PlayStation 5 vyjde na Vánoce 2020

8. říjen 2019 15:35 / Radek Raudenský / Novinky / Diskuze (35)

Základní verze konzolí od Sony nikdy neobsahovaly žádné přídavky jako „Super“ či „Max“. Vždy jsme se dočkali prostého číslování podle toho, jaká generace se právě chystala. Proto vlastně ani není překvapením, že nová konzole od Sony se bude oficiálně jmenovat PlayStation 5.

Dnes to potvrdil ředitel Sony Jim Ryan, a to jak v rámci blogu na webu PlayStation, tak pro magazín Wired, který k nové generaci PlayStationu přinesl další informace. Jako například datum vydání. Oficiálně se na pulty obchodů a k vám do pokojů PlayStation 5 dostane příští rok na Vánoce, tedy v tradiční nakupovací sezóně.

Toto jsou asi nejdůležitější zprávy, o nichž se sice všeobecně vědělo a předpokládalo se, že budou pravdivé, nyní se ale dočkáváme oficiálního potvrzení. To ale není vše, co magazín Wired přináší. Peter Rubin se totiž znovu setkává s Markem Cernym, který mu o nové konzoli sděluje další informace.

Nejdříve se dozvídáme to, že ray-tracing v PS5 není věcí softwaru, nýbrž hardwaru. „V GPU je akcelerace ray-tracingu na přímo. Myslím si, že to je to, na co mnoho lidí čekalo.“ Dále se Cerny přesouvá k SSD, které nahrazuje tradiční HDD. HDD se k dohledání informací musí nejdříve dostat k hlavě, a i když je toto záležitostí milisekund, v dnešním obrovském objemu dat se toto hledání lehce nasčítá. Často tak vývojáři duplikují určité assety do několika bloků dat, aby je disk mohl rychleji načíst- tím myslíme pouliční lampy či náhodné kolemjdoucí. Například Marvel’s Spider-Man má některé části těchto dat naduplikováno 400krát.

S SSD tato potřeba mizí. Nejenže je základní načítací rychlost dramaticky rychlejší než u HDD, ale zároveň tím šetří spoustu místa. Zatím není jasné, jak se s touto novinkou vývojáři popasují, očekávají se ale buď větší nebo detailnější světy, či menší velikost těchto her. Změní se i přístup k instalacím her. Zatímco dříve se ke hře přistupovalo jako k jednému velkému bloku s daty, nová generace by mohla dovolit nainstalovat například pouze multiplayer, přičemž singleplayer by si hráč mohl nechat na jindy, či naopak singleplayer vymazat a udělat místo pouze pro multiplayer.

Změny se dočká i UI PlayStationu. Mělo by být plynulé, a ukazovat například v jaké misi v singleplayeru se nyní nacházíte a jaké odměny na vás čekají. Rubin prý dostal do ruky i prototyp nové ovladače, který čeká také na spoustu změn a vylepšení. I přes to, že prý prozatím nemá jméno, můžeme dle Rubina očekávat název DualShock 5. Velkou změnou má být haptická odezva či adaptivní triggery. Triggery by nově mohly nabídnout různou úroveň odporu, a například střílení s lukem a šípem může opět nabídnout o něco realističtější dojem. Jak s triggery, tak haptickou odezvou si prý mohou vývojáři pohrát o něco více.

Rubin si mohl zahrát několik krátkých ukázek her, a tvrdí, že změna je opravdu cítit. Odezva ovladače je jiná v písku, blátě či na ledě, kde měly páčky prý extrémní odezvu a hráč má pocit, jako kdyby charakter na ledu skutečně klouzal. Dále měl redaktor možnost zahrát si i Gran Turismo Sport, které Sony naportovalo na PS5 devkit. Ten je prý velmi, velmi podobný uniklému obrázku z Gizmoda. Ve hře prý bylo skutečně poznat, jestli auto jelo na dráze, nebo na trávě. Když Rubin přešel na starý DualShock, celá senzace prý vymizela.

Na haptické odezvě se prý pracuje už od vývoje DualShocku 4, a tato funkce mohla být zakomponována již v PS4 Pro. Sony ale nechtělo zážitek rozdělovat podle toho, jestli hrajete na normální PS4, nebo na PS4 Pro. DualShock 5 se nabíjí přes USB-C, nabídne větší baterku a díky novým haptickým motorům je o něco těžší, než DualShock 4.

