Metro Exodus na PC lepší jak Last Light

21. březen 2019 12:01 / David Plecháček / Novinky / Diskuze (42)

Myslím, že je teď Epic dostatečně v kurzu na to, abychom jej pro jednou nechali být a spíše se zaměřili na jeho odpůrce. Rozumíme tomu, proč někteří nemohou odpustit autorů slavného enginu a Fortnite jeho přístup, a chápali jsme, proč někteří tvrdí, že vývojáři ženoucí se do náručí slavné společnosti mohou taktéž v případě nezájmu hráčů narazit. Pokud jste doufali, že alespoň to zvrátí průběh letošního roku, tedy až vývojáři zjistí, že na EGS není dostatek hráčů, kteří by hru koupili… tak nevíme, k čemu se budete upínat dál. Tento mýtus totiž Epic dnes vyvrací.

Po vlně negativních ohlasů teď musí cítit Epic satisfakci, stejně tak jako autoři Metra Exodus, kteří si to od komunity taktéž pěkně odnesli. V minulosti jsme od zlých jazyků slýchali, kde je nějaké oficiální vyjádření, protože „kdyby se hra přeci prodávala dobře, nikdo by se tím netajil“. A přesně těmto hráčům dává jak Epic, tak Deep Silver jasně najevo, jak se věci mají. Podle informací z GDC se totiž Metro Exodus prodává dvaapůlkrát lépe, než Metro: Last Light na Steamu.

To sice nejsou přesná čísla, jak si Metro vlastně stojí, každopádně nám to určitý odraz reality poskytuje. Můžeme teď naší debatu přesunout jiným směrem, totiž o kolik je Exodus ambicióznější hrou než jeho předchůdci, případně o kolik je Exodus nákladnější hrou. Netroufáme si navíc stále ani tvrdit, že je bojkot hráčů pouhou kapkou v moři, pravdou ale je, že kauza na PC samozřejmě nijak neovlivnila počínání hráčů na konzolích, takže čistě hypoteticky ovlivnila jen zlomek z třetiny cílových zákazníků. O prodejích na konzoli žádné zprávy nemáme. 

Je navíc pravděpodobné, že Metro za rok s příchodem na Steam ožije znovu a čísla tak ještě porostou. Úspěch hry nicméně nemůže napravit zmatky, které před vydáním díky jednání vydavatele a Epicu vznikly. Oznámit exkluzivitu přibližně čtrnáct dní před začátkem prodejů nebylo dobře, nehledě na to, že se Deep Silveru tento tah pravděpodobně ekonomicky vyplatil.

Zdroj: DSO Gaming

Související hry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20875587
Drew7878 napsal 22. 3. 2019 v 10.20

A.A.: Tencent nepovažuje za důvěryhodnou firmu ani sám Epic, takže v klidu. Potřebovali rychle prachy a bylo jim jedno odkud a za jakou cenu. Víceméně to samé dělají teď i oni, to samo o sobě ukazuje, jaká to je společnost.

Nahlásit nevhodný obsah

20875607
A.A. napsal 22. 3. 2019 v 03.45

Micronik:
Čínským firmám by se nemělo důvěřovat a jsou k tomu pádné důvody. Epic vlastní z více jak 40% čínská firma. Jejím cílem samozřejmě není jen sběr dat. Jde tu o zisk know how a take bych připomněl čínský zvyk budování základen na nepřátelském území v podobě investic a odkupů podílů. Díky tomu získávají strategické kontakty a partnery. Sotva by sami v USA zřídili herní obchod. S pomocí Epicu ano. Kdyby zřídili obchod v Číně, zase by měli problém prorazit ven. Epic tak poslouží jako ta základna. Ten proces a motivace je samozřejmě složitější. Stačí se věcmi zabývat. Doporučuji sledovat podobný vývoj v automobilovém průmyslu, v průmyslu těžebním a výrobním (zaměřit se na ocel).

Tato čínská firma úzce spolupracuje s čínskou vládou a tajnými službami a já takovou společnost nemohou považovat za důvěryhodnou. Tečka. Více jsem napsal jinde.

Nahlásit nevhodný obsah

20925241
Tass.dychov napsal 22. 3. 2019 v 00.29

Mně je vývojářů z deep silver strašně líto. Vzhledem k naprosto stupidně vykonstruované kauze “epicstoregate” (fakt je takový problém nainstalovat si jiného klienta?) a lehkým trablům s optimalizací úplně zaniká fakt, jak skvělá je Exodus hra. Dohrál jsem ji tři dny zpátky - závěrečná část plná pomrkávání na staré díly je jednoduše strhující a emotivní konec tlačí slzy do očí. Velká paráda. Pro mě pravděpodobně hra roku a to jsem od toho vůbec nic nečekal.

