Google představuje službu Stadia

19. březen 2019 18:12 / Pavel Makal / Novinky / Diskuze (40)

O nové streamovací službě od Googlu jsme v poslední době slýchali stále častěji. Před několika okamžiky ji gigantická společnost konečně odhalila a my tak máme mnohem lepší představu o tom, jakou vizi do budoucnosti má představovat. Nese název Stadia a klade si jeden zásadní cíl - spojit dohromady hráče, diváky i vývojáře.

Ve zkratce - potvrdily se předpoklady, které se objevovaly v uplynulých týdnech. Stadia vám umožní hrát hry na prakticky jakékoli obrazovce díky streamovacím schopnostem datacenter Googlu. Zároveň má služba usnadnit přístup ke hrám. Budete sledovat hru na YouTube a zalíbí se vám? Stisknutím tlačítka můžete takřka okamžitě začít hrát také.

Google také představil nový ovladač, spojený s touto službou. Gamepad obsahuje dvě speciální tlačítka, jedno na sdílení obsahu na YouTube, druhé umožňuje získat okamžitou asistenci v případě, že potřebujete poradit.

Stadia při launchi nabídne rozlišení až 4K při 60FPS, v budoucnu údajně dostaneme i 8K a 120 FPS. To vše umožní síla datacenter Googlu. Navíc, i když budete hrát ve 4K při 60 FPS, můžete automaticky ve stejné kvalitě také okamžitě streamovat na YouTube. Google slibuje, že Stadia vyřeší technická omezení, s nimiž se musejí vývojáři vypořádávat na různých platformách.

Dozvěděli jsme se také o navázané spolupráci Googlu s celou řadou vývojářských studií, mezi něž patří například id Software. Doom Eternal vyjde na Stadia a poběží ve 4K a 60 FPS. Na nové službě se také můžeme těšit na podporu cross-platform multiplayeru. Zajímavou možností pro kooperativní hraní je schopnost zapnout si okno (nebo více oken), v němž uvidíte hru z pohledu kolegy.

Nová technologie State Share umožní sdílet vaše zážitky s kamarády nebo sledujícími. Stadia umí uložit aktuální stav vašeho herního světa, inventáře a tak dále a umožňuje poskytnout identický herní zážitek libovolnému počtu dalších uživatelů. Streameři mohou okamžitě pozvat své diváky do vlastní hry a zahrát si s nimi. Pokud v nějaké hře zatuhnete, už není třeba jít hledat návod, stisknutím tlačítka a nadiktováním příkazu vám služba na YouTube sama vyhledá způsob, jak konkrétní překážku překonat.

Na pódiu se objevila i nová šéfka divize Games and Entertainment v Google, Jade Raymond. I ta poznamenala, že jsme na prahu revoluce v herním průmyslu. Také oznámila, že její tým nebude pracovat jen s interními studii Google, ale nabídne nástroje a technologie i externím herním vývojářům.

Stadia bude spuštěna ještě letos, v úvodní fázi se dočkají Spojené státy, Kanada a údajně i většína Evropy. Zatím nevíme, zda do oné většiny spadá i Česká republika. Bližší detaily se údajně dozvíme v létě.

Zdroj: Tisková zpráva

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20864720
JMBounce napsal 21. 3. 2019 v 10.45

qwe5: Já jsem 100km od Prahy a nemám problém. Mám net od UPC a s jejich internetem jsem velice spokojen. Stabilita super a internet nevypadl již několik let. Naplánované údržby mají pouze přes noc. Nedávno mi zdarma měnili router za lepší který zvýšil stabilitu wifi. A cena odpovídá kvalitě.

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 21. 3. 2019 v 10.05

To sedíte hned u datacentra? V Praze v datacentru mám 0,5-0,7 ms, v práci okolo 2-3ms (sedíme prakticky na páteřní síti v Praze, ale zase to jde skrz firewally a hromadu switchů po baráku) a doma na vDSL ve městě cca 60 km za Prahou už je to 20-30 ms na Pražské google servery.

