Randy Pitchford se zastává Borderlands 3

17. duben 2019 13:25 / Radek Raudenský / Novinky / Diskuze (22)

Stejně jako Metro Exodus, The Division 2 či Anno 1800, i nové Borderlands je pod tlakem hráčské kritiky za umístění na Epic Games Store. CEO Gearboxu Randy Pitchford se ale rozhodl proti této kritice postavit a vysvětlit hráčům, proč je právě toto rozhodnutí správné.

Stejně jako u Metro Exodus, i zde vývojářské studio nerozhodovalo o tom, kde hra nakonec vyjde. O tom rozhodoval vydavatel, v případě Borderlands 3 šlo o 2K Games. Dle Pitchforda si všichni uvědomují, že Epic Store v mnoha ohledech za Steamem zaostává, ale hráči musí pochopit, že Borderlands 3 tu zatím není, vydání je naplánováno až na září. Za tu dobu se celý Epic Games Store může zcela změnit.

Velkou výhodou Gearboxu je dle Pitchforda to, že Borderlands 3 bude tou největší hrou, která na Epic Games Store vyjde, a výkonný ředitel tak spoléhá na to, že Epic investuje spoustu práce a peněz do toho, aby většinu doplňků, které ještě Epic Store nemá, do vydání Borderlands 3 dodělal.

Šéf Gearboxu navíc zmiňuje, že je strašně důležité, aby zde byl nějaký konkurent pro Steam, který zároveň konečně rozhýbe vody s digitálními obchody. „Za 10 let sice nemusí být vítězem Epic Store, ale nejspíše to nebude ani Valve a Epic Games konečně otevřeli dveře do živé kompetetivní ekonomiky.“

„Takže teď společně zkousneme to, že Borderlands 3 bude na Epic Games Store. A já vím, že spousta z vás mě bude nenávidět, nadávat mi atd. A klidně si řvěte, nadávejte, stalkujte mě, cokoliv. Ale jednoho dne se společně podíváme do minulosti a uvědomíme si, že tohle byl ten moment, kdy digitální obchod na PC nevlastnil jeden monopol.“

Zdroj: PCGamer

Související hry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20922314
davidwoj378 napsal 19. 4. 2019 v 10.30

Get out of here ... @EpicGames

Nahlásit nevhodný obsah

20898847
Juzzy napsal 18. 4. 2019 v 20.17

Zarenix: jo z té představy jsem vzrušen :-D

Nahlásit nevhodný obsah

20894091
Zarenix napsal 18. 4. 2019 v 20.00

Mr.sugar: Mě to zas tak žíly netrhá, že nemá Epic služby. Stejně většinou využívám alternativní služby mimo steam. Ale třeba takový cloud bych ocenil co nejdřív, protože až budu reinstalovat pc, tak zapomenu uložit pozice :D

Nahlásit nevhodný obsah

14880585
Mr.sugar napsal 18. 4. 2019 v 19.02

Zarenix: efekt se může dostavit později. Když se objevil Steam, také to trvalo, než se to nějak promitlo na trhu. Je úsměvné, že lidé co se pořád kvůli EGS dohadují čekají, že se má hned první den objevit klient, který má všechny funkce a jako zázrakem budou hry levnější.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 18. 4. 2019 v 12.14

Zarenix: Přímý efekt není nulový, je negativní.

Nahlásit nevhodný obsah

20894091
Zarenix napsal 18. 4. 2019 v 12.12

Mitsurugi: Masarkavtrenyrkach: Tak ze strany Epicu je přímý efekt na koncového zákazníka nulový. Pokud by se bral v potaz i nepřímý efekt, který nebyl ten hlavní důvod, proč si epic zaplatil nějakou exkluzivitu, tak třeba v případě Phoenix Point se k tomu vyjádřili autoři. Podle jejich slov jim exkluzivita a ten bonus od epicu zajistí roční podporu, na kterou podle mého úsudku už nejspíš neměli peníze. Další věc je třeba ten port ps exkluzivit. Tady se ale dá jen spekulovat, neviděl jsem nějaké oficiální oznámení, ale šíří se zvěsti, že Epic vlastně zaplatil nebo přispěl k tomu, aby ten port vůbec vznikl. Což je dle mého fajn.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 18. 4. 2019 v 11.59

Masarkavtrenyrkach: Nevěřím, že by někdy v budoucnu kvůli Epicu (či jiné konkurenci) šly ceny her dolů, vydavatelé si mnohem radši ten větší podíl nechají, což může vést k lepším hrám kvůli více penězům, ale kdo ví?

