Málokdo byl prý v Mass Effectu “zlý”

24. únor 2020 09:13 / Tadeáš Pepř / Novinky / Diskuze (11)

Během posledních let se staly jisté formy voleb v otevřených hrách prakticky standardem, ukazuje se však, že některých z nich hráči příliš nevyužívají. Konkrétně se jedná o systémy kladného a záporného jednání hlavních postav, které většinou umožňují profilovat svého hrdinu jako pověstného Mirka Dušína, nebo naopak jako zlomyslného šikanátora.

Alespoň to dokazují interní statistiky studia BioWare o které se podělil designér cutscén John Ebenger. Dle nich se prý cestou tzv. Renegade v blíže nespecifikovaném rámci série Mass Effect vydalo absolutní minimum hráčů, zatímco kladnými Paragony se stalo kolem 92 % Shepardů.

Konkrétně v případě Mass Effectu je to poměrně pochopitelný fenomén, negativní reakce a přístup k ostatním postavám sice často nabízí stylové a sarkastické hlášky, většinou vás ale penalizují zhoršením vztahů, které jsou především v druhém díle kriticky důležité. Jejich používání navíc nevede k odlišnému konci než Paragonské a striktně “zlý” Shepard působí v příběhu o záchraně světa mírně nepatřičně.

Server Kotaku upozorňuje na to, že v dnešní době podobné systémy fungují odlišným způsobem, od typického mechanismu modrá vs. červená se posunuly k podstatně méně transparentním a více intuitivnějším. Zároveň však zmiňuje oficiální infografiku z roku 2013, disponující odlišnými daty. Dle ní byl poměr obou směrů v případě třetího dílu podstatně vyrovnanější a možnosti Renegade volilo zhruba 35,5 % hráčů. Obě tvrzení jsou nicméně (pokud vůbec) podložena pouze nedostupnými daty, je tedy třeba brát je s rezervou.

Zdroj: Kotaku

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20836016
Khalashnikovf napsal 26. 2. 2020 v 06.17

Mitsurugi: Spec Ops ... to byla libovina! Warcraft to samé...

Jak říkáš, jak je na výběr, není to tam...

O to asi víc důvod, proč by se nad tím měli vývojáři zamyslet.

Nebo, nebo! Jsme právě ve fázi her jako byl kdysi Hollywood s Rambem, Swajcikem atd. Tam byla dycky jasný kdo je kdo a za čím stojí. Třeba to hry čeká taky. Tyhle morálně šedý zóny, který budou končit v hromadě hnoje s hlavním hrdinou pod tou hromadou a záporákem jakožto novým good guyem na vrchu :)
Jsou tu vlaštovky, ale ... a nebo prostě moderní hráč nestojí o morálně šedé příběhy?

Vemte si Watchmeny ... asi stále ten nejlepší Hero movie ever made.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 25. 2. 2020 v 16.31

Khalashnikovf: To ale příběh té hry musí být taky o přeměně tvé postavy a pokud má mít hráč na výběr, tak je to docela obtížné. Mnohem jednodušší je udělat stejné questy s dobrým a zlým řešením, kde ta zlá možnost je často komicky zlá.

Charakter tvé postavy se ve většině RPG za celou hru nezmění, takže se nemůžeš divit, že tam nebývají nějaké postupné proměny. Příběhů o těhle tragických hrdinech je ve hrách řada, ale všimni si, že snad u všech nemáš na výběr, například Warcraft 3, nebo Spec Ops The Line.

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 25. 2. 2020 v 15.36

Khalashnikovf: Souhlasim, hodne lidi hraje za dobraka protoze zaporak byva takovy jako jsi napsal. Co se tyce tech her, tak treba SWTOR a podobny hry to maji tak jak chces, alespon co se tyce vyberu stran. Samozrejme pokud chces bejt zaporak v ramci tvy frakce, tak to uz je zase ta sama pisnicka jak pises. Jinak treba Dishonored a tak.

Editováno: 25. 02. 2020 v 15.41

Nahlásit nevhodný obsah

20876319
Corra napsal 25. 2. 2020 v 15.26

Fable. Ten jsem dohrál jak za dobrýho, tak za zlýho.
Líbilo se mi, jak měl hodnej svítící tetování, blond vlásky a sotva jsem vlezl někam do města, provolávali mi slávu. ZO za zlýho byl každej podělanej až běda, vyrostly mi rohy a kolem lítaly mušky. Přitom si nevybavuji, že by mě to omezilo na volbách.

Ono jedna věc je dát zlé a dobré volby, aby to pěkně vypadalo v marketingu a druhá věc je, udělat hru tak aby byla zábavná a plnohodnotná v obou směrech .

Osobně by se mi líbil přístup - kalďas, oportunista (šesá zóna, žoldák), záporák a každá z cvest by měla svoje klady i zápory. Třeba běžné i u "kladných" postav bývá, že můžete být zloděj, apod...

Nahlásit nevhodný obsah

20836016
Khalashnikovf napsal 25. 2. 2020 v 10.28

Stotožňování se je jedna věc. Přemýšlel ale někdy nějakej vývojář nad tím, jak ta zlá postava vzniká?
Sadou rozhodnutí, který z tebe nedělaj obvykle zlou postavu, ale obyčejnýho kreténa. Zlá postava až teprve na konci dostane možnost zničit lidstvo, atd.

