PlayStation 5 vyjde na Vánoce 2020

8. říjen 2019 15:35 / Radek Raudenský / Novinky / Diskuze (35)

Základní verze konzolí od Sony nikdy neobsahovaly žádné přídavky jako „Super“ či „Max“. Vždy jsme se dočkali prostého číslování podle toho, jaká generace se právě chystala. Proto vlastně ani není překvapením, že nová konzole od Sony se bude oficiálně jmenovat PlayStation 5.

Dnes to potvrdil ředitel Sony Jim Ryan, a to jak v rámci blogu na webu PlayStation, tak pro magazín Wired, který k nové generaci PlayStationu přinesl další informace. Jako například datum vydání. Oficiálně se na pulty obchodů a k vám do pokojů PlayStation 5 dostane příští rok na Vánoce, tedy v tradiční nakupovací sezóně.

Toto jsou asi nejdůležitější zprávy, o nichž se sice všeobecně vědělo a předpokládalo se, že budou pravdivé, nyní se ale dočkáváme oficiálního potvrzení. To ale není vše, co magazín Wired přináší. Peter Rubin se totiž znovu setkává s Markem Cernym, který mu o nové konzoli sděluje další informace.

Nejdříve se dozvídáme to, že ray-tracing v PS5 není věcí softwaru, nýbrž hardwaru. „V GPU je akcelerace ray-tracingu na přímo. Myslím si, že to je to, na co mnoho lidí čekalo.“ Dále se Cerny přesouvá k SSD, které nahrazuje tradiční HDD. HDD se k dohledání informací musí nejdříve dostat k hlavě, a i když je toto záležitostí milisekund, v dnešním obrovském objemu dat se toto hledání lehce nasčítá. Často tak vývojáři duplikují určité assety do několika bloků dat, aby je disk mohl rychleji načíst- tím myslíme pouliční lampy či náhodné kolemjdoucí. Například Marvel’s Spider-Man má některé části těchto dat naduplikováno 400krát.

S SSD tato potřeba mizí. Nejenže je základní načítací rychlost dramaticky rychlejší než u HDD, ale zároveň tím šetří spoustu místa. Zatím není jasné, jak se s touto novinkou vývojáři popasují, očekávají se ale buď větší nebo detailnější světy, či menší velikost těchto her. Změní se i přístup k instalacím her. Zatímco dříve se ke hře přistupovalo jako k jednému velkému bloku s daty, nová generace by mohla dovolit nainstalovat například pouze multiplayer, přičemž singleplayer by si hráč mohl nechat na jindy, či naopak singleplayer vymazat a udělat místo pouze pro multiplayer.

Změny se dočká i UI PlayStationu. Mělo by být plynulé, a ukazovat například v jaké misi v singleplayeru se nyní nacházíte a jaké odměny na vás čekají. Rubin prý dostal do ruky i prototyp nové ovladače, který čeká také na spoustu změn a vylepšení. I přes to, že prý prozatím nemá jméno, můžeme dle Rubina očekávat název DualShock 5. Velkou změnou má být haptická odezva či adaptivní triggery. Triggery by nově mohly nabídnout různou úroveň odporu, a například střílení s lukem a šípem může opět nabídnout o něco realističtější dojem. Jak s triggery, tak haptickou odezvou si prý mohou vývojáři pohrát o něco více.

Rubin si mohl zahrát několik krátkých ukázek her, a tvrdí, že změna je opravdu cítit. Odezva ovladače je jiná v písku, blátě či na ledě, kde měly páčky prý extrémní odezvu a hráč má pocit, jako kdyby charakter na ledu skutečně klouzal. Dále měl redaktor možnost zahrát si i Gran Turismo Sport, které Sony naportovalo na PS5 devkit. Ten je prý velmi, velmi podobný uniklému obrázku z Gizmoda. Ve hře prý bylo skutečně poznat, jestli auto jelo na dráze, nebo na trávě. Když Rubin přešel na starý DualShock, celá senzace prý vymizela.