Nahlásit nevhodný obsah

20851060
Legoldos napsal 21. 3. 2019 v 23.37

Micronik: co diky epicu vznika? epic stoer ani jeste neexistoval kdyz se ty hry ktere ted skoupil, zafinancovali a zacli vyvijet. Skupoval je az par mesicu pred vydanim. Ty fakt nevis co mluvis

Nahlásit nevhodný obsah

20851060
Legoldos napsal 21. 3. 2019 v 23.36

Micronik: zaprve nikdo nerika jak je steam uzasnej a za druhe jestli chces podporovat druhorady produkt jen proto ze se ti nelibi steam tak se sam strilis do nohy a mas asi v hlave vygumovano jinak nevim jak nekdo jako ty vubec muze dychat a chodit zaroven

o redux last light tu neni ani zminka tak nevim co to placas

narozdil od tebe Vavra neni idiot a chape ze steam udela hre obrovskou reklamu nebo si myslis ze kdyby meli vlastni klient jen pro kingdom come tak by prodali vice nez million kopii? naivko

Nahlásit nevhodný obsah

20894091
Zarenix napsal 21. 3. 2019 v 21.48

ferret: Kdyby vývojáři zásobovali hrami oba launchery, ať bojují, je to úplně jiná situace. Takhle je kopa nových her DMC, Resident, Sekiro, které jsou exkluzivně na steamu i když si je steam nezaplatil. To je pak těžko. Jak má klient získat férovou cestou "poptávky" a hráče, když ani sami vývojáři to nepodpoří, dokud jim to něco navíc nevynese. Zde pak může nastat hamižnost vývojářů/vydavatelů. Když epic nabídne 12% ze zisku za zprostředkování, tak to neznamená, že cena půjde o těch zbylých 8-18%, ale to ten vydavatel musí schválit, že klesne cena tak, aby měli za 1 kopii stejně peněz jak na steamu.

Nahlásit nevhodný obsah

20907524
july85 napsal 21. 3. 2019 v 21.32

Battleroyal žánr zabije herní průmysl, tak jak ho známe.. tohle jsem nikde slyšel asi rok zpátky a je to tady. Pro mě jedině STEAM, jsem navyklej na jejich ekosystém, jejich služby, mám tam svoje přátele. Prostě mimo STEAM nehraju už řadu let a hrát nebudu, backlog mám velkej a pokud by mi náhodou došel, tak už jsem dost starej na to s aktivním hraním seknout a věnovat se pouze CIV VI, která je na STEAMu. Jak už nikdo dole psal, pokud jste jen konzument a nezáleží Vám na platformě/klientu, tak Vám to může být jedno kde hrajete. Já se STEAMem strávil 10let, je to kus mého života, mám na účtě stovky her a tisíce odehraných hodin, achievementů, galerií, odznaků a vzpomínek.. a ať to někomu může přijít jako nesmysl, tak mě se můj STEAM život líbí a jsem na něj pyšnej a žádná exkluzivita ani lepší cena ani cokoli jiného mě nedonutí migrovat, jsem loajální.

Nahlásit nevhodný obsah

20867872
ferret napsal 21. 3. 2019 v 21.05

Zarenix: Ano, přesně tak, nemají stejné výchozí podmínky a proto se při vstupu na trh musí sakra snažit, ale asi ne přes vydírání hráčů. Jinak můj příspěvek souvisel přesně s tím, co jste řešili vedle s exkluzivitami s Mitsurugim, viz "Koupím si hru, abych si ji užil a zahrál. Je mi fuk nějaká služba navíc." Pak není co řešit :)

Nahlásit nevhodný obsah

20894091
Zarenix napsal 21. 3. 2019 v 20.20

Micronik: Pokud je pravda to zafinancování portů, tak palec nahoru. Velice pěkně napsané.

