Vývojáři GOGu o změnách nevěděli
Velmi zajímavá situace nastala v případu změny podmínek vrácení peněz oblíbené distribuční sítě GOG. Společnost CD Projekt totiž s velice uvolněnými požadavky na zákazníky přišla bez vědomí samotných vývojářů, kteří jsou změnami v praxi také výrazně zasaženi. Někteří z nich se tím pádem ozývají, vyjadřují své rozpaky a sdílí strach z možného zneužití.
Změny v podmínkách navrácení peněz proběhly v uplynulých dnech, oficiálně je blog GOG oznámil předevčírem. Původně se možnost týkala pouze zakoupených produktů, které hráč ani nezapnul, popřípadě se je pokusil zapnout a hra žádným způsobem nefungovala na jeho počítači, samozřejmě během lhůty 30 dní od koupě. Nově však tyto požadavky vymizely a peníze nazpět může dostat každý hráč bez omezení herního času a udání důvodu.
Logicky to v praxi není tak přímočaré. Provozovatelé sítě uvedli, že každý požadavek projde ručním přehodnocením a velmi jednoduše se oddělí skuteční zájemci od obyčejných podvodníků. Server Eurogamer oslovil některé stěžovatele na Twitteru. Dle jednoho z hlasitějších vývojářů, tvůrce titulu No More Robots Mikea Rosea, k těmto změnám přistoupila společnost z důvodu častých stížností uživatelů, kterým přišly původní podmínky příliš limitující. Sám dále souhlasí s tím, že se zákonitě objeví hráči, kteří tuto možnost zneužijí, a stěžuje si na nefér přístup GOGu. Stejně jako ostatní autoři se o změnách dozvěděl až z médií.
Something I will say about this GOG refund policy change (users being allowed to refund anything they buy up to 30 days later), is that GOG did not tell devs before they did it
— Mike Rose (@RaveofRavendale) February 27, 2020
Which is pretty shitty, regardless of whether you think it's a good idea or not
„Kdykoliv GOG nebo Steam přijdou se změnami jejich obchodu, nikdo se nás na nic neptá. Dozvíme se to těsně před tím, než jsou změny skutečně aplikovány. Ale v tomhle případě jsme nedostali vědět předem vůbec. O nových podmínkách navrácení peněz jsem se dozvěděl ve stejný moment, jako celý svět. Což je děsivé,“ vysvětluje situaci v kontextu Ragnar Tornquist, zakladatel Red Thread Games.
Dalším vyslechnutým vývojářem je Rami Ismail, spoluzakladatel studia Vambeer. Ten se, podobně jako jeho kolegové, podivuje nad principem samotné funkce. „Kdo potřebuje 30 dní na to, aby se rozhodl jestli se mu něco líbí? Hru samotnou můžete během 30 dní několikrát dohrát,“ stěžuje si. A připojuje se k apelu na lepší komunikaci s vývojáři.
Well, I don't know about this one.
— Rami Ismail (@tha_rami) February 27, 2020
30 days is a lot more than I feel is necessary to evaluate a game, and a lot more than almost all games take to complete if you play them for an hour daily.
Young me would definitely abuse the hell out of this. https://t.co/kKVnZpwboj
Zmínění autoři se také shodnou na tom, že nechápou jak přesně hodlá GOG tickety kontrolovat. Vzhledem k úplné absenci DRM v nabízených hrách mu totiž chybí jakákoliv možnost měřit hráčům odehraný čas.
A co na to GOG? V oficiální zprávě se brání tím, že pouze chrání zájmy svých partnerů a spoléhá na zmíněný systém manuálního posuzování žádostí. Také potvrzují, že novinky nic nemění na stávajících smlouvách a s nimi souvisejícími finančními toky.