Nahlásit nevhodný obsah

20894476
pavel.makal napsal 20. 3. 2019 v 22.49

Malekith: Já mám poměrně slušný backlog, takže nedostatkem věcí na hraní (v příštích pár letech) netrpím. Ale měřil jsem si schválně ten ping, jak tu psal IDKFA, mám 1ms a 304/146 Mbps. Tak by to snad mohlo nějak rozumně fungovat. Uvidíme, jsem optimisticky zvědavý!

Nahlásit nevhodný obsah

20872214
Malekith napsal 20. 3. 2019 v 22.38

pavel.makal: Tak budem doufat, že se google brzo umoudří :D
( rozhodl jsem se odstranit marosha z tohoto světa )

Nahlásit nevhodný obsah

20894476
pavel.makal napsal 20. 3. 2019 v 22.35

marosho: NIKDY!

Nahlásit nevhodný obsah

20872214
Malekith napsal 20. 3. 2019 v 22.02

JMBounce: Hele víš co, my to máme jednoduché :D. Nemusíme tu řešit jak dobře to bude technicky vyřešené. Než to k nám dojde, otestuje to za nás zbytek světa :D

Každopádně chudák Pavel, který rád vlastní všechny herní zařízení... Ale podle všeho na Slovensku to pojede dříve než u nás, takže.. Možná nám emigruje :D

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 20. 3. 2019 v 21.51

JMBounce: Na kabelu asi problém nebude. Já jsem na vesnické wifině a pokud jde o průměrnou rychlost přenosu nebo latenci, tak to asi taky nebude velký problém (30 Mbit/s by na FullHD stačit mohlo a ping 8 až 22 ms taky ujde). Spíš bych se obával stability, kdy menší poskytovatelé nebudou schopni zajistit dostatečný bitrate nepřerušeně po delší dobu.

Nahlásit nevhodný obsah

20864720
JMBounce napsal 20. 3. 2019 v 20.59

IDKFA: Zkusil jsem ten test a dostal jsem se na 8ms. Download 283,7Mb/s Upload 19,9Mb/s. Ťen zbytek do 300Mb/s mi momentálně krade manželka na PS4 :-D

Nahlásit nevhodný obsah

20862477
IDKFA napsal 20. 3. 2019 v 18.51

Změřte si svůj ping k vašemu datacentru Googlu. Stačí přes Google vyhledat speedtest a nad výsledky se objeví tlačítko pro spuštění testu. Měří to i latenci (údaj v ms).

Může být problém v peerování. Protože poskytovatelé konektivitu nakupují a ta je pak sdílena mezi všechny uživatele, může se stát (a dnes se to už u některých stává), že k některým serverům bude spojení pomalejší.

Argument o lince stíhající streamování z YT ve vysokém rozlišení je naprosto mimo. YT si stahuje video "do zásoby" a to pak přehrává. Takže i když spojení na sekundu vypadne, uživatel to nepozná. U hry byste to poznali.

S vysokým zatížením sítě se bude latence prodlužovat. Jaký to bude mít vliv na hru, si můžete vyzkoušet na https://codepen.io/martynaselli/pen/QvqJJj

O přetížených domácích routerech radši nemluvit.

Ve velkých městech problém nebude (už před mnoha lety jsem hrál Just Cause 2 přes OnLive a šlo to), ale jak půjde síť přes pár dalších uzlů, bude to kvůli latenci nehratelné.

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 20. 3. 2019 v 18.31

JMBounce: od cca 100+ ms to určitě poznáš a asi to nebude úplně příjemné na hraní, když vstup se bude rozcházet s tím co vidíš.

Nahlásit nevhodný obsah

20864720
JMBounce napsal 20. 3. 2019 v 17.33

qwe5: Chápu tě, ale nejsem žádný profi esportový hráč abych toto poznal. Tahle technologie je,nebo se v nejbližší době dostane tam, kde normální uživatel nepocítí rozdíl. A kdyby to bylo tak špatný tak Google do toho nejde. Tohle není malá věc jak jejich projektíky. Pokud se nemýlím tak to testovali v USA kde je obecně známo, že připojení nic moc. U nás kde máme jedno z nejlepších zásíťování v Evropě nebude problém. Koukal jsem na konferenci Google a jejich datacentra jsou rozeseté všude možně. A taky je dobré brát v potaz, že na jednotlivých přípojkách nevzroste flow dramaticky, jelikož ne každý hraje hry. Problém budou mít určitě menší společnosti provozující internetové připojení, ale i to se časem zlepší. Určitě bych to tolik nedramatizoval. Vzpomínám jak jsem v roce 2009 zkoušel streamovaný F.E.A.R 2 přes datacetrum v Anglii a ani tak nebyl výrazný problém a bylo to hratelné. Takže se nebojím, že by tohle Google nedal.