Nahlásit nevhodný obsah

20894091
Zarenix napsal 21. 3. 2019 v 20.18

ferret: Pokud by vycházeli hry na Epicu a Steamu zároveň, tak by vydavatelé určovali, kdo bude víc růst. Fér by to bylo, kdyby obě strany měly stejné podmínky jako %, hry atd. Takhle to ale nefunguje. Steam má nadvládu co se týče počtu uživatelů ochotných zaplatit za produkt. Má taky větší % z prodeje. Kdyby měl Epic klidně i stejné %, tak pořád nebude mít uživatele. Pokud by si Epic bral těch jejich 12% a vydavatel ustoupil a slevnil hru, tak nevím, jestli by lidé byli ochotni kvůli pár € změnit knihovnu kde mají stovky her. Pak ještě vydavatelé nedávají svoje hry na obě platformy. Dlouho zavedený steam je pro ně lepší, když EGS je v plenkách a nemá nějaké garantované prodeje. Nenapadá mě, jak by efektivně EGS konkuroval Steamu bez toho, aniž by platil za exkluzivity, držel si těch 12% a měl solidní výnosy a prodeje.

Nahlásit nevhodný obsah

20876244
Micronik napsal 21. 3. 2019 v 20.10

qwe5: Ceny kdysi když steam začínal opravdu nebyli růžové sám to vím protože sem se skoro 10 let živil hostingem a správou serverů takže prosím určitě mě nepoučuj v tomto oboru si myslím že vím více než ty a nemusím si tu na nic hrát! Steam nereflektuje současnou cenovou situaci to Epic ano a jestli chceš tvrdit že Epic je čínská verze Steamu tak prosím napřed si něco zjisti o Epicu protože se tu bavíme o firmě která v krátce po DOOM 2 a Quake 2 vyšla s hrou Unreal podle které do dneška je nazván Engine na kterém vyvíjí hry zhruba 20% dnešní produkce!

Pokud chceš plácat takové nesmysly tak si u mě s prominutím za naprostého vola!

Druhá věc Epic založil store dřív než do něj čínský gigant Tencent investoval respektivě do něj investoval právě proto že Epic založil store a hlavně proto že ho chtějí dotlačit i do samotné číny kde je velký potencial a hlavně jej bude chtít tencent propojit s novou čínskou konzolí to jsou důvody jeho investice a né nějaké zběry dat uživatelů jak nám to tady kdejaká propaganda hlásá :-)

A co se marže týče tak tady plácáš nesmysly Steam snižoval marže až na 20% procent to ano ale taky jen vyvoleným a to jen proto protože mu chtěli vzít čáru (bavíme se o EA, Ubisoft, Bethesda, 2K "GTA", SquereEnix)... Nakonec mu stejně většina vydavatelů dala vale že'

Však se běž zeptat vávry osobně na těch 20%! Úplně vidím tu jeho reakci jak tě veme tím mečem co tam má vystavěný po hlavě! Si myslíš že další Kingdome Come vyjde na Steamu? Rok po vydání možná jinak máte smůlu. K Epicu teď utekl i Ubisoft a nově zafinancoval Epic Quantic Dream pro PC porty exkluzivit z PlayStation a to Hevy Rain Beoynd Two Souls, Detroit Become Human a co dělá posraný Steam? Vyhazuje prachy na SteamBox, Steam OS, Steam Machine a další plejádu blbostí a nesmyslů místo toho aby když už valve sere na kvalitní hry a dělá jen mulťáky tak z těch peněz mohli financovat herní studia nebo herní studia založit nic se neděje naproti tomu Epic se snaží sice chce roční exkluzivitu ale pro mě jako hráče je důležité že díky nim něco vzniká a to se o Steamu/Valve říci nedá už pěkných pár let!

Editováno: 21. 03. 2019 v 20.12

Nahlásit nevhodný obsah

20867872
ferret napsal 21. 3. 2019 v 19.16

Nechápu tyhle flejmy, z mého pohledu aktivního uživatele Steamu (a troufám si tvrdit, že většiny aktivních uživatelů Steamu) je přidaná hodnota jasná věc. Kdo tohle nezná, nikdy nebude brát tenhle fakt v potaz. A že u zastánců jiných klientů tohle vidím téměř vždy: "instalace jiného klienta je otázka 2 minut" atd. Já si třeba kupuju UBI hry jedině na Steamu, přestože při spuštění potřebuju Uplay a mám tam tolik bodů, že by hra vyšla o dost levněji. Epic se holt musí snažit, aby nabízel podobné služby a pak se uvidí. Nemluvím o lidech, kterým je to jedno, ti většinou zahrajou, odloží a žádná platforma / komunita je nezajímá.

Kdyby to prostě vydali na Epicu i na Steamu najednou, tak je všechno v pořádku a můžeme mluvit o konkurenci. Jako má třeba UBI.