Editováno: 18. 04. 2019 v 12.00

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 18. 4. 2019 v 11.46

Mitsurugi: Ano, souhlasím, že efekt na koncového zákazníka je malý. (Dodatek: Momentálně nulový, nebo vlastně negativní.) Myslím si, že se ale nakonec může dostavit nepřímo - skrze vydavatele, kteří snad budou mít větší manévrovací prostor při nastavování cen.
Situace s jedním obchodem je standardem na konzolích. Myslím, že jediným způsobem, jak se tam snižuje cena, je, že se pro to rozhodne vydavatel, a nebo že majitel platformy sníží poplatek (podíl). To druhé se mi zdá málo pravděpodobné, ale kdo ví, jak to celé funguje v pozadí? Majitel obchodu může dávat "slevy" na poplatek u her, které jsou velmi úspěšné a výraznou měrou se podílejí na celkovém obratu. Na druhou stranu mne ale napadá, že si ani vydavatel jen tak nemůže podle své libovůle snižovat cenu své hry. Pod určitou hranici je pro majitele platformy podíl na prodeji příliš malý, takže nejspíš existuje nějaká fixní částka, kterou musí vydavatel z každé prodané kopie vždy zaplatit. Nejspíš i to je důvodem, proč nikdy na konzolích nebyly a asi ani nikdy nebudou hry zdarma (samozřejmě kromě F2P her).

Editováno: 18. 04. 2019 v 11.48

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 18. 4. 2019 v 09.31

Masarkavtrenyrkach: Tož to je pravda, pro vydavatele není Steam úplně ideální (minimálně po stánce podílu a viditelnosti) a to je taky oblast, kde konkurence Epicu podmínky zlepšila, ale nám hráčům to zatím nepřineslo nic, než další omezování naší volby.

Editováno: 18. 04. 2019 v 09.44

Nahlásit nevhodný obsah

20925087
kaprik napsal 18. 4. 2019 v 09.00

souhlasím s Masarkavtrenyrkach:, je jedině dobře když tu bude nějaký konkurenceschopný protějšek Steamu. Neříkám tady, že Epic je lepší, to vůbec ne, jen je dobře, že tu je zdravá konkurence. A vezmu to ze stránky vývojářů, když mi Epik nabídne, že si vezme jen 10-15% z provize a já z toho vytěžím víc než kdybych to distribuoval na Stream (20-30%), tak proč do toho nejít. Víc peněz pro mě, víc snahy na doladění her atd...
Ale jak říkám, nezastávám se tady Epicu ale globálně jakékoli firmy co bude konkurovat Steamu. Tím kvalitněji bude poté Steam pracovat. Všichni se chceme někam posouvat a konkurence je tím posunem k lepšímu.

Nahlásit nevhodný obsah

14880585
Mr.sugar napsal 17. 4. 2019 v 22.22

Drew7878: minalne jeho názor o vývojářich je ovšem velmi pravdivý...

Nahlásit nevhodný obsah

20863380
719159 napsal 17. 4. 2019 v 20.54

Masarkavtrenyrkach: Naprostý souhlas, Steamu jenom prospěje když mu bude někdo šlapat na paty.
Bohužel je Epic store to úplně nejhorší ze všech obchodů, takže i Uplay vedle něho vypadá jako docela v pohodě klient :)

Nahlásit nevhodný obsah

20894091
Zarenix napsal 17. 4. 2019 v 20.52

Juzzy: Tak si nad tím nezapomeň večer vyh*nit -_-

Nahlásit nevhodný obsah

20898847
Juzzy napsal 17. 4. 2019 v 20.25

Já jen vím že když se podívám jednoho dne minulosti tak budu mít spoustu pirátských her díky Epic fortnite shit obchodu :-D A něco málo co mě bude zajímat na delší dobu tak doufám na Steamu.

Editováno: 17. 04. 2019 v 20.50

Nahlásit nevhodný obsah

20894091
Zarenix napsal 17. 4. 2019 v 20.05

Drew7878: Tak ale taky funguje většina hejterů Epicu :D

Nahlásit nevhodný obsah

20875587
Drew7878 napsal 17. 4. 2019 v 18.08

Masarkavtrenyrkach: Takže by se celá tvoje omáčka dala shrnout do pár vět. Víš o tom hovno, na PC prakticky ani nehraješ, ale stejně se musíš podělit, protože si přečetl pár kritických článků. To abych se začal vyjadřovat třeba o krasobruslení, články si taky najdu.

