Roberts o vývoji her: Hráči proces nechápou

23. duben 2019 16:10 / David Plecháček / Novinky / Diskuze (12)

Snadno se kritizuje, když skutečný videoherní vývoj zažil jen málokdo z nás. Vytváření virtuální zábavy je ale řehole, která je mnohdy spíše nevděčným zaměstnáním než vysněnou prací. Nikdo si nepřeje selhat, a už vůbec ne rozezlit si fanoušky, kteří se na váš produkt těší. Leč někdy se tak stane. Své by o tom mohlo povídat studio BioWare, nebo třeba Hello Games. V rozhovoru pro Newsweek hovořil Chris Roberts o nelehkém úkolu uspokojit všechny hráče a jejich tužby – tedy člověk, který se s tím samým bude brzy opět potýkat. Je téměř stoprocentně jisté, že jeho Star Citizen taktéž nemá na růžích ustláno.

Všechny hry, počínaje Anthemem, přes No Man's Sky až po Star Citizen, spojuje společný jmenovatel – velké očekávání. Právě to je kamenem úrazu všech her, nehledě na to, jakým vývojem prochází, jestli jednu sužovala neschopnost odpovědných lidí, druhou velké plány a třetí přehršel peněz, která autory nutí projekt neustále nafukovat. Ale minimálně prvním dvou v prvních dnech zlomilo očekávání vaz.

Ostatně příběh Seana Murrayho a celého týmu Hello Games je přímo ukázkovým případem, který v minulosti komentovali i Sony, s nímž byla hra velice často spojována. Třináctičlenný tým si načrtl svou vizi, kterou navenek prezentoval až příliš velkolepě, než aby se dalo očekávání ustát. „Nemyslím, že si zaslouží tolik opovržení a útoků, kolika se jim dostálo, když hra (No Man's Sky) vyšla,“ říká Roberts. „Z technického hlediska musím smeknout úžasem, co dokázali v tak malém týmu vytvořit, to chce obrovský talent,“ říká.

A to samé by Roberts řekl o Anthemu. „Hrál jsem to, hra obsahuje dost pěkných věcí, dost z nich i funguje, ale má v sobě i dost prvků, které nefungují. V jádru je to to samé, co děláme se Star Citizen. Opakoval bych se. Doufám, že se EA a BioWare nevzdají, že se zvednou a vylepší všechno tak, aby to vzájemně fungovalo. Destiny taktéž bylo dlouhotrvající hrou. Tak holt dnešní hry fungují,“ říká a pokračuje: „Spousta dnešních hráčů nerozumí tomu, jak těžké je vytvořit hru tak, aby vše fungovalo hladce. Očekávání se stupňují, a v některých případech převyšují to, co jsou vývojáři schopní vytvořit.“

Do vývoje navíc vstupuje několik proměnných, přesně jako v případě hry od BioWare, která zkrátka musela v určitý okamžik chtě nechtě vyjít. Vývojářům tak nezbývá, než pokračovat v době po vydání. „Existují hry, které jsou kompletně rozbité, ale myslím, že to není jejich případ. Určité pasáže hry jsou zábavné, některé mechanismy taktéž, nicméně si hra zaslouží i svou kritiku. Pořád si ale nemyslím, že by Anthem bylo permanentně rozbité,“ říká. Hře pochopitelně nepomáhá ani fakt, že má v zádech Electronic Arts, tedy firmu, která v očích veřejnosti zkazí vše, na co sáhne.

Článek od Kotaku jen přilil olej do ohně. Ve finále ale stejně byl největší problém v tom, jak se Anthem prezentovalo a co nabídlo. A důvody, proč tyto věci chybí, mohou být v případě nejrůznějších projektů diametrálně odlišné a hráči do nich zpravidla nevidí. Poselství Robertse je ale zřejmé – měli bychom si až do vydání držet spíše střídmý odstup a nevěřit všemu, co vidíme. Protože vývoj her je v dnešních dnech mnohem složitější, než kdy dřív.

