak teď najednou budou plejkaři vyzdvihovat na PS5 něco, což už je roky všude jinde?

Chlazení Cerny řešil v porovnání s PS4, obecně hodně porovnával PS5 oproti PS4,

Další věc, ty mluvíš o SSD pro Xbox, půjde určitě o drahou součátku, ale u PS5 bude to samé. Zase článek na cnews - https://www.cnews.cz/sony-playstation-5-hardware-specifikace

"Sony proto varuje, že při launchi konzole zřejmě ještě žádné vhodné modely SSD nebudou." = pod 5K nic neseženeš

No na další věci se mi nechce psát, doporučuji ty články na cnews a pročítat si internet :-D

Nahlásit nevhodný obsah

20870418
Slig napsal 19. 3. 2020 v 15.26

h4nsasjks: Jj, tuhle prognozu urcite nelze vyloucit. Uvidime.

Nahlásit nevhodný obsah

20870418
Slig napsal 19. 3. 2020 v 15.19

leco77: A jeste k tem teraflopum. To bylo take receno ve videu DF. Proste nelze srovnavat teraflopy vykonu architektrury minule a predminule generace s dnesni archiktekturou AMD, ktera je nasobne ucinnejsi. To je jako srovnavat vykon auta s benzinovym motorem 2,0 l z roku 2000 s autem s benzinovym motorem 1,4 TSI z roku 2020 - to nove auto bude samozrejme vykonnejsi. Co je jiste je, ze PS5 a XBSX maji stejnou architekturu a tedy ty hrube cisla TFLOPS lze porovnat - z toho vychazi PS5 jako slabsi konzole. Na druhou stranu ale nad ramec tohoto Microsoft v ty masine podle vsech informaci neudelal takova opatreni, aby setril a zefektivnoval hruby vykon, jak to udelalo Sony, viz. to, co jsem psal nize, alespon ne na papire. Ja nic bezpecne nevim, Sony muze tenhle pristup pekne kousnout do zadku. Nechme se prekvapit, kazdopadne bude zajimave sledovat obe konzole "v realnem provozu" :)

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 19. 3. 2020 v 15.14

Chezy:

Zpetna kompatibilita
PS - " zpetna kompatibilita pro zasadni tituly". To znanema vsechny ? Nebo jenom tech cca deset exkluzivek ?
XBOX - okej, sice nebudu hrat hry deset let nazpet, ale kuprikladu system, ktery tam prida HDR vypada slibne. Navic jejich zpetna kompatibilita funguje. U sony je to dost velky otaznik, tak uvidime. Jde ciste o pristup k zakaznikovi - je to jako kdyby steam vydal novou verzi sveho weboveho klienta a uz si hry z predchozich let nemuzes zahrat. A treba prave - co takovy Kigdome Come ? Nemohla by konzole rozjet hru lepe ? Na PSku ta verze byla hodne z prdele.

SSD - pokud instalace bude probihat rychleji, well, porad vetsinu casu zabijes stahovanim. A - pokud bude rozdil v nahravacich casech par vterin, no, to mne uz asi nevyrve. Co bych uvital, je zmena / rychlost aplikovani patchu. Kvuli gigovemu patchi se mi pak instaluje Battlefield po stazeni dalsich 15 minut.
Jo, a SONY bude svoje pridavne SSD moduly predrazene prodavat urcite, jsem si vzpomnel na ty pametovky k Vite, ktere se lisily plastovym zobackem od vsech ostatnich kingstonu a staly klidne dvojku trojku.

RayTray - well, tady uz se bude pocitat kazdy teraflop volny.

Features - co mne zarazi, je propastny rozdil mezi pristupnosti k zakaznikovi.

XBOX - solidni podpora veci pro, jako je uzivani netflixu, Dolby Atmos a moderni soundbary. GamePass, zpetna kompatibilita - hrani a stream na nejakem kompiku / nebo xboxu. To vsechno jsou pro mne body, o ktere vyhravaji nad Sony - jenom z principu, ze se ani nesnazi nejak dorovnat, zkusit neco sveho. Jako kdyby si rekli "fajn, mame vice prodano, well done chlapi, vsak oni to koupi znova, dame jim par her co vydame jenom u nas a nazdar"

SONY - ...ps+ a Last of Us 3 v roce 2026 ? :)
3D audio zni dobre, otazka je, jak to bude ale fungovat. Pouzijou to i applikace jako filmy, pustene skrz psko ? Jaky hardware to pouzije ? Obyc sluchatka, soundbar od sony za 30 tisic ? Moc otazniku

Jakoze jsem fanda SONY, a strasne, strasne strasne moc bych si pral, aby Sony prislo s necim, z ceho si sednu na zadel, plus bych chtel, aby plno veci fungovalo spravne jak ma ( nesekal se konecne ten podelany PS store i kdyz mam doma 100Mb/s net, mozna by mohl byt i te podelane cestine, ne ze uz se tam od PS3 ukazuje hlaska, ze porad neni cestina dostupna, protoze ocividne na to serou) ale bojim se, ze exkluzivky to proste nezachrani a naopak si ji spise koupim jako druhou podle toho, jak spadne nasledne cena ( jestli vubec ).

Porad je to papirove srovnani, tak uvidime s cim prijdou az ukazou konzoli v behu.

Editováno: 19. 03. 2020 v 15.24

Nahlásit nevhodný obsah

20873534
Chezy napsal 19. 3. 2020 v 15.07

Slig: Přesně jak píšeš, dělat tady závěry o tom, která konzole bude lepší je ještě hodně brzo, stejně tak jako říkat, že tahle či tahle bude shit. Chápu, že Xbosáci se teď cítí na koni, ale o Psku zatím víme pořád prd. Hrubý výkon byl naprd One Xku a může být naprd i XSX.

Nahlásit nevhodný obsah

20870418
Slig napsal 19. 3. 2020 v 15.01

leco77: K tomu chlazeni, to bylo receno v tom videu of DF, tam bylo vysvetleno, ze ze otazka chlazeni primarne neni namiste, alespon z informaci od Sony. Ja tomu pochopitelne tak nerozumim, neni to muj obor a vychazim z tech informaci v DF recenych. To vyuziti GPU CPU ma zalezet predevsim na voltazi, kterou do nich v danou chvili posilas - tahle voltaz je sdilena mezi CPU a GPU. Tedy CPU v jednu chvili muze jet CPU na 100%, GPU na 0%, CPU na 30% a GPU na 70% atd. Tedy toto ma byt jakoby sdilene. For je v tom, ze ta architektura ma byt postavena tak, ze tento vykon ma byt prelevan mezi nimi instantne, asi v ramci milisekund. Tedy ta prace PS5 ma byt v jednu scenu vykonana mikrocasovymi turboboosty CPU a GPU a tim, ze je to cely postaveny okolo toho super SSD s instatnim pristupem k datum, tak by cely ten system operaci mel byt extremne rychly, teoreticky. To jsem si z toho odnesl, nevim

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 19. 3. 2020 v 15.00

leco77: Kinect prodražil Xbox One o 100USD a při tom byl specifikací slabší (např. GDDR3 vs. GDDR5, pomalejší GPU). A tedy se jednalo o tu nejhorší kombinaci: Pomalejší a dražší. Samozřejmě se může ukázat, že PS5 bude v tomto podobné Ale nemyslím si, že jejich custom SSD řadič je výrazně dražší než SSD, které do konzole dal Microsoft, a že tudíž představuje tu Kinect paralelu. Naopak všechno zatím nasvědčuje tomu, že XboxSX je dražší konzole. Ale jestli se bude i dráž prodávat se neví. Ale myslím, že většina odborné veřejnosti s tím spíše počítá.
Osobně mi nejvíc vadí ta výrazně pomalejší GDDR6 RAM v PS5. Přece jen rozdíl 100GB/s bude znát.
Ale ono je to stejně s těmi specifikacemi v dnešní době nepodstatné. Jak nám stávající generace ukázala, tak výrobci nemají problém do roka nebo do dvou přijít s vylepšeným modelem a všem znovu zamotat šišky.

Nahlásit nevhodný obsah

20874931
SpeedyRedy napsal 19. 3. 2020 v 14.57

Koukal jsem na prezentaci na Vortexu a musím říct. K čemu proboha tohle všechno hráči je??? Úplně o ničem prezentace. Odbornou přednášku pro vývojáře mohli udělat za zavřenými dvěřmi a nedělat kolem toho takový hype. Jako hráč považuji tuto přednášku za fail PR akci. Kdybych byl vývojář tak bych to viděl asi opačně ale to nejsem :-)