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 17. 4. 2019 v 17.18

Mitsurugi: Přiznám se, že sám nejsem zákazníkem Steamu. I těch pár her, které jsem si za poslední roky na PC koupil, jsem pořídil na GOGu (vše menší indie věci). Přesto bych chtěl poznamenat, že zákazníkem Steamu nejsou jen hráči, ale i vývojáři (přesněji vydavatelé). Nedokážu z vlastní zkušenosti posoudit efekt monopolu na koncového zákazníka, ale jsem roky častým čtenářem velmi kritických článků vývojářů vůči praktikám Steamu. A tím není myšleno nějaké přímé nepřátelské chování, jako spíš beznadějné postavení vývojáře vůči obrovskému molochu, na jehož libovůli závisí jeho existence. Pro menší autory se PC trh prakticky zredukoval jen na Steam. Buď bude prodávat tam, nebo nebude prodávat vůbec. Ke stresu ze samotného vývoje hry se tak rutinně přidává i stres, jestli náš jediný obchodní kanál třeba nezmění nějaké vnitřní mechanismy fungování (hodnocení, "featuring", ...) a nás to nepotopí. Stažení z prodeje kvůli nějakému pochybení je pak vyloženě likvidační.
Celé to vede vlastně k jedinému závěru: Neslyšel jsem o žádném příkladu monopolu (snad s výjimkou státem řízené monopolizace), která by měla pozitivní vliv na zákazníka. Zejména pak v dlouhodobějším horizontu.
A tak se zas a znova podivuji nad tím, jaké negativní reakce vzbuzuje Epic Store.

P.S.: Uznávám, že odstranění Metro Exodus ze Steamu i u předplatitelů, bylo nešťastným krokem. Ale jsem si na 99% jistý, že vinu nakonec nese vydavatel.

P.P.S.: Snad by se našly příklady negativ, které jsi uvedl. Ale napadl mne trochu jiný příměr, a to Valve a jeho Steamu s majitelem řetězce hypermarketů. Je známou věcí, že dodavatelé zboží jsou pod neskutečným tlakem obchodníků. A i toto přirovnání není zcela srovnatelné, protože těch řetězců máme naštěstí více a nějaká konkurence tedy existuje. Ale aby nebyla mýlka: Je to jen takové velmi hrubé přirovnání!

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 17. 4. 2019 v 16.22

Masarkavtrenyrkach: A které negativní rysy monopolu konkrétně prokazuje Steam? Všichni totiž rádi nadávají, jak je Steam monopol a špatný, ale nikdo už konkrétně neřekne v čem konkrétně je špatný...

Když se koukneme na klasická negativa monopolu, tak tu máme:

Neefektivní objem produkce? Steam je prodejce, nic nevyrábí.
Vyšší cena? Steam má stejné ceny jako každý jiný prodejce.
Omezování volby zákazníka? S tím se dá souhlasit, i když Steam klíče není nutné kupovat na Steamu a vcelku vysoké množství her se dá sehnat i úplně jinde. Navíc exkluzivity Epicu dělají prakticky to samé.
Snižování přebytku zákazníka? Steam má stejné ceny jako ostatní, tudíž tohle taky neplatí.

Editováno: 17. 04. 2019 v 16.24

Nahlásit nevhodný obsah

20877968
OnlyCORE napsal 17. 4. 2019 v 16.05

Masarkavtrenyrkach: a co je špatného na tom že je Steam monopol? Pro mě jako pro zákazníka to je nejlepší. Všechno na jednom místě.

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 17. 4. 2019 v 15.32

RomanK47: Steam je monopol. Tedy přirozený monopol, který vznikl přirozenou tržní cestou. To mu ale nic neubírá na všech negativních rysech monopolu. Tebou zmiňované alternativy mu nedokázaly konkurovat. Origin distribuuje hry od EA, UPlay zase hry od Ubisoftu. Obdobně Battle.net. GOG stojí hodně stranou, protože nenabízí DRM, což jej limituje v atraktivitě pro větší vydavatele. A vůbec prodávat hru v obchodě, který vlastní konkurenční vydavatel (EA, Ubisoft, Activision), který si vezme 20 až 30% z prodejní ceny, je pro vydavatele velkou překážkou a nemůže si to dovolit. Příklad: Jak by k tomu přišlo třeba Konami, které by se rozhodlo prodávat své hry na Originu? Z každé prodané kopie by pak tekly peníze přímo do vývoje konkurenčních her, například série FIFA.
Chci na tom demonstrovat jen fakt, že výběr digitálních obchodů, na kterých je možno hry prodávat, je pro vydavatele velmi malý. A donedávna se redukoval jen na ten Steam.
Steam je přirozeným monopolem, protože finanční investice do tohoto odvětví je velmi velká, tržní podíl Steamu je velký a trh samotný tak (relativně) malý.
Koneckonců sám jsi poznamenal, že spousta menších online obchodů zkrachovala. Proč asi?
Tebou zmiňovaný oficiální a neoficiální přeprodej klíčů nijak neumenšuje pozici monopolu, protože jsou to klíče na Steam.

P.S.: Člověk by řekl, že zákazník přivítá každé nabourání dominantní pozice jednoho prodejce.

Editováno: 17. 04. 2019 v 15.34

Nahlásit nevhodný obsah