Zdroj: Newsweek

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 24. 4. 2019 v 15.18

Souhlasím, že za bé by mělo být správně. Líbilo by se mi to. Bylo by to upřímné, propagaci produktu by to navíc přidalo milý lidský rozměr.
Asi by se dalo najít pár rozhovorů s úspěšnými indie vývojáři, kteří ukázali svoji hru a otevřeně popovídali, jak některé věci ještě nefungují, že něco chtějí předělat a další věci dodělat. A jakou mají vizi, ale že neví, jestli si ji hráči zahrají v plném rozsahu. Jenom nevím, jestli to byla nějaká jejich osobní zpověď nebo už součást marketingu.
Z nedávné doby si vybavuji autora hry Lost Hero, který povyprávěl tady v Hrej. Najdou se asi výjimky.

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 24. 4. 2019 v 14.24

Masarkavtrenyrkach: Jak píše Mitsurugi, béčko je správně, ale máš to schválně tak formulované, aby každý pochopil, že správně má být c). Takhle zkreslit podle svého záměru se dá jakýkoliv výčet pro a proti několika variant řešení problému...
Proč by měli hráči na b) reagovat naštvaně ve smyslu "prezentuje něco, co ještě neexistuje", když u té prezentace jasně řekl, že to ještě neexistuje a že to plánují a uvidí, jestli se to podaří? Proč by i tím vyprávěním v b) nemohl zaujmout hráče a média stejně jako v c)? Vždyť přece bude taky mluvit o úžasných inovativních věcech, které v jeho hře budou - akorát tam dodá i ta slůvka "snad" a "rádi bychom".

Editováno: 24. 04. 2019 v 14.27

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 24. 4. 2019 v 12.49

Masarkavtrenyrkach: Béčko mi přijde jako docela běžný přístup a nějaké naštvané reakce jsem teda moc neviděl...

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 24. 4. 2019 v 12.32

Vývojář utratí nemalou sumu peněz a času, aby se dostal do významnějších médií. Tam si sedne na gauč a redaktor se ho zeptá: "Tak nám něco řekněte o své připravované hře". A vývojář teď stojí před rozhodnutím, co odpoví. V podstatě má tyto volby:
a) Řekne pravdu o tom, že na hře se pořád dělá a 90% všeho je rozpracované a prakticky rozbité. Neboť tak to při vývoji hry prostě chodí - věřte, nevěřte. A tak bude popisovat ty rozbité mechanismy a jak to ve hře ještě jako celek nefunguje.
b) Bude povídat o hře, kterou má tým v plánu udělat. Ale protože ještě není dodělaná, tak v každé druhé větě bude "možná", "plánujeme", "chceme", "bude to", a pak si bude číst reakce naštvaných hráčů, jak prezentuje něco, co ještě neexistuje.
c) Bude povídat o hře, kterou má tým v plánu udělat, ale tentokrát jako o dané věci, kterou nezpochybňuje. Hráče svým vyprávěním zaujme a s velkou pravděpodobností bude pozván do dalších médií a zprávu převezmou všichni ostatní.

Tak a teď si vyberte.

P.S.: Idea, že vývojář bude mluvit až v okamžiku, kdy je hra udělána, je sice krásná, ale nereálná. Tak to v současném byznysu nefunguje, pakliže tedy vývojář mnohamilionový podnikatelský záměr netáhne ty roky ze svého. Investor chce vidět zájem o produkt dopředu.

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 24. 4. 2019 v 10.53

Mitsurugi: No Molyneux je krásný příklad :)

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 24. 4. 2019 v 09.34

TomKQT: "Nebudu ale dva roky před vydáním zveřejňovat detaily, u kterých ještě ani nevím, jak je vlastně naprogramuju a jestli to vůbec půjde."