Zatím prý není jasné to, jak se vývojáři s těmito novinkami poperou. PS5 devkity mají studia k dispozici již delší dobu, nové ovladače se ale prý teprve začínají rozesílat. Na velkém titulu podporující haptickou odezvu prý pracuje studio Bluepoint Games, v poslední době stojící například za remakem Shadow of the Colossus. Marco Thrush, ředitel tohoto studia, je prý s novou konzolí velmi spokojený. „Z nového SSD jsem opravdu nadšený. Již nemusíme dělat žádné gameplay „hacky“ k tomu, abychom hráče zpomalili- zavřít je za dveře, nic takového." Své vyjádření poskytla i Laura Miele, ředitelka EA. „Mohla bych být velmi specifická co se týče technologie ambient occlusion či stínech, které tvoří ray-tracing. Obecně si ale myslíme, že GPU podpoří machine learning a nabídne spoustu zajímavých gameplay vychytávek. Příští generace konzolí bude o rychlosti všeho. Zatímco u mobilních her očekáváme to, že se stáhne během chvíle a my se budeme moct ihned pustit do hraní, nyní to bude možné i u konzolí.“

Zdroj: Wired

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20859314
h4nsasjks napsal 9. 10. 2019 v 21.03

Mart9: Však to není v rozporu... Řekl bych, že Xbox One X splňuje obojí... Tohle je horší než obyčejná krabice...

Editováno: 9. 10. 2019 v 21.05

Nahlásit nevhodný obsah

20893795
Mart9 napsal 9. 10. 2019 v 18.54

Drew7878: Mitsurugi: No dobře, řekněme, že záleží, ale až na posledním místě, jak jsem psal včera. Auta jako krabice, to je zase extrém. Auto jsem si koupil podle toho, aby bylo spolehlivé, skříň jsem si koupil takovou, aby se mi do ní vše dobře vešlo a u PS5 mě zajímá, aby se na tom dobře hrálo. Vzhled věcí je prostě pro mě na posledním místě, hlavně aby dobře fungovaly.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 9. 10. 2019 v 14.24

Mart9: Nesouhlasit můžeš jak chceš, ale design by už podle své základní definice měl spojovat vzhled s funkcionalitou.

Takže dobře designovaná konzole by měla vypadat hezky a zároveň dobře chladit a fungovat. Hnusná bedna s dobrým chlazení je špatně, stejně jako krásná konzole se špatným chlazením.

Ano, asi bych taky preferoval dobrou funčnost nad vzhledem, ale to neznamená, že vzhled není důležitý.

Editováno: 9. 10. 2019 v 14.29

Nahlásit nevhodný obsah

20875587
Drew7878 napsal 9. 10. 2019 v 14.02

Mart9: Jasně, takže auta začneme dělat jako krabice, hlavně, že to má motor a někam mě to doveze, oblečení budeme vyrábět jenom jeden střih a barvu, protože záleží jen na tom, jak mě zahřeje, skříně budou rozděleny pouze podle velikosti, jinak můžou být taky stejné a takhle bych mohl pokračovat. Na vizuálním zpracování výrobků prostě záleží. To je vždycky to první, co uvidíš.

Nahlásit nevhodný obsah

20893795
Mart9 napsal 9. 10. 2019 v 13.32

Mitsurugi: Nesouhlasím. Design by měl být hlavně účelný z pohledu větrání atd... Takže za mě na vzhledu opravdu nezáleží, když to nebude vymodelované třeba podle přirození, což určitě nebude. Jestli chceš mít v obýváku něco pěkného, dej si tam vázu.

Editováno: 9. 10. 2019 v 13.32

Nahlásit nevhodný obsah

20909928
Gh61 napsal 9. 10. 2019 v 12.34

Ocelotr2.1: Dr.One:
Adaptivní páčky znamená, že budou mít v sobě motůrky a mohou klást odpor vůči tlaku prstem nebo naopak "odlehčit" (když budou zabírat ve stejném směru, jako tlačíš prstem).
Haptická odezva by měla být řešena různými druhy vibrací do páček a proto by měl mít člověk různý pocit z toho, po jakém druhu povrchu zrovna jde/jede.