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 21. 3. 2019 v 19.07

Ale tohle je úplně normální ve všech odvětvých, že prodejce má nějakou marži. Podívej se možná ještě dál v čas kdy Steam začínal a proč na něj všichni rádi přešli. Kolik myslíš že zůstalo vydavateli z jedné krabicovky a jak snadné bylo takovou hru vydat? Odhadnout počet kusů, vylisovat placky, udělat krabičky, zabalit, distribuovat a živit kamené obchody, které mají daleko větší náklady na provoz. Oproti tomu Steam s 30% byl zázrak a hlavně umožnil vzniknout spoustě malých her, které by ani nepokryly vstupní investici za fyzickou výrobu a distribuci, případně návratnost této investice by byla hodně nejistá. Po čase i to zejméná velkým vydavatelům začalo být málo, tak si vytvořili vlastní elektronické distribuční kanály. Steam reagoval snížením marže až na 20%. Nicméně na základě čeho si dovolíš tvrdit kolik % je ok a kolik je "parazitování". Faktem je, že digitální distribuce ti hodně srazí náklady, ale nikdy to nebude 0. Musíš financovat hromadu datacenter (+záložní) s velmi dobrým připojením k síti (velmi dobře zálohované). Pohybuji se v telekomunikacích a rozhodně ten provoz nebude nic levného s ohledem na velikost a požadovanou dostupnost (na našem trhu podle mě nic srovnatelně velkého zdaleka nemáme). Nicméně si stojím za tím, že Epic tu "konkurenci" nebere úplně za správný konec. Ale když tohle přehlížiš a ti co jsou proti epicu, jsou zabednění exzoti, tak asi nemá cenu dál reagovat. Ideální konkurenci a budoucnost vidím třeba v GOGu. Epic je prostě jen čínská kopie Steamu, se všemi zápory, která je navíc neurvale agresivní a to jí podle mě dost škodí.

Editováno: 21. 03. 2019 v 19.31

Nahlásit nevhodný obsah

20875587
Drew7878 napsal 21. 3. 2019 v 18.41

Micronik: Chceš mokrej hadr na hlavu? Jinak si další neinformovaná ovečka. 30% není na Steamu u všeho, točí se to mezi 30/25/20 a zrovna ty tebou zmiňované velké hry dosáhly na 20% úplně v pohodě, to nám dělá rozdíl 8%. Když si vezmu, co obě platformy nabízí ještě navíc, tak to si Steam naprosto v pohodě obhájí.

Redux verze se k tomuhle vůbec nepočítá, je to proti původnímu Last light, takže další argument od tebe úplně mimo. Zkus se nejdřív naučit číst a psát s chladnou hlavou, nebudeš pak zbytečně za osla.

Nahlásit nevhodný obsah

2502469
omatousek napsal 21. 3. 2019 v 18.37

Micronik: Je to přesně, jak píšeš. Ale když se zabedněnec bezdůvodně zasekne, tak by ti byl schopen vyvrátit, že nebe je modré jen proto, že jsi to řekl ty a ničemu jinému nedá šanci. Nicméně jsem rád, že jsou lidé, kteří to chápou.

Nahlásit nevhodný obsah

20876244
Micronik napsal 21. 3. 2019 v 18.17

qwe5: Drew7878: Legoldos:

Vy se mi fakt hoši jen zdáte! Položili jste si vy exzoti někdy otázku proč na PC máme dneska x klientů? Proč se všechny hry prostě nevydávají na steamu? Proč ještě před 5 lety Ubisoft brečel že přestane PC platformu podporovat a u třeba Division na PC bylo rozhodnutí ubisoftu až po obrovské petici kterou udělali PC hráči?

Proč dneska existují Origin, Uplay, Bethesda, GoG, WBplay, Rockstar Games Social Club a řada jiných co jsem opoměl?

Inu protože STEAM!!!!

Kdyby Steam nebyl hladový tak dneska nemáme stopadesát launcheru ale jen jeden jediný jenže to je tak když si někdo dovolí chtít z prodeje digi kopie na férovku 30% z hrubého příjmu tohle parazitování logicky vyústilo v to že velcí vydavatelé začli vydávat hry na vlastním písečku (čti launcheru) a je to logické! Nikdo nechce živit parazita a já už tuplem ne!