Nahlásit nevhodný obsah

20873534
Chezy napsal 19. 3. 2020 v 14.50

leco77: Dobře v tom článku to trošku rozebírají a ve výsledku tam zmiňují jen pár procent výkonu, pod čímť si představím max. 5% např. a to je fakt houby. Navíc CPU nikdy nemá potřebu fičet na všechny jádra a plný výkon na 100%, to bys musel na té konzoli dělat bůhví co, takže když dokáže půjčit výkon, který nepotřebujeá do GPU a tím to nakopnout až na 10.3 Tflop, tak v tom nevidím problém. A ve výsledku ty necelé 2 Tflopy výkonu na těch hrách ani nepoznáš. Tak jako to je teď u Pročka a One X.
SSD výkon nijak zásadně neovlivní, ale ovlivní instalování a nahrávání her což bude "dle mého názoru" opět na úplně jiné úrovni než u Xboxu, tak jak je tomu u současné generace. A navíc si budeš moct dokoupit svůj vlastní SSD, u kterého ti Sony řekne, že jej testovala a je kompatibilní, kdežto u XSX si budeš hezky kupovat jejich flash disky, který bude stát okolo 6ti tisíc v 1TB verzi, což je masakr =D
Dále Cerny zmiňoval i vylepšené chlazení, takže to co píšeš je taky jenom věštění z koule a tvoje přání...dokud nebudou na světě obě konzole a nebudou zrecenzované, tak jsou to jenom výstřely od boku.
K raytracingu by mě zajímalo to potvrzení horšího výkonu...to jsi vzal kde? A jak je na tom XSX? to už se taky někde potvrdilo? =D
A za poslední ty tvoje super featury...VRS má xbox, sony ma své vlastní řešení úspory jak jsi včera slyšel, zpětnou kompatibilitu mají obě konzole, sice PSko jenom o jednu generaci zpět, ale to je to nejdůležitější. Už vidím jak na úplně nové nabušené konzoli instaluju hry z roku 2000, když není v té záplavě her ani čas hrát hry aktuální. Zajímalo by mě kdo na tom Xboxu dneska hraje hry z původního Xboxu...necelé 1% hráčů?
Další věc je 3D audio, které jsi ani nezmínil a je mi jasné proč, XSX totiž nic takového mít nebude.

Takže když to shrnu, tak vůbec nevidím ten tvůj jasný WIN pro XSX...spíš bych byl ještě s takovými soudy opatrný. Ještě neukázali všechno, jak Microsoft, tak Sony.

Nahlásit nevhodný obsah

20917754
catmeows napsal 19. 3. 2020 v 14.37

Hm, zajímavý bude spíš Lockhart a PS5lite, protože ty budou definovat nejnižší možnou konfiguraci. A pochybuji, že si MS nebo Sony pohřbí vlastní hardware tím, že by některé hry běžely jen na silné verzi.

Editováno: 19. 03. 2020 v 14.38

Nahlásit nevhodný obsah

13767209
leco77 napsal 19. 3. 2020 v 14.27

jirisvec77: no jde o to, že Sony nemá žádnou, která by dokázala dělat zázraky. Navíc poslední dobou se na nějaké featury celkem kašle, pokud to je pro vývojáře práce navíc a pokud ta efektivita není lepší...

Jinak PS5 nebude až tak slabá, ale prostě bude slabší... nevím, jestli třeba u PS5 dokážou snížit cenu, tohle je velká neznámá, ale na straně Sony bude hlavně záležet na tom SSD, zda zbytčně nenarvali prachy do něčeho, co ve výsledku neudělá téměř žádný rozdíl. Asi něco jako Kinect, který zbytečně prodražoval konzoli, ale byl úplně k ničemu, když na něj ani nedělali hry

Nahlásit nevhodný obsah

20922647
jirisvec77 napsal 19. 3. 2020 v 14.21

leco77: z toho co jsi psal mi přišla jako by těchto featur měl mít xbox minimálně deset navíc. Nevím mi všechny informace o XSX i o PS5 pořad stále jenom tak nějak susti papírem což je logické. Až vyjdou první hry A uvidíme je v běhu a já uvidím jak při zapnutí XSX létají vzduchem růžoví sloni A z PS5 ne tak ti možná reknu, ze jsi měl pravdu.

Nahlásit nevhodný obsah

13767209
leco77 napsal 19. 3. 2020 v 13.58

Chezy: Frekvence GPU a CPU: https://www.sector.sk/novinka/235392/taktovanie-gpu-na-ps5-k onzole-vysvetlene-poziciava-si-vykon-z-cpu.htm

O využití SSD mluvil Cerny - tedy bude nutné, aby jej vývojáři brali při vývoji v potaz, ale výkon konzole logicky nemá jak ovlivnit

10,28Tflops je hrubý výkon, pokud jede GPU na 100% - což zatím tvrdí, že většinou by takto měl jet (což taky znamená, že CPU nepojede naplno). Osobně, (ted to je můj osobní názor :-D) počítám, že frekvenci sníží, případně většinu času pojede na méně. Vyšší frekvence = vyšší teploty. Tzn. že reálně teď slabší PS5 bude mít větší problém s chlazením, než XSX

Další věc je Ray Tracing, kde bude výraznější rozdíl, protože je potvrzeno, že PS5 má pro Ray Tracing o 44% horší výkon

jirisvec77: https://www.cnews.cz/microsoft-xbox-series-x-specifikace

Např. VRS, který Sony zatím nepotvrdilo, přitom má taky dost šetřit výkon (ale tot nejspíše ani PS5 mít nebude)... zatímco Sony zatím neukázala jedinou věc navíc, kterou by XSX nemělo (teda až na ty variabilní frekvence GPu a CPU, to opravdu XSX mít nebude, jenže tohle je spíše mínus pro PS5 :-D)

Editováno: 19. 03. 2020 v 14.00

Nahlásit nevhodný obsah

20922647
jirisvec77 napsal 19. 3. 2020 v 13.41

leco77: jaké featury má teda XSX navíc?

Nahlásit nevhodný obsah