Hned jsem si vzpomněl na Péťu Molyneuxa a jeho žvanění v médiích, z kterého si vývojáři trhali vlasy :D

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 24. 4. 2019 v 08.37

leco77: V tom případě jsem rád, že žiju v jiném světě. Nerad bych žil ve Tvém světě plném vysněných vzdušných zámků.
Člověk samozřejmě musí mít velké cíle, aby se vůbec někam posunul. Ale už tady je potřeba mít určitou vnitřní brzdu, protože lidí s úžasným průlomovým podnikatelským záměrem jsou plné insolvenční rejstříky.
A rozumný investor přece taky nedá peníze na nějaký nereálný cíl, bude chtít vidět funkční prototyp.
Ale důležité (v tomto případě) je především ne to, jak své plány formuluješ pro sebe (svůj tým) a pro investora (vydavatele), ale pro veřejnost. Pokud mají hráči přehnaně vysoké očekávání a je to chybou veřejných prohlášení autorů hry, pak se těžko může autor hry zlobit na hráče. A nikdo neříká, že není možné zveřejnit plány, když nejsou naprosto jisté - ale je potřeba volit vhodnou formulaci. Nikoliv se chvástat a psát to jako hotovou věc. Ten opravdu finální hype se dá vytvořit i relativně krátce před vydáním, kdy už je defacto jisté, co ve hře bude. Nebudu ale dva roky před vydáním zveřejňovat detaily, u kterých ještě ani nevím, jak je vlastně naprogramuju a jestli to vůbec půjde.

Editováno: 24. 04. 2019 v 08.40

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 24. 4. 2019 v 08.01

leco77: Určité přestřelení je v pořádku, ne všechno se povede a jsou na to prostředky nebo výkon herních strojů. Zákazníci rozumnou mír "downgradu" reálné hry oproti prezentacím tolerují. Ale pokud jsou vize s realitou od sebe vzdálené jako v No Man's Sky při vydání, tak se nemůžou divit negativním reakcím. Skoro to vypadá, že si Roberts připravuje půdu pro to, aby řekl, že se Star Citizenem to dopadne stejně, ale nemůže za to on ani jeho tým, ale hráči, kteří jejich těžkou práci nechápou.

Nahlásit nevhodný obsah

20887270
1337 napsal 24. 4. 2019 v 00.17

leco77: Není možné prezentovat něco s vizí nastavenou nesmírně nízko, ale na druhou stranu by ty cíle měly být nastaveny tak, aby byly reálné a dosažitelné. Protože jinak - jo, sežene se investor, čili ty prachy budou, ale výsledek dopadne jako NMS (které neříkám, že už si to nevyžehlilo, ale Sean Murray už bude navždy zafixován jako ten, co to prostě nezvládl).

Nahlásit nevhodný obsah

13767209
leco77 napsal 23. 4. 2019 v 23.23

TomKQT: tak ty žiješ asi v jiném světě protože takhle na světě nefunguje nic... Vše se musí prezentovat dopředu s nějakou vizí, i když nebude naplněna... Ale připravovat produkt (a nejen hry) a předem budeš mít nastavené cíle nízko, nic pořádného z toho nevznikne (takových věcí je hromada)

Jinak hodně štěstí, jestli budeš někdy mít možnost makat na něčem velkém, budeš shánět investora, nebo jen budeš chtít prosadit svůj napad s tím, že žádnou vizi k tomu neposkytnes, protože nic nebudeš mít "implementovanedo míry, že si tím budeš jistý" :-D

Editováno: 23. 04. 2019 v 23.30

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 23. 4. 2019 v 19.05

Velké očekávání v hodně případech (a konkrétně u No Man's Sky to tak bylo na 100 %) způsobují samotní vývojáři. Takže pak těžko mohou vinit někoho jiného, nebo se z toho snažit nějak vyvlíknout.
Když ještě něco nemám implementované do takové míry, že jsem si téměř jist, že to bude fungovat a že to může jít "ven", tak se tím přece nebudu veřejně chlubit a prohlašovat to za hotovou věc.

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 23. 4. 2019 v 19.01

Tak at vyvojari nedavaj zadny obrazky, videa ani rozhovory do ty doby nez to vyjde ok? Kdyz musi lhat a propagovat neco co nevyjde tak je to jedina moznost. Ale to oni ne, radsi budou sirit polopravdy, nez aby prisli o snadny prachy.

Mluvte pravdu a nikdo se nebude muset na hry divat "stridme", protoze bude vedet co dostane, tecka.

Editováno: 23. 04. 2019 v 19.02

Nahlásit nevhodný obsah