Největší herní prodejce GameStop krachuje

9. červenec 2019 14:14 / David Plecháček / Novinky / Diskuze (10)

Zprávy ze světa videoher nejsou překvapivě jen o videohrách samotných. Často se dotýkají i prostředí, kde vznikají, a samozřejmě i míst, kde se distribuují. Nejde jen o digitální distribuce a nově vznikající obchody, nejde jen o to, jak Epic v posledních měsících ovlivňuje trh na počítačích. Jde i o kamenné prodejny, o řetězce, o kterých běžně nepíšeme. Důvod, proč bychom se měli tentokrát rozhodnout pro výjimku, je GameStop. Největší prodejce na světě má totiž problémy.

Informace, se kterou přišel magazín Business Insider, se neobjevuje poprvé. Už v minulých letech se spekulovalo o osudu GameStopu, především kvůli stále se zvyšujícímu podílu digitálně prodaných her na úkor fyzickým edicím, letošní problémy se nicméně zdají být největší. Dobře je ilustruje pokles jednotlivých akcií, na začátku roku se prodávaly za 15 dolarů, v červenci už jen za 5 a jejich rating navíc klesl. Na první pohled se tak zdá, že GameStop čeká stejný osud jako Blockbuster Video a Tower Records, další dva dřívější hegemony mezi videoherními prodejci.

GameStop se ale dokázal přizpůsobit a zatím se drží. Otázkou však zůstává, jak dlouho toho ještě bude schopen. Důležité totiž je, že měnící se trh, který srazil vaz ostatním konkurentům, není jediným problémem společnosti. GameStop totiž několikrát šlápl vedle, například s několika pochybnými dohodami o vlastním vydávání titulů, nebo s obecnou neschopností jiné evoluce. Jak Business Insider dobře připomíná, velký zlom nastal v roce 2013, s příchodem současné generace se totiž mnoho hráčů přeorientovalo na digitální tvorbu – nemůžeme tedy hovořit o tom, že by GameStop neměl dostatek času. „Stahování tehdy začalo hrát stále větší roli a byznys GameStopu začal upadat,“ řekl například známý videoherní analytik Michael Pachter.

V té době se ale GameStopu nepovedla investice do mobilních zařízení. V roce 2013 totiž spustila Spring Mobile, novou síť prodejen, která měla být výhodnou investicí do stále rostoucího trhu. Namísto toho se stala černou dírou. Jen pro zajímavost, když divize vznikala, společnost neměla prakticky žádné dluhy. Když na jaře 2018 došlo k jejímu prodeji za 700 milionů dolarů, GameStop se v dluzích topil. Jestliže se bavíme o sázce na nejistotu, tak je nutné podotknout, že se ve finále prodražila dvojnásobně. Náklady spojené se Spring Mobile se odhadují na 1,5 miliardy dolarů, což při prodejní ceně dělá výsledný schodek 800 milionů dolarů.

S takovými výsledky se těžko dojednává vstup nějakého investora – a že se o něj GameStop na konci loňského roku snažil. Ještě v době, kdy se akcie prodávaly za 16 dolarů za kus, došlo k několika jednáním, jejichž výsledek byl ale vždy stejný. Vedení nedokázalo zájemce přesvědčit, že se jedná o rozumnou investici. Opět bychom se mohli dotknout i důvodů, ale nepochybně jich bude hned několik. Pachter jako jeden z důvodů uvádí tehdejší nejistotu kolem nové generace konzolí. Jmenujem alespoň fakt, že tehdy se spekulovalo například i o tom, že by ani Xbox, ani PlayStation nemusel mít mechaniku na Blu-ray disky. Což by bylo pro GameStop smrtící.

Jakmile byl GameStop neschopný vstoupit na akciové trhy a přilákat investory, hodnota samotných akcií začala strmě klesat. Jak už jsme psali, v současné době se nachází na historickém minimu, pohybující se kolem 5 dolarů za kus. Celková hodnota společnosti se teď odhaduje na 500 milionů dolarů, jinými slovy, za necelý rok klesla o celou miliardu. Situaci nepřidává ani to, že poslední výkonný ředitel – George Sherman – je ve funkci od května, a jeho předchůdce – Mike Mauler – vydržel na své pozici jen tři měsíce.