Editováno: 9. 10. 2019 v 13.12

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 9. 10. 2019 v 11.57

Myslím, že redakce udělala velkou chybu, že k tomuto novinkovému článku přidala (nepotvrzený) obrázek devkitu. Výsledkem je jen zmatení. Dívám se na anglické články od větších zahraničních serverů a žádný takovou hloupost neudělal.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 9. 10. 2019 v 10.04

Mart9: Co to proboha žvaníš? Pointa je, že konzole by měla vypadat dobře, protože je většinou umístěna v obýváku, kde je pořád na očích.

Editováno: 9. 10. 2019 v 10.06

Nahlásit nevhodný obsah

20859314
h4nsasjks napsal 9. 10. 2019 v 10.01

Mart9: Vzhled je důležitý u všeho, to nezpochybníš... Současná PS4 je mnohem hezčí...

Nahlásit nevhodný obsah

20893795
Mart9 napsal 9. 10. 2019 v 09.59

Mitsurugi: No jen velmi, velmi vzdáleně. Snad se nebojíš, že by se ti někdo na PS5 pod televizí vykadil.

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 9. 10. 2019 v 09.50

Dr.One: +1 Dík. Moh jsem googlovat, ale když to někdo udělá za mě .... :)

Nahlásit nevhodný obsah

20876978
Dr.One napsal 9. 10. 2019 v 09.26

Ocelotr2.1: haptická = dotyková
http://cs.wikipedia.org/wiki/Haptika

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 9. 10. 2019 v 08.47

stul.drabik: Jde o to, že koupíš-li si CALL OF DUTY, budeš moci nainstalovat pouze singl a ušetřit tak místo na disku, páč mulťák nehraješ. To je fajn, ne ?

Na obrázku je slot pod tlačítky PLAY/STOP/EJECT.

Editováno: 9. 10. 2019 v 08.48

Nahlásit nevhodný obsah

20872817
stul.drabik napsal 9. 10. 2019 v 08.27

Mě zarazila ta pasáž kde kde budete moct nainstalovat pouze multák a potom singl.Osobně,si nekupuju hru-hry kvůli multáku.Přece nedám x tisíc za hru abych si zahrál JENOM multák.Na to jsou jiné hry.Třeba Destiny.A podle obrázku si říkám-Kam se bude dávat disk?

Nahlásit nevhodný obsah

20877398
Jay7485 napsal 9. 10. 2019 v 08.09

Tou úsporou místa díky SSD asi ale kompletně zabijou načítání z jakýhokoliv dalšího připojenýho disku.... Bude-li připojení disku podporovaný. U PS4 přišlo taky až později... Případně povolej použití rychlých Flashek nebo budou prodávat vlastní M2 disk v USB sticku.

Editováno: 9. 10. 2019 v 08.13

Nahlásit nevhodný obsah

20845348
Lahva napsal 9. 10. 2019 v 07.41

Designově to zase bude pěkná cihlička jako dosavadní PSka. S nárůstem výkonu bych se nedivil trochu větší první verze.
Každopádně krabička na PS5 založena. Tak uvidím, kolik v ní bude v roce 2020 na vánoce :)

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 9. 10. 2019 v 07.16

Když bude konzole dobře chladit, může vypadat jak pisoár v metru.
Pochybuju, že ten obrázek nahoře je aktuální PS5, nemá to ten japonskej švih a tlačítka STOP/PLAY/PAUSE ? Nejsme v roce 95.
Devkit ? Možná, to byly vždycky nevzhledný krabice.

EDIT: Je to devkit, potvrdil to člověk z CODEMASTERS. Jeho twitter účet byl poté vymazán. http://www.eurogamer.net/articles/2019-…

Co znamená haptická ?

Editováno: 9. 10. 2019 v 07.28

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 8. 10. 2019 v 23.50

Masarkavtrenyrkach: zrovna baterie mi prijde v pohode. Ovladace funguji tri hodiny po par letech pouzivani, kdyz pres nej jedu i se sluchatkama a mikrofonem. Uplne staci. Behem pauzy pripadne dam nabit. Ale jestli u toho sedis osm hodin bez pauzy, tak to chapu

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 8. 10. 2019 v 23.48

Mart9: No, jelikož většina lidí má konzoli v obýváku, tak preferují tam nemít odpornou krabici, která vypadá jako záchod :)

Nahlásit nevhodný obsah

20893795
Mart9 napsal 8. 10. 2019 v 20.02

Nechápu, že se tady ve všech příspěvcích řeší vzhled. To je to úplně poslední, co mě zajímá. Hlavně ať to dobře funguje.

Nahlásit nevhodný obsah