Na haptické odezvě se prý pracuje už od vývoje DualShocku 4, a tato funkce mohla být zakomponována již v PS4 Pro. Sony ale nechtělo zážitek rozdělovat podle toho, jestli hrajete na normální PS4, nebo na PS4 Pro. DualShock 5 se nabíjí přes USB-C, nabídne větší baterku a díky novým haptickým motorům je o něco těžší, než DualShock 4.

Zatím prý není jasné to, jak se vývojáři s těmito novinkami poperou. PS5 devkity mají studia k dispozici již delší dobu, nové ovladače se ale prý teprve začínají rozesílat. Na velkém titulu podporující haptickou odezvu prý pracuje studio Bluepoint Games, v poslední době stojící například za remakem Shadow of the Colossus. Marco Thrush, ředitel tohoto studia, je prý s novou konzolí velmi spokojený. „Z nového SSD jsem opravdu nadšený. Již nemusíme dělat žádné gameplay „hacky“ k tomu, abychom hráče zpomalili- zavřít je za dveře, nic takového." Své vyjádření poskytla i Laura Miele, ředitelka EA. „Mohla bych být velmi specifická co se týče technologie ambient occlusion či stínech, které tvoří ray-tracing. Obecně si ale myslíme, že GPU podpoří machine learning a nabídne spoustu zajímavých gameplay vychytávek. Příští generace konzolí bude o rychlosti všeho. Zatímco u mobilních her očekáváme to, že se stáhne během chvíle a my se budeme moct ihned pustit do hraní, nyní to bude možné i u konzolí.“

Zdroj: Wired

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20922647
jirisvec77 napsal 8. 10. 2019 v 17.32

Drew7878: článek jsem četl. Má poznámka se vztahovala k obrázku samotnému. Ten odkaz jsem si rozkliknul až později takže redakce vysvětlovat nic nemusí. Oficialni design to není a snad ani nebude.

Nahlásit nevhodný obsah

20922647
jirisvec77 napsal 8. 10. 2019 v 17.32

Editováno: 8. 10. 2019 v 17.33

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 8. 10. 2019 v 17.04

Pro srovnání, například tady je PS4 devkit:
http://www.logic-sunrise.com/images/new…
PS3 devkit byl ještě horší. Takže bych byl v klidu.
Účelem devkitu je celé dny sedět zapnutý na stolech potem zalitých crunchujících otroků-programátorů, takže dobré chlazení je nutností. Ten obrázek v článku ukazuje, že by to tahle bedna měla splňovat, takže věřím, že je to ten devkit.

Editováno: 8. 10. 2019 v 17.07

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 8. 10. 2019 v 16.58

SSD disk je fajn, ale jsem zvědavý, jak velký tam Sony bude montovat, aby ta cena byla ještě přijatelná. Tipuju, že tam ve skutečnosti bude nějaké jejich custom hybridní řešení s několika "disky" a nějakým vlastním "chytrým" cachováním.
Jsem zvědavý, jak velkou bude mít PS5 RAM. Asi už je pryč doba řádového nárůstu kapacity tak, jak jsme to zažili dřív. I u poslední generace to bylo z 512MB na 8GB. To by PS5 musela mít 128GB :-)

Zmínce o redesignu UI se docela děsím. Bojím se, že bodří marketéři v Sony neklidně spí, když vidí, jak velké plochy dashboardu PS4 leží ladem bez jediné reklamy! Takže očekávám nevyhnutelné: Záplavu prodejních nabídek všude kolem ikonek s hrami, interaktivní upoutávky, streamovaná videa ze všeho možného a hlavně - výzvy ke komunikaci s přáteli a radostnými komunitami hráčů.

Real-time raytracing je fajn -- není nad to vidět realisticky spočtený odraz v každé lesklé šponě... Škoda že mne to bude stát tisíce na ceně GPU. Ale pokrok nezastavíš.