Zatím nicméně společnost přežívá, spekulace o nové generaci se rozplynuly a naopak detaily začínají mít jasnější kontury. Jedno je jisté, disky se budou prodávat dál, a tak tzv. core byznys bude společnosti fungovat nadále. Jestli to bude stačit na záchranu a jestli bude dostatek prostoru na změnu, která je nezbytně nutná, jinak by mohla být příští generace pro GameStop a jemu podobné obchody tou poslední.

Zdroj: Business Insider

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20908987
Gerri napsal 10. 7. 2019 v 14.13

red-icius: Ne, neni u nas jinej trh. Prodej digitalnich kopii je zglobalizovanej a jrc nedokaze drzet ceny s eshopem, coz je pochopitelny, kvuli zcum a prostoram.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 10. 7. 2019 v 12.08

Masarkavtrenyrkach: Nebo se nechat koupit Amazonem :D

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 10. 7. 2019 v 12.04

Myslím, že jediná šance na jejich přežití je zmenšit počet poboček a změnit se na hračkářství (asi s větším důrazem na teenegerskou a dospělou populaci), kde budou v nabídce i video hry.

Nahlásit nevhodný obsah

20922191
jan850915 napsal 10. 7. 2019 v 09.24

Gerri: V JRC nakupuje jen blázen. Mají to předražené a výkupní ceny bazarovek směšné.

Nahlásit nevhodný obsah

13767209
leco77 napsal 10. 7. 2019 v 08.29

Mr.sugar: prodávají, ale v mnohonásobně menším měřítku než kdysi... najít něco jako video půjčovnu, nebo obchod s hudbou, filmy, je dnes skoro nadlidský úkol... další věc je, že tyto obchody prakticky nikdo nevyhledává :-D jednoduše se trh změnil.

To samé na 100% čeká herní obchody, ale řešení je např. snížit počet poboček, upravit sortiment a podobně... jenže tyhle molochy si málokdy něco takového připustí, raději se budou držet stébla, dokud nezkrachují.

Nahlásit nevhodný obsah

20925405
Papajoey napsal 10. 7. 2019 v 07.25

Mr.sugar: Taky si nemyslím, že by měly krabicové verze vymřít, už jen z důvodu, že se to dá koupit a prodat na bazaru dál. Horší by bylo, kdyby každá krabicovka měla svůj aktivační kód jednorázový, to by teprve vymřelo. Takhle se to dá ještě. Já kupoval třeba GoW v předprodeji krabicu, za 14 dní jsem udělal platinum a poslal to dál za 75% ceny.

Nahlásit nevhodný obsah

14880585
Mr.sugar napsal 10. 7. 2019 v 07.00

leco77: Tak filmy se stále prodávají v krabicích a hudba také. Co se her týče, já se k tomu docela vracím. Nejenže to u nás mnohdy vyjde stejně nebo levněji než na Steamu, ale třeba i u některých si rád pořídím nějakou lepšé edici (myšleno ne ve smyslu hloupých digitálních bonusů). Samozřejmě je jasné, že ne každý chce doma skladovat krabice. Ale nemyslím si, že by krabicovky byly na vymření.

Nahlásit nevhodný obsah

13767209
leco77 napsal 9. 7. 2019 v 22.20

Mají to těžké, ale času tyhle firmy měly dost... navíc v minulosti se to samé stalo s hudbou, potom s filmy, takže s tím musí počítat i u her, které se překvapivě ještě nějakým způsobem drží...

ale jít cestou shánění investora? To mi přijde na hlavu... jak hloupý by ten investor musel být, aby vrazil prachy do 100% umírající věci? Nebo i kdyby se někdo našel tak co se stane? :-D nalijou prachy do černé díry, maximálně oddálí krach... tomu říkám skvělá investice :-D

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 9. 7. 2019 v 19.32

Gerri: proč? není u nás jinej trh?

Nahlásit nevhodný obsah

20908987
Gerri napsal 9. 7. 2019 v 18.47

JRC na tom u nás bude za chvíli stejně.

Nahlásit nevhodný obsah