Jen tak pro jasnou představu vy tři ovce představte si že máte hru kterou vydáte na Steamu za 1500kč! Tu hru si koupí 1 000 000 lidí tak vyděláte v hrubém 1.5 miliardy koruny pak přijde Steam a sebere vám 300 mega jen tak mírnix týrnix a do toho u vás zaklepe berňák že kurva daně 21%! A vy tři exzoti vy neplatíte daně z 1.2 miliardy co vám zbývaj kde že vy platíte daně z 1.5 miliardy korun takže to je dalších 315milionu v hajzlu takže vám ve výsledku zbyde ze hry která se prodala za 1.5 miliardy korun cca 885 milionu korun! A to beru jen verzi že to lidi koupili Online na Steamu chrań pánbůh abych počítal i ty lidi co to koupili na krámě to je dalších 10% dolů protože ten obchodník taky z něčeho musí žít!

Tak už se laskavě proberte a pochopte že svět není tak vesele růžovoučkej ala Steam že to není o zlém Epic Store a hodném klaďasovi Steamu! To rozhodně není!

Představte si že těch 18% navíc které vávrovi sebreal Steam za prodej Kingdome Come: Deliverence za ty prachy mohl být zaplacený český dabing pár excelance kapište ovečky?

Už vám to v těch makovicích aspoň trošičku docvaklo?



jinak ten link na prodeje je nic neříkající už jen proto že Redux verze se prodala v prvním měsící v počtu 1.5 milionu kopií takže se určitě Last Light neprodalo 680 tisíc kopií to ani omylem!

Jinak jak poznáte že se hře daří v prodejích či nikoliv je že se stačí podívat na cenu za jakou hru v současnosti dneska koupíte takže třeba příkladem budiž Far Cry New Dawn ten když vycházel tak na Kinguinu stál cca 900 kaček dneska ho tam koupíte pod 600kč což znamená že šel o cca -30% za měsíc s cenou dolů jenže třeba Metro Exodus které v době vydání stálo kolem 1100-1250kč teď nejlevněji stojí 1020kč a hned další prodejce je tam za 1100kč což dokazuje že prodeje jsou dobré jinak by cena padala strmě dolů a tady spadla když už tak o 10% procent ale já třeba v předobjednávce dával za Exodus rovněž 1020kč (byť je pravdou že předobjednávka je vždy na tomto portále levnější)

Editováno: 21. 03. 2019 v 18.35

Nahlásit nevhodný obsah

20851060
Legoldos napsal 21. 3. 2019 v 17.57

omatousek: nevím o čem mluvíš, článek je o tom že na epicu se prodalo exoduse 2,5x víc než se prodalo na steamu last light. Tak jsem postnul link kde je počet pordaných last light CELKEM a z toho si každý může udělat obrázek že to není tolik

už to chápeš?

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 21. 3. 2019 v 15.45

omatousek: Opět bereš ta % v nejhorším možném scénáři (pro Steam), kdy se hra blbě prodává. Steam si bere 30/25/20, ale poskytuje za to zákazníkům služby a infrastrukturu. Navíc je otázka jak dlouho to Epic bude dotovat. 20% vs 12% už nevypadá tak drasticky jako 30% vs 12%, ale Epic PR se snaží.

Nahlásit nevhodný obsah

20894091
Zarenix napsal 21. 3. 2019 v 15.22

qwe5: To nemá smysl řešit, jestli je nutná komunita na problémy EA her. Nevím jak Satisfactory jede, jestli má problémy, které člověk musí vyhledávat na internetu nebo si vystačí sám. Třeba takový ARK, Dayz byl trash neskutečný, že bez komunity bylo obtížné to vůbec slušně rozjet. Jinak Reddit.

Nahlásit nevhodný obsah

2502469
omatousek napsal 21. 3. 2019 v 15.16

qwe5: A na Steamu to máš snad zadarmo? Ty se mi snad zdáš. Pokud zaplatím stejnou cenu za hru ve dvou shopech, ale díky jednomu jde vydavatelům/vývjářům víc peněz, protože druhý si účtuje víc, tak mám jasno. Exklusivita Epicu je jeden rok, takže argumentace, že mě k tomu nutí násilím je taky mimo...prostě si člověk může počkat. Hlásat něco o dětských penězích a výpalném....no, nazvi si to jak chceš, ale takhle to zní směšně :) Spíš mi to přijde, že se někteří snaží najít nějaký důvod k hejtu na Epic za každou cenu a hledají problémy tam, kde nejsou. Ale to, že Steam si bere z prodejů 30% (o 18 víc, než Epic), což je neskutečná částka, to je evidentně v pořádku a 5% Epicu na Unreal enginu je katastrofa, co? :) Boha lidi....

Editováno: 21. 03. 2019 v 15.17

Nahlásit nevhodný obsah