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 20. 3. 2019 v 14.09

JMBounce: Technologie jde dopředu, ale pořád tu máš fyzikální limity, za které jít nelze. Už z principu, pokud pohnu myší, která je připojená na několika cm kabelu, tak ta reakce bude někde jinde, než když se tenhle signál prožene přes x síťových směrovačů, převodníků několik desítek/stovek km daleko, zpracuje serverem a letí zase zpět.

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 20. 3. 2019 v 14.06

Řešíte jen poslední míly, ale jak to vypadá v síti dál? To, že si koupíte 100 Mbps přípojku neznamená, že tuto kapacitu máte celou dobu vyhrazenou pro sebe po celé trase až k vám - váš nejbližší distrbuční bod může být připojený k páteři třeba 1 Gbps, kterou ale sdílí klidně část čtvrti. Další co se může snadno zahltit jsou peery mezi sítěmi providerů po cestě k serveru. Navíc v odlehlejší lokalitách jsou distribuční body klidně propojené přes mikrovlnu. Takže stačí že bude hnusně a už si nezahrajete.

Editováno: 20. 03. 2019 v 18.32

Nahlásit nevhodný obsah

20864720
JMBounce napsal 20. 3. 2019 v 13.55

Dokud nezačali mluvit o 4K 60FPS tak jsem měl neutrální postoj. Ale nyní mě to zajímá. Tohle je budoucnost. O různé latence a lagy se nebojím. Technologie jde dopředu. Navíc už nejsem nejmladší a ty reakce už taky nejsou takový. Takže těžko poznám rozdíl mezi 1ms či 10ms (obrazně řečeno). Ani o internet se nebojím. Na Youtube nemám problém sledovat v 8K 60fps a do toho stahovat hru. Nějakou dobu tu může být tahle služba po boku klasických konzolí než se budou nuceny taky transformovat na tyto služby. Always online mě netrápí protože to vždycky jsem. Módy mě nezajímají. Hry do bazaru neprodávám, protože drtivou většinu jedu digital. Za přijatelnou cenu odevzdám mojí "herní svobodu" bez problémů. Není to výhoda jen pro vývojáře a vydavatele. Při rozumně nastavené cenovce nemusím kupovat nový HW a pokud to opravdu bude jako herní Netflix tak na tom ušetřím taky. A mimo jiné konečně zmizí DRM protože piráti budou mít smůlu. A tyhle potrefený husy budou řvát nejvíc :-D Za mě palec nahoru. Za pár let si stejně budeme říkat jak jsme mohli hrát na klasických konzolích. Jak to bylo pomalý. A to instalovaní, nedostatek paměti na disku atd.

Nahlásit nevhodný obsah

20875607
A.A. napsal 20. 3. 2019 v 11.01

RomanK47: U WiFi kolikrát stačí, když rozkvete strom před barákem a je rušení. Bez drátů to podle mě zatím nepůjde. Však Google prý chce budovat vlastní sítě. To je chci vidět. Ještě teď vidím ten jejich plán balónů, z kterých se bude šířit internet. Už vidím, jak kladou někde optiku kór v době, kdy takové akce vyžadují milion povolení a licenci pro vstup na trh. A protože Google nerad platí daně, úplně vidím, jak mu vyjdou všude vstříc.

Nahlásit nevhodný obsah

20875607
A.A. napsal 20. 3. 2019 v 10.29

Tady nejde o poptávku hráčů, o to, co hráči chtějí. Tohle funguje jinak. Korporace si udělá nějaký finanční plán a strategii a za tou pak jde, dokud není úplně jasné, že strategie nefunguje. Oni samozřejmě počítají s možností neúspěchu, to se u takto velkých korporací děje často. Zkouší to. To je běžné a správné. Něco se ujme, něco ne.