Snad bude mít nový Dualshock při větší a těžší baterce i větší výdrž. Ta stávající je tragická. Ale ony si ty "haptické" motorky asi něco sosnou, nejspíš ten ovladač bude pořád svítit jak vánoční stromeček a ta oznámená "díra uprostřed" (o které tato novinka mlčí), asi bude nakonec obsahovat zase něco, co dá baterce pořádně zahulit. Vzdal jsem se naděje, že by Sony odstranila pro mne zcela neužitečné "Share" tlačítko, ale stále doufám, že "Options" tlačítko udělá normálně velké a normálně vystupující, takže si na něm nebudu další roky lámat nehet palce. Taky by jejich inženýry nezabilo, kdyby se nový ovladač při položení neopíral o levý a pravý trigger, což je ve spojitosti s plastovými díly toho stávající zcela fatální pokud se opakovaně pokládá na tvrdou podložku.

P.S.: Očekávám povinné oznámení nějakého "revolučního" gimmicku, který PS5 dostatečně odliší od konkurence a způsobí bezesné noci vývojářům. Tipuju, že za to bude zodpovědná ta díra v ovladači.

Editováno: 8. 10. 2019 v 17.17

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 8. 10. 2019 v 16.46

Coko: No, snad má pravdu Masařka a tohle nebude vzhled finální verze.

Nahlásit nevhodný obsah

20840167
Ryoto napsal 8. 10. 2019 v 16.45

Pro ty co nechápou ten obrázek... jedná se jen o grafický návrh který někdo vytvořil podle oficiálního patentu na devkit. Vývojáři tedy pracují s něčím podobným, ale aktuální konzole co se objeví v obchodech bude vypadat jinak.

Devkit obvykle vypádá úplně jinak než konzole k prodeji, ikdyž u PS1 to bylo dost podobné...

Editováno: 8. 10. 2019 v 16.46

Nahlásit nevhodný obsah

20912846
Coko napsal 8. 10. 2019 v 16.41

Mitsurugi: Fanart to není, je to vzhled který si Sony nechalo patentovat

Nahlásit nevhodný obsah

20875587
Drew7878 napsal 8. 10. 2019 v 16.40

jirisvec77: Všechno podstatné o tom obrázku máš v novince napsané i s odkazem. Umí dneska ještě někdo číst víc než nadpis?

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 8. 10. 2019 v 16.40

Masarkavtrenyrkach: To doufám :D

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 8. 10. 2019 v 16.38

Mitsurugi: PS4 Devkit vypadá taky hnusně, takže by mne nepřekvapilo, kdyby takto vypadal ten pro PS5. Retail konzole bude určitě jiná a je možné, že její design ještě ani neexistuje.

Nahlásit nevhodný obsah

20922647
jirisvec77 napsal 8. 10. 2019 v 16.35

To je spis otázka na redakci jestli je to podoba nového playstationu nebo ne. Pochybuju o tom, protože oficiální predvadecka nové konzole ještě neproběhla nebo mi něco uniklo?

Nahlásit nevhodný obsah

20875708
Jaroslav Burda napsal 8. 10. 2019 v 16.24

To je tak hnusný, že bych se ani nedivil, kdyby to fakt byl výsledný design :-D

Nahlásit nevhodný obsah

20808184
GudMen napsal 8. 10. 2019 v 15.57

Mitsurugi: Taky doufám, že je to vtip, a dočkáme se něčeho, z čeho nebudu muset prach utírat speciální sadou nástrojů.

Nahlásit nevhodný obsah

7519761
MaxLaMage napsal 8. 10. 2019 v 15.47

Proč to vypadá jako přenosnej hajzlík?

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 8. 10. 2019 v 15.45

No, připadá mi, že to SSDčko docela přeceňují :D

Jinak doufám, že ten obrázek je jen nějaký fanart, jelikož to vypadá jak futuristické prkýnko na záchod :D

Editováno: 8. 10. 2019 v 15.47

Nahlásit nevhodný obsah