Takže mě třeba osobně nebaví hraní za kreténa, kterej malejm dětem bere lízátka. Prototyp správně vytvořený zlý postavy je třeba Anakin. Ten to nikdy nemyslel špatně, jen to prostě byl sousled událostí, kterej na konci měl za následek vznik Vadera.

Takže až budou hry umět pracovat s tímto tématem, rád si za zlou postavu zahraju.
Napadá tu někoho nějaká hra, kde to takto je? Že to zlo vznikne až jako vedlejší produkt svých činů? Mě teď nenapadá žádná...

EDIT: Napadá mě Undertale a 9S z Nier Automata (tam to ale bylo spíš šílenství).

Editováno: 25. 02. 2020 v 10.39

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 25. 2. 2020 v 10.22

Jsoucno: V Baldur's Gate se dá zvolit zlé přesvědčení a potom když člověk hraje "špatně", tak je to v souladu. Ale stejně mám pocit, že těch možností je tam pak méně, že se tak nějak předpokládá, že úkoly vyřešíš dobrou cestou. Nebo je to prostě buďto vyřešíš pro postavu úkol (zajímavý) a nebo tu postavu zabiješ (nuda).
Ale nevím přesně, sice jsem BG hrál v průběhu několika desetiletí opakovaně, ale za zápornou postavu buďto vůbec, nebo možná jednou a ne celé.

Nahlásit nevhodný obsah

20875936
prso napsal 24. 2. 2020 v 14.04

Mitsurugi: Jsem to chtěl taky podruhý zkusit za Renegade, ale po zabití Rachni queen jsem si připadal jako hroznej kretén a restartoval jsem to:) Druhý dohrání bylo pak úplně stejný jako první - přísná, ale spravedlivá FemShep, totálně věrná Liaře...

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 24. 2. 2020 v 13.21

Zrovna v Mass Effectu mám stejně dohrání za Paragona i za Renegada. Akorát nevím proč, ale vždy jsem hrál Shep - Paragon, FemShep - Renegade. Bez výjimky :D

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 24. 2. 2020 v 11.31

TomKQT: zalezi na hre.

Ale z hlavy mne napada - Baldurs Gate, Sw kotory. Pak je i otazka falloutu, tam to neni tak jednoznacne - vetsinou se spise nahlizi na zle nejake frakce ( enklava je treba priklad docela pure evil, ale co treba Institut ? Nebo Bratrstco oceli ? Ti vypadaji jako kladasove, ale jsou to dost vlastne nackove - pouze lide, zbytek je povl a je potreba je zabit ).

Zaklinac ty volby nektere mel taky vylozene spatne ( vypusteni morove panny ve vezi, nebo Duch lesa u questu z carodejnic ). Spise asi zalezi ale na vnimani ( treba Radovid je v zaklinaci strasna postava, fandil jsem spise Djikstrovi, ktery se jevi jako spravna volba ( az na to, ze musis zabit sve pratele Roache a Ves ))

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 24. 2. 2020 v 10.47

Je to logicky, kdyz clovek bere tu postavu jako sebe sama, respektive kdyz je to on, koho se ty postavy ptaji a kdo rozhoduje (tim ze na neco klikne), tak proste nechce bejt hnusnej, protoze v realu taky neni hnusnej. Hodne lidi co v tehle hrach hraje za padouchy uz ma tu hru minimalne jednou dohranou za dobraka a ted jenom trolli nebo si zkousej jak by vypadal ten druhej scenar.

Krome toho ve hre je casto ta zla postava vnimana jako zla a odsouzenihodna zbytkem postav a spolecnosti a to proste lidi nechtej. Kdyby byla zla postava stejne oblibena jako hodna a nebyla pak izolovana, tak by to bylo o necem jinym. Myslim ze Star Wars hry by mi dali za pravdu. Nebo jakykoliv jiny hry kde jsou dve souperici frakce, ktery se navzajem vnimaj tak ze oni jsou hodni a ti druzi zli.

V kazdym pripade taky zalezi na tech volbach samotnych. Kdyz je to treba jako ve FO4, kdy mate vzdycky na vyber zachranit jednoho, zachranit druhyho nebo zahranit oba dva, tak proste vsichni pujdou na tu treti moznost. Jde o to udelat ty volby unikatni a aby meli pizitivni i negativni ucinky. Ne ze kdyz date nekomu milost takze automaticky sklapne podpatky a uz nebude nikdy skodit apod. Taky to nemuze byt automaticky opak. To si pak lidi rozmyslej jestli si budou hrat na dobraka nebo ne.

Editováno: 24. 02. 2020 v 10.54

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 24. 2. 2020 v 10.19

Hráli jste někdo nějakou RPG hru, kde záporně orientovaná hlavní postava nebyla díky tomu ochuzena o spoustu úkolů, možností či prostě neměla hru téměř znemožněnou tím, že na hráče všichni útočili? Já vždycky hrávám za dobrého :)

Nahlásit nevhodný obsah