Hráči nevyžadovali ve hrách lootboxy, nulovou podporu modifikací, always online služby dokonce i u offline her, feministickomarxistická témata ve hrách, několik herních měn, ukončení podpory místního síťového hraní, zhloupnutí kampaní atd atd. Tohle všechno tu je, protože to chtěly korporace a ne protože si to žádali hráči. I ten Steam tu je, protože to valve chce. Pro hráče je podle mě výhodnější gog. Jenže marketing a reklama jsou fakt mocné a každého časem naučí, co mít rád. Ti co se to nenaučí, většinou prostě skončí s hrami. Ale já jsem vášnivý hráč hrající několik hodin denně a dokonce i tyhle věci mě od her prostě neodlákají. A navíc umírám, takže většiny věcí se ani nedožiju. ;)

Ale po technologické stránce je to zajímavé. Jen mám obavy z úplné ztráty kontroly.

Editováno: 20. 03. 2019 v 10.42

Nahlásit nevhodný obsah

20919239
chcikecat napsal 20. 3. 2019 v 10.23

madPav3L: Tak tak.O podporu UltraWide se docela bojím, tak jako ony mody, typicky dodatečná lokalizace.

Nahlásit nevhodný obsah

20838584
RomanK47 napsal 20. 3. 2019 v 10.14

Také mám nějaké zkušenosti z budování telekomunikačních sítí a můžu říct, že značnou část lidí z hromadného streamovaného hraní vyřadí už HW výbava poskytovatelů připojení k Internetu. Zde mám na mysli zejména takové ty lokální poskytovatele s jednotkami tisíc uživatelů v menších městech a okolních vesnicích. I když není problém mít dnes WiFi připojení na 5,4 GHz se 100 Mbps rychlostí stahování, zkuste si změřit latenci těchto krabiček, když je zatížíte třeba těmi 100 Mbps, možná se budete divit, ale oproti latenci bez zátěže se dost značně zvýší. Nehledě na levné domácí routery, které i když mají 1 Gbps porty a jste na kabelu, tak po zatížení jde jejich latence naprosto do háje. A berte to tak, že ovládání znamená cestu tam a zase zpátky, takže si latence vynásobte dvěma. Není takový přesun na cloudové hraní jen tak.

Nahlásit nevhodný obsah

20878640
madPav3L napsal 20. 3. 2019 v 09.49

Všechno to bude jenom o zájmu uživatelů, nějaké si to asi najde, ale já si to nedovedu představit používat.
První a asi hlavní věc input lag, hrát hry s extra ~50 ms lagem, to není něco po čem toužím. Někdo to bude mít možná lepší, ale myslím, že většina lidí takový internet nemá.
Zadruhé, odstřihnutí od jakékoliv modifikace hry, ať už by to byla třeba čeština, módy, úprava konfiguračního souboru a nebo třeba exe souboru pro přidání podpory 21:9.

Nahlásit nevhodný obsah

20909928
Gh61 napsal 20. 3. 2019 v 09.37

leco77:
Co se týče komprese, tak ta samozřejmě možná je, ale nebude dosahovat takových kvalit (kompreních poměrů) jako u předem známého souboru/videa.
Odezva i kdyby jen 1s hraje roli - ty potřebuješ, aby obraz odpovídal tomu, jak jsi mačkal ovladač.
Pokud např budeš mít latenci 1s a pojedeš závodní hru a zatočíš a to auto zatočí až za 1s, tak je to nehratelné.
Ono je to nehratelné už někde při 150ms.
Další věc je, že videa z YouTube apod se bufferují - načítají se dopředu, takže Ti je vlastně jedno jaká je rychlost a latence připojení, protože to sleduješ vlastně zpětně.

Realtime hraní je zkrátka úplně jiný problém, než sledování videa na YouTube.
Ano, Twitch je už bližší přirovnání, ale pořád tam nějaká odezva (než se obraz dostane k sledujícím) je. Opravdu je rozdíl pasivně sledovat a aktivně ovládat streamovanou hru.

Reálně pokud bude člověk v Americe a přímou konektivitou na datacentrum Google s rozumnou latencí, tak to bude asi použitelné. U nás si myslím, že pokud se připojíš na nějaké evropské datacentrum, tak by pomalejší hry jít mohly, ale bude to taky vopruz.

Nahlásit nevhodný obsah