Pracovní podmínky v NetherRealm Studios
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Pracovní podmínky v NetherRealm Studios

Pracovní podmínky v NetherRealm Studios

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

30. 4. 2019 08:54 3
Reklama

Dění v herním průmyslu se poslední dobou točí kolem nevyhovujících pracovních podmínek na půdě velkých herních studií. V této souvislosti se mluvilo o Rockstaru, BioWare a naposledy o Epic Games. Nyní se rozhodli promluvit také lidé z NetherRealm Studios. Vývojáři brutální bojovky Mortal Kombat totiž také nemají zrovna na růžích ustláno. Na Twitteru se objevily znepokojivé příspěvky několika bývalých zaměstnanců. V rozhovorech pro PC Gamer poskytli bližší detaily.

Promluvil například James Longstreet, který ve studiu pracoval jako softwarový inženýr. Z jeho slov vyplývá, že přesčasy jsou ve studiu běžné už nějakou dobu. U Mortal Kombat 9 začaly hned začátkem roku 2011, čemuž však předcházela přípravná fáze, kdy zaměstnanci také odcházeli z práce později. Přesčasy vývojáři vnímali jako povinné. Dle Longstreeta rozhodně nezůstávali kvůli své vášni a zápalu pro věc. Když on sám v práci zrovna nebyl, musel být na telefonu, kdyby bylo potřeba něco akutně řešit. Ve studiu byli zvyklí pracovat minimálně deset hodin denně. „Všichni jsme to dělali. Tedy až na šéfy, samozřejmě. Ti odcházeli po obědě,” dodal Longstreet. Na Twitteru pak ještě zmínil, že když už si vzal v sobotu volno, cítil se provinile. Proč? Protože věděl, že zkrátka nemůže stihnout přidělenou práci.

Tester Isaac Torres pracoval ve studiu v letech 2012 a 2013 na Injustice. I on má bohaté zkušenosti s přesčasy. Čtyři měsíce v kuse pracoval každý den, za týden si připsal 90 až 100 hodin. „Pořád jsem byl vyčerpaný. Cesta domů mi zabrala 30 až 45 minut, jezdil jsem autobusem. Ale vím o někom, kdo radši zůstal na gauči v kanceláři, protože nechtěl riskovat, že usne za volantem. Sedm měsíců jsem doslova neměl žádný život, nebyl zkrátka čas. Do práce jsem se dostal kolem deváté nebo desáté ráno. Odcházel jsem ve dvě, nebo ve tři ráno. A pak se tento proces znovu opakoval. Upřímně, nemám tušení, jak jsem to dokázal. Jsem si docela jistý, že jsem za tři měsíce zestárnul o 20 let.”

Beck Hallstedt pro studio pracoval jako concept artist. Poukazuje na skutečnost, že studio má ve zvyku zneužívat pracovníky, s nimiž si domlouvá práci na krátké časové úseky, běžně na 3 až 9 měsíců. Tito lidé dostávají minimální mzdu a nemají nárok na žádné benefity. S přesčasy jsou smíření, protože by bez nich nebyli schopni zaplatit nájem. Nemají přitom žádnou jistotu, že budou najati na další práci. Hallstedt tvrdí, že někteří lidé takto pracují více než čtyři roky.   

Jeho slova potvrdila bývalá analytička oddělení testerů Rebecca Rothschild. I ona působila ve studiu na základě krátkodobých kontraktů, podílela se na Mortal Kombat X a Injustice 2 v letech 2014 až 2016. Podle ní pracuje v NetherRealm Studios řada skvělých lidí, ale jsou zde zásadní problémy, které je potřeba vyřešit. V období přesčasů byla v práci 100 hodin týdně, měsíc nebo dva v kuse. Poté přišlo malé uklidnění, které střídaly další šibeniční termíny. Třeba před E3. Cítila se podřadně. Vedoucí se snažili pracovníkům naznačit, že by měli být šťastní, že si během přesčasů vydělají něco navíc. Rothschild pracovala za 12 dolarů za hodinu. „Peníze jsou dobré, ale když nemám žádný život a upracuji se tu k smrti, k čemu mi jsou?”

Mzdu 12 dolarů za hodinu potvrdil také další bývalý zaměstnanec, který pracoval na stejné pozici jako Rebecca Rothschild. Své jméno však prozradit nechtěl. Potvrdil také, že se běžně pracovalo 100 hodin týdně, alespoň co se týmu testerů týče. Nicméně jeho efektivita nebyla nijak závratná. „Nemohu říct, jak je to nyní, ale tehdy byly přesčasy testerů velmi špatně řízeny. Počet lidí, kteří jenom seděli a několik hodin čekali na nový build, byl šílený. Výjimečně někdo zadal konkrétní úkoly, takže pokud jsi sám o sobě nebyl motivovaný, neměl jsi ani ponětí, co máš dělat. Nikdo si nemyslel, že by přesčasy byly nějak užitečné.”

Ostatně Rebecca Rothschild řekla v rozhovoru něco podobného. Běžně se stávalo, že tým testerů zkrátka neměl co dělat a hodiny čekal na další práci. Během období dlouhých přesčasů nastávaly také poměrně bizarní situace. Nebylo nic neobvyklého, když se zaměstnanci trousili po chodbách v pyžamech. Jeden pracovník se ve studiu běžně promenádoval pouze v županu.

Vztahy mezi zaměstnanci také nebyly standardní. Muži si běžně vymýšleli tajné přezdívky pro své kolegyně. Na pracoviště mělo údajně docházet k obtěžování a ženy měly problém dostat se na vyšší pozice. Když dva bývalí zaměstnanci vyplnili oficiální stížnost, trvalo celý rok, než odpovědná komise (Equal Employment Opportunity Commission) celou záležitost prošetřila, aby zjistila, že se vlastně nic špatného neděje. Vedení studia poté zaměstnance nařklo, že si vše špatně vyložili. Podporu ostatních zaměstnanců se jim získat nepodařilo, protože se báli, že se jim vedení pomstí. Studio mělo následně do kauzy zapojit své právníky, oficiálně však k ničemu nedošlo. Asi netřeba dodávat, že pracovníkům nebyly prodlouženy smlouvy.

Bývalí zaměstnanci se shodují, že se ve studiu pohybuje celá řada skvělých lidí, bez nichž by se to zkrátka nedalo vydržet. Několik odvážlivců se situaci snažilo změnit, bohužel bez výsledku. Otázka zní, jestli je to vůbec možné. PC Gamer oslovil také společnost Warner Bros. Interactive, pod níž studio NetherRealm spadá. Odpovědi se jim však